Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re: Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:25

Randy01 schreef:
sorry, ik heb niet het hele topic gevolgd. Wél heb ik vanmorgen een paar pagina's doorgelezen, maar dus niet alles.

Ik hoorde vanavond op stal dat een stalgenootje afgelopen zondag dus en 10 voor de verzorging heeft gekregen. Dit was gebaseerd op de mening van de jury en die vond de combinatie perfect! De jury was welteverstaan de heer H. Goudsmit....

Vanaf nu mijn held!!!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:52

Citaat:
Vanaf nu mijn held!!!

Wie? ik?

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:01

nee, meneer goudsmit denk ik

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:38

oosterhoff schreef:
uitgaande van de reglementen komt een geschoren staart na een gevlochten staart. Vandaar!

Daar heb je weer een stukje persoonlijke waardering
Ik zou een geschoren staart weer hoger waarderen dan een ingevlochten, omdat ik het invlechten van de staart meer iets vind voor ponyruiters.

Imago01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:43

Urielle schreef:
oosterhoff schreef:
uitgaande van de reglementen komt een geschoren staart na een gevlochten staart. Vandaar!

Ik zou een geschoren staart weer hoger waarderen dan een ingevlochten, omdat ik het invlechten van de staart meer iets vind voor ponyruiters.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:12

Urielle schreef:
oosterhoff schreef:

Nee dus niet mijn voorkeur. De voorkeur van degene die de regelementen heeft opgesteld:

Citaat:
Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard / de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. enz!!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:14

Citaat:
Nee dus niet mijn voorkeur. De voorkeur van degene die de regelementen heeft opgesteld:

Die had vast kinderen met pony's in de wedstrijdsport!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:25

oosterhoff schreef:
Wat dunner mag best wel maar als er geen spier opzit en ze zijn ook nog wat dunner. Dan zou ik dat inderdaat minder waarderen!

Dat er nog geen spier op zit vind ik eigenlijk dat je dat niet mag meenemen in de verzorging, de eventuele magere conditie wel. De merrie die ik liet zien op de foto is was toen 4 jaar, zeer lichtjes ingereden (je kunt er op zitten en in stap en draf rondsturen, maar is gemiddeld 1 keer in de week 20 minuten bereden dus kan geen spieren hebben daarvan) en heeft 4 maanden lang 1,5 veulen gezoogd (heeft een te vroeg geboren veulen erbij gezoogd, die tevens door zijn eigen moeder ook werd gezoogd). Dat ze schraal is, oke, dat ligt daaraan, maar bespiering bij een jong paard kun je niet echt verlangen. Overigens ziet mijn DA mijn merrie liever zo als ze zoogt dan dat ze dik is, dus als een zogende merrie in de ring bij jou komt die in een voor een zogende merrie de beste conditie is, dan krijgt deze puntenaftrek?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:04

Harro Goudsmit is een bekende hier in de omgeving. Het is een onwijs gerespecteerde jury, en nog eens gezellig in de omgang ook. Het verbaasd me dan ook niets dat hij zo'n cijfer voor de verzorging weg geeft. Zolang je laarzen maar mooi gepoetst zijn

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:07

Neonlight schreef:
oosterhoff schreef:
Wat dunner mag best wel maar als er geen spier opzit en ze zijn ook nog wat dunner. Dan zou ik dat inderdaat minder waarderen!

Dat er nog geen spier op zit vind ik eigenlijk dat je dat niet mag meenemen in de verzorging, de eventuele magere conditie wel. De merrie die ik liet zien op de foto is was toen 4 jaar, zeer lichtjes ingereden (je kunt er op zitten en in stap en draf rondsturen, maar is gemiddeld 1 keer in de week 20 minuten bereden dus kan geen spieren hebben daarvan) en heeft 4 maanden lang 1,5 veulen gezoogd (heeft een te vroeg geboren veulen erbij gezoogd, die tevens door zijn eigen moeder ook werd gezoogd). Dat ze schraal is, oke, dat ligt daaraan, maar bespiering bij een jong paard kun je niet echt verlangen. Overigens ziet mijn DA mijn merrie liever zo als ze zoogt dan dat ze dik is, dus als een zogende merrie in de ring bij jou komt die in een voor een zogende merrie de beste conditie is, dan krijgt deze puntenaftrek?

Zoals je de merrie nu beschrijft denk ik dus ook dat ie niet in de ring zou verschijnen. Dat lijkt me voor die merrie ook niet echt lekker.Ze is dus gewoon niet op conditie.

Het gaat mij om de wedsstrijdconditie. Als ie dus wat te schraal zou zijn dan ben ik dus van mening dat je er niet mee op wedstijd zou moeten rijden.
Ik zeg dus niet dat ie niet gezond is!!! Maar met een paard starten als ie niet in conditie is is vragen om blessures!
En nogmaals van een plaatje lijkt het altijd anders!! kan best zijn dat ie in het echt anders toont.

dblijham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:22

Een vriendin van mij heeft een 5 jarige merrie die ca. 1,75 meet. Dat paard is nog enorm aan het groeien en wat ze er ook instopt, ze blijft net iets aan de schrale kant. Ziet er duidelijk gezond uit, glimt als een spiegel en wordt altijd keurig gevlochten. Afgelopen winter kreeg ze een 5 op verzorging omdat het paard te mager zou zijn. kostte haar wel een winstpunt. Wat haar conditie betreft...die is uitstekend. Dier wordt haast niet moe, loopt altijd vrolijk door, is na 2 minuten stappen weer op adem en zweten......dat doet ze zelfs met deze temperaturen bijna niet.

nomes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:27

VValar schreef:
Harro Goudsmit is een bekende hier in de omgeving. Het is een onwijs gerespecteerde jury, en nog eens gezellig in de omgang ook. Het verbaasd me dan ook niets dat hij zo'n cijfer voor de verzorging weg geeft. Zolang je laarzen maar mooi gepoetst zijn

Ja, ik heb ook een paar keer bij hem gereden en hij geeft heel leuk bruikbaar en opbouwend commentaar. Erg leuk! Helaas heb ik die 10 bij hem nog nooit gereden, wel altijd een 8, behalve die ene keer dat ik de staart niet gevlochten had

En inderdaad gepoetste laarzen houdt hij van, hè?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:31

Citaat:
en zweten......dat doet ze zelfs met deze temperaturen bijna niet

Ik snap nog steeds niet dat er nog steeds mensen zijn die de algehele conditie van een paard beoordelen op de mate van zweten?!!!!

Wat zou zweten nou te maken hebben met de beoordeling op dit punt?

Juliette_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:32

ik had 4 weken geleden een wedstrijd!

en in de trailer had hij in de poep gestaan en had niks bij me

en had de pech kreeg een 5 voor mijn verzorging heb die dag ook foto's gemaakt van het rijden!

hier had ik me jasje nog wel uit was met losrijden was een warme dag
ik had dus tijdens proef gewoon jasje aan!
en stond op mijn protocol waarom zijn pony's benen niet gewassen!
en kreeg wel degelijjk een 5 !

Afbeelding

het betreft dus zijn achterbenen!

wat zouden jullie hier voor gegeven hebben dan ?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:44

Ik zag ineens dit topic en ben eigenlijk wel heel benieuwd wat jullie mij tijdens mijn laatste wedstrijd voor cijfer zouden hebben gegeven (gezien het cijfer dat ik toen kreeg ). Foto op zich is niet erg charmant maar ea is het duidelijkst te zien op deze foto.

Note: Mijn cap is pikzwart, lijkt blauwig door de lichtval, en mijn jasje was echt gestreken .

Afbeelding

Foto heel evne van de site van kathleentje gehaald .

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:58

nomes schreef:
Ja, ik heb ook een paar keer bij hem gereden en hij geeft heel leuk bruikbaar en opbouwend commentaar. Erg leuk! Helaas heb ik die 10 bij hem nog nooit gereden, wel altijd een 8, behalve die ene keer dat ik de staart niet gevlochten had

En inderdaad gepoetste laarzen houdt hij van, hè?

Daar houdt hij blijkbaar inderdaad ontzettend veel van. Toen ik bij hem schreef had hij het daar de hele tijd over. Kwam er weer een combi in de baan: "Goh, dat meisje heeft wel mooie laarzen hè. Vind je ook niet? Dat ziet er toch mooi uit! Wat voor merk is dat?" etc etc

En dat van die vieze voetjes vind ik een beetje overdreven om daar een 5 voor te geven. In weze is het wel terecht, maar het had net zo goed tijdens het losrijden vies kunnen worden. En op zo'n moment kun je er niets aan doen.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 00:13

Ik ben geen jury maar ben wel benieuwd wat jullie vinden van de grove laarzen waar tegenwoordig mee gereden mag worden.
Ik vind het nl. geen gezicht, alles netjes, mooi jasje en dan van die grove laarzen eronder.
Volgens het regelement mag dit....
Neem je dit ook mee in de beoordeling van verzorging?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:00

Zooist schreef:
Ik ben geen jury maar ben wel benieuwd wat jullie vinden van de grove laarzen waar tegenwoordig mee gereden mag worden.
Ik vind het nl. geen gezicht, alles netjes, mooi jasje en dan van die grove laarzen eronder.

Tja, ik vind dus echt dat je daar als jury niet naar mag kijken. Dan ben je weer bezig met je smaakwaardeoordeel en dat is niet objectief.
Je moet kijken naar; zijn ze schoon, zijn ze netjes, passen ze goed, voldoen ze aan de voorschriften?
Een jury mag daar nooit gaan zitten om de nietrijtechnische dingen met een smaakwaardeoordeel te beplakken.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:10

Inca schreef:
Lielle schreef:
Die 10 doe ik uit principe niet, maar dat heb ik hiervoor al uitgelegd. Gewoon omdat je je wp op het rijden moet verdienen en zo toch al 2 pluspunten hebt.

Maar waarom dat principe? Ik bedoel, als de KNHS ook vond dat dat onderdeel het winstpunt niet mag maken, waarom laten ze het dan in de proeven dan wel als heel punt mee tellen? Ze hadden er toch beter een combinatiepunt van kunnen maken?
op jurycursussen adviseren ze om een 8 te geven als alles goed voor elkaar is, dus wsl delen ze mijn mening

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:11

Zooist schreef:

Van die laarzen met elastieke stukken, rimpels en een te grove zool.. heerlijk om mee te rijden, maar voor wedstrijden no way

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:18

Zooist schreef:

Zolang het reglementair is toegestaan, bekijk ik alleen of de laarzen schoon en gepoetst zijn.

Ja, ik zie ook liever een mooie glimmende dressuurlaars (en dan het liefst bij mij gekocht natuurlijk... zal 't maar gewoon eerlijk zeggen)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:18

Ik heb gedeeltes uit dit tpoic zitten lezen. Ik wil jullie iets voorleggen. Bepaalde rassen mogen het behang losdragen bijv. de fries. Nou gaat mijn bijrijdster in sept. mijn paard voor t eerst in de B starten. Mijn paard is een kruising Friesx Clydesdale dus met sokken en ange manen( in ieder geval veel te lang om netjes in te vlechten). Maar hij is dus geen echt ras. Word ze hierop afgestraft als hij niet gevlochten is? Ik ben trots op zijn bhang en sokken en wil die niet gaan trekken voor 1 dresuurwedstrijd in de maand. Verder doet ie t netjes hoor dresuren. Er komt geen boeretrekpaard binnen wat ook een keer een wedstrijdje wil doen of zo . Ben beniewd naar jullie reacties.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:25

Ik vind heel erg lang ongevlochten heel erg vervelend als jury, omdat de hals niet te beoordelen valt. Ik zou een hengstenvlecht zeer op prijs stellen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:31

Zooist schreef:

Ik vind het geen gezicht, maar dat neem ik niet mee in het cijfer.

@ Sandro, een hengstenvlecht is inderdaad een goede oplossing.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:42

runningkawa schreef:
een 5
Beide

En je schrikt toch wel eens wat je ziet op concours
gele schimmels, die echt geen donkere staart van zichzelf hebben.

Maar ik zal nog een balletje opgooien

paarden in dik krullend winterhaar

Vieze schimmels op concours....
Ik vind dat zo verschrikkelijk onverzorgd lijken. wij hebben ook een schimmel, maar die is echt wel schoon, anders durf ik me niet te vertonen met hem.

Een schimmel is mooi, als hij schoon is.