ORUN 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:55

Als ze alles laten slagen missen ze inkomsten tijdens her examens :=

Zijn er bij mij in de groep een paar geslaagd waarvan ik dacht, daar zou ik mijn kind nooit bij laten lessen. En eerlijk gezegd ben ik geschrokken dat ze geslaagd zijn, als dát het lesgeef niveau moet gaan worden hou ik mijn hart vast
Ik zou ook te weinig rijtechnisch inzicht hebben, terwijl ik zeker weet dat ik dat meer heb dan sommige die geslaagd zijn. Selectief mensen laten slagen?

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:25

Ladygiroc schreef:
Als ze alles laten slagen missen ze inkomsten tijdens her examens :=

Zijn er bij mij in de groep een paar geslaagd waarvan ik dacht, daar zou ik mijn kind nooit bij laten lessen. En eerlijk gezegd ben ik geschrokken dat ze geslaagd zijn, als dát het lesgeef niveau moet gaan worden hou ik mijn hart vast
Ik zou ook te weinig rijtechnisch inzicht hebben, terwijl ik zeker weet dat ik dat meer heb dan sommige die geslaagd zijn. Selectief mensen laten slagen?

Dat zou je na jou uitleg dus inderdaad kunnen denken ! Ik heb het al van meerdere gehoord dat er wel cursusten geslaagd zijn waar bijna iedereen zijn vraagtekens bij zet wat het lesgeven betreft en die ook door de examinatoren als "twijfelgeval" aangemerkt worden, maar die dan uiteindelijk WEL slagen.......

MaxMindy

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:36

Nou Andamoon jou verhaal zou de mijne kunnen zijn !!!
Heb vanmorgen maar een met de KNHS gebeld waar mijn uitslag bleef ?
Het was verwerkt en zou deze week worden opgestuurd.... ik zo oke maar kun je me dan even zeggen of ik gez/geslaagd ben Nee dat deden ze niet over de telefoon |o Mijn mede cursisten en cursesbegeleidster waren ook zeer verbaasd dat ik was gezakt. Er waren er bij ons die geslaagd waren maar niet eens konden zien of een paard onregelmatig liep :#

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:40

Ik hoor idd een hoop meer geklaag en met mijn eigen groep was ik het helemaal eens wat betrefd gezakten en geslaagde cursisten. Echter met mijn moeders groep leek het idd willekeur, de mensen die zich gedurende de cursus meermaals hadden bewezen zakten en degene die net wisten waar de kont van het paard zat die waren allemaal direct geslaagd. Beetje omgekeerde wereld...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:42

(ik doe niet de cursus of examen maar was gastruiter vorige week)

Jeetje wat een gedoe met de KNHS! Balen dat ze dat aan de telefoon niet zeggen, maar dan gaat iedereen bellen natuurlijk..
Dat mensen zakken die het wel verdienen en mensen die eigenlijk 'geen les kunnen geven' wel met een diploma ervandoor gaan. Is gewoon niet eerlijk, en ik denk dat mensen er ook wel 2x overnadenken of ze de cursus wel willen gaan doen.

We duimen nog even verder!

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:53

Als ik zak !!!!! hoop het niet :n
Dan ga ik mijn lijst met mede cursisten van de her een mail sturen wie er tijdens de examens heeft gefilmd. Baal er van dat ik zelf niemand mee had met een camera.
Examinatoren zaten echt niet op te letten in mijn ogen.
Mmmmmmm oke ik zeg dit nu wel maar eerst mijn envelopje maar eens afwachten !!!!!

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:56

MaxMindy het duurt wel heeel erg lang vind ik !!! Jij bent 6 september opgeweest en weet (nog) niks..... Ook jij hebt dus voorbeelden voorhanden van het feit dat er cursisten slagen waar je hele grote vraagtekens bij kunt zetten, maar ja helaas kunnen we ons daar niet tegen wapenen en moeten we ons dus maar neerleggen bij de beslissing van de examinatoren en de regels van de KNHS......

Claos inderdaad in sommige gevallen is het wel degelijk duidelijk waarom iemand zakt en ALS die dan zakt is er ook geen discussie over, maar juist de uitzonderings gevallen (waar zo'n beetje wel duidelijk is dat in die gevallen de willekeur een grote rol heeft gespeeld !) daarin zou je als je weet dat iemand slaagt die bij wijze van spreken NIET eens de kont van een paard kan aanwijzen, jezelf af moeten vragen of dit niet de omgekeerde wereld is.....

