Waarom en wanneer een verliespunt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:06

Wat starten er dan maar weinig bij jullie in de M1... Acht combinaties maar?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 08:08

@ Lielle, je zou van mij waarschijnlijk dezelfde aantal punten hebben gekregen.
Ik zelf zou eerder een verliespunt geven aan iemand die zn paard oneerlijk behandeld/echt vreselijk rijdt, dan een net niet proef. Want ik vind dat hier in de omgeving, ik kan natuurlijk niet spreken over de rest van het land toch regelmatig verliespunten worden uitgedeeld aan combinaties die een net niet proef neerzetten. En jullie zullen misschien je niet laten beïnvloeden door de afstamming oid… maar er zijn wel jury’s die dat wel doen. Ik heb weleens bij jury’s geschreven die vroegen wat de vader was van dat paard, oh, een jazz, ja die rijdt wel winst…. En het gebeurd toch echt…

Nee Jasmijn, ik wil geen medestanders, nogmaals ik kaart wat aan en het wordt niet serieus genomen.
En nee, het hoeft niet verboden te worden om verliespunten te geven, ik weet dat sommige ze terecht krijgen.
En misschien is het wel goed dat het KNHS eens meer om zich heen gaat kijken wat de jury’s uitvreten.
GeJe weet daar vast nog wel een leuk verhaal over… want ook niet alle jury’s zijn voor rede vatbaar na een proef.

Waar ik me druk om maak? Ik wil gewoon meer inzicht krijgen in het jureren… en graag de ervaringen horen van juryleden.

@ amondi, idd er worden teveel onterechte winstpunten uitgedeeld.

@ judith. Als ik het goed begrijp zijn jullie wel verplicht om de combinatie erop te attenderen dat het paard niet goed loopt in de ring. Dan is de keuze aan de ruiter/amazone om te beslissen om ( indien de proef al bezig is) af te groeten of door te rijden. ( als je afgroet rijdt je ook een verliespunt). Correct me if i’m wrong.

Oke, dan ben jij een eerlijke jury wat betreffende de ápartere rassen ‘ maar het gebeurt toch ook nog te vaak dat een jury daar echt een opmerking over maakt. Die echt niet eerlijk jureren omdat dit ras ze niet aan staan…..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:22

Over 1 ding ben ik het niet met je eens: de beweegredenen van een jury om te vragen naar de afstamming van een paard. Volgens mij zag hij gewoon iets byzonders de baan inkomen, een fijn,los swingend paard. Volkomen logisch dat hij even aan de hand van het vaderdier wil checken waarom dat zo is!

Dan kan je je wel opvreten als zo'n paard een WP rijdt, je zou ook eens met een schuin oog mee kunnen kijken waarom dit beest een 7 krijgt waar anderen een 6 scoren!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 08:40

amondi schreef:
Over 1 ding ben ik het niet met je eens: de beweegredenen van een jury om te vragen naar de afstamming van een paard. Volgens mij zag hij gewoon iets byzonders de baan inkomen, een fijn,los swingend paard. Volkomen logisch dat hij even aan de hand van het vaderdier wil checken waarom dat zo is!

Dan kan je je wel opvreten als zo'n paard een WP rijdt, je zou ook eens met een schuin oog mee kunnen kijken waarom dit beest een 7 krijgt waar anderen een 6 scoren!

Ik had het misschien iets anders neer moeten zetten. Deze jury vraagt standaard naar de afstamming, en zegt bij voorbaat al of dit dier winst rijdt of niet. Ik verbaasde me daar nogal over..

