Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:28

Wat de dressuur betreft, ik denk dat het ook is wat een jury voor verantwoordelijkheid wil nemen. Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de ruiter om goede zorg aan zijn paard te geven en niet te starten als het lichamelijk iets mankeert. maar als de ruiter het niet doet, de jury het dan ook laat rondlopen, wie doet het dan wel?
Het zal inderdaad heus wel gebeuren dat als jij iemand uitsluit ze bij jury 2 het weer gaan proberen. maar is dat dan reden om die persoon niet uit te sluiten? Ik denk dat als ik zo'n onregelmatig lopend paard voor me zou krijgen (bijv dat meisje met die peesblessure) zou ik mezelf een stuk beter voelen als IK die persoon geweigerd had in de ring. Dat is het stukje waar ik nl wel wat over te zeggen heb op dat moment. Dat zo iemand het daarna ergens anders alsnog probeert is dan hun zaak.. Ik heb dan iig niet meegewerkt aan het evt kreupeler worden van die pony of dat paard.

En ik begrijp ook echt wel dat er soms een hele dunne lijn ligt tussen spanningskreupelheid en die met een lichamelijke oorzaak. Daarom zou ik het een hele mooie oplossing vinden om inderdaad een da per wedstrijd aan te stellen die dan uitsluitsel kan geven.

Tot die tijd is het denk ik een wat vaag reglement en een gewetenskwestie wat te doen met dit soort situaties.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:41

OK dan!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:07

runningkawa schreef:
...

Bij dit voorval is mijn mening idd bij gedraaid.
Wat ik daarvoor dacht was, nou dan zal je paard wel erg kreupel hebben gelopen als je eruit moet.
Daarna dacht ik...wow wat heb je dozen als jury's... ongelooflijk...
En daaruit mijn mening gevormd dat een jury geen DA is, dus gewoon niet het recht heeft tot uitsluiten...

Dus al die tijd dat het over andere ruiters ging, waren het slechte ruiters die door wilde rijden met een onregelmatig paard, en toen je zelf in zo'n situatie kwam was het ineens een doos van een jury die er geen verstand van heeft. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:39

dat pak je wat te zwart wit op Lachen

Ik had voorheen gewoon een hogere pet op van de jury. Dacht werkelijk dat die het verschil wel konden zien...
En ik hoorde zelde van een uisluiting, dus had de aanname dat een paard dan vast erg kreupel zou zijn als dat wel zo was.
En dan maak je eens mee dat het zo niet hoeft te zijn, mijn aanname van eerder dus niet klopte.
Ik voorheen verkeerd dacht.
Ja ik heb daar van geleerd Ja
En als ik nu hoor van uitsluiting vraag ik mezelf af, terecht of niet? Lachen

Is het zo erg om van ervaringen te leren, of mag dat niet meer?

Overigens heb ik nergens gezegt of gedacht dat de ruiter dan slecht zou zijn.
Dat maak jij ervan Lachen

Hij kan nu zuiver zijn met losrijden, struikelen of uitschuiven en kreupel zijn.
En als dat niet meteen op 3 benen is kan ik me voorstellen dat je als ruiter even twijfelt.
Als iemand je er dan op wijst is dat alleen maar een fijne bevestiging van de twijfel.
En dus helemaal geen slechte ruiter oid...
Dus geen woorden in de mond gaan leggen van een ander aub Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:09

Ik denk dat je goed gehandeld hebt, Bambi.
Het blijft een wankel evenwicht waar je je op bevindt.
In de ogen van de combinatie (of diens begeleiders!) doe je het nooit goed.

Heb zelf ook wel eens een combinatie in de ring gehad waar ik hard over twijfelde. Niet echt kreupel te noemen, maar zuiver liep het dier ook niet echt. Maar het viel eigenlijk pas op, toen de proef al echt begonnen was. Proef uit laten rijden, na afloop met amazone nagepraat dat er heel veel tactfouten in de proef zaten en dat ze dus lage punten kon verwachten.
Ik kon vanuit mijn positie in het juryhok (zeer hoog juryhok bij indoor) niet goed zien aan welk been het dier echt onregelmatig liep, ik keek meer óp het paard, dan tegen het paard aan. Heb geadviseerd het paard te laten nakijken.

