waar ergert een jury zich aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olafj

Re: waar ergert een jury zich aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:51

Ik vind dat punten punten zijn. Ik had laatst bij de eerste proef 196 en bij de tweede 194.

Dus iedereen kwam naar me toe van....balen net die ene punt, ben je er niet ziek van?

Nou eerlijk is eerlijk, had ik beter gereden had ik beter verdiend
En als je daar niet tegen kan moet je ook niet starten.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 06:52

mistral schreef:
Dus iedereen kwam naar me toe van....balen net die ene punt, ben je er niet ziek van?

Of het nu hier of een ander topic was... die winstpunt moet je inderdaad niet verdienen door dat ene puntje verschil. Als je over de gehele proef hoger scoort, heb je die wp zo in je zak.

Mistral scoort in ieder geval punten met haar instelling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:33

Eigenlijk als ik heel eerlijk ben heb ik nog nooit de jury om toelichting gevraagd.....

Maar de punten zijn dan ook in mijn ogen altijd terrecht.
Om een goede proef kan een jury niet om heen en dan zal ik ook die winstpunt krijgen die ik verdien....
Als ik geen winstpunt heb `gekregen` dan heb ik die dus ook niet verdiend.
Mopperen op juryleden heb ik dan ook de grootste hekel aan. Ze zitten er voor jou als ruiter en meestal niet voor zich zelf.
Of je wilt de nihile vergoeding, te kleine, koude of juist te warme juryhokjes/auto´s, lange reistijden en vroeg opstaan/laat thuis komen een beloning vinden

Ik heb dus ook alle respect voor de juryleden en dit zou wel eens wat vaker geuit mogen worden.

De jury die ik afgelopen zondag had was meer dan terrecht aan het jureren. Ik had geen winstpunt verdiend en kreeg die dus ook niet. Commentaar klopte precies bij mijn gereden onderdelen en er kwam correct naar voren waar ik thuis ook al zeer hard mee aan het trainen ben.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:17

Anoniem schreef:
Eigenlijk als ik heel eerlijk ben heb ik nog nooit de jury om toelichting gevraagd.....

Ik ook niet

Ik vind dat mijn punten vaak terecht zijn, en het commentaar snap ik altijd dus waarom zou ik om toelichting vragen...

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:44

Ook al begrijp ik de jury niet helemaal, dan ga ik er nog niet heen; volgende keer maar weer beter denk ik dan. Ik vind het zo zeurderig om achteraf naar de jury te gaan om te klagen. Dat het een jurysport is, dat weet je als je aan de sport begint. Geldt trouwens ook voor jury's; je weet dat er mensen zijn die mopperen als ze geen punt verdiend hebben. Jammer dan. Ik mopperde laatst omdat ik wel een punt had, maar hem niet had verdiend!!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:03

Je hoeft toch niet te gaan om te klagen? Ik ben met zowel goede als mindere punten naar de jury gegaan voor een praatje, altijd als erg gezellig ervaren. De juryleden wilden graag vertellen over hun visie van het trainen van een paard en hoe ze de proeven graag zouden zien, en hoe mijn proef daaraan voldeed of juist afweek. Verder kun je verwachten nog wat algemene opmerkingen en tips in je zak te steken! Erg verhelderend hoor !

JollyHumpy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:08

Het lijkt me heel leuk om na afloop (of nog liever, direct na de proef) even met de jury te babbelen. Maar ik zie het nooit op wedstrijden.
Er is geen tijd voor na de proef en vaak zijn de jurys bij de prijsuireiking al weg (of herken ik ze niet ).

Maar ik ben het altijd wel met de jury eens. Sommige kunnen heel streng zijn maar ze zien wat ze zien!

Wat vinden de jury's ervan als een ruiter/amazone het paard een aai/klopje geeft onder de proef, of zachtjes toespreekt?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:19

Remember schreef:
Je hoeft toch niet te gaan om te klagen? Ik ben met zowel goede als mindere punten naar de jury gegaan voor een praatje, altijd als erg gezellig ervaren. De juryleden wilden graag vertellen over hun visie van het trainen van een paard en hoe ze de proeven graag zouden zien, en hoe mijn proef daaraan voldeed of juist afweek. Verder kun je verwachten nog wat algemene opmerkingen en tips in je zak te steken! Erg verhelderend hoor !

Niet alle juryleden zijn hier van gedient....

Nog steeds in afwachting van de uitspraak tuchtcommissie...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 06:09

"ik herken ze niet" is eigenlijk ook wel een goeie!
Hier zijn vaak 16 banen, ik als voorlezer meld me aan en ik weet dan na afloop te vertellen of het een man of een vrouw was( meestal dan, sommige zijn niet zo fanatiek...)
Jong, oud of ertussenin?? je kijkt een beetje schuin naar beneden, je ziet eigenlijk alleen of de schrijfster de coupon van je ruiter voor zich heeft en de handen van de jury. De rest wordt keurig afgeschermt door het dak van de auto...

