Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:09

Een jury kan toch niet zien wat het vermogen van jouw koudbloed is? Er zijn namelijk ook uitschieters, die beter kunnen lopen dan de gemiddelde warmbloed. Het is gewoon onmogelijk om punten te geven naar het vermogen van een paard. En daardoor krijg je dus deze discussies, waarbij iedereen heerlijk bij zijn eigen standpunt blijft.

Want de koudbloedrijders willen jury's die punten naar vermogen van het paard, wat in mijn ogen dus absoluut onmogelijk is. En de anderen willen objectieve jury's, die niet kijken naar wat het vermogen van het paard is. Een gevolg hiervan is dus dat een super middendraf van jouw koudbloed een 6je waard is, omdat hij maar iets verruimd. Terwijl de warmbloed van de 'tegenstander' een 8 krijgt, want die verruimd goed, zet de achterhand er dik onder, stijgt op van voren, gooit zijn voorbenen ver de lucht in en versnelt niet.
En dat jouw koudbloed nu niet verder komt dan dat kleine beetje verruimen, vind ik geen goede reden om hem dan maar een 8 te geven. 'Want voor een koudbloed doet hij het hartstikke leuk.'

En zoals Fitzroy dus ook aanhaalt; als jij voor de 8 wilt gaan, en je weet dat jouw koudbloed niet zo kan 'opstijgen', start dan met een paard dat hier talenten voor heeft.

Wat niet wil zeggen dat ik een hekel heb aan koudbloeden in de ring, maar je moet wel genoegen nemen met het kunnen van je paard. Als je een paard zoekt, met het toekomstbeeld om GrandPrix te gaan rijden, is het niet reeël een koudbloed te kopen. Maar kijk objectief naar je paard en neem genoegen met zijn maxima.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:33

Roane schreef:
*is shot*

Niet in de ring thuishoren is misschien ook een verkeerde woordkeuze.
Ik ga dan om het 'plaatje'. Een KWPN'er, Hannoveraan of een Holsteiner maakt nou eenmaal lichtere passen en lopen wat eleganter dan de gemiddelde Shire of Clydesdale.
En dan bedoel ik niet in de A en de B, of de F.
Dan bedoel ik echt de Z, en de ZZ enzovoort.
*knip*

Ik kan me hier wel in vinden, omdat Roane duidelijk onderscheid maakt tussen de lagere en de hogere klassen.
Mijn tinker zal nooit de Z halen, maar daarom moet ik toch wel leuk mee kunnen doen in de B?

Nu miep ik niet over cijfers, maar toch maar even; mijn tinker heeft een matige draf, takt en ritme is goed, maar het is natuurlijk niet superruim. De stap daarentegen is zeer ruim. Ik heb al meerdere keren, ook van een Z-jury en een KWPN-keurmeester, gehoord dat ze een stap heeft waar een KWPN'er jaloers op is. De galop is heel 'gewoon', niks bijzonders maar ook niet heel slecht.
En wat voor cijfers krijg ik?
5-5-5
geen enkel onderscheid tussen de super stap en de matige draf.
Wie kan dat nou uitleggen? Ik krijg dan de indruk dat het plaatje in het algemeen even een cijfertje krijgt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:57

tja maar het blijft toch een persoonlijke kijk op bepaalde kwaliteiten,maar ik kan me voorstellen dat je er goed van baalt,als je verder wel goed commentaar hoort.
heb je dat dan bij alle juryleden(kan ik me haast niet voorstellen!)of bij een specifieke?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:11

Ik ben door omstandigheden maar 1 x op wedstrijd volgens nieuwe proeven geweest, dus mss is dit niet zo representatief. Maar het motiveert niet.

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:18

Fitzroy schreef:
Ik houd ook niet koudbloeden. Vraag me altijd af waarom zo iemand dressuur gaat rijden zonder een daarvoor geschikt paard. Maar goed, dat is verder niet aan mij te beoordelen, dat is slechts een persoonlijke mening.
Ik beoordeel wat ik zie. Als een koudbloed gewoon fijn in de aanleuning is en netjes de onderdelen afwerkt, kan ie ook hoog scoren.

dit vind ik eigenlijk een rare reactie :S ik rijd zelf op een haf, heb hier niet zelf voor gekozen, ze is mijn verz. pony ik hield eerst ook niet van hafjes, maar ze kan alle oefeningen t/m de Z2 en springt 1,20
ik ben zelf het probleem Tong uitsteken kan alleen oefeningen tot een paar m2 oefeningen en spring een meter. maarja dus moet je zelf weten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:30

Je kunt me een hoop vertellen maar niet dat je tegen je zin op wedstrijd gaat Tong uitsteken
Je hebt er dus wel degelijk voor gekozen om te starten met een Haf Knipoog

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:17

En een Haf is een warmbloed! Tong uitsteken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:39

tottaly schreef:
tegen me gezegd? in deze 11 wedstrijden 4 wedstrijden.
kan misschien ook aan de regio liggen ofzo,maar rijd maar een keer een wedstrijd met een fries, wedden dat je harder moet werken?
vind dat je hier eigenlijk een mening over kan geven als je ook weet hoe het is om met een fries te starten.