Kreeg later in de kantine nog een 'verontwaardigde' moeder over me heen, dat het paard altijd zo loopt, en er nog nooit door een jury iets aan gezien is, dier liep vandaag niet anders dan anders. Ik heb gezegd dat ze zelf moet weten wat ze met de informatie gaan doen, maar dat ik het zo gezien heb.

Hoor ik later van een verenigingsgenoot van de betreffende amazone (tevens vriendin van mij) dat de mensen naar mijn telefoonnummer gevraagd hebben, omdat ze het dier twee weken na de betreffende wedstrijd hebben laten nakijken en dat er volgens de dierenarts niets aan de hand was. Hadden mij dus nog even aan mijn jasje willen trekken dat ik het allemaal verkeerd gezien zou hebben.

Nu weet ik niet wat het dier in de tussenliggende weken gedaan heeft (ik heb gezegd, laat het dier nakijken, of doe even een paar dagen rustig aan ofzo, er lijkt me duidelijk iets niet lekker te zitten, anders maakt het dier niet zoveel tactfouten), maar lijkt mij niet dat een dierenarts kan vertellen dat het dier twee weken eerder absoluut ook niet kreupel is geweest.

En bovendien, ik heb niet gezegd dat het dier kreupel was, maar dat er heel veel tactfouten waren en volgens mij is het de bedoeling van een dressuurproef dat er tactzuiver rondgereden wordt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:45

runningkawa schreef:
Daarom...heeft die uitsluiting geholpen?
Nee, ze gaan gewoon springen.

Elke keer laag punten, iets wat de meeste jury's ook eerder durven dan consequent eriut zetten, wat hier geopperd wordt en in de praktijk dan niet zal gebeuren (logisch)

En ja hij moet zijn proef uitlopen...alsof die paar minuten nog maken met het van te voren al lossrijden....

Het gaat om het signaal wat je afgeeft, als jij als jury duidelijk bent dat je geen kreupele paarden wilt laten lopen en ze consequent weigert dan geef jij een duidelijk signaal af. Kan zijn dat die deelnemer wel een uur op het losrijterrein rijd maar je hebt wel een signaal afgegeven. Als zo'n deelnemer door een ander wordt aangesproken en hij zegt 'ik mocht toch rijden van de jury' wat wil je daar dan nog tegenin brengen?

Niet alleen de jury heeft verantwoording maar ook de andere ruiters. Als iemand zijn paard mishandeld (en rijden met een kreupele hoort daar imo ook bij) horen de mederuiters daar wat van te zeggen, dat is moeilijk maar wel correct. En als je een grote bek krijgt, so be it, je hebt wel je zegje gedaan en dat geld ook voor de jury.

Plus; er zijn toch ook regels voor overmatig zweepgebruik ed, valt rijden met een kreupel paard niet binnen mishandeling?

Wbt dat springen na het bij de dressuurjury eruit gestuurd zijn. De springjury stuurt zo iemand er ook meteen weer uit, plus dat er op elke wedstrijd federatievertegenwoordigers horen te zijn die letten op correct gebruik van sporen, zweep, harnachement ed, die mensen horen ruiters ook op zulke dingen aan te spreken.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:28

Anneliesdj, heb er niets meer aan toe te voegen OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:19

je geeft ook wel een signaal af als er over al een 2 staat...en de ruiter dikke vette min rijdt Lachen
Imo meer signaal dan kunnen gaan zonder min punten.

Wil je uitgesloten worden op overmatig zweep gebruik ben je wel een partijtje flink lomp bezig.
Dat zie je ook zelden..

