Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:36

Er wordt helemaal niet gevraagd of ze geschikt zijn om "verder te komen" of ze geschikt zijn om " te winnen", "in de hogere regionen terecht te komen"
Er wordt lettelijk gevraagd of ze geschikt zijn voor dressuursport. Hoe jullie dat invullen is een eigen visie. Ik denk bij dressuursport helemaal niet aan die dingen.
Er zijn ook maar weinig ruiters die hun eerste paard van B naar Grand Prix gereden hebben en ik kan zelfs "eerste" wel weglaten. De meeste hebben tegen die tijd wel een goed aantal paarden gehad, ook al hadden ze er een gekozen die hun geschikt leek.

Als TS had gevraagd:Zijn ze geschikt om dressuurwedstrijdjes mee te rijden? Had ze vast andere antwoorden gehad.

Jasmijn zegt dan: het is een nadeel. Dat kan , dat zul je moeten ondervinden, maar ik kan zelf niet goed bedenken welk nadeel dat dan zou moeten zijn. Maar dat maakt ze nog niet ongeschikt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:45

KarinvdM schreef:
Er zit nogal een verschil tussen een draver enerzijds en Bonfire en Gigolo aan de anderzijds.
De laatste 2 zijn rijpaarden, geen harddravers.

Het ging daar specifiek om exterieur dat niet past bij wat men geschikt acht voor een dressuurpaard.
Citaat:
Ieder ras/stamboek heeft z'n eigen fokdoel.

Dat maakt paarden uit elk fokbeleid nog niet ongeschikt om iets te doen buiten het fokbeleid.

Ik wil hier ook de engels volbloed weer aanhalen. Die worden gefokt als renpaard, maar niemand zal roepen dat omdt ze goed kunnen galopperen, een slechte draf hebben en DUS ogeschikt zijn voor dressuur.

Het klinkt in mijn oren hetzelfde als :blanken kunnen niet dansen: zwarten kunnen niet rijden...
En op die fiets: vrouwen hebben een holle rug, wat het rechtop zetten van het bekken in het zadel, een absolute must om perfect dressuur te rijden, beslist bemoeilijkt. En soms onmogelijk maakt (ligt aan de graad van de holling)
Alle vrouwen maar uit de dressuur, want jullie zijn ongeschikt?
Ik denk dat het tegendeel daar al bewezen is. Dus zelfs als je er niet voor gemaakt bent, wil niet zeggen dat je ongeschikt bent.

Het mooie van de wedstrijden is, dat je zwakke punten wat kunt omzeilen soms en vaak verbeteren en sterke punten kunt uitbuiten. Anders kwamen de paarden met die o zo slechte stap en halt ook nooit aan de top.
En, nogmaals TS heeft het nergens in haar vraag niet eens over winnen en hoge regionen. Ze vraagt ook niet hoe ver ze zou kunnen komen.
Kun je er wedstrijdjes mee rijden? Ja, waarom niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:12

XxriieterxX schreef:
Er zijn altijd wel dravers bij die het goed doen in de dressuur maar ik blijf erbij dat de meeste er niet geschikt voor zijn om verder te komen.

Dat geldt ook voor de meeste andere paarden. Een draver is daarin geen uitzondering. Er komen uit en dressuurfokbeleid (waar de nedrlanders weer van afstappen omdat all round paarden gewoon beter blijken) ook kneuzen en hypernerveuzen die minder geschikt of ongeschikt zijn. Dat vergeet men voor het gemak even.
Er is geen RAS waarvan ALLE paarden per definitie gechikt zijn voor wat dan ook. En er is gebleken dat dressuurgericht fokken ook niet altijd de beste en zeker niet allemaal dressuurpaarden levert.
Een dressuurpaard kun je uitzoeken op bepaalde kwaliteiten die je best in en draver zou kunnen vinden.

Voorbeeld van een draver. Zoek de verschilen met een dressuurpaard...(natuurlijk heeft dit paard een overontwikkelde schouder, wat hij niet zou hebben als je dressuur met hem reed)
Afbeelding

Vergeet niet dat er vier rassen (Orlov, Zweedse, Franse, en Standardbred)zijn onder de dravers en een groot aantal kruisingen daartussen. Elk met hun eigen kenmerken.