Met mn vorige fries ben ik regelmatig bij jou in de regio gestart, ik stond meestal bovenaan...

Zeker met mn huidige fries krijg ik super leuke reacties van "concurrenten op kwpn-ers" en juryleden. Wij doen totaal niet onder voor de andere deelnemers Lachen

En last but not least, voor de 546665e x.... en fries is een WARMbloed.. *LOL*

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:46

WowAmigo schreef:
Even ter relativatie: ik ken in mijn directe omgeving 2 mensen die zeer regelmatig ten strijde trekken met een KWPN'er.

De een heeft werkelijk een schitterend dier met veel potentie, de ander gewoon een leuk paardje met nou ja, correcte gangen.

Ook deze dames zijn er regelmatig van overtuigd een geweldige proef te hebben neergezet en begrijpen 9 van de 10 keer werkelijk niet waarom die en die oefening (of de gehele proef) zo laag gepunt is (want die en die reed ook en die ging veel slechter en die had TOCH meer punten).

Ik geloof best dat je soms echt benadeeld wordt (als je een drie voor de draf krijgt moet ie al zowat achteruit gedraafd hebben volgens mij), maar soms komt gewoon de mening van de ruiter niet geheel overeen met die van de jury! En dat is dus niet voorbehouden aan koudbloeden!

Verder stikt het in mijn regio van de friezen en die staan ook regelmatig bovenaan, dus hier is het al niet vreemd meer en worden ze volgens mij ook niet echt anders beoordeeld. Verder ben ik wel van mening dat ze in den beginne gefokt zijn om voor de kar te staan en worden ze volgens mij tegenwoordig zelfs meer "rijtypisch" gefokt, omdat ze zoveel in de dressuur gebruikt worden, toch?

Volledig mee eens, ik ken er ook een aantal met kwpn die de schuld geven aan de klasse waarin ze rijden, dat het zo moeilijk is. En die denken in de Z wel te kunnen scoren... uhuh.. Je moet gewoon goed rijden en anders krijg je -heel terecht- geen punten. Dan kun je je kop in het zand steken en weet ik wie en wat allemaal de schuld gaan geven omdat je 50 wedstrijden nodig hebt om 10 puntjes te scoren, maar begin eerst eens met kritisch naar je eigen kunnen te kijken en neem goed les!

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:57

ik rijd zelf op een fries en ik merk het toch wel!!!! (in vergelijking met m'n pony (vuilnisbak))

natuurlijk hangt het van de jury af maar toch.. ik zie al aan de blik van de jury of ik punten rij ofniet!!!

als voorbeeld reed ik een aantal maanden terug m'n beste proef ooit!!!! alles was gewoon netjes afgewerkt en hij liep keurig in de mond/hals.... natuurlijk waren er nog wel wat puntjes maar ik zit nog maar in de B

bij de prijsuitrijking: 2 keer laatste!! ('t waren 2 proeven..) en er zaten er echt tussen die op KWPN-ertjes reden en die echt een flutproef neerzette!!!
voor m'n gallop had ik ook 5-en... met als reactie: "stormt" ..... ik kan je vertellen dat m'n paardje nog nooit zo'n beheerst gallopje heeft gehad... zelfs m'n pony stormt meer!! en daar heb ik altijd 7vens voor de gallop Knipoog

nog een voorbeeld:
op een concours moest ik 2 proeven rijden...
m'n eerste ging alles oke, maar nog niet goed genoeg voor een winstpunt... 165 punten
m'n 2de proef ging voor geen meter.. verkeerde gallop enzo.. maar de draf ging wel super en stap ook.......172 punten.....

de tweede jury had zelf ook friezen... meer hoef ik volgens mij niet te zeggen Knipoog

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:00

Fyenna schreef:
Nouja..zoals de titel zegt: vinden jury's koudbloeden (haflingers, fjorden ed) in de ring juist een keer leuk en afwisselend om te zien, of hebben ze liever 'echte' sportpaarden?