En dan ben je na afloop in een grote tent, waar 16 jury's en bijna net zoveel schrijvers zitten. Dan moet je als ruiter ( eerst toestemming vragen!) het jury kwebbel hok in, vragen "wie was mijn jury in baan 9?" iedereen stopt zijn gesprek, staart naar de ruiter die het in zijn blote harses heeft gehaald hun soepmaaltijd te verstoren, staren vervolgens met zijn allen naar de "jury van baan 9" en horen vervolgens met zijn allen aan wat deze hondsbrutale ruiter te melden heeft......

Ja, het is zeker een aanrader om een toelichting te vragen als je het niet eens bent met je jury, hij/zij zal zeker bereid zijn je te geloven als je een fout hebt ontdekt in je protocol, dat zal hij/zij ook met plezier toegeven met 32 collega's om hem/haar heen.
Dan scoor je wel als jury, als je je ruiter gelijk geeft......

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 06:28

Nog een punt is dat ik bij sommige jury's toch enigszins ervan overtuigd ben dat ze de laatste 20 jaar nooit meer een voet in de beugel hebben gezet en met hun gedachten nog steeds bij de brave klassieke paarden van vroeger zijn die heel wat simpeler te rijden waren dan de huidige dressuurpaarden.

Nee ik vraag ook nooit opheldering over mijn punten. Klopt er iets niet in de optelling van de punten dan ga ik braaf richting het secretariaat. Ben ik het er niet mee eens: jammer dan. Het is en blijft een jurysport.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:39

GeJe schreef:
Remember schreef:

Niet alle juryleden zijn hier van gedient....

Nog steeds in afwachting van de uitspraak tuchtcommissie...

Zal wel aan de streek liggen . Heb hier wel verbaasde gezichten gezien, maar ze vonden het allemaal leuk.

Ben trouwens wel benieuwd hoe dat geintje met die tuchtcommissie uit gaat pakken

tollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:03

grappig die antwoorden van de jury's en ruiters hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:35

suepergirl schreef:
Nog een punt is dat ik bij sommige jury's toch enigszins ervan overtuigd ben dat ze de laatste 20 jaar nooit meer een voet in de beugel hebben gezet en met hun gedachten nog steeds bij de brave klassieke paarden van vroeger zijn die heel wat simpeler te rijden waren dan de huidige dressuurpaarden.

Ik denk dat dit toch wel een beetje onzin is.

Paarden zijn tegenwoordig echt niet moeilijker dan vroeger....

Volgens mij zijn de ruiters zijn gewoon slechter geworden......

En soms heeft iemand al jaren niet gereden maar kan nog prima vertellen hoe iets eruit hoort te zien. Een jury hoeft jou immers niet te vertellen hoe iets moet voelen! Dat moet je instructeur namelijk.
Mijn vader heeft wel al 1 keer in zijn hele leven op een paard gezeten, maar toch kan hij mij prima vertellen wat er goed en minder goed uitzag.

Elodie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:52

wat ik wel een keer minder vond is dat ik binnen kwam met men paard die zwemt met der voorbenen om het zo te zeggen de jury ging echt heel erg beledigend mee zitten doen met de beweging had gelijk geen zin meer in de rest van mijn proef.. deed net of ik het niet gezien heb en heb gewoon door gereden met men neus in de lucht en een glimlach.. ik kreeg een 5 voor het onderdeel zonder commentaar op men protocol..

ik heb ook weleens een minpunt gehad voor men oorbellen. ik had toen van die grote oorringen die iedereen toen had en heb die voor men proef niet uit gedaan minpunt amazone draagt te grote oorringen

Elodie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:54

enne.. dat melden voor je proef had ik ook nog nooit van gehoord.. ben ik ook te verlegen voor hihi mag dus de voorlezer doen

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:45

melden voor een proef is alleen met KNHS buitenwedstrijden, zou mooi zijn als er bij de FNRS ook een meldingsplicht kwam want je kunt niet altijd raden wie er in de baan rijdt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 08:02

suepergirl schreef:

Wat juist heel storend is dat mensen niet meer weten hoe ze een paard op de klassieke manier correct en braaf krijgen. En dat er velen zijn die niet enig idee hebben dat als een paard netjes net voor de loodlijn loopt totaal anders gereden wordt dan een paard wat er net achter loopt. Het verschil tussen deze groepen wordt niet gemaakt in de cijfers waardoor er veel teveel paarden achter de teugel lopen te hangen en niet actief zijn in het achterbeen.

Blijkbaar ziet het er ontspannen uit maar zulke paarden zijn gewoonweg niet aan het werk.

Hoezee voor de oudere dressuurjury's die weten tenminste nog wat rijden is!! Misschien vinden we dat oude mopperkonten maar dat is ook zeer terecht want het niveau van de gemiddelde ruiter is op zijn minst droevig te noemen. Ik snap soms niet hoe mensen op een bepaald niveau terecht zijn gekomen. Ik ben van mening dat dat komt door slechte instructie en juryleden die het ook allemaal niet meer precies weten.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 08:40

over die jury's heb ik het ook niet.
Ik ben dol op oude mopperkonten die een juiste kritische blik werpen op de combinaties. Maar er zijn er ook genoeg waarover ik echt mijn twijfels heb. Opzich heeft dat niet eens heel veel met leeftijd te maken. Die jonkies kunnen er ook wat van. Wat ik ook vooral triest vind is dat sommige juryleden zelf echt niet kunnen rijden en dit ook trots showen op de concoursen. (Blijf dan thuis)
Wanneer zo´n jury dan mijn proef moet beoordelen heb ik er weinig vertrouwen in. Nee, ik rijd geen wedstrijden voor de jury's, maar meer voor de ervaring van mijn (meestal) jonge dieren. En af en toe is het prijzengeld zeer welkom

Ik ben het wel met je eens dat een groot gedeelte van de huidige ruiterstapel niet correct een paard kunnen rijden. Helaas wordt ze dit door hun instructeurs niet goed geleerd en door de juryleden te weinig afgestraft.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:02

intressante topic is het

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:56

Haha Als ik dit zo lees lijk ik wel een perfecte wedstrijd amazonde

Meld me altijd netjes zelf aan en vraag altijd heel netjes: 'Mag ik me misschien even melden?'

Als ik niet zeker weet of ik me moet melden (bijv kampioenschappen) vraag ik het wel even aan de ringmeester.

Voorlezer (als er al voorgelezen wordt, rijd meestal nmlk uit m'n hoofd) wordt er absoluut geen les gegeven. (kan het nu toch wel goed zelf hoor)

Groet altijd duidelijk en kijk de jury aan.

Als er mogelijkheid is voor vragen aan de jury (of juist dat ik het er mee eens ben) meld ik dat even aan de jury.

* Over dat lesgeven tijdens het voorlezen heb ik een tijdje geleden nog meegemaakt.., Jury had de verkeerde proef voor zich en ik was als eerst dus na een hoop gedoe toch maar de goeie (die van mij) gereden. Iedereen moest dezelfde proef rijden en dat meisje helemaal over de zeik dat d'r voorlezer nu toch wel moest zeggen wat ze allemaal moest doen.. (en dat voor iemand van toen bijna 18..)

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:26

Ohja ik vind het trouwens een beetje raar dat je niet weet de jury die jou gejureerd heeft er uit ziet.. je hebt je toch gemeld?

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:39

Ja, maar je ziet zoveel mensen, ik zelf kan dat niet precies onthouden. Heb het ook nog nooit echt geprobeert. Maar als je ze dan samen ziet allemaal, dan kan ik bijna niet herkennen. (IK kan dat niet, ben slecht in gezichten)

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:50

Ach, na verloop van tijd ken je alle juryleden wel

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:38

suepergirl schreef:

Nee ik vraag ook nooit opheldering over mijn punten. Klopt er iets niet in de optelling van de punten dan ga ik braaf richting het secretariaat. Ben ik het er niet mee eens: jammer dan. Het is en blijft een jurysport.

dresuur moet er hoe dan ook makkelijk uitzien, en ziet het er niet makkelijk uit mag je daarop worden afgerekend.. en dat was 20 jaar geleden zo, en nu nog steeds.. het is juist de kunst de jury niet de indruk te geven dat je een heel heet paard onder je hebt waar je moeite mee hebt om hem 6 minuten rustig te houden.. dat heeft niks met dressuur te maken namelijk..

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:39

oosterhoff schreef:
suepergirl schreef:

Wat juist heel storend is dat mensen niet meer weten hoe ze een paard op de klassieke manier correct en braaf krijgen. En dat er velen zijn die niet enig idee hebben dat als een paard netjes net voor de loodlijn loopt totaal anders gereden wordt dan een paard wat er net achter loopt. Het verschil tussen deze groepen wordt niet gemaakt in de cijfers waardoor er veel teveel paarden achter de teugel lopen te hangen en niet actief zijn in het achterbeen.

Blijkbaar ziet het er ontspannen uit maar zulke paarden zijn gewoonweg niet aan het werk.

Hoezee voor de oudere dressuurjury's die weten tenminste nog wat rijden is!! Misschien vinden we dat oude mopperkonten maar dat is ook zeer terecht want het niveau van de gemiddelde ruiter is op zijn minst droevig te noemen. Ik snap soms niet hoe mensen op een bepaald niveau terecht zijn gekomen. Ik ben van mening dat dat komt door slechte instructie en juryleden die het ook allemaal niet meer precies weten.

AMEN..! prachtig gezegd..!