Jury's die haflingers maar niets vinden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Re: Jury's die haflingers maar niets vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:33

@_10_: Gefeliciteerd!!! Vandaag precies 5 jaar geleden geregistreerd op bokt!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:34

texelse schreef:

M'n jubileum Nagelbijten / Gniffelen
ROFL

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:36

loveyodie schreef:
Idd, dit heb ik dus ook. Zo naar word ik ervan, alsof een haflinger, fjord, tinker, fries enzo geen recht op verdiende punten hebben?! Oké, sommigen doen het ook niet zo best, maar als ik bijv Stravero zie lopen, is het net een new forest Lachen ( niet raar bedoeld maar hij loopt gewoon mooi Bloos )
En idd, als ze er niks mee hebben heb je je punten ook niet...
Sommigen zelfs als ze een kleurtje niet mooi vinden .. :s

Paard kan nog zo mooi lopen, als je de onderdelen niet goed genoeg rijd heb je toch een probleem Haha!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:42

Hoi,

Ik rijd met mijn tinker M1 bij de pony's.
Toen ik nog L2 reed was ik altijd 1e met 197 of 198 punten. En ik had toen wedstrijd in woudenberg en hij liep lekker, en mijn instructrise was er ook bij en die vond het zeker winstpunt waardig. Maar ik had geen winst.. die instructrice zij tegen mij ag laat zitten dat zijn gewoon jury's die denken O tinker pfff die kan het niet en geven alleen 6jes en 5en.

Je moet denken scheit aan hun. jij weet dat hij goed liep, volgende keer beter. Je kan je er wel druk om maken maar wat doe je eraan?? je kan er niks aan doen. Gelukkig zijn er maar weinig jury's die zo zijn Lachen heb er maar 2 tegen gekomen en rij nu M1 +4 en heb 4 keer gestart. Had laatst 193 punten Haha! Hij liep echt geweldig en was 1e Haha! en we zitten pas net in het M1 Tong uitsteken

Succes en je kan het Haha! Laat je niet weg jagen door dat soort jury's. Je moet er gewoon boven staan Cool

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:18

Nog even een aanvulling op mijn eerdere stukje.
Ik kreeg voor mijn middendraf/uitgestrekte draf (bij ons geen verschil) in de M meestal een 5, heel soms een 6. En dat was soepel, een KWPN-er zou voor zo'n middendraf een lager punt krijgen. Dus op dat gebied werd toch wel rekening met zijn mogelijkheden gehouden.

Bij de meeste haflingerwedstrijden tellen de winstpunten niet, is meer voor het clubgevoel en de gezelligheid. Volgens mij moet je heel nederland afrijden wil je je winstpunten kunnen rijden op speciale haflingerwedstrijden.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:22

Mystica schreef:
loveyodie schreef:
Idd, dit heb ik dus ook. Zo naar word ik ervan, alsof een haflinger, fjord, tinker, fries enzo geen recht op verdiende punten hebben?! Oké, sommigen doen het ook niet zo best, maar als ik bijv Stravero zie lopen, is het net een new forest Lachen ( niet raar bedoeld maar hij loopt gewoon mooi Bloos )
En idd, als ze er niks mee hebben heb je je punten ook niet...
Sommigen zelfs als ze een kleurtje niet mooi vinden .. :s

Paard kan nog zo mooi lopen, als je de onderdelen niet goed genoeg rijd heb je toch een probleem Haha!

Ja dat is waar. Maar als de ruiter én het paardje het goed doen, moeten ze niet zeuren Bloos

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:28

loveyodie schreef:
Mystica schreef:

Ja dat is waar. Maar als de ruiter én het paardje het goed doen, moeten ze niet zeuren Bloos

Dat doen ze naar mijn mening ook niet Knipoog
Ik heb een haf, reed L2 met 6 winstpunten bij de paarden, en heb hier nooit maar dan ook nooit last van gehad.
Heb het ook nooit gezien.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:31

[/quote]
Ja dat is waar. Maar als de ruiter én het paardje het goed doen, moeten ze niet zeuren Bloos[/quote]
Dat doen ze naar mijn mening ook niet Knipoog
Ik heb een haf, reed L2 met 6 winstpunten bij de paarden, en heb hier nooit maar dan ook nooit last van gehad.
Heb het ook nooit gezien.[/quote]

Nouja, zeuren... Bloos Dat idd niet, maar als ze niet weg zijn van haflingers trekken ze wel snel 2 punten af.. Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:36

loveyodie schreef:
Nouja, zeuren... Bloos Dat idd niet, maar als ze niet weg zijn van haflingers trekken ze wel snel 2 punten af.. Knipoog

Dus een haflinger zal bij wijze van uitzondering een 7 kunnen halen???
Vind dat jij een erg rare denkwijze hebt, ik zou bijna willen zeggen: ga eens mee schrijven, kan je zien/horen hoe het er écht aantoe gaat!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:45

Ik heb regelmatig 8en gehad Nagelbijten / Gniffelen En nee, dat was niet (alleen) voor verzorging.
Dus geloof wat je wilt Knipoog
Het is iets anders als wat ik geloof Lachen

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:59

ik heb ook een haf
en heb er wel heel lang over gedacht of ik zou starten of niet.
ik heb het wel gedaan en moet eerlijk zeggen dat ik niet het gevoel heb dat mijn haflinger minder is dan een warmbloed.
ik heb zelf een jazz merrie gehad en natuurlijk liep die stukken soepeler dan mijn haflinger.
Maar ik heb tot nu toe geen jury gehad die mijn pony afkraakt hij doet wat hij moet doen en als ik een goede proef neer zet kunnen ze niet om me heen verder kan het me ook niet zo heel veel schelen als ik maar lekker gereden heb is het goed.
toch geloof ik wel dat er jury's zijn die erg bevooroordeelt kunnen zijn om het zo maar te zeggen en daarom lager jureren

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:22

Citaat:
Als je proefjes gaat rijden op plaatsen waar hoog gepunt wordt moet je jezelf eens achter de oren krabben of dat een schijn is die je je voor wilt houden....
Zulke wedstrijden mogen ze van mij verbieden. Evenals wedstrijden voor bepaalde rassen, als daar altijd maar hoog gepunt wordt. Wat mij betreft kan de KNHS de winstpunten beter gewoon gaan verkopen.

We rijden toch voor onze lol? Niet om een 2e Anky te worden?
Het niveau van bewegen wat gevraagd wordt is echt wel gestegen de afgelopen jaren. Niet zozeer de moeilijkheidsgraad van de proeven, maar wel wat men wil zien aan aanleuning en beweging en overgangen etc.
Kan me voorstellen dat je met een pony tussen de paarden het vaak moeilijker hebt, en met een zwaardere pony tussen de lichtgewichte vliegjes dat je dan ook in negatieve zin opvalt. Alhoewel er ook heel goed bewegende haflingers zijn...

Brave, nette proefjes door paarden die netjes afgericht zijn, maar niet bijzonder bewegen komen minder makkelijk aan hun punten. Maar mogen ze daarom geen winstpunten halen en een klasse hoger rijden als ze daar qua oefeningen en opleiding aan toe zijn?

Als je rassenwedstrijden rijdt, kun je in elk geval niet zeggen dat je gediscrimineerd wordt op ras...
en kunnen juryleden daar geen onderscheidt in maken bij de beoordeling.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 05:42

Als je rassenwedstrijden rijdt kun je er zeker van zijn dat je positief gediscrimineerd wordt op ras Knipoog, denk dat een betere stelling is.
Als ik hoor wat voor punten mensen daar rijden in verhouding tot normale wedstrijden, wordt daar echt niet 'gewoon' gejureerd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 07:40

joyce B schreef:
Citaat:
Als je proefjes gaat rijden op plaatsen waar hoog gepunt wordt moet je jezelf eens achter de oren krabben of dat een schijn is die je je voor wilt houden....
Zulke wedstrijden mogen ze van mij verbieden. Evenals wedstrijden voor bepaalde rassen, als daar altijd maar hoog gepunt wordt. Wat mij betreft kan de KNHS de winstpunten beter gewoon gaan verkopen.

We rijden toch voor onze lol? Niet om een 2e Anky te worden?
Het niveau van bewegen wat gevraagd wordt is echt wel gestegen de afgelopen jaren. Niet zozeer de moeilijkheidsgraad van de proeven, maar wel wat men wil zien aan aanleuning en beweging en overgangen etc.
Kan me voorstellen dat je met een pony tussen de paarden het vaak moeilijker hebt, en met een zwaardere pony tussen de lichtgewichte vliegjes dat je dan ook in negatieve zin opvalt. Alhoewel er ook heel goed bewegende haflingers zijn...

Brave, nette proefjes door paarden die netjes afgericht zijn, maar niet bijzonder bewegen komen minder makkelijk aan hun punten. Maar mogen ze daarom geen winstpunten halen en een klasse hoger rijden als ze daar qua oefeningen en opleiding aan toe zijn?

Als je rassenwedstrijden rijdt, kun je in elk geval niet zeggen dat je gediscrimineerd wordt op ras...
en kunnen juryleden daar geen onderscheidt in maken bij de beoordeling.

Maar waarom dan niet voor een flitsende proef gaan? Daar heb je echt geen bewegingswonder voor nodig.
Denk dat daar ook een probleem is, mensen rijden veel te braaf. Durf te knallen!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:12

weet je wat ik erg vind?
Ik had iemand geregeld die mijn fjord zijn staart had ingevlochten en toen kreeg ik toch gewoon een 7 i.p.v de verwachte 8 had ook nog speciaal plastron gekocht (reed vroeger altijd zonder)jammer he?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:13

texelse schreef:

haha
gefeliciteerd hoor
heb je een digitaal bloemetje gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:03

Fitzroy schreef:
Als je rassenwedstrijden rijdt kun je er zeker van zijn dat je positief gediscrimineerd wordt op ras Knipoog, denk dat een betere stelling is.
Als ik hoor wat voor punten mensen daar rijden in verhouding tot normale wedstrijden, wordt daar echt niet 'gewoon' gejureerd.

Dat is me ook al vaak opgevallen.
En als je de punten die daar gegeven worden als standaard gaat zien...ja dan kan ik me voorstellen dat je op een gewone wedstrijd een deksel op je neus krijgt Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:15

Flurk schreef:
weet je wat ik erg vind?
Ik had iemand geregeld die mijn fjord zijn staart had ingevlochten en toen kreeg ik toch gewoon een 7 i.p.v de verwachte 8 had ook nog speciaal plastron gekocht (reed vroeger altijd zonder)jammer he?

Als je zonder plastron een 7 kreeg, dan had je altijd een veels te hoog punt voor verzorging.
Nu is je punt gewoon correct.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:35

runningkawa schreef:
Fitzroy schreef:

Dat is me ook al vaak opgevallen.
En als je de punten die daar gegeven worden als standaard gaat zien...ja dan kan ik me voorstellen dat je op een gewone wedstrijd een deksel op je neus krijgt Lachen

En dat is precies het probleem......

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:57

Tja, maar zolang er jury's zijn en blijven die gewoon keihard zeggen (vaak tegen de schrijfster Tong uitsteken) dat Friezen/Haflingers/Fjorden/Tinkers etc. voor de wagen horen en niet in de dressuurbaan... Kan ik me heel goed voorstellen dat wanneer je die te vaak tegen komt, je liever gewoon je rassenwedstrijden rijdt.
Als je geen bewegingswonder hebt, of geen sporttype paard/pony, wil je ook gewoon je punten kunnen rijden.
Die winstpunten heb je namelijk nodig om in een hogere klasse te mogen rijden.
Misschien heb je je paard super netjes afgericht en beheerst hij de oefeningen keurig, en wil je graag een stapje verder om ook die proeven te rijden op wedstrijden. Ook al heb je geen fantastisch gebouwd paard, geen super bewegingen en weet je dat je niet op kan tegen die geweldige KWPN-ers e.a. sportpaarden.

Ik vind dat men braaf, ontspannen en gehoorzaam en correct gereden best meer mag belonen (waarom zou dat geen winstpunt waard zijn?)
En spetterend, maar met een proef vol "storingen" en regelmatig verzetreacties, best harder mag afstraffen, ook als het in de " grijze zones" gebeurd...

Het heet toch dressuur? en geen bestgaand rijpaard?

Ik zeg echt niet dat de meerderheid van de jury's niet objectief beoordeeld. Ik heb zelf met pony's bij de paarden gereden en hier in de regio komt het meer voor, en hoor weinig klachten, en heb zelf altijd eerlijke punten gekregen voor mijn gevoel, al is de een strenger dan de ander.
Maar het viel soms wel op dat bij een bepaald jurylid, mensen met Friezen vaak onderaan stonden en erg lage punten kregen terwijl je zoiets had van: Dat was toch een nette proef? Met rustig 20 punten verschil met de andere proef.

Het bestaat dus wel...
Net als dat er andere voorkeuren zijn.
Tuurlijk is het in dit geval niet te beoordelen. We zien immer de proef niet.
Maar dressuur blijft een jurysport, en jury's zijn mensen met verschillende ideeën en stokpaardjes. En dat is precies de reden dat bij een aantal jurysporten er meerdere juryleden zijn, die de oefeningen beoordelen (bij turnen bijvoorbeeld 2 juryleden, waarbij je max. een bepaald aan tienden van punten verschil mag hebben in de eindscore) en bij belangrijke wedstrijden nog meer, waarbij bijv. hoogste en laagste score wegvallen. Zo heeft persoonlijke voorkeur minder kans en heeft 1 jurylid, minder invloed op het gemiddelde cijfer.