Verder gruwelijk ik van de strakke neusriemen...wanneer gaat daar dan eens controle op komen? Lachen

Misstanden genoeg..helaas...
Maar waarom het ene aanpakken (als niet DA zijnde en kans op mis kijken) en het ander, wat zelfs te controleren is door een kleuter (neusriem) niet doen?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:24

maar wanneer beslis je dat er veel tactfouten zijn,mijn arabiertje heeft het een maal wel,en verder op het uur weer niet,is dus wat van de artrose.
Aan de hand of los in de weide loopt ze slechter dan onder zadel met losse teugel.
Vaak is na een halfuurtje rijden bijna niets te zien,maar bij begin van het rijden is ze dan weer wel op den tik zoals we dat zeggen.
Dus in de ring zou ze dan bv zo goed als niets laten zien,maar bij het inrijden zouden mensen me aan kijken van ,die mankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:27

Met zo'n paard zou ik niet denken aan wedstrijden.

Hij heeft artrose, dus medisch wat loos.
Bij atrose is beweging goed, maar training? Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:30

En eerlijk gezegd kan ik me alleen maar aansluiten bij wat Kawa hier zegt, savath.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:33

Ik vind dit best wel een lastig punt..
Ik ben geen jury..
Maar snap best dat jury's hier problemen mee hebben..
(zeker omdat er regelementair nogal wat haken en ogen aanzitten..)

Ik zelf heb me paar jaar terug elke wedstrijd weer verwonderd over
het feit dat dezelde ruiter steeds weer kwam, met een meer dan
een beetje onregelmatig gaand paard.. (achter)

In mijn ogen.. heeft het paard nooit rad gelopen..
Echter hij is NOOIT uitgesloten in een wedstrijd..
(en hij heeft bij herhaling ook wel bij dezelfde jury's gereden
dus die zouden kunnen weten, dat dat paard al vaker
niet rad was.. lijkt mij dat je een kreupel paard in je ring
onthoudt...??)
Erger nog.. Hij heeft het gehaald tot in het M2.. !!
(en dat snap ik dus niet.. ergens had iemand die ruiter toch
een keer op de vingers moeten tikken, dat zijn paard niet
goed liep.. )
Vervolgens besloot eigenaar.. die wist van het probleem..
(was namelijk de reden van verkoop als recreatie paard..)
het paard te verkopen..
Mijn collega moest hem keuren... Afgekeurd.. uiteraard..
(Eigenlijk moest ik, maar ik heb het geweigerd, aangezien ik
uiteraard dat niet objectief zou zijn gaan doen..)

Het is dus helaas in Nederland mogelijk om jaar in jaar uit..
wedstrijd in wedstrijd uit.. met een kreupel paard te starten...

Momenteel rijdt er hier in de regio weer iemand rond met een
paard dat in mijn ogen,
gewoon niet intensief bereden zou mogen worden...
(wel leuk recreatief.. maar niet wat er nu mee gebeurt..)
Maar niemand die er wat aan doet... ze start.. en rijdt nog winst ook..
(leuk paard om te zien groot en donker.. leuke uitstraling..
jammer genoeg dus kreupel... )

Ik vind het als ruiter op wedstrijd namelijk ook niet mijn plaats om
dit bij een jury of secretariaat te melden.. (behalve op wedstijden waar ik
bij het secretariaat hoor.. Duivel dan kan ik bij het inrijden al gaan knotteren!!!!)
Ga ervan uit dat die het ook zien.. en eventueel ruiter erop aanspreken..
Hoop dan dat als ruiter er vaak genoeg op aan wordt gesproken,
deze zijn paard als weidedecoratie gaat gebruiken ipv als sportatribuut..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:40

maar tussen wp rijden en uitsluiten zit bij mij wel een verschil Lachen

Dat zo'n paard tot de M2 kan komen, kan ik niet snappen Lachen
Want die jury's hebben dus geen hele lage punten geven op de onderdelen waar hij uit de takt was....en is een paard echt kreupel is dat bij elk onderdeel...

En dan vraag ik me dus weer af, heeft elke jury wel gezien dat hij niet in takt liep, of zijn er zelfs jury's die het niet herkennen?
Want dan kom je weer bij het punt..hoe kundig is de jury in het algemeen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:49

Ik heb me er in ieder geval groen geel en paars aan geergerd..
kreupel gaand paard het M in... pfff..

Overigens ben ik ook 1 x bij een jury geroepen vanwege mijn neusriem!
Vond ik op zich erg goed.. neus puilde uit vond ze..

Alleen kon ik haar laten zien dat zelfs mijn hele hand er nog tussen kon...
Maar ze zag zijn neus zo uitpuilen... hi hi.. goed gezien!!!
Dat klopt...!!!!
madam heeft een artheroom op haar neustrompet!!
(dikke bult die er al zit vanaf haar geboorte!!!!)
(vandaar ook losse neusriem.. anders klem ik haar neus dicht.. Haha! )

Trouwens zie je het op keuringen ook..
Stond ooit op een keuring , wijs te kijken..
samen met een paar collega's (4 stuks maar liefst!!)..
conclusie .. paard dat als eerste geplaatst werd.. was kreupel..
(publiek had het ook gezien..)
keurmeester had blijkbaar zijn verkeerde bril op...
(paard had vroeger wat A's gehaald, wij denken dat ie daarom als
1 e geplaatst werd, echter dat kun je niet maken als ie overduidelijk
niet goed loopt.. lijkt mij....??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:58

Lijkt mij ook niet Lachen

Maar de voorbeelden die jij nu zo geeft zijn voor mij dan ook precies de punten waarop ik zeg er is blijkbaar niet genoeg kunde...doe dan ook niet alsof en ga niet zitten op de stoel van de DA.

Zorg dat die er 1 aanwezig is, net zoals bij enurance.

Ik vraag me eigenlijk af waarom daar wel en op een gewone wedstrijd niet?
Zijn daar meer starts op een dag? Inschrijfgeld duurder?
Zodat de DA makkelijker betaald kan worden?
Of is in die zin de mentaliteit gewoon anders en vind men het voor 5 min proef niet nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:06

RK: allereerst lijkt het mij een goede zaak wanneer op ieder evenement een dierenarts aanwezig is.

Ik denk wel dat het bij de kleinere evenementen wellicht niet helemaal in de begroting past. Dan zou het inschrijfgeld omhoog moeten gaan, maar dan gaan de ruiters alleen nog naar de grotere evenementen (1 arts op 100 ruiters of 1 arts op 500 ruiters scheelt nogal een slok op de borrel). En als kleinere concoursen de ruiters meer geld kosten dan grote, tsja, dan ga je toch naar de grote? Als klein concours zijnde wil je toch in ieder geval voorzien in de basisbehoeften (wat te eten, drinken, sanitair... en dan zou het ook nog leuk zijn als het terrein een beetje leuk is aangekleed)...

Bij de endurance zal het waarschijnlijk standaard mee worden genomen in de begroting en zal minder geld worden gestoken in de hele entourage er omheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:15

dan op gewone wedstrijd ook maar minder show Lachen

Dat vroeg ik me idd ineens af, waarom kan het bij endurance wel betaald worden?
Maar geef toe, geen enkel idee wat inschrijfgeld daar kost en hoeveel deelnemers er gemiddeld mee rijden.

Maar in de zomer heb je hier veel grote concoursen, maar zelfs dan meestal geen DA... eigenlijk raar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:16

Al worden er maar wat officials opgeleid tot kreupelheidsdeskundige.......... hoeven ze niet de hele opleiding te doen, alleen problemen aan het bewegingsapparaat herkennen.......

dat zou al zoveel schelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:46

runningkawa schreef:
dan op gewone wedstrijd ook maar minder show Lachen

Tsja kwestie van prioriteiten die bij jou en mij anders zullen liggen dan bij de gemiddelde organisator... Kan ik me ook wel indenken hoor, concours wordt vanuit vereniging georganiseerd, veel van de organisatoren zullen denk ik een redelijk hoge pet op hebben van de jury's en hun (on)kunde en dus jury's best in staat achten zelf correct tot een besluit te komen in situaties met onregelmatigheid. Waarom dan nog een arts inhuren? Knipoog