Je kunt een paard niet bij voorbaat op grond van zijn ras, of het feit dat zijn draf het meest ontwikkeld is op snelheid, afwijzen voor dressuur.
Dat is het enige wat ik probeer duidelijk te maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:29

Lusitana, ik vind dat je je een beetje 'flauw' opstelt. Natuurlijk zijn er onder ieder ras meer of minder geschikte paarden voor de dresuur (of je nou wedstrijden of in de achtertuin rijdt). Maar als de vraag gesteld word 'Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?' dan snappen we natuurlijk allemaal dat we over de algemene kenmerken van een ras praten. Tja, dan generaliseer je natuurlijk.

De verschillende rassen dravers zijn gefokt om heel hard te kunnen draven, daar is een andere bouw/aanleg voor nodig, dan om heel goed dresuurmatig te kunnen lopen.

En natuurlijk zijn er KWPN-ers die lelijk zijn, verkeerd in elkaar zitten, fout gefokt zijn, en daarom helemaal niet geschikt voor de dressuur, en dravers die de sterren van de hemel lopen. Maar het lijkt me voor de discussie een stuk helderer dat we het over de algemene kenmerken van de draver hebben. En simpelweg is een draver gewoon niet gefokt met dressuur als doel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:50

Anoeska schreef:
Maar het lijkt me voor de discussie een stuk helderer dat we het over de algemene kenmerken van de draver hebben

Misschien wordt het ook allemaal wat duidelijker als we die algemene kenmerken eens gaan omschrijven. Ik ken geen ander ras met zo een grote mate van variatie in het exterieur als de draver.

Dat het fokdoel van dravers niet dressuuur is lijkt mij natuurlijk duidelijk Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:56

Lusitana schreef:
Voorbeeld van een draver. Zoek de verschilen met een dressuurpaard...

Laat hem maar eens bewegen...

Lusitana schreef:
Er is geen RAS waarvan ALLE paarden per definitie gechikt zijn voor wat dan ook

Nee, maar het aantal kwpn-ers, oldenburgers, hanoveranen etc. dat geschikt is voor dressuur ligt wel hoger dan het aantal dravers.

Als je 10 gemiddelde KWPN-ers neemt zijn er zeker 9 in staat met goed fatsoen een Z proef te lopen. Als je 10 dravers neemt zal er misschien 1 in staat zijn fatsoenlijk een winstpuntwaardige Z-proef te lopen.

Lusitana schreef:
En er is gebleken dat dressuurgericht fokken ook niet altijd de beste en zeker niet allemaal dressuurpaarden levert

En er is ook gebleken dat op hard draven gefokte paarden nooit de beste dressuurpaarden zullen worden.

Lusitana schreef:
Vergeet niet dat er vier rassen (Orlov, Zweedse, Franse, en Standardbred)zijn onder de dravers en een groot aantal kruisingen daartussen. Elk met hun eigen kenmerken.

En ze hebben allemaal 1 ding gemeen: ze kunnen heeel hard draven en niet fatsoenlijk galloperen.

Lusitana schreef:
Je kunt een paard niet bij voorbaat op grond van zijn ras, of het feit dat zijn draf het meest ontwikkeld is op snelheid, afwijzen voor dressuur.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar je zeker op grond van een ras inschatten wat de aanleg voor dressuur zal zijn. Ik zie een Belg namelijk nog niet zo snel changeren om de pas, super lichtvoetig en verzameld door de baan gaan, of een knappe uitestrekte draf laten zien. (maar waarschijnlijk zal dat volgens Lusitana ook prima gaan Clown )

Uiteraard kun je met elk ras een dressuurproef (proberen te) rijden als je dat perse wil. Maar nogmaals: als iemand ambities in de dressuur heeft is een draver gewoon geen goede keuze omdat andere rassen GESCHIKTER zijn. DAT is het enige wat IK probeer duidelijk te maken.

Lusitana schreef:
Dat maakt paarden uit elk fokbeleid nog niet ongeschikt om iets te doen buiten het fokbeleid.

Niet altijd, maar wel vaak. Het licht er aan hoe verschillend de disciplines zijn. Een KWPN-er is gewoon ongeschikt als draver, een fries is ongeschikt als springpaard, een draver is niet zo sterk als een Belg en een KWPN-er zal nooit zo kunnen showen als een arabier. Dat zijn geen vooroordelen, geen discriminatie maar gewoon feiten. Alleen maar hard draven is nu eenmaal een heel andere discipline als dressuur en vergt daarom gewoon andere capaciteiten en kwaliteiten van een paard dan dressuur en andersom.