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:41

Dat van de afstammelingen heb ik ook wel eens meegemaakt...maar ik kom uit dezelfde regio...
Er zijn erbij die zich wel degelijk laten beinvloeden door afstamming, ras, kleur enz...zowel positief als negatief...
Je hebt nu eenmaal met mensen te maken en met bepaalde voorkeur.
Ik scheer niet elke jury over 1 kam, maar er zijn er nu eenmaal bij waarbij dit wel degelijk uitmaakt.
Die bijv. hebben er komt een fjord binnen en zegt die heeft niets in een dressuur ring te zoeken...
Maar maak ook genoeg goede en eerlijke jury's mee....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:44

Er zijn in de regio bij Liesje (ook mijn regio) wel een aantal juryleden die al voor een combinatie de baan is binnen gereden al vragen naar de afstamming van het volgende paard. En ik probeer dan ook vaak mee te kijken naar wat er gepunt wordt en dat kon ik ook niet altijd begrijpen. Maar goed, dat zijn ook weer niet alle juryleden, het zijn er een paar.

Verder blijf ik na het volgen van deze hele discussie bij mijn eerdere post: ik beoordeel onderdeel voor onderdeel en aan het eind rolt daar een eindtotaal uit. Dacht van het weekend echt dat ik iemand onder de 150 zou hebben gepunt, met heel erg veel 4-en en 5-en. Paard liep nl absoluut onregelmatig/kreupel, maar de amazone wilde perse starten, omdat het volgens haar kwam omdat het paard niet gewend was op gras te lopen. Had haar gewaarschuwd voor slechte punten, maar die nam ze wel voor lief. Uiteindelijk had ze met de staponderdelen (waar de onregelmatigheid niet opviel) net genoeg 6-en gescoord om op 152 uit te komen, en eigenlijk verbaasde mij dat, toen de punten waren opgeteld. Zo kun je dus wel een beeld hebben van dit wordt een verliespunt (het was B, dus verlies kan niet, ok, dt wordt heel erg laag) en dan kan het uiteindelijk, doordat je onderdeel voor onderdeel opnieuw beoordeeld toch nog iets hoger uitvallen.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:55

Marije_jiplover schreef:
..... Uiteindelijk had ze met de staponderdelen (waar de onregelmatigheid niet opviel) net genoeg 6-en gescoord om op 152 uit te komen, en eigenlijk verbaasde mij dat, toen de punten waren opgeteld. Zo kun je dus wel een beeld hebben van dit wordt een verliespunt en dan kan het uiteindelijk, doordat je onderdeel voor onderdeel opnieuw beoordeeld toch nog iets hoger uitvallen.

Dat gebeurt mij dus ook... terwijl je echt een baggerproef hebt gezien, lukt het de betreffende ruiter/amazone toch om nog wat compensatiepunten te rijden.... jammer denk ik dan, die had echt wel een VP mogen hebben Extreme duivel

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:32

Ik kijk ook wel eens naar de afstamming maar altijd na afloop van de proef en als het paard me opviel (dat kan zowel in positieve als negatieve zin zijn Knipoog )

De ervaring van Marije en Geje deel ik trouwens ook. Vaak kom je toch nog hoger uit dan je verwacht.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:08

wat ik gewoon bedoelde te zeggen was dat je in de oude proeven aan de steiger kon gaan en je nog geen verlies haalde. nu looptie braaf zijn oefeningen, maar rijtechnisch niet goed en dus is dat verliespunt ineens heel close.

had ik hem gehad?? dan so be it, had er ff om gejankt, maar vechtend was is weer terug gekomen, ik moet en zal eindigen met tenminste 1 punt Haha!

maar niet kijken naar de afstamming... moet je dat tegenwoordig nog doen?? zijn het niet allemaal crackjes, jazzjes en gribaldies dan?? Haha! nee ff serieus... die zitten er nou eenmaal vaak tussen tegenwoordig.. of anders wel 1 of ander aanstormend talent.. de nieuwe generatie crackjes...

maar ik persoonlijk vind dat geen garantie op winst en ben blij dat er ook redelijk wat jury's zijn die dat ook denken... *denkt trots terug aan de laatste b proef, 1e van de 8, jury die zegt dat een willem een beter leerpaard is dan dat springerige jazzje, die leuk oogt maar nog nix presteerd Haha! * schrijver vertelde nl willem zijn geschiendenis en deze jury kon dat zeer waarderen.