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:55

kawa: ik rijdt er geenwedstrijden mee,maar vaak vraagt men mij waarom ik geen endurance doe met haar omdat ze zoveel uithouding heeft.
Maar ik zelf rijd dus geen wedstrijd en heb ook eerder het gevoel van 30 km op eigen tempo hobbelen of 30 km in wedstrijd dat het een verschil is ,en hun zeggen dat dat best meevalt,
Ik wil ze zowiezo niet kapot rijden,daar zie ik der te graag voor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 00:41

runningkawa schreef:
je geeft ook wel een signaal af als er over al een 2 staat...en de ruiter dikke vette min rijdt Lachen
Imo meer signaal dan kunnen gaan zonder min punten.

Ik snap wat je bedoelt en je hebt ook wel een punt maar je laat zo iemand dan WEL rijden. Imo mag een kreupel paard niet lopen dus ook niet in de dressuurring, ookal krijgt diegene dan minpunten, het paard lijd er wel onder.
Als je iemand uitsluit geef je aan dat een kreupel paard niet mag lopen, laat je iemand wel rijden dan geef je aan dat een kreupel paard wel mag lopen maar dat je daar minpunten voor krijgt.
Wil je maximaal welzijn voor het paard dan moet je hem niet laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:20

Maar dan moet je een paard dat de mond open doet ook uitsluiten, die heeft ook geen maximaal welzijn Lachen
(en strakke neusriemen enz enz)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:47

@anneliedj, als jij hem niet laat starten omdat JIJ vindt dat een kreupel paard niet thuishoort op een concours, ga je dus op de stoel van de DA zitten. En dat is precies niet de bedoeling. Als het lukt dan geef je de combinatie voor het starten de keuze, en geeft daarbij aan dat je iedere tactfout zult aanrekenen.

Daarbij hebben dit soort combinaties veel meer leed van een verliespunt dan af en toe eens niet te mogen starten.

Laat het bij de ruiter, het is niet jouw verantwoording.

En ook ik heb wel eens meegemaakt dat iemand kampioen werd bij de bestgaande rijpony's terwijl dat beest nooit 1 stap zuiver liep. Hij was wel ruim, maar zeker niet zuiver. Helaas zag het publiek dit wel maar de jury niet.

dit meisje heeft de pony tot en met de M gereden, de enen keer dikke winst, de andere keer dikke min. Heel veel jury's zagen het gewoon niet, die letten op andere zaken..... Dat zijn ook de jury's die nooit taktfouten afstraffen zolang het maar spektakel oplevert.
En zo kom je dan alsnog aan je WP's. Niet druk over maken, gewoon de regels volgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:39

runningkawa schreef:
Lijkt mij ook niet Lachen

Maar de voorbeelden die jij nu zo geeft zijn voor mij dan ook precies de punten waarop ik zeg er is blijkbaar niet genoeg kunde...doe dan ook niet alsof en ga niet zitten op de stoel van de DA.

?

DA was aanwezig.. Haha! soms zelfs met 4 collega's(ex studiegenootjes Knipoog )
Die kwamen kijken naar de keuring.. waar die dag ook mijn
bolle d'r beste beentje voor moest zetten...
!!! Ieder zijn vak... ik het mijne!!!!:Y)
Ra ra wat mijn vak is....

(we hebben niet allemaal een jeep en een luxe dressuur paard...
sommigen een berlingo en een fjord... Clown )
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 26-06-08 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:43

maar die jury die daar beoordeelde was duidelijk geen da...en dat is waar ik op doelde
En dat is te merken door de ene keer een paard een wp of 1e te plaatsen die niet rad loopt...en de andere keer een paard dat wel goed is uit te sluiten

Amondi beschrjft het idd ook goed Ja