Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
KarinvdM schreef:Er zit nogal een verschil tussen een draver enerzijds en Bonfire en Gigolo aan de anderzijds.
De laatste 2 zijn rijpaarden, geen harddravers.
Citaat:Ieder ras/stamboek heeft z'n eigen fokdoel.
XxriieterxX schreef:Er zijn altijd wel dravers bij die het goed doen in de dressuur maar ik blijf erbij dat de meeste er niet geschikt voor zijn om verder te komen.

Anoeska schreef:Maar het lijkt me voor de discussie een stuk helderer dat we het over de algemene kenmerken van de draver hebben
Lusitana schreef:Voorbeeld van een draver. Zoek de verschilen met een dressuurpaard...
Lusitana schreef:Er is geen RAS waarvan ALLE paarden per definitie gechikt zijn voor wat dan ook
Lusitana schreef:En er is gebleken dat dressuurgericht fokken ook niet altijd de beste en zeker niet allemaal dressuurpaarden levert
Lusitana schreef:Vergeet niet dat er vier rassen (Orlov, Zweedse, Franse, en Standardbred)zijn onder de dravers en een groot aantal kruisingen daartussen. Elk met hun eigen kenmerken.
Lusitana schreef:Je kunt een paard niet bij voorbaat op grond van zijn ras, of het feit dat zijn draf het meest ontwikkeld is op snelheid, afwijzen voor dressuur.
) Lusitana schreef:Dat maakt paarden uit elk fokbeleid nog niet ongeschikt om iets te doen buiten het fokbeleid.
Lusitana schreef:Er wordt lettelijk gevraagd of ze geschikt zijn voor dressuursport. Hoe jullie dat invullen is een eigen visie.
Lusitana schreef:Ik denk bij dressuursport helemaal niet aan die dingen.
Lusitana schreef:Er zijn ook maar weinig ruiters die hun eerste paard van B naar Grand Prix gereden hebben
Lusitana schreef:De meeste hebben tegen die tijd wel een goed aantal paarden gehad, ook al hadden ze er een gekozen die hun geschikt leek.
Lusitana schreef:Vergeet niet dat er vier rassen (Orlov, Zweedse, Franse, en Standardbred)zijn onder de dravers en een groot aantal kruisingen daartussen. Elk met hun eigen kenmerken.
Karona schreef:Sorry hoor maar dit de domste opmerking in dit topic Yasmijn.
Cinzano schreef:Karona schreef:Sorry hoor maar dit de domste opmerking in dit topic Yasmijn.
Carona, zullen we het wel gezellig houden

Thanx Fitz
) Anoeska schreef:Lusitana, ik vind dat je je een beetje 'flauw' opstelt. Natuurlijk zijn er onder ieder ras meer of minder geschikte paarden voor de dresuur (of je nou wedstrijden of in de achtertuin rijdt). Maar als de vraag gesteld word 'Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?' dan snappen we natuurlijk allemaal dat we over de algemene kenmerken van een ras praten. Tja, dan generaliseer je natuurlijk.
)Lusitana schreef:Het gaat mij erom dat men in deze discussie doet alsof "dressuurpaard" een ras is, terwijl elk paard als dressuurpaard gebruikt kan worden. En wat ik erger vind, men doet alsof dressuursport alleen met 1 type paard beoefend kan worden.
Lusitana schreef:Die draai geef jij eraan... maar wordt nergens gezegd. Er wordt enkel gezegd/geschreven dat een draver niet gefokt wordt als dressuurpaard daarentegen wordt een warmbloedpaard niet gefokt om hard te draven.(Ja ik ben flauw, maar met een missie)
Het gaat mij erom dat men in deze discussie doet alsof "dressuurpaard" een ras is, terwijl elk paard als dressuurpaard gebruikt kan worden.