Lusitana schreef:
Er wordt lettelijk gevraagd of ze geschikt zijn voor dressuursport. Hoe jullie dat invullen is een eigen visie.

Ik zie B tm Z2 dressuur als de basis van de dressuur (en zo hanteerd de KNHS dat ook) en ik acht de kans dat de gemiddelde draver de Z2 haalt niet groot. Dus als de basis voor de gemiddelde draver al niet haalbaar is, acht ik het ras niet geschikt voor dressuursport.

Lusitana schreef:
Ik denk bij dressuursport helemaal niet aan die dingen.

Als jou visie van dressuur een B of L proefje rijden is, dan is volgens jou visie een draver wel geschikt voor dressuur.

Lusitana schreef:
Er zijn ook maar weinig ruiters die hun eerste paard van B naar Grand Prix gereden hebben

En ik ken geen een ruiter die een draver naar de Grand Prix gereden heeft. Maar misschien ken jij ze wel?

Lusitana schreef:
De meeste hebben tegen die tijd wel een goed aantal paarden gehad, ook al hadden ze er een gekozen die hun geschikt leek.

En aldoende leert men. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand met ambities in de dressuur zegt nadat hij een aantal paarden heeft gehad: ik ga het nu eens met een draver proberen, want die lijken me echt geschikt. Ik denk dat het eerder het geval is dat een recreatieruiter met een draver besluit dressuur te gaan rijden en erachter komt dat zijn draver daar toch niet zo geschikt voor is en besluit een geschikter paard te kopen als hij de ambitie heeft door te gaan in de dressuur.

Karona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:05

Lusitana schreef:

En ze hebben allemaal 1 ding gemeen: ze kunnen heeel hard draven en niet fatsoenlijk galloperen.

Sorry hoor maar dit is de domste opmerking in dit topic Jasmijn.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:07

Karona schreef:
Sorry hoor maar dit de domste opmerking in dit topic Yasmijn.

Carona, zullen we het wel gezellig houden Knipoog

Karona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:16

Cinzano schreef:
Karona schreef:
Sorry hoor maar dit de domste opmerking in dit topic Yasmijn.

Carona, zullen we het wel gezellig houden Knipoog

Tja mij aanspreken dan maar, heb ik minder recht van mening uiten? Het is en blijft haar mening en geen feit en dat ze het wel zo brengt vind ik niet slim, dat is mijn mening, zo wel goed

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:17

Jij hebt zeker niet minder recht van mening uiten, maar iemand dom noemen is gewoon niet netjes en zeer ongepast!

Karona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:20

De opmerking is dom, de persoon ken ik niet dus kan ik ook niets over zeggen, verder maar met het echte onderwerp

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:24

Karona, wil je je svp wat netter uitdrukken? In een discussie is niemand 'dom'. Iedereen heeft recht op een eigen mening.
Het zou zonde zijn als er door jouw toedoen een slotje op dit topic moet. Tenzij iedereen zijn zegje heeft gedaan, want dan verzoek ik idd om een slotje.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:24

Ook een opmerking dom noemen en vinden is persoonsgebonden... dus zeker niet als feit dom te noemen Knipoog
Zoals je zelf net zei: "het blijft haar mening en geen feit en dat ze het wel zo brengt vind ik niet slim" Dit kan je nu op jezelf toepassen. Clown

Nu weer on-topic.

Afgod Thanx Fitz Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:43

De ene draver beheersd de gallop beter dan de ander. Het is net als met een rasechte fries. Die tuigen vaak en dan vinden de yury's dat vaak niet mooi.(zegt ook niets meer hoor, want er worden genoeg Friezen gefokt met dressuur bouw, dus voel je niet aangevallen mits je een Fries hebt Knipoog )

Mijn instrictrice rijd een redelijk paardje met een hele rare form.(M1) Veel te dunne nek, hoog op de achterhand en weet ik veel wat. Als ze op wedstrijd is en ze komt een prachtig paard tegen weet ze het vaak wel zeker dat zij vandaag de winnaar niet wordt. Zo gaat dat. Als er iemand de ring in komt met een paard wat gelijk al toont als een echt talent, kan je het vaak wel schudden, tenzij jij gewoon een nettere proef rijd dan die andere, dan kan de jury niet om je heen. Maar ik denk wel dat het een vooroordeel is.

