Instructeur basissport KNHS

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:28

Dat kan ik me goed voorstellen Danielle, dat je daar gefrustreerd over bent geraakt. Ik ben het ook met je eens dat dat inderdaad niets over jou rijkunsten zegt.

Iemand die misschien zelf niet erg goed kan rijden maar wel een goed paard onder z'n kont heeft waardoor het wel aardig wat lijkt maakt net zoveel of meer kans als iemand met een minder talentvol of geklasseerd paard, en die zich zo'n paard niet kan veroorloven of daar inderdaad minder uitdaging in ziet.

In mijn geval was het niet onterecht dat ik het eigen rijden niet behaald heb denk ik omdat wij als combinatie er misschien nog niet helemaal klaar voor waren (rij het paard net 2 maanden) maar aan de andere kant denk ik, het is een opleiding, je komt toch juist om meer te leren en niet om het allemaal al te kunnen?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 15:23

pollewopsie7 schreef:
Iemand die misschien zelf niet erg goed kan rijden maar wel een goed paard onder z'n kont heeft waardoor het wel aardig wat lijkt maakt net zoveel of meer kans als iemand met een minder talentvol of geklasseerd paard, en die zich zo'n paard niet kan veroorloven of daar inderdaad minder uitdaging in ziet.

Precies! En zo ging het in de opleiding en dat vind ik zo vreselijk onterecht.
EN springpaarden zijn ze ook al geen fan van. Als je met een mooie dressuurmerrie binnenkomt dan kun je er alsnog achterstevoren opzitten (ja ik overdrijf graag :+ ) en dan slaag je nog!

pollewopsie7

Re: Instructeur basissport KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:16

Ja dat is jammer inderdaad dat het toch wel zo werkt.

Haha maaarrr jij hebt het helemaal gehaald toch? Dus je bent er vanaf!

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:30

Lees soms even met jullie mee, heb ik 2009 een basis orun opleiding gedaan zonder rijden.(reed toen nog geen wedstrijden)
Wat een afgang die hele opleiding en heb toen gezegd dat ik nooit meer wat via het KNHS zou doen qua cursus. Maar het begint weer te kriebelen maar als ik al jullie verhalen zo lees denk ik laat maar er is nog niks verandert. Hoop alleen dat die mevrouw die bij ons de cursus gaf niks meer via het KNHS doet, die gaf het alleen maar omdat het zo goed verdiende, grrrgrrrrgrrr.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:25

@Thorn2006 Ik heb net de nieuwe opleiding gedaan. Ik kan er geen positief woord voor opbrengen.En dan heb ik het niet eens zozeer over de inhoud van de opleiding. Maar vooral de organisatie.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:28

Daniellejody schreef:
@Thorn2006 Ik heb net de nieuwe opleiding gedaan. Ik kan er geen positief woord voor opbrengen.En dan heb ik het niet eens zozeer over de inhoud van de opleiding. Maar vooral de organisatie.

Kan het niet anders dan met je eens zijn. Je moest alles maar zelf uitzoeken, want de KNHS gaf niet thuis. Ze wisten van elkaar niet wat ze aan het doen waren, de een stuurde je naar het kastje en de ander naar de muur. Onduidelijkheid met betrekking tot examens, de opzet van de opleiding was nauwelijks te motiveren door de KNHS. Een hoop spullen moeten aanschaffen voor 1x longeren. Je krijgt een boek en een CD'tje in je handen, en begin maar! Geen les, geen aandacht voor in de lessen. Alleen tijdens een centrale zaterdag hebben ze laten zien wat ze verwachtten tijdens het examen. Maar hoe je dat jezelf moest aanleren? Tja, neem maar les op eigen kosten, want met een boek en een CD'tje moet het vast lukken...

De informatie omtrent de theorie was ook zeer onduidelijk. Geen theorielessen, mondeling theorie-examen, en wederom: koop de boekjes van de KNHS maar (kosten die niet bij de opleiding inbegrepen zitten!), en dan zal het vast wel lukken. Mensen die op het examen wat zenuwachtig waren vielen gelijk door de mand vanwege "onzekerheid, dus niet overtuigd van antwoorden" --> gezakt.