Er is op 3 december een jurylid naar mij toekomen en die staat erom bekend dat hij het niet zo heeft voor koudbloeden, maar hij was werkelijk zot van mijn Haflinger Atlantic! Ik ben toen in E4 en E5 (dressuurproeven) twee keer tweede geworden en was er erg blij mee.
Er reden nochtans veel mooie sportpaardjes mee en de eerste was mijn vriendin met haar pony, was wel grappig gelijk. Pling

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:01

Ticcie schreef:
Fyenna schreef:
Nouja..zoals de titel zegt: vinden jury's koudbloeden (haflingers, fjorden ed) in de ring juist een keer leuk en afwisselend om te zien, of hebben ze liever 'echte' sportpaarden?

Er is op 3 december een jurylid naar mij toekomen en die staat erom bekend dat hij het niet zo heeft voor koudbloeden, maar hij was werkelijk zot van mijn Haflinger Atlantic! Ik ben toen in E4 en E5 (dressuurproeven) twee keer tweede geworden en was er erg blij mee.
Er reden nochtans veel mooie sportpaardjes mee en de eerste was mijn vriendin met haar pony, was wel grappig gelijk. Pling

Moet de man maar eens zijn huiswerk doen, want Haflingers zijn geen koudbloeden. Net zo warmbloed als kwpn, of friezen.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:09

[quote="Roane
Moet de man maar eens zijn huiswerk doen, want Haflingers zijn geen koudbloeden. Net zo warmbloed als kwpn, of friezen.
[/quote]

volgens mijn laatste gegevens zijn friezen en haflingers toch echt koudbloeden hoor!!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:10

mikeyfreak schreef:
[quote="Roane

Citaat:
volgens mijn laatste gegevens zijn friezen en haflingers toch echt koudbloeden hoor!!!

Dan mag je ze updaten want het zijn warmbloeden, kijk maar naar de afstamming. Haflinger is ontstaan uit koudbloed merries en een volbloed egyptische hengst, Folie was het product en daarmee is verder gefokt.
Perfect voorbeeld van een warmbloed.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:14

het zijn idd warmbloeden maar ik kan me voorstellen dat je het eerder tot de koudbloeden rekent in vergelijking tot die lichte wpn ers

bij ons in friesland zie je heel veel friezen in de ring en het ligt er dus maar net aan welke jury je hebt. ik schrijf regelmatig en dan merk je toch wel of de jury voorkeur heeft.

o jee daar heb je alweer een fries
dan krijg je toch snel dat ze die lagere cijfers gaan geven, helemaal omdat je hier veel mensen hebt die met de eerste de beste paard maar kunnen gaan starten

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:16

Citaat:
bij ons in friesland zie je heel veel friezen

nee joh echt?! Haha! Tong uitsteken

Maar een mooie fries die een mooi proefje aflegt, is zeker niet minder dan een KWPN.
Als we natuurlijk het feit negeren dat ze alletwee warmbloed zijn. Cool

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:17

mikeyfreak schreef:
voor m'n gallop had ik ook 5-en... met als reactie: "stormt" ..... ik kan je vertellen dat m'n paardje nog nooit zo'n beheerst gallopje heeft gehad... zelfs m'n pony stormt meer!! en daar heb ik altijd 7vens voor de gallop Knipoog

Dus jij beweert dat een jury zegt dat je paard stormt terwijl dat helemaal niet zo is? Geloof me dat staat er niet zomaar.. Dat jij vind dat je paard nog nooit zo beheerst gegaloppeerd heeft wil niet zeggen dat het al goed genoeg is, het moet kennelijk nog veel beter dus. Ga ipv naar anderen te kijken dááraan werken zodat het straks wel 7ens zijn. Zie het als een uitdaging, niet als -o zie je weer een jury die het niet begrijpt Verdrietig -

165 en 172 en dan de laatste van een friezenjury? Ja wat wil je daar dan mee zeggen als je zelf al aangeeft dat je eerste proef al helemaal niet ging.. dat je nog 8 punten te kort had voor een wp? Ligt het dan nog steeds aan de jury?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:56

Miss_Montana schreef:
Ik zou het helemaal geweldig vinden! Is weer eens wat anders in de ring Knipoog Daarbij kan een koudbloed net zo lopen als een KWPN'er enzo. Kijk maar naar Taco de fjord, geweldig als je die ziet lopen Ja

Ik rijdt ook met mijn fjorden wedstrijden, de ene jury waardeert het, de andere niet, maar voor elk paard is het goed om dressuur te lopen, ik heb ook warmbloeden maar mn fjordjes vind ik geweldig, en het gaat er toch om hoe het paard in de ring loopt en niet wat voor een paard er loopt!!!
Ik zelf heb de Orun gedaan, en vind het heel leuk als er koudbloeden in de ring komen!!!Er zijn genoeg fjorden die super kunnen lopen en je kan ze gewoon niet vergelijken qua gangen met warmbloeden maar goede jury's kunnen alles jureren!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:59

Sjonniej schreef:
Wat niet wil zeggen dat ik een hekel heb aan koudbloeden in de ring, maar je moet wel genoegen nemen met het kunnen van je paard. Als je een paard zoekt, met het toekomstbeeld om GrandPrix te gaan rijden, is het niet reeël een koudbloed te kopen. Maar kijk objectief naar je paard en neem genoegen met zijn maxima.

eens, maar met mijn koudbloeden heb ik al veel gewonnen!!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:28

moniquelucky schreef:
Sjonniej schreef:

eens, maar met mijn koudbloeden heb ik al veel gewonnen!!!