Mijn pony heeft ook geen hals van hier tot ginter, maar dat moet eigelijk niet uitmaken.

En een draver is idd niet echt geschikt voor de dressuur, mits jij het gewoon voor de lol doet, dan is het toch leuk?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:48

Moderatoropmerking:
Zoveel mensen, zoveel meningen. Dat mag uiteraard; we leven in een vrij land. Maar het is niet de bedoeling om elkaar te kwetsen. Houd je bij de discussie!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:53

Anoeska schreef:
Lusitana, ik vind dat je je een beetje 'flauw' opstelt. Natuurlijk zijn er onder ieder ras meer of minder geschikte paarden voor de dresuur (of je nou wedstrijden of in de achtertuin rijdt). Maar als de vraag gesteld word 'Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?' dan snappen we natuurlijk allemaal dat we over de algemene kenmerken van een ras praten. Tja, dan generaliseer je natuurlijk.

(Ja ik ben flauw, maar met een missie Knipoog )
Het gaat mij erom dat men in deze discussie doet alsof "dressuurpaard" een ras is, terwijl elk paard als dressuurpaard gebruikt kan worden. En wat ik erger vind, men doet alsof dressuursport alleen met 1 type paard beoefend kan worden.
En men doet alsof een "draver" een inferieur paard is. Daar verzet ik me tegen.
Mijn doel is om mensen na te laten denken over wat dressuur eigenlijk inhoud en wat die "geschiktheid" dan wel niet zou moeten zijn.
Dat men wat ruimer moet denken dan het plaatje wat opgedrongen is de laatste jaren. En ruimer denkt bij sport dan winnen en hoog komen.
Men beoordeeld de proef, niet het ras, dus een goede jury gaat niet zitten denken:"O een draver (als die al als zodanig te herkennen is), nou dat wordt niks."
Ik denk ook dat het heel veel uitmaakt in welk land je woont. In andere landen heb je meestal niet zo erg dat hokjes gedoe.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat er vooral over gesproken wordt en dat gebeurt hier gelukkig.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:01

Lusitana schreef:
Het gaat mij erom dat men in deze discussie doet alsof "dressuurpaard" een ras is, terwijl elk paard als dressuurpaard gebruikt kan worden. En wat ik erger vind, men doet alsof dressuursport alleen met 1 type paard beoefend kan worden.

Er wordt nergens in dit topic gezegd dat je alleen met een KWPNer dressuur kunt rijden, dat kan in principe inderdaad met ieder paard. Maar dat neemt niet weg dat het ene type paard er meer geschikt voor is dan het andere type en dat geldt ook voor verschillende rassen. Er zijn Friezen op het hoogste nivo (in dit geval bedoel ik niet de basis maar de GP), niet veel, maar ze zijn er. Maar dat vloeit ook voort uit het feit dat er tegenwoordig ook meer rijtypische Friezen worden gefokt. Met een meer tuigtypische Fries zal dat al niet meer zo snel gaan lukken.

Zoals Jasmijn al opmerkt, t/m Z2 nivo is het nog steeds basisisport, maar het blijft een feit dat je een draver in de hogere klassen niet tegenkomt. B en L zal best nog lukken maar dan houdt het meestal ook op.

Als ik het omdraai en zeg dat ik mijn paard ook voor een sulky kan zetten, maar dat ik op de baan niet mee kan doen tussen de dravers, dan maak ik volgens jou een kromme vergelijking. Maar om een draver een dressuurpaard te noemen is niet krom??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:29

Lusitana schreef:
(Ja ik ben flauw, maar met een missie Knipoog )
Het gaat mij erom dat men in deze discussie doet alsof "dressuurpaard" een ras is, terwijl elk paard als dressuurpaard gebruikt kan worden.
Die draai geef jij eraan... maar wordt nergens gezegd. Er wordt enkel gezegd/geschreven dat een draver niet gefokt wordt als dressuurpaard daarentegen wordt een warmbloedpaard niet gefokt om hard te draven.
Om bepaalde oefeningen uit te voeren heeft het paard een bepaalde bouw nodig, de bouw van een draver voldoet niet aan die eisen en dan in mindere mate dan een warmbloedpaard want het perfecte dressuurpaard is nog niet gefokt.. anders werd er korter aan de 100 % gescoord Haha!

