Nullen geven in de B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Nullen geven in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:52

wwr schreef:
Ik zou naar de federatievertegenwoordiger gaan!
Het is niet echt stimulerend een 0..
Hopen dat je volgende keer een andere juty hebt Lachen

En wat zou die er dan aan kunnen doen? Het jurylid volgt gewoon de regels...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:53

runningkawa schreef:
Het gaat niet over wie of wat schuld heeft, maar dat het gevraagde niet getoond is.

Op het uitglijden opzich is de ruiter ook niet gestraft, wel op het vervolg.
Niet de volte afmaken en geen overgang bij de letter rijden.
FF simpel gezegt had de ruiter zo bij de les moeten blijven om dat gewoon af te maken, of dat altijd makkelijk kan als je schrokken bent is wat anders. Dat is per persoon verschillend Lachen

Waarschijnlijk ook weer afhankelijk van de ervarenheid van de ruiter misschien Knipoog

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:04

runningkawa schreef:
Het gaat niet over wie of wat schuld heeft, maar dat het gevraagde niet getoond is.

Op het uitglijden opzich is de ruiter ook niet gestraft, wel op het vervolg.
Niet de volte afmaken en geen overgang bij de letter rijden.
FF simpel gezegt had de ruiter zo bij de les moeten blijven om dat gewoon af te maken, of dat altijd makkelijk kan als je schrokken bent is wat anders. Dat is per persoon verschillend Lachen

Dat moet ik dan wel weer met jou eens zijn. Bloos

Maar in dat geval ga ik er van uit dat iedere jury de ruiter op z'n minst die kans geeft, en het betreffende onderdeel opnieuw zal jureren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:21

Musicjohn schreef:
KarinvdM schreef:
@ Musicjohn, de jury kan het toch ook niet helpen dat het paard op blote voeten loopt en daardoor dus uitgegleden is?

Dat is een moeilijk punt.

Dan verval je al gauw weer in de discussie of het wel of niet nodig (of verstandig) is om ijzers te gebruiken. En in die discussie heb je net zoveel voor- als tegenstanders. Dus ik ben van mening dat een jury de keuze van de ruiter heeft te rescpecteren op dit punt, en het incident moet beschouwen als overmacht. Het paard gleed uit, niet de ruiter, en ook niet door het toedoen van de ruiter. Dat een terrein in slechte toestand verkeert (door wat voor omstandigheden dan ook) is voor verantwoording van de organisatie, en niet van de ruiter. Dus een beetje coulance van de kant van de jury zou in zo'n geval gepast zijn. Maar goed, dat is slechts mijn mening.

En hoe zou je er over denken als het betreffende paard wél op ijzers had gelopen? Is het dan nog steeds de schuld van de ruiter of het paard?

Als je bewust kiest om je paard niet te laten beslaan, dan weet je dat je het risico loopt dat je paard in natte omstandigheden gaat glijden.
Dan moet je of de gevolgen voor lief nemen of niet starten. Want natuurlijk blijf je als ruiter zelf verantwoordelijk.

Ik moet als jury beoordelen wat ik zie en als een paard een uitglijer maakt omdat het zonder ijzers loopt, dan is het jammer.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:45

Even terug hoor. Het ging om een onderlinge wedstrijd, waarbij ik B Recreanten startte.. Ik kan de keus van de jury wel respecteren hoor, maar het is wel erg zonde als je beoordeelt wordt op het niet hebben van ijzers voor die ene onderlinge wedstrijd in het jaar die je rijdt, waarbij er kans is dat het nat weer is.

Jammer in ieder geval dat ik dat gedeelte niet over heb mogen doen, ander meisje raakte ´de weg kwijt´ in de proef en daarbij werd inderdaad wel weer een punt aangewezen waarbij ze de proef moest vervolgen..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:52

Jij kan daar inderdaad ook niks aan doen Bienotje. Dat je de volte niet afmaakte en een overgang niet toonde wel.
Het is jammer, maar ik zou zeggen, stap eroverheen en je hebt er vast iets van geleerd voor een volgende keer. Lachen Verder had je immers wel gode punten, toch?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:09

Ook een mooi aantal 7-ens nog inderdaad en een verzopen ervaring rijker Knipoog

Blijft inderdaad lastig en discussiepunt bij jurysport natuurlijk.. Iedere jury oordeelt anders.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:46

Bienotje schreef:
Even terug hoor. Het ging om een onderlinge wedstrijd, waarbij ik B Recreanten startte.. Ik kan de keus van de jury wel respecteren hoor, maar het is wel erg zonde als je beoordeelt wordt op het niet hebben van ijzers voor die ene onderlinge wedstrijd in het jaar die je rijdt, waarbij er kans is dat het nat weer is.