Maar geen Grand Prix neem ik aan? Haha!
Ik wil Anky op een fjord zien in de Olympische spelen... DAT lijkt me nou leuk. Cool

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:57

roanne hahahaha lijkt me ook geweldig om te zien anky op een fjord, super gewoon. ach ik zie om mij heen ook zat friezen en haffies die het doen in de amateursport. en ik moet heel eerlijk zijn dat als ik op wedstrijd ga ik ga om te winnen, ik wil bekers en punten en je wil niet weten hoe ziek ik ben als ik eruit wordt gereden door een haf of fjord of fries, hier wil ik alleen maar zeggen dat je onbewust of bewust eigenlijk een beetje minderwaardig doet over deze paarden, vraag het maar aan menig KWPNamazones/ruiters. maar dat sluit niet uit dat ik ze niet als concurent zou willen

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:31

roanne... en friezen??? die verklaar je niet!!

Starbreeze: ik liet inderdaad zelf al weten dat het nog niet goed genoeg is!!! (maar dit hoeft niet alleen aan de gallop te liggen...) wat ik met mijn verhaal probeer duidelijk te maken is dat de meeste jury's liever de elegante passen van een arabiertje zien dan de grote grove passen van een fries..... Omdat deze passen meestal behoorlijk grof zijn (ligt aan type fries en staat van africhting) zal de gallop ook "stormender" lijken.. al hoeft dit in werkelijkheid niet zo te zijn...
een fries die een keurig gallopje heeft net als een arabiertje (ofzo) zal je bijna niet in de lagere klasses tegenkomen... een "warmbloedpaard" in tegendeel oogt vaak al veel beheerster!

ik hoop hiermee m'n punt verduidelijkt te hebben.. ben je het er niet mee eens laat het dan ff weten!! (wel aardig blijven!!)

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:36

Frederika schreef:
roanne hahahaha lijkt me ook geweldig om te zien anky op een fjord, super gewoon. ach ik zie om mij heen ook zat friezen en haffies die het doen in de amateursport. en ik moet heel eerlijk zijn dat als ik op wedstrijd ga ik ga om te winnen, ik wil bekers en punten en je wil niet weten hoe ziek ik ben als ik eruit wordt gereden door een haf of fjord of fries, hier wil ik alleen maar zeggen dat je onbewust of bewust eigenlijk een beetje minderwaardig doet over deze paarden, vraag het maar aan menig KWPNamazones/ruiters. maar dat sluit niet uit dat ik ze niet als concurent zou willen

dit lijkt me een duidelijk punt wat "koudbloeden" ruiters vaak voor hun kiezen krijgen..... je wilt niet weten wat sommige jury's tegen je zeggen!!! mij lijkt het juist een hele vooruitgang als anky op een fjord stapt...... want die kunnen ook prachtig lopen!!! als ik me niet vergis heb ik haar wel eens op een plaatje op een fries zien zitten.. en laurens van lieren ook Knipoog

frederika laat hier toch zien hoe het merendeel over koudbloeden denkt... mijn mening is dat er hier op bokt.. en verder in het land zeker honderden mensen zijn die er ook zo over denken!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:38

ik vidn het wel apart dat er zoveel koudbloed ruiters zulke lage cijfers voor de gangen krijgen eigenlijk?
ik heb een Tinker die niet echt goede gangen heeft, en zelfs ronduit een slechte galop. maar toch heb ik altijd voor alle drie de gangen minimaal een 6 gehad op mijn coupons?
kijk, een koudbloedpaard met extra knieactie of gewoon ietsje minder spectaculair dan een gemiddelde Ferro zal geen 9's krijgen,maar als hij/zij gewoon neutraal loopt, moetje toch wel gewoon een 6 kunnen krijgen?waar zouden die lage cijfers van sommige bokkers aan liggen? ( vraag voor jury's dus waar op gelet wordt Knipoog )

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:41

hoi,ik zelf vind dat sommige koudbloeden zoals friezen,welsh cobs en haflingers heel mooi kunnen lopen en die zie ik zelf graag op wedstrijden!famillie van mijn eigen welsh cob loopt zelfs z 1 groetjes pascale