Lusitana schreef:
En wat ik erger vind, men doet alsof dressuursport alleen met 1 type paard beoefend kan worden.
En men doet alsof een "draver" een inferieur paard is. Daar verzet ik me tegen.

Dat schrijft ook niemand, je zit zelf zo vol vooroordelen over mensen, dat je meent je te kunnen veroorloven om voor anderen te denken...
ALS een draver zo geweldig zou kunnen presteren in de dressuursport.. denk je dan niet dat anderen ook die overstap zouden maken van warmbloed naar draver? om dan terug te komen op je vooroordelen: denk je werkelijk dat jij de nige bent die dat 'licht' kan zien?

Lusitana schreef:
Mijn doel is om mensen na te laten denken over wat dressuur eigenlijk inhoud en wat die "geschiktheid" dan wel niet zou moeten zijn.

wederom een vooroordeel.. er al eens aangedacht dat die mensen nog beter nadenken en juist weten wat ze willen? en hoe die geschiktheid eruit zou moeten zien?

Lusitana schreef:
Dat men wat ruimer moet denken dan het plaatje wat opgedrongen is de laatste jaren. En ruimer denkt bij sport dan winnen en hoog komen.

In mijn gezin wordt zeer aktief deelgenomen aan verschillende takken van sport... en allemaal met een doel.. verbetering van eigen prestatie gemeten door de vooruitgang die men boekt...
En ik heb het niet over niet tegen je verlies kunnen... maar hier sport niemand om bij de laatsten te horen...

Lusitana schreef:
Men beoordeeld de proef, niet het ras, dus een goede jury gaat niet zitten denken:"O een draver (als die al als zodanig te herkennen is), nou dat wordt niks."

Precies... de jury beoordeelt de proef, geeft daar een x-aantal punten per onderdeel en als men meer punten had verwacht krijgt de jury de schuld omdat die bevooroordeelt zou zijn... daarnaast is paardrijden een combinatiesport... en niet alleen het paard, maar ook de ruiter...
En hetzelfde wat je schrijft roepen mensen die te klein zijn voor hun gewicht als zij tegenvallende punten terug krijgen... of tinkerruiters, friezenruiters.. geef ze een naam.

Lusitana schreef:
Ik denk ook dat het heel veel uitmaakt in welk land je woont. In andere landen heb je meestal niet zo erg dat hokjes gedoe.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat er vooral over gesproken wordt en dat gebeurt hier gelukkig.

de meesten mensen plaatsen zichzelf in een hokje, dat wordt niet gedaan door derden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:25

Alane schreef:
Om bepaalde oefeningen uit te voeren heeft het paard een bepaalde bouw nodig, de bouw van een draver voldoet niet aan die eisen en dan in mindere mate dan een warmbloedpaard want het perfecte dressuurpaard is nog niet gefokt.. anders werd er korter aan de 100 % gescoord Haha!

Dan zouden ze eerst nog de perfecte ruiter moeten fokken, dacht je ook niet?
Definieer die bouw... en waar nu exact het verschil zit in de bouw van een paard dat die oefeningen uit kan voeren en de bouw van een draver. Dat gaat niet, want geen paard is hetzelfde. Verder kan elk paard van nature de oefeningen uitvoeren en heeft daar geen bepaalde bouw voor nodig, alleen en ruiter die hem daartoe kan brengen. Dressuur is gebaseerd op wat paarden van nature kunnen en daarom feitelijk de meest toegankelijke paardensport (voor de paarden). Dat ruiters er moeite mee hebben hun paarden naar de hogere regionen te leiden/trainen, ligt niet aan de bouw van het paard. (Tenzij er echt wat heel erg mis is).
Er wordt juist door de experts in genoemd boek (zie link) genoemd dat de bouw minder belangrijk is dan men denkt.
Ik ben het eens dat het met sommige paarden makkelijker gaat dan met andere paarden, maar het is niet rasgebonden.

Ik zeg verder nergens dat de draver "zo geweldig kan presteren". Ik zeg alleen dat hij niet per definitie ongeschikt is.
Dat voor sommigen dressuursport betekent dat ze voor winnen gaan, wil niet zeggen dat het voor iedereen zo is en dat de sport alleen voor die mensen bedoeld of toegankelijk is.