Als op Kampioenschappen dressuur juryleden het soms al ontzettend oneens zijn en in sommige gevallen 20 punten verschil kunnen hebben bij het jureren van dezelfde proef, dan zul je dat bij jureren door 1 jurylid per proef nog veel duidelijker voelen omdat dan niet gemiddeld wordt...

Het enige wat je kunt doen, is lekker gaan rijden voor jezelf. Goed les nemen en eerlijk commentaar vragen, desnoods je instructrice je proef laten zien en samen napraten over het protocol. En verder zoek je de wedstrijden uit waar je zelf lol in hebt.

De KNHS heeft een monopolypositie. Iedereen wordt in het KNHS-keurslijf geperst. En voor de een is dat te ruim en voor de ander te krap...
Ik zelf vind rassenwedstrijden dan een mooie manier om een maatpakje te proberen. Al heb ik zelf geen paard om aan rassenwedstrijden deel te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:01

Citaat:
Kan ik me heel goed voorstellen dat wanneer je die te vaak tegen komt, je liever gewoon je rassenwedstrijden rijdt.
Als je geen bewegingswonder hebt, of geen sporttype paard/pony, wil je ook gewoon je punten kunnen rijden.

En waar moet je dan gaan rijden met je gewone KWPN-er?
Er zijn zoveel kwpn-ers die niet meer gangen hebben dan een haflinger (oid) alleen die hebben geen smoesje...
Dan zul je op moeten houden met mutsen en als de wiederweerga gaan trainen en rijden...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:15

Citaat:
Die winstpunten heb je namelijk nodig om in een hogere klasse te mogen rijden.
Misschien heb je je paard super netjes afgericht en beheerst hij de oefeningen keurig, en wil je graag een stapje verder om ook die proeven te rijden op wedstrijden. Ook al heb je geen fantastisch gebouwd paard, geen super bewegingen en weet je dat je niet op kan tegen die geweldige (KWPN-ers e.a.) sportpaarden.

Ik vind dat men braaf, ontspannen en gehoorzaam en correct gereden best meer mag belonen (waarom zou dat geen winstpunt waard zijn?)
En spetterend, maar met een proef vol "storingen" en regelmatig verzetreacties, best harder mag afstraffen, ook als het in de " grijze zones" gebeurd...

Helemaal mee eens!!!!!!!! Ongeacht ras.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:18

_10_ schreef:
loveyodie schreef:

Dus een haflinger zal bij wijze van uitzondering een 7 kunnen halen???
Vind dat jij een erg rare denkwijze hebt, ik zou bijna willen zeggen: ga eens mee schrijven, kan je zien/horen hoe het er écht aantoe gaat!

Nee dat zeg ik niet, maar ik vind gewoon dat sommige jury's gewoon raar over haflingers denken.. Omdat het koudbloeden zijn.
Waarom zou ik een rare denkwijze hebben ?En ik weet hoe het er echt aan toe gaat, want ik start zelf ook met mijn haflinger en daar krijg ik dan wel commentaar op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:43

joyce B schreef:

Dat wordt ook beloont met voornamelijk 6-jes, omdat het ook niet meer waard is.
Als er dan nog iets minder nette oefeningen worden gereden- zit je net onder de winst
Als je dat al hoger waardeerd, dan hou je geen cijfers meer over voor een spetterende oefening.

Citaat:

gebeurd dat dan niet?

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:53

Ik vind het een beetje kort door de bocht om maar te zeggen ''de jury houd niet van haflingers''. Ik rijd bij de ene jury 211 en bij de ander 180 en eigenlijk gaat het altijd hetzelfde, soms een foutje meer, soms een foutje minder. Dan betekend 't echt niet dat die jury van de 180 niet van zwart houd ofzo, maar dat ze gewoon op andere dingen let. Tuurlijk, als je een heel mooie hengst in de ring krijgt geef je sneller punten weg als dat je met een grove boerenknol de proef rijd. Maar ligt dit dan aan het uiterlijk van 't paard, of gewoon de manier van bewegen en de kwaliteiten van het paard?

Ook is het makkelijk gezegd, je rijd een keer niet zulke hoge punten als dat je gewend bent en je geeft de jury maar de schuld, want ja die houd niet van haflingers. Misschien moet je is gaan kijken waar de jury op heeft gelet en wat je daar zélf aan kunt verbeteren. De volgende keer wordt je weer dik eerste dus maak je niet druk om die éne jury die niet van haflingers houd.