ik moet eerlijk zeggen dat dit soort momenten je weer helemaal op kunnen beuren. maarhoe dan ook, ik ben gewoon super trots op mijn krackje, die trouwens nimmerdor bloed voert Knipoog maar echt geen springwonder is Haha! afgezien van merel, die hetzelfde bloed aan mamas kant voert en daar heel goed mee uit de voeten komt.

ach, had ik echt voor de sport willen gaan, dan had ik een willem nooit gekocht... en ik vind dat het allemaal niet waard.. ik kan met een willem lekker zeggen, knul ga jij maar een week gras happen, dan gaan we weer lekker hobbelen.. die punten?? die komen wel weer... en zo niet?? tja.. dan gaan we lekker stoppen Haha! maar dan heb ik er tenminste geen duizenden euro's voor neergeteld..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:11

Citaat:
@ judith. Als ik het goed begrijp zijn jullie wel verplicht om de combinatie erop te attenderen dat het paard niet goed loopt in de ring. Dan is de keuze aan de ruiter/amazone om te beslissen om ( indien de proef al bezig is) af te groeten of door te rijden. ( als je afgroet rijdt je ook een verliespunt). Correct me if i’m wrong.

Oke, dan ben jij een eerlijke jury wat betreffende de ápartere rassen ‘ maar het gebeurt toch ook nog te vaak dat een jury daar echt een opmerking over maakt. Die echt niet eerlijk jureren omdat dit ras ze niet aan staan…..

Als je terug leest kun je zien dat ik dit getypt heb...

Ten eerste mogen wij als jury zijnde combinaties niet "uit bellen"' zoals jij dat zegt omdat ze onregelmatig zijn, wij zitten namelijk niet op de dierenartsstoel, we kunnen hoogstens zeggen dat het paard naar ons inziens niet helemaal rad loopt en je kunt daarbij de ruiter de keuze geven om wel of al dan niet te starten met als gevolg dat als je besluit wel de ring in te gaan, dat je punten niet al te hoog uit zullen vallen..

Ik zeg toch duidelijk dat wij de keuze aan de ruiter laten na dat hij/zij er op geattendeerd is dat zijn/haar paard niet goed loopt!
goed lezen, dan reageren!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:19

judithh schreef:
Citaat:

Als je terug leest kun je zien dat ik dit getypt heb...

Ten eerste mogen wij als jury zijnde combinaties niet "uit bellen"' zoals jij dat zegt omdat ze onregelmatig zijn, wij zitten namelijk niet op de dierenartsstoel, we kunnen hoogstens zeggen dat het paard naar ons inziens niet helemaal rad loopt en je kunt daarbij de ruiter de keuze geven om wel of al dan niet te starten met als gevolg dat als je besluit wel de ring in te gaan, dat je punten niet al te hoog uit zullen vallen..

Ik zeg toch duidelijk dat wij de keuze aan de ruiter laten na dat hij/zij er op geattendeerd is dat zijn/haar paard niet goed loopt!
goed lezen, dan reageren!

Dan moet jij ook even goed lezen. Ik stel toch niet dat jullie ze uitbellen. Ik vraag of jullie verplicht zijn om een ruiter te attenderen erop, en hij/of zij voor de keuze te stellen. Het was een vraag!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:36

liesje23 schreef:
judithh schreef:
Ik jureer niet zo heel vaak de A/B pony's, maar de keren dat ik ze heb ga ik ook niet sinterklazen, ook al zijn het dan van die lieve kleine ruitertjes. Hoe denk je dat die kleine ruitertjes die maar wat aan het freeweelen zijn reageren als ze straks ouder zijn en dan inneens tegen of aan een verliespunt zitten??
aldoende leert men..ook kinderen, en ja ik heb zelf ook een dochter die rijd en straks wil gaan starten, en dan zou ik het zelf het niet meer als normaal vinden dat ze beoordeeld wordt voor hetgeen wat ze doet, gaat het pet...ook geen punten...zo zit het nou eenmaal in elkaar..

Over het feit dat er onterecht verliespunten worden uitgedeeld kan ik alleen maar zeggen...onzin...een jury geeft geen lage punten en zeker geen verlies als het paard hem/haar niet aanstaat en de proef wordt verder correct uitgevoerd. Met welk paard je ook in de ring komt en het ziet er prettig en fijn gereden uit, daar kan geen ene jury op dat moment omheen...en mocht het zo zijn dat er binnen het jurycorps wel juryleden zijn die daar hun oordeel op af laten hangen dan zou ik dit niet correct vinden, hoewel ik het zeer betwijfel!!

Wat denk je van friezen/haflingers/fjorden, dat is de grootste groep die vaak benadeelt wordt.
Ik heb dat genoeg gezien op wedstrijd en ook genoeg protecollen achteraf gezien waarop stond waarom men in godsnaam met een fries de dressuurring in ging.
Een tijdje terug heb ik meegemaakt dat iemand dr protocol terug kreeg met een verliespunt ( deze proef is helaas niet gefilmd). Er stond op dat het paard onregelmatig liep en duidelijk geen plezier in het werk had. Dan had de jury de combinatie uit moeten bellen.
Daarbij stond het zo vermeld dat het gewoon associaal was. De betreffende persoon is naar de federatievertegenwoordiger gestapt, en ook hij keurde dit niet goed.... nu ligt er een officiele klacht tegen deze jury bij het knhs.....

En judith, jij denkt dat er geen jury's zijn die onterecht punten. Als je goed rijdt kunnen ze niet om je heen. Zelfs in de Grand Prix zijn de juryverschillen enorm..... dus open je ogen!

Is toch geen vraag...je stelt hier zelf al dat de jury deze combinatie maar had moeten "uitbellen"
Ik zie nergens de vraag of de jury dit had moeten doen??
Maar inderdaad, wij moeten de keuze aan de ruiter geven om wel al dan niet te starten als een paard naar ons inziens niet rad loopt, wij mogen niet zeggen dat een paard "kreupel" is!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:40

ik zie het al...ik geloof dat er sprake is van een miscommunicatie....

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 13:04

Dat dacht ik ook Haha! want in mn post waar jij op reageerde vroeg ik of jullie dat verplicht zijn

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:46

Kitty schreef:
Wat starten er dan maar weinig bij jullie in de M1... Acht combinaties maar?

Is in Leusden, er zijn steeds maar 8 starts per klasse. De klasses kunnen wel later op de dag terug komen.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:34

Lielle schreef:
alleen is dan de vraag of de hoogste of de laagste jury gelijk had Knipoog

Idd, waarom kan men niet de laagste score in acht nemen en eens bedenken hoe je aan die punten bent gekomen?
KIJK naar het commentaar en DOE er wat mee!
Staat er verdorie niet voor niets zeg...

Tuurlijk heeft iedereen wel eens het gevoel minder punten te hebben gekregen dan hij of zij verwacht had, maar de jury zit er echt niet om zo graag lage punten uit te delen.

Een jury wil een mooie combinatie zien, waar hij/zij mooie punten aan kan toekennen.
Zorg dat je je paard lekker voor elkaar hebt als je de ring in komt, dan krijg je die goede punten ook mee, want die heb je dan gereden.

Net als een vp gereden wordt, niet gegeven Knipoog

Voelt het zo slecht als je de ring in moet, dan zijn er altijd nog drie opties:
1. omkeren en het als een goede training beschouwen
2. HC starten
3. starten en je punten accepteren Knipoog

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:39

Marije_jiplover schreef:
Er zijn in de regio bij Liesje (ook mijn regio) wel een aantal juryleden die al voor een combinatie de baan is binnen gereden al vragen naar de afstamming van het volgende paard. En ik probeer dan ook vaak mee te kijken naar wat er gepunt wordt en dat kon ik ook niet altijd begrijpen. Maar goed, dat zijn ook weer niet alle juryleden, het zijn er een paar.