Verder ga ik niet op je quotes in, want dan val in in herhaling.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:13

Zet eens een paar leuke foto`s van dravers in een dressuurproef/training hier neer, en dan wel van meerdere verschillende. (Als ik het zo lees moeten die makkelijk te vinden zijn, er zijn genoeg dravers die goed kunnen dressuren)

Misschien dat daar uit te halen is of ze geschikt zijn, ja of nee.

Ben benieuwd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:33

Lusitana schreef:
Alane schreef:

Dan zouden ze eerst nog de perfecte ruiter moeten fokken, dacht je ook niet?
Definieer die bouw... en waar nu exact het verschil zit in de bouw van een paard dat die oefeningen uit kan voeren en de bouw van een draver. Dat gaat niet, want geen paard is hetzelfde.

pfffff lezen is ook een vak apart... lees nu eerst eens wat ik schrijf, en niet wat jij denkt wat er mee zou kunnen worden bedoelt...

Lusitana schreef:
Verder kan elk paard van nature de oefeningen uitvoeren en heeft daar geen bepaalde bouw voor nodig, alleen en ruiter die hem daartoe kan brengen.

En dat heeft een paard nu juist wel.... van kaak via hals naar de staart aanzet.... Als ieder paard dat van nature zo zou kunnen uitvoeren als men dat wenst in de dressuurbaan... dan hoeven we niet verder te fokken en pluk maar een paard uit een weide.. dan kunnen ze allemaal gp lopen met een score van 100 % en hoeft de ruiter alleen maar mee als navigator zodat het gevraagde op de juiste momenten getoond worden...

Lusitana schreef:
Dressuur is op wat paarden van nature kunnen en daarom feitelijk de meest toegankelijke paardensport (voor de paarden).
en dat is draven ook.... ieder paard kan van nature draven maar ik zie een belgisch trekpaard nog geen harddraverij winnen....

Lusitana schreef:
Dat ruiters er moeite mee hebben hun paarden naar de hogere regionen te leiden/trainen, ligt niet aan de bouw van het paard. (Tenzij er echt wat heel erg mis is).

Als het zo verschrikkelijk simpel is, waar komen dan die 'vooroordelen' weg?

Lusitana schreef:
Er wordt juist door de experts in genoemd boek (zie link) genoemd dat de bouw minder belangrijk is dan men denkt.

minder belangrijk is niet hetzelfde als niet belangrijk...
Lusitana schreef:
Ik ben het eens dat het met sommige paarden makkelijker gaat dan met andere paarden, maar het is niet rasgebonden.
zie eerder antwoord....
Lusitana schreef:
Ik zeg verder nergens dat de draver "zo geweldig kan presteren".
ik ook niet Haha!

Lusitana schreef:
Ik zeg alleen dat hij niet per definitie ongeschikt is.

Zegt hier ook niemand... alleen dat een draver minder geschikt is omdat die voor een ander doel gefokt is.
Lusitana schreef:
Dat voor sommigen dressuursport betekent dat ze voor winnen gaan, wil niet zeggen dat het voor iedereen zo is en dat de sport alleen voor die mensen bedoeld of toegankelijk is.

Sport is competitie, kun je op je op je kop gaan staan... maar niemand doet mee aan een competite om altijd maar als laatste te eindigen

Lusitana schreef:
Verder ga ik niet op je quotes in, want dan val in in herhaling.

zou ik toch overwegen als ik jouw was, en dan vooral eerst lezen wat ik schreef en er dus staat, en niet denken wat er zou kunnen staan.... Lachen

SplashIsLief

Re: ua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:44

jasmijn78 schreef:
Dat wil niet zeggen dat dressuur met een draver onmogelijk is, maar in dressuurWEDSTRIJDEN is het gewoon een nadeel. Dat is geen vooroordeel, maar gewoon een feit. Tegen goedbewegende rijpaardgefokte warmbloeden zul je het gewoon altijd afleggen (bij gelijke kwaliteiten van de ruiter)

Hmm dat ben ik neit helemaal met je eens. Tuurlijk is de kans groot dat je het aflegt tegen een paard met kwalitatief betere gangen, maar er zijn echt nog wel meer factoren die een rol spelen bij dressuur. Je kunt een paard hebben met super gangen, maar een k**karakter die weigert te doen wat je wil (even een voorbeeld) of een draver met wat mindere gangen met een super karakter die voor je vecht.