Jammer in ieder geval dat ik dat gedeelte niet over heb mogen doen, ander meisje raakte ´de weg kwijt´ in de proef en daarbij werd inderdaad wel weer een punt aangewezen waarbij ze de proef moest vervolgen..

Eenn jury beoordeelt daar niet op; een jury beoordeelt of een oefening goed wordt uitgevoerd. Een uitglijer (ongeacht waardoor veroorzaakt) hoort niet bij een goede uitvoering. Dat zou ook niet eerlijk worden t.o.v. de andere deelnemers die de oefening wel goed uitvoeren.

ETmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:02

Inderdaad, het niet hebben van ijzers is jouw keuze(ik heb het zelf overigens ook niet, maar start ook niet als het in mijn ogen te glad is). Als je paard dan uitglijdt, is dat dus in zekere zin je eigen 'schuld'. Ik vind het best redelijk dat als je daardoor je onderdelen niet uit kunt voeren, je een 0 krijgt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:41

ETmelanie schreef:
Inderdaad, het niet hebben van ijzers is jouw keuze(ik heb het zelf overigens ook niet, maar start ook niet als het in mijn ogen te glad is). Als je paard dan uitglijdt, is dat dus in zekere zin je eigen 'schuld'. Ik vind het best redelijk dat als je daardoor je onderdelen niet uit kunt voeren, je een 0 krijgt.

Met deze conclusie kunnen we wel stoppen met verder zeuren, kakelen enz over dit onderwerp. Het verbaast me dat er zo lang over een uitslag geleuterd kan worden. Kom op zeg, heb je een nieuwe auto gemist door die nul??? Lekker trainen en verder gaan. Het is een jurysport, m.a.w. enige discussie over de uitslag hoort er bij. Leer er mee leven of ga springen.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:37

een 0 is wel erg overdreven, maar ik heb ook wel eens een 3 en dan -2 gehad dan hou je ook nog maar een 1 over :s geef dan gelijk een 0/1 als er tegenover dan ook maar 10en staan. maar het is wel erg streng als het niet niet getoond was.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:42

Ik vind nullen best wel streng, en dan vooral in de B ..
Ik vind het een beetje onzin, oké om er nou een 8 neer te gaan zetten nee,
maar een 4/5 op zn minst!

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:52

KarinvdM schreef:
Ik moet als jury beoordelen wat ik zie en als een paard een uitglijer maakt omdat het zonder ijzers loopt, dan is het jammer.

Maar dan blijft mijn vraag nog steeds:

Hoe reageer je dan als het paard wél op ijzers staat en het glijd uit? Geef je dan ook een nul? Of geef je ze de kans om het betreffende onderdeel te herhalen en darna door te gaan met de rest van de proef?

Overigens blijf ik bij m'n mening dat uitglijden in een zeer natte (gladde) bak onder alle omstandigheden een kwestie van overmacht is en dat de begaanbaarheid van de bak uiteindelijke onder de verantwoording van de organisatie valt.

Geen enkele ruiter of paard vraagt erom om uit te glijden, ijzers of geen ijzers.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:03

Of een paard wel of niet op ijzers loopt maakt niet uit bij de beoordeling. Je jureert wat je ziet.
Ik geef overigens geen nullen, een één voor de moeite krijg je sowieso. Lachen
Ale een terrein erg slecht is kan een wedstrijd beter afgelast worden. Als dat niet het geval is, dan is het aan jezelf of je besluit wel of niet te starten.

elke_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:06

ik vind het ook wel heel overdreven vooral dan in de B meestal als er dan flink verzet is geef dan een 1 ofzo maar geen 0 dat vind ik eigenlijk een beetje laf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:08

__Shannon schreef:
Ik vind nullen best wel streng, en dan vooral in de B ..
Ik vind het een beetje onzin, oké om er nou een 8 neer te gaan zetten nee,
maar een 4/5 op zn minst!

Heb jij ook de tegen argumentatie gelezen waarom dat niet kan?

Want wat geef jij dan aan iemand waar een paard dat bijv tegen de hand aan galoppeert, of met een kleine bok aan galoppeert, maar het wel doet?

Geef jij die dan een 9? want die laat heel wat meer zien dan die persoon die geen galop laat zien Lachen

martho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 23:26

Een 0 geef je als iets niet wordt uitgevoerd. Hoewel het een jurysport is en blijft zijn dit toch regels die iedere jury gewoon kan handhaven.
Wel of geen ijzers is inderdaad eigen keuze. Mijn paard heeft ook een winter zonder ijzers op concours gelopen en daardoor rijd je toch wel voorzichtiger. Dit heeft natuurlijk invloed op je punten. Maar een 0 geven omdat hij uitglijdt en vervolgen wel een mooie overgang laat zien vind ik niet kunnen.

Wel vind ik dat je ook bij recreanten bij een niet getoonde oefening een 0 moet geven, er is nimmers niks te beoordelen. Maar hoge punten mogen zeker ook als er goed gerede wordt.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:58

een nul mag al helemaal niet bij alleen verzet een nul betekent niet uitgevoer en er moet altijd wel iets van dat onderdeel zijn gereden als je moet afwenden en middebdraf moet rijden en hij komt in verzet bij en aandrijven heb je toch al een deel van het onderdeel gereden dus een nul kan bijna niet of je slaat het gewoon over dan is het swel degelijk een nul..

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:45

xElsjeeh schreef:
een nul mag al helemaal niet bij alleen verzet een nul betekent niet uitgevoerd en er moet altijd wel iets van dat onderdeel zijn gereden

En dat datzelfde zou dan ook gelden voor uitglijden. Immers, de combinatie was bezig iets uit te voeren en dus "aan het tonen" op het moment dat het uitgleed. In dat geval is een nul dus onterecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:49

Maar die 0 was toch niet gegeven voor de glijer?
Die 0 was gegeven voor het niet afmaken van de volte, dan is hij ook niet getoont, het was maar een halve circel Lachen

Heb je een glijer maar maak je je volte af heb je ook echt geen 0 Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 07:52

Ach ach ach, gisteren in de B AB pony's, kind van 7 met een driejarige pony. Moest volte rijden en in galop aanspringen, pony bokt kind er bijna af, kind blijft net zitten en probeert t nog een keer, gebeurt precies hetzelfde en kind is bijna aan eind van de volte en geeft het dus op....krijgt ze een 0. Dan ben je als jury toch ook echt niet goed bezig hoor!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:02

Een 0 is wel hard maar dat is het nadeel van een jurysport. De ene jury hanteert de regels en geeft zijn/haar persoonlijke voorkeur niet door en de andere jureert op basis van wat hij/zij graag ziet. Geef mij persoonlijk maar een jury die jureert op wat je neerzet, niet om je leuke koppie of mooi paard/pony. Als je daar niet tegen kunt is springen denk ik een betere keuze, een balk is een balk!

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:03

Als je een onderdeel niet rijd, of niet goed afmaakt, kan je er ook geen goeie beoordeling voor geven. daarom voor iets dat niet is afgemaakt, of het niet word gereden, krijg jee 0, je hebt het namelijk niet gedaan.

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:09

Nikka schreef:
Ik vind het persoonlijk niet erg is als er een nul gegeven word als een jury dan ook het lef heeft om een 9 of een 10 te geven.

dat wilde ik ook gaan schrijven, want vaak is een hele goede uitgestrekte draf een 8 waard en iets slechts een 5...dan beter een 10 en een 1 of 0 ertegenover idd...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 08:12

onze toen 8-jarige dochter met haar shetlander kreeg een 0 met bovendien nog -2 en -4, dus dat was samen -6. Maar het was wel terecht. Hoe vervelend ook. Ze moest in de re-galop een grote volte (B E B), maar zodra ze de volte op ging vloog hij de baan uit naar de parkeerplaats, want daarnaast stond een merrie met een veulen en dat vond de pony veel interessanter. Hele spul weer opgehaald, nog eens geprobeerd, en het gebeurde weer. Weer opgehaald, en toen de volte overgeslagen. En toen bleef het spul in de baan. Maar de 0 voor niet uitgevoerd is terecht en voor het 2x de baan verlaten de minpunten is ook terecht. Maar voor een jong kind is het wel een beetje zuur, maar zo zijn de regels en die gelden voor iedereen. Je kan ook geen cijfer geven voor iets wat niet gedaan is. En uit de galop vallen, zoals ik hiervoor ook gelezen heb, is ook geen overgang. Die is dus niet getoond. Kan een jury geen cijfer voor geven. Helaas, maar zo werkt het nu eenmaal.