Tuurlijk, gebeurd altijd Knipoog

En dan kom ik aan met mijn springbloed x springbloed x springbloed, met niet dezelfde houding als mijn mede-starters (¾ Gribaldi's/Jazz/Flemmingh etc.) en hij is ook nog eens maar 1.62/1.63 hoog..

Dus?

Als ik een goeie proef neerzet krijg ik daar mijn punten gewoon om Knipoog
En als ik een proef vernaggel dan ligt het niet aan de afstamming van mijn paard Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:48

Ik rijd zelf met een paard zonder afstamming, althans, de afstamming is onbekend en hij is ook maar 1,58 m. En ik rijd heus ook wel gewoon mijn punten, sterker nog, ik krijg vaak meer punten dan ik zelf had verwacht. Heb zelf ook nog nooit verlies gereden, zelfs niet bijna. (in oude telling 1x 138 maar toen ging het ook echt niet goed, paard schrok in de ring en was daarna niet meer zo lekker rond te sturen. Ik begon met nog wat 7-s, maar dat hield daarna snel op).
Je hoort mij dus verder niet klagen ofzo, maar ik bevestig alleen wat Liesje zegt en hier niet echt geloofd werd. Die juryleden zíjn er dus wél!

En ik ben ook van mening dat men als je je goede proef rijdt echt niet om je heen kan, maar daar ging deze discussie eigenlijk niet over.

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-07-06 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 11:50

Alina schreef:

En dan kom ik aan met mijn springbloed x springbloed x springbloed, met niet dezelfde houding als mijn mede-starters (¾ Gribaldi's/Jazz/Flemmingh etc.

Ikzelf heb het ook niet negatief meegemaakt met mn Contango x Lucky Boy x Garant ( ook 100 % springgefokt dus), maar wel ervaren tijdens het schrijven. Het komt dus wel degelijk voor, net als wat Marije zegt. Er zijn nou eenmaal jury's die daar een voorkeur voor hebben. Net als misschien een jury die misschien graag Friese paarden ziet oid.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:52

Weet ik, ik zei ook dat het zat voor komt, ik zie ook vaak de jury rollen met de ogen als hij de papieren van mijn paard bekijkt.

Nou en?

Het enige wat ik kan doen is die man zijn ongelijk bewijzen met het neerzetten van een goede proef Knipoog

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:55

En zo heb ik ook vaak genoeg een jury gehad die er eens echt voor ging zitten en iets had van: "Nou laat maar zien wat je kan met je springpaardje, aan mij zal het niet liggen"

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:56

In beide gevallen zul je een goede proef moeten neerzetten voor goede punten.

De eerste jury zul je met een goede proef verbazen, de tweede jury zul je met een slechte proef teleurstellen Lachen

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:59

dát is de instelling Alina! Laat die jury maar mooi zien wat je kunt, als je netjes rijd kunnen ze niet om je heen! Natuurlijk is zo'n afstamming intressant, maar er zijn vast ook zat juryleden die denken; goh zo'n (spring)afstamming, zo netjes voor elkaar..
Verliespunten worden volgens mij echt bíjna nooit zonder goede reden gegeven! En zeker niet door naar de afstamming te kijken..

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:02

Idd, je RIJD je vp, die krijg je niet zomaar Lachen
En het is goed dat ze gegeven worden, het drukt je met de neus op de feiten en zorgt er hopelijk voor dat je er mee aan de slag gaat Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:25

Ik vind eigenlijk dat het niet veel uitmaakt of je nou met een dressuurpaard of springpaard de ring binnenkomt. In de basis nog niet.
Met mijn 100% springgefokte merrie rijd ik inmiddels ook Z1 (al ging dat de laatste wedstrijd niet helemaal soepeltjes en zat ik niet zo ver van een verliespunt meer af...).
Ik heb NOOIT het idee gehad dat ik benadeeld zou worden omdat ik een springgefokt paard heb.
Dan vind ik het verschil fjord-dressuurpaard een stuk groter.