Ik denk dat daar ook zeker iets in zit wat bepaald of een paard geschikt is voor de dressuur. De wil om te werken!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:51

Ik heb toen ik nog wedstrijden met mijn dravermerrie reed altijd hele nette punten gehad - maar ik reed dan ook niet hoger dan een L-proef Haha!. Ik heb enkele juryleden gehad die me zeiden dat ze het zo leuk vonden dat ik met een draver startte, en sommigen zeiden dat ze pas zagen dat het een draver was toen ze het entingsboekje open sloegen Lachen. Ik ben nooit in de onderste helft van de uitslagen beland, maar heb ook nooit een proef gewonnen, wel vaak 3e - 4e en 5e geweest (en dan van zo'n 35 starters, niet maar een stuk of 6 Knipoog ).

Natuurlijk ben je in het nadeel - ook al kan mijn dravermerrie heel aardig galopperen, het wordt nooit de galop van een rijpaard - net als de draf van een rijpaard nooit zo snel zal worden als die van mijn draver Lachen.

Mijn conclusie: in de lagere klassen kan je leuk mee doen, vanaf M wordt het heel zwaar en voor velen onmogelijk. Maar ach, dat geldt voor sommige ruiters ook Knipoog

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:53

promptertje schreef:
Ik heb toen ik nog wedstrijden met mijn dravermerrie reed altijd hele nette punten gehad - maar ik reed dan ook niet hoger dan een L-proef Haha!. Ik heb enkele juryleden gehad die me zeiden dat ze het zo leuk vonden dat ik met een draver startte, en sommigen zeiden dat ze pas zagen dat het een draver was toen ze het entingsboekje open sloegen Lachen. Ik ben nooit in de onderste helft van de uitslagen beland, maar heb ook nooit een proef gewonnen, wel vaak 3e - 4e en 5e geweest (en dan van zo'n 35 starters, niet maar een stuk of 6 Knipoog ).

Natuurlijk ben je in het nadeel - ook al kan mijn dravermerrie heel aardig galopperen, het wordt nooit de galop van een rijpaard - net als de draf van een rijpaard nooit zo snel zal worden als die van mijn draver Lachen.

Mijn conclusie: in de lagere klassen kan je leuk mee doen, vanaf M wordt het heel zwaar en voor velen onmogelijk. Maar ach, dat geldt voor sommige ruiters ook Knipoog

Mij is het wel gelukt om al die dure pownies te verslaan, ja in de B, maar ja ook van de 20 dure pony\'s die er rond liepen. Tuurlijk is dit geen M of Z, maar dat maakt het voor jezelf niet minder mooi

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:02

asjemenou schreef:
Zet eens een paar leuke foto`s van dravers in een dressuurproef/training hier neer, en dan wel van meerdere verschillende. (Als ik het zo lees moeten die makkelijk te vinden zijn, er zijn genoeg dravers die goed kunnen dressuren)

Misschien dat daar uit te halen is of ze geschikt zijn, ja of nee.

Ben benieuwd.

Wat voor foto's wil je zien? Ik wil best een aantal foto's van mij en Splash plaatsen. Daar mogen jullie best over discussieren, zolang jullie het lief houden Lachen

Stap:
http://img374.imageshack.us/img374/7795/img22396qq.jpg
Draf:
http://img63.imageshack.us/img63/9667/dressuurdx4.jpg
http://img63.imageshack.us/img63/3734/w ... 007lt5.jpg
http://img65.echo.cx/img65/4796/losrijden61dr.jpg
http://img374.imageshack.us/img374/9600/img22411iy.jpg
Galop
http://img65.echo.cx/img65/7655/losrijden39wf.jpg

Ja ik weet dat ik me op glad ijs bevind, maar jullie willen foto's? Dan kan je foto's krijgen, maar laat elkaar in hun waarde, anders zijn de foto's snel weg Lachen Weet niet of dit de foto's zijn die je wilde zien? Maar het zijn in elk geval foto's
En ja ook Splash had der draver momenten Haha!
http://img127.echo.cx/img127/840/proef18ma.jpg