Lusitana schreef:En wat ik erger vind, men doet alsof dressuursport alleen met 1 type paard beoefend kan worden.
En men doet alsof een "draver" een inferieur paard is. Daar verzet ik me tegen.
Lusitana schreef:Mijn doel is om mensen na te laten denken over wat dressuur eigenlijk inhoud en wat die "geschiktheid" dan wel niet zou moeten zijn.
Lusitana schreef:Dat men wat ruimer moet denken dan het plaatje wat opgedrongen is de laatste jaren. En ruimer denkt bij sport dan winnen en hoog komen.
Lusitana schreef:Men beoordeeld de proef, niet het ras, dus een goede jury gaat niet zitten denken:"O een draver (als die al als zodanig te herkennen is), nou dat wordt niks."
Lusitana schreef:Ik denk ook dat het heel veel uitmaakt in welk land je woont. In andere landen heb je meestal niet zo erg dat hokjes gedoe.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat er vooral over gesproken wordt en dat gebeurt hier gelukkig.
Alane schreef:Om bepaalde oefeningen uit te voeren heeft het paard een bepaalde bouw nodig, de bouw van een draver voldoet niet aan die eisen en dan in mindere mate dan een warmbloedpaard want het perfecte dressuurpaard is nog niet gefokt.. anders werd er korter aan de 100 % gescoord
Lusitana schreef:Alane schreef:Om bepaalde oefeningen uit te voeren heeft het paard een bepaalde bouw nodig, de bouw van een draver voldoet niet aan die eisen en dan in mindere mate dan een warmbloedpaard want het perfecte dressuurpaard is nog niet gefokt.. anders werd er korter aan de 100 % gescoord
Dan zouden ze eerst nog de perfecte ruiter moeten fokken, dacht je ook niet?
Definieer die bouw... en waar nu exact het verschil zit in de bouw van een paard dat die oefeningen uit kan voeren en de bouw van een draver. Dat gaat niet, want geen paard is hetzelfde.
Lusitana schreef:Verder kan elk paard van nature de oefeningen uitvoeren en heeft daar geen bepaalde bouw voor nodig, alleen en ruiter die hem daartoe kan brengen.
Lusitana schreef:en dat is draven ook.... ieder paard kan van nature draven maar ik zie een belgisch trekpaard nog geen harddraverij winnen....Dressuur is op wat paarden van nature kunnen en daarom feitelijk de meest toegankelijke paardensport (voor de paarden).
Lusitana schreef:Dat ruiters er moeite mee hebben hun paarden naar de hogere regionen te leiden/trainen, ligt niet aan de bouw van het paard. (Tenzij er echt wat heel erg mis is).
Lusitana schreef:Er wordt juist door de experts in genoemd boek (zie link) genoemd dat de bouw minder belangrijk is dan men denkt.
Lusitana schreef:zie eerder antwoord....Ik ben het eens dat het met sommige paarden makkelijker gaat dan met andere paarden, maar het is niet rasgebonden.
Lusitana schreef:ik ook nietIk zeg verder nergens dat de draver "zo geweldig kan presteren".

Lusitana schreef:Ik zeg alleen dat hij niet per definitie ongeschikt is.
Lusitana schreef:Dat voor sommigen dressuursport betekent dat ze voor winnen gaan, wil niet zeggen dat het voor iedereen zo is en dat de sport alleen voor die mensen bedoeld of toegankelijk is.
Lusitana schreef:Verder ga ik niet op je quotes in, want dan val in in herhaling.
jasmijn78 schreef:Dat wil niet zeggen dat dressuur met een draver onmogelijk is, maar in dressuurWEDSTRIJDEN is het gewoon een nadeel. Dat is geen vooroordeel, maar gewoon een feit. Tegen goedbewegende rijpaardgefokte warmbloeden zul je het gewoon altijd afleggen (bij gelijke kwaliteiten van de ruiter)
. Ik heb enkele juryleden gehad die me zeiden dat ze het zo leuk vonden dat ik met een draver startte, en sommigen zeiden dat ze pas zagen dat het een draver was toen ze het entingsboekje open sloegen
. Ik ben nooit in de onderste helft van de uitslagen beland, maar heb ook nooit een proef gewonnen, wel vaak 3e - 4e en 5e geweest (en dan van zo'n 35 starters, niet maar een stuk of 6
).
.
promptertje schreef:Ik heb toen ik nog wedstrijden met mijn dravermerrie reed altijd hele nette punten gehad - maar ik reed dan ook niet hoger dan een L-proef. Ik heb enkele juryleden gehad die me zeiden dat ze het zo leuk vonden dat ik met een draver startte, en sommigen zeiden dat ze pas zagen dat het een draver was toen ze het entingsboekje open sloegen
. Ik ben nooit in de onderste helft van de uitslagen beland, maar heb ook nooit een proef gewonnen, wel vaak 3e - 4e en 5e geweest (en dan van zo'n 35 starters, niet maar een stuk of 6
).
Natuurlijk ben je in het nadeel - ook al kan mijn dravermerrie heel aardig galopperen, het wordt nooit de galop van een rijpaard - net als de draf van een rijpaard nooit zo snel zal worden als die van mijn draver.
Mijn conclusie: in de lagere klassen kan je leuk mee doen, vanaf M wordt het heel zwaar en voor velen onmogelijk. Maar ach, dat geldt voor sommige ruiters ook
asjemenou schreef:Zet eens een paar leuke foto`s van dravers in een dressuurproef/training hier neer, en dan wel van meerdere verschillende. (Als ik het zo lees moeten die makkelijk te vinden zijn, er zijn genoeg dravers die goed kunnen dressuren)
Misschien dat daar uit te halen is of ze geschikt zijn, ja of nee.
Ben benieuwd.

Weet niet of dit de foto's zijn die je wilde zien? Maar het zijn in elk geval foto's