Capriootje klopt helemaal ! Er zijn er zelfs ook bij die zeggen, och ik heb het gehaald, maar IK doe er eigenlijk helemaal NIKS mee...........

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:57

Ik ga nog maar eens heeeel hard voor je duimen MaxMindy. Jij hebt in ieder geval deze week bericht !!!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:59

andamoon schreef:
Capriootje klopt helemaal ! Er zijn er zelfs ook bij die zeggen, och ik heb het gehaald, maar IK doe er eigenlijk helemaal NIKS mee...........

Dat is helemaal erg.. En mensen die er echt iets mee willen gaan doen, misschien al een baan hebben etc zakken dan.

Wat bedoelen ze met rijtechnisch inzicht? Wat voor fouten maak je dan?
Krijg het idee alsof ze alles daarop gooien als je gezakt bent...

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:01

Dankjewel moet goed komen ik duim ook nog steeds voor iedereen :j

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:06

andamoon schreef:

Capriootje schreef:
Dat is helemaal erg.. En mensen die er echt iets mee willen gaan doen, misschien al een baan hebben etc zakken dan.

Wat bedoelen ze met rijtechnisch inzicht? Wat voor fouten maak je dan?
Krijg het idee alsof ze alles daarop gooien als je gezakt bent...

Ja echt waar !!!! Inderdaad is dat voor degene die er wel degelijk iets mee willen met het diploma of het nodig hebben voor hun baan, wel heel erg wrang als je dat te horen krijgt.......

Met dat rijtechnisch inzicht bedoelen ze of je bijvoorbeeld bij de dressuur een combinatie die je aan het lesgeven bent ook daadwerkelijk kunt verbeteren, dus dat je ziet wat ze "verkeerd" doen en dat je hier adequaat op ingaat en laat zien dat je weet waar je het over hebt. Dit is dan ook het geval bij het springen waar het van groot belang is dat de afstanden precies goed staan en je laat zien dat je weet wat er NIEt goed gaat en hier mee ook aan de slag gaat tijdens het examen.... (Althans ik neem aan dat ik het zo goed omschrijf)
Het is inderdaad zo dat het moeilijk weerleggen is of je het op dat moment wel of niet goed hebt gedaan en het is een momentopname waarin in dat half uur (waarin EN dressuur EN springles gegeven moet worden) niet alles uit "de verf" kan komen zoals je dat in een reguliere les WEL zou kunnen doen !!!!

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:07

MaxMindy schreef:
Dankjewel moet goed komen ik duim ook nog steeds voor iedereen :j

Thks en we gaan maar hopen dat ze ons NU wel goed beoordeeld hebben....... :j ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:08

Bij ons zijn mensen geslaagd die niet konden zien of een paard in de goede galop zat. 8)7
Die mensen zijn weer door andere geholpen, vooral met spingen.

Er zijn bij ons echt mensen geslaagd waar ik mijn kinderen (die ik nog niet heb) nooit heen zou sturen.

Ow en ik heb het gehaald, maar doe er ook vrij weinig mee, sorry Y;(

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:13

HTM dat is dan toch dieptriest. Dat mensen die niet eens kunnen zien of een paard in de juiste galop zit WEL slagen ???? Wat moet je dan zeggen over het niveau van de geslaagden ??? Dat is toch heeel erg of niet. Als jij al aangeeft dat er bij jullie cursisten geslaagd zijn waar je je kinderen nooit heen zou sturen zegt dat toch wel een heleboel !
Jammer dat jij ook vrij weinig met je diploma doet, het is natuurlijk geweldig dat je het wel hebt gehaald maar er zijn een heleboel zakkers die zeker heel VERDIENT zo met je zouden willen ruilen......

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:26

Helaas heel weinig tijd om les te geven.
Ook heb ik dit al heel lang gedaan voordat ik het haalde, maar geef nu af en toe wel menlessen op een vereniging en bij mensen thuis. Vind dat iets leuker dan onder het zadel.

En het is idd erg triest dat mensen slagen die echt geen les kunnen geven, maar wel zeker in de bak staan.
En er zijn mensen hier in de buurt die lesgeven, en dat mogen tot Z niveau, maar daar zou ik mijn kinderen nog niet heen sturen :+
Z'n papiertje zegt niet of iemand het echt kan.
Tis net als met autorijden.
Je weet hoe het moet, je moet het alleen nog ontwikkelen en verder leren.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:37

Echt absurd dat zulk soort mensen slagen.. Die hebben helemaal 0,0 rijtechnisch inzicht.
En inderdaad Andamoon, je kan niet in 2x een kwartier alles laten zien wat je kan, het is zó kort!

Eigenlijk zou een examen gewoon een volledige les moeten zijn, dat je echt tijd hebt voor iemand.

Dat je er niet zo veel mee doet, kan gebeuren.. Komt meer door tijdgebrek dan dat je het niet wil denk ik als ik het zo lees..

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:41

We gaan het afwachten en zien (in de post) lieve mensen wat de heren examinatoren van onze prestaties vonden.......

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:43

Ik had zelf helaas de pech dat ik met de cursusleider niet op 1 lijn lag. Zijn manier van lesgeven lag mij als combi totaal niet. Prima toch, iedereen geeft op een andere manier les. En da's imo maar goed ook!

Tijdens mijn examen was het zowat noodweer, in ieder geval hagel, regen en harde wind op het golfplaten dak van de rijhal. Mijn eigen gastruiter heeft vaker met dat paard orun gereden en altijd braaf. Nu was ie onder de indruk van de hagel dus compleet over de zeik. Heeft geen pas normaal gedraafd := . Ik besloot om dit paard vooral aan het werk te houden met schakelen, overgangen en me vooral niet op zijn opgekropte houding te richten omdat hij té druk was om te ontspannen, ruiter moest alle zeilen bij zetten om boven te blijven. Examinator vond dat ik moest werken aan zijn halshouding... Uitgelegd dat ik dat nogal een groot risico vond daar de ruiter er niks mee kon beginnen. Daar was hij het niet mee eens, hij moest uit de opgekropte houding.
Met alle respect maar een paard wat opgekropt loopt van spanning moet toch eerst (vanuit het achterbeen) aan het werk om voor los te kunnen laten????????

Als ik trouwens een normale les zou geven zou ik met de paarden die ik tijdens het examen had, uberhaupt niet eens gaan springen, ze waren er beide nog niet aan toe. Maarja, kan moeilijk een kwartiertje langer aan controle werken voor het springen.

Ik heb er ook totaal geen moeite mee dat ik gezakt ben op dit.. ik sta volledig achter mijn manier van lesgeven, ruiters waren beide blij, andere combi boekte zeker vooruitgang in die paar minuutjes. Als de examinator daar anders over denkt is dat jammer. Zonde dat hij beslist over het wel of niet je diploma krijgen, maar hij beslist niet hoe ik inga op een bepaalde situatie. :)

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:05

Ladygiroc schreef:
Ik had zelf helaas de pech dat ik met de cursusleider niet op 1 lijn lag. Zijn manier van lesgeven lag mij als combi totaal niet. Prima toch, iedereen geeft op een andere manier les. En da's imo maar goed ook!

Tijdens mijn examen was het zowat noodweer, in ieder geval hagel, regen en harde wind op het golfplaten dak van de rijhal. Mijn eigen gastruiter heeft vaker met dat paard orun gereden en altijd braaf. Nu was ie onder de indruk van de hagel dus compleet over de zeik. Heeft geen pas normaal gedraafd := . Ik besloot om dit paard vooral aan het werk te houden met schakelen, overgangen en me vooral niet op zijn opgekropte houding te richten omdat hij té druk was om te ontspannen, ruiter moest alle zeilen bij zetten om boven te blijven. Examinator vond dat ik moest werken aan zijn halshouding... Uitgelegd dat ik dat nogal een groot risico vond daar de ruiter er niks mee kon beginnen. Daar was hij het niet mee eens, hij moest uit de opgekropte houding.
Met alle respect maar een paard wat opgekropt loopt van spanning moet toch eerst (vanuit het achterbeen) aan het werk om voor los te kunnen laten????????

Als ik trouwens een normale les zou geven zou ik met de paarden die ik tijdens het examen had, uberhaupt niet eens gaan springen, ze waren er beide nog niet aan toe. Maarja, kan moeilijk een kwartiertje langer aan controle werken voor het springen.

Ik heb er ook totaal geen moeite mee dat ik gezakt ben op dit.. ik sta volledig achter mijn manier van lesgeven, ruiters waren beide blij, andere combi boekte zeker vooruitgang in die paar minuutjes. Als de examinator daar anders over denkt is dat jammer. Zonde dat hij beslist over het wel of niet je diploma krijgen, maar hij beslist niet hoe ik inga op een bepaalde situatie. :)

Ik kan me hier helemaal in vinden, je pakt de woorden uit mijn mond!

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:20

pfff... tegen mij zeiden ze 2 weken, maar zie dat het bij sommige dus al een maand duurt voor de uitslag?:o pfff de spanning stijgt hier wel!

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:33

@Ladygiroc helemaal WAAR en ook helemaal mee eens !!!

@Jodyy93 Nou inderdaad het is zeker spannend.....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:42

Ramzi schreef:
Ladygiroc schreef:

Ik kan me hier helemaal in vinden, je pakt de woorden uit mijn mond!

Ja en nee, ik kan mij de visie van de examinator ook wel indenken.

Met slecht weer/noodweer een paard in een opgekropte houding laten lopen, is vragen om problemen. Het paard loopt dan met dusdanig veel adrenaline in het lijf, dat er niet heel veel voor nodig is om het op hol te laten gaan. Het lijf verkeerd immers al in 'vluchtstand'. Dus in die zin kan ik mij goed voorstellen dat jouw examinator gezegd heeft dat je eerst aan een ontspannen halshouding moet werken, alvorens je verder kunt. Zolang die spanning erin zit, zal hij niet vanuit het achterbeen kunnen komen, maar zal verkorten achter.

Vwb het springen, tja... dat is de pest van de Orun, ze zeggen dat je een combinatie moet meebrengen die 70/80 cm moet kunnen springen (of was het nou 80/90?!? nou ja, maakt niet uit), maar ook ik kreeg een combinatie die, naar eigen zeggen notabene, nog nooit(!) gesprongen had en met knikkende knieeen te paard zat met de gedachte dat ze moest gaan springen.

Mijn andere combinatie die ik kreeg voorgeschoteld, sprong al redelijk op niveau, dus dat was een onmogelijke combinatie om mee te werken.

Ik kreeg dan ook als commentaar dat er niet hoog genoeg gesprongen werd, waarop ik madame in kwestie even bij de examinatoren heb laten uitleggen dat zij degene was die echt niet wilde springen.

Dat is waardeloos... de combinatie die ik zelf had meegebracht, was gewoon B springen. Anders is het examen gewoon geen doen, als je iemand alles nog moet gaan uitleggen, terwijl jouw examenopdracht is dat je je ze een lijntje moet laten springen op 80 cm hoogte...

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:05

Suelza daar zit wel een kern van waarheid in, maar als je dan kijkt naar het springen. De meeste ORUN cursisten geven dressuurles en met het springen is het zo dat als er GEEN controle is op het niveau van de ruiters/amazones die springen, kan er toch ook NIET verwacht worden dat DAAR dan adequaat mee kan worden omgegaan. Het vervelende alleen is wel Suelza dat ze daar weinig boodschap aan hebben en je maar "geluk" moet hebben dat je fatsoenlijk springende combinaties vóór je krijgt !!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:24

Ja dat ben ik met je eens, maar dat bleek ook al uit mijn bericht. Ze moeten strenger zijn op de deelnemende springcombinaties óf het springen uit het examen halen (of degraderen tot cavaletti les ofzo).

Want de niveauverschillen zijn vaak behoorlijk en je hebt gewoon te maken met combinaties die echt niet geen springervaring hebben. En nu heb ik daar normaliter geen problemen mee, maar in een orun examen waarin je een opdracht moet afwerken, is dat wel knap vervelend!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:27

Oh ik zie dat mijn bericht een beetje vreemd overkomt :')

Citaat:
Vwb het springen, tja... dat is de pest van de Orun, ze zeggen dat je een combinatie moet meebrengen die 70/80 cm moet kunnen springen (of was het nou 80/90?!? nou ja, maakt niet uit), maar ook ik kreeg een combinatie die, naar eigen zeggen notabene, nog nooit(!) gesprongen had en met knikkende knieeen te paard zat met de gedachte dat ze moest gaan springen.

Mijn andere combinatie die ik kreeg voorgeschoteld, sprong al redelijk op niveau, dus dat was een onmogelijke combinatie om mee te werken

Ik doelde hiermee niet op de combinatie van ruiter en paard, maar op de combinatie van de 2 deelnemende ruiters. Een ruiter op gewenst niveau en een ruiter ver onder het niveau van de examenopdracht :j

De ene verveelde zich te pletter, terwijl de ander haar eigen angst overwon door over 3 cavalettis te sturen -O-