Rij- en lesgeefexamen? 1 Grote grap. Vorig jaar was de toelatingstest erg streng. Een "gemiddelde" ruiter met een "gemiddeld" paard (zeg L niveau springen), kwam echt niet door de test heen (80 cm). Je moest wel echt een vrij hoog niveau aan rijvaardigheid laten zien (gewoon je paard dressuurmatig scholen tussen de hindernissen, constant tempo houden, bij een balk eraf springen was je al de sjaak). Toen was ook theorie en horsemanship nog gecombineerd, dus tijdens de omgang met je paard werden er theorievragen gesteld. Mensen die toen hun theorie niet haalden, waren wel geslaagd, maar werd verder niks meer mee gedaan. Wat dat betreft vond ik qua rijden het toelatingsexamen wel een heel erg goed examen en dacht ik dat het niveau gedurende de opleiding best wel wat omhoog moest gaan en de opleiding ook van een best wel serieus niveau was.

Ja, en dan komt je rij-examen. Parcoursje van 1 meter (nouja, tussen de 90 cm en de 1m dan). Geen triplebar, 1 oxer en de rest stijlsprongen. Geen lijntjes. De examinator vraagt van te voren naar je wedstrijdniveau springen. Een antwoord als "oh, eigenlijk heb ik geen wedstrijdervaring springen" , resulteert in een parcoursje van 60 cm, want dan zetten ze het wel lager voor je. Al draai je 60 voltes tussendoor, schop je er 4 balken af of trapt je paard 3 keer op de rem --> geslaagd.

Longeren was dan wel een serieus examen, beetje examinator-afhankelijk denk ik.

Examen lesgeven. Allereerst begon de examinator al met het vermelden dat hij de filmpjes die gemaakt moesten worden complete onzin vond. Dus daar besteedde hij geen aandacht aan. In onze groep was een vrij wisselend niveau qua lesgeven en een duidelijk verschil tussen dressuur en springen. Ook werd er best wel gelet op de combinatie die je mee had. Als je 2 topcombinaties bij had, was je al vrij snel geslaagd, ook al moest je dan wel lang doorgaan met lesgeven. Had je een combi bij die niet zulke lekkere afstanden reed of een paard wat stopte, even een balkje naast de hindernis leggen, paard doet het nog niet --> "oke stop maar hoor. Goed opgelost met dat balkje --> geslaagd".

Ook zijn er tussendoor veel wijzigingen van planning geweest, ineens een andere PVB-wijzer halverwege, stagehandleiding die constant veranderde, etc.

Dit is hoe ik de opleiding heb ervaren, deels oké maar ook heel erg slecht geregeld en een aantal examinatoren namen de opleiding niet echt serieus.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:50

Dat is een heel verhaal missmiekje! Maar wel verhelderend.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 11:32

Missmiekje... wat een verhaal. Ik kan dat al niet eens beschrijven want dan komen al die frustraties weer naar boven. Ik vond het een hele "strijd". Zelfs partijdige examinator gehad.
Maar je verhaal komt me inderdaad bekend voor.

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 10:16

Vandaag de knhs is gebeld met mijn vragen aangezien ik geen antwoord kreeg op mijn vragen.
Voor cursus locatie wormenveer zijn te weinig aanmeldingen.Waarschijnlijk gaat daar de cursus niet door. Naar alle waarschijnlijkheid zou je dan naar Oudewater kunnen.

Wat voor mij geen optie word heb op maandag geen vervoer. het is dik een dik uur rijden vanaf santpoort...

Ik ga heel hard duimen dat het dan toch gaat lukken op dinsdag in wormenveer.

Ze hope eind van de week de groep indelingen klaar te hebben.
Veder informatie over de cursus locatie en aanmeldingen heb ik niet.

Willempie_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:30

Zo de eerste 2 avonden heb ik er al op zitten!
wel erg wennen de lessen! gaat iedereen morgen naar de startdag?
Tot morgen anders!