KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:31

Kim_Peters schreef:
Sorry dat ik hier zomaar tussendoor kom maar kan iemand mij vertellen op welke tijdstippen de vooropleidingen gegeven worden? Ik werk namelijk 40 uur en ben bang dat het niet in te plannen is met mijn werk. Ben ook benieuwd naar de moeilijkheidsgraad van de examens. Is het aan te raden om de vooropleiding te volgen of is het ook mogelijk/te doen om enkel examen te doen?

Alvast bedankt!

Examens kan je ook los doen, 35 euro per los examen. Ik heb het in 1x gehaald, maar met lesgeven moet je dan wel ervaring hebben. Theorie is als je goed kunt leren onnodig om de cursus te volgen, gewoon boeken bestellen. Middagje leren, en je kent het ;-)

Ik kan niet beoordelen hoe goed jij kan lesgeven, longeren, en kan rijden.
Longeren moet je wel even een paar dingetjes weten, zoals touw goed oprollen, als het paard niet wilt stoppen dat je dan de zweep voor de neus doet en niet alleen maar HOOO blijft roepen, afwisselend links en rechts, telkens wat hoger, schakelen in tempo, contact houden, binnenstelling. En uitleggen waarom je deze methode kiest. ( Ik had bijzet teugels in plaats van touwtjes) Waarom je de lijn zo bevestigd, maar dat kan je ook allemaal in het boekje lezen.

Praktijk en omgang is ook goed te leren vanuit een boek. Dus daar een cursus voor volgens vind ik naar mijn mening onnodig.

MaRcIaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:42

GewoonNoor: Moet je voeding en gezondheid heel goed kennen? al die botten enz? Ik ben hem nu aan het leren maar sommige dingen zijn best pittig. Even doorleren dus :D

Kim_Peters

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:54

Bedankt voor je antwoord!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:57

Ja voeding en gezondheid moet je echt goed kennen, is pittig examen!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:18

MaRcIaNo schreef:
GewoonNoor: Moet je voeding en gezondheid heel goed kennen? al die botten enz? Ik ben hem nu aan het leren maar sommige dingen zijn best pittig. Even doorleren dus :D

Tsja.. Voor de een is het pittig voor de ander niet.
Veel open vragen waren het, dan bijvoorbeeld 8 oorzaken voor koliek, dan moest je er 6 opnoemen.
Ik moet de voorhand van het paard opnoemen, dus dacht dat het circa 20 dingen waren.
Uitleggen hoe de botten van het paard werken bij het springen. Waarvoor het skelet dient.
Anatomie is zeker het moeilijkste gedeelte, maar dat is vooral stampen. Het ziekte en voer gedeelte kom je met logisch nadenken ook ver.
Maar niet het grootste gedeelte. Vooral voer en ziektes moest je goed kennen.
Ook de hoef moet je opnoemen, oorzaken en gevolgen van ziektes. Het hoefmechanisme uitleggen.
Ik had het 1x doorgelezen en had een 8.8, maar ik heb het voordeel dat ik goed kan leren.
Tijdens zo'n cursus krijg je er uitleg over, maar dat kost alleen maar geld, en als je een beetje zelf kan leren, moet dat goed te doen zijn!
Gewoon stampen :)

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:21

Kim_Peters schreef:
Bedankt voor je antwoord!

En Kim, als ik in je profiel kijk: Heb jij vrijsteling voor springen 1 en dressuur 1.
Dus jij zou dan voor het rijden of springen 2 of dressuur 2 moeten rijden.
Ik heb een filmpje op youtube geplaatst waar mijn springen 2 is gefilmd: Dit is dus je examen voor springen 2 :D
http://www.youtube.com/watch?v=wWoOVJIeHjY

Ik wil je best helpen met longeren als je een beetje in de buurt woont. :Y)
Doe ik met meerdere mensen, of voorrijden vind ik alleen maar leuk. :j
Kan je desnoods terwijl ik op het paard zit, jouw lesgeven hoe jij mij moet lesgeven :')
Geld voor meerdere mensen die graag hulp willen!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:23

Ik ga volgende week ook even iemand helpen met.longeren :j Net zo handig toch!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:32

Belangrijke punten is stilstaan, inzicht hebben, goed bijzetten, goed reageren op het paard, handelen op eigen reflexen, in een driehoek staan als het ware, NOOIT zweep op de grond ( Hierin zijn ze echt streng)
Touw oprollen naarmate het paard dichter bij je komt, mooi laten uitrollen, op de juiste manier oprollen, geen gekke knopen of wat dan ook. Corrigeren als het paard bijvoorbeeld gek aanspringt.
Let wel op: BRRRAAAAF klinkt als DRRRAAAFF. Ik zei altijd goedzo, durf je stem te gebruiken. Maar mijn paard ging dus braaf in galop, dus ik zei BRAAAFFFF en ze ging weer draven. best braaf van haar ;p maar niet helemaal de bedoeling.
Schouders rechtop, de jury beoordeelt vooral ook beeld. Als je linksom gaat, touw in je linkerhand, zweep in je rechterhand. Telkens afwisselind werken linksom en rechstom, zorg wel dat je telkens snel kan omwisselen dat je niet daar al je tijd verliest aan dingen vast en los maken.
Indien je geen verbindingstukje om je bit hebt. Vergeet dan niet elke keer je longeertouw aan de andere kant te bevestigen.
Paard moet mooi aan de buitenkant lopen van de cirkel en niet al te veel binnenstelling, hou wel begrenzing aan de buitenkant anders valt ie over de buitenschouder weg en dat rekenen ze streng af.
Er waren dacht ik iets van 16 examen kandidaten toen, en maar 5 geslaagd..
Nog iets geks;
Als ik wou omdraaien laat ik mijn paard naar mij toe komen, bij de ORUN examens was bij mij als opmerking geplaatst dat ik naar het paard toe moest gaan.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:39

Bedankt voor de aanbieding GewoonNoor! Ik geef inmiddels zo'n 4 jaar springles op de ponyclub maar vanwege de verzekering moet ik nu de Orun gaan halen. Kost dus ineens een hoop tijd en geld waarin de vereniging wel financieel een deel tegemoet wil komen maar weet nu al niet waar ik de tijd vandaan moet halen met een drukke fulltime baan en 3 paarden op stal...

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:59

Klopt, paard moet blijven wachten op de cirkel tot je bij hem.bent. Was indd ff wennen :D

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:10

Kim_Peters schreef:
Bedankt voor de aanbieding GewoonNoor! Ik geef inmiddels zo'n 4 jaar springles op de ponyclub maar vanwege de verzekering moet ik nu de Orun gaan halen. Kost dus ineens een hoop tijd en geld waarin de vereniging wel financieel een deel tegemoet wil komen maar weet nu al niet waar ik de tijd vandaan moet halen met een drukke fulltime baan en 3 paarden op stal...

Rechtstreeks examen doen :)

Springen moet je heeeeeel goed de afstanden kennen, op de laatste staander van een oxer even een veiligheidslepels, grondbalken niet vergeten, Dubbelsprong van draf heeft andere afstand dan vanuit galop. Van te voren je lijntje gaan bedenken. Dan komt het wel goed. 15 min lesgeven is zo om! Duidelijk praten en overtuigend overkomen, handen op je rug, niet in je zak!! En je mag geen zweep in je handen hebben.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:59

Iemand al reactie gehad op de mails? Ik niet.

Heb gisteren wel doorgekregen dat ik de 19e om 11.30 examen mag doen voor de module omgang. Rij ik daarna door naar het strand voor een galoptraining :) Heb gister het boekje voor het eerst doorgelezen, denk dat ik alleen nog even de beenstanden en gebreken dubbelcheck. Verder lijkt het wel erg veel op de theorie van het ruiterbewijs dat ik 18 jaar geleden heb gehaald haha. Iemand nog tips?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:03

Beengebreken en beenstanden moet je echt goed kennen
Daar vragen ze het meest om.
En je moet kunnen lopen met je paard en goed draaien, dat paard niet te klein en kort hoeft te draaien.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:19

Ja, dus zelf de binnenbocht nemen.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:21

Inderdaad, jij komt er wel :)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:21

Ik heb vanavond examen longeren.
Ben benieuwd
Enige wat ik nog lastig vind is dat als ik de touwtjes verander van onder de buik naar de zijkant dat ze dan op de grond hangen, lijkt me niet veilig ook al is mn paard super braaf.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:03

Daniellejody schreef:

:')

Maar je maakt de touwtjes toch niet onder de buik vast? Dat kan wel een 'startpunt' zijn maar geen bevestigingspunt.
Waren ze bij ons streng op!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:37

Ik bedoel het begin dan zet ik de touwen onder vast dan kan hij dus mooi lang en laag instappen. Even paar rondjes draven dan stilzetten en touwtjes dus aan de zijkant bevestigen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:45

Dan doe je dat toch van te voren en begin je je examen hoger?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:50

Heeeeeeee. wat een goed idee :) Ga ik dat doen!
Maar zeggen ze dan niet van: waarom begin je meteen zo hoog?

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:51

_Noor, bij mij vroegen ze letterlijk bij iedere kandidaat wat de harde en zachte beengebreken waren, Of ze voor of achter waren, en je moest ze PRECIES kunnen aanwijzen op je eigen paard waar het gebrek dan zou horen te zitten.

Dat rijtje moet je echt kunnen opdreunen!
Verder gaan ze de aftekeningen van je paard vragen (kijk van te voren even in je paspoort dan weet je zeker dat je het goed hebt :) )

Opzadelen en hoofdstel moet het punt niet zijn ;p
als je met je paard draait, moet jij BUITEN lopen. Wij moesten het paard uit de stal halen, dus ik heel leuk stal op een kier laten staan, terwijl ik in de stal met het paard bezig was.daar krijg ik een opmerking over, want het paard zou kunnen ontsnappen. Aan de andere kant is het niet veilig als je paard gek doet en jij kan de stal niet uit...
Paard eerst roepen dus niet via achteren paard benaderen, ( klinkt heel stom, maar hier kun je echt op zakken!)
En haakje halster met bolle kant richting kaak.

Succes! :D

@Daniellejody, dan zeg je toch gewoon mijn paard is al warm gelopen?? Je moet de touwtjes aanpassen aan het africhtingsgraad en leeftijd van je paard. Of je begint hoog en lang. maak je het na een paar rondjes korter.
Je zegt gewoon dat je paard M dressuur is en 9 jaar, hun controleren dat echt niet :Y)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:57

@ Daniellejody, maar waar maak je de touwtjes dan vast als je zegt "dan zet ik de touwen onder vast". Het is dus niet de bedoeling dat je tijdens je examen tussen de benen gaat rommelen.
@ GewoonNoor, dank je! Wel apart, want als ik buiten loop maakt het paard toch juist een kleinere bocht (en zit ik mogelijk klem tussen muur en paard)? Je loopt toch gewoon altijd links?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:06

Ik ben geslaagd!
We moesten de touwen wel zo als ik het zei dus door bovenste ring op de singel dan door de onderste ring aan de zijkant van de singel, door het bit en dan onderaan tussen de benen vast maken.
Beetje instappen en draven dan korter zetten.

Dus longeren is gelukt, binnenkort beginnen met lesgeven in Raalte :)
En nog wat winstpunten rijden en vrijstelling voor rijden aanvragen.

Ik ben gewoon jarig en geslaagd vandaag *\o/* Super happy!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:07

_Noor schreef:
Daniellejody schreef:

:')

Maar je maakt de touwtjes toch niet onder de buik vast? Dat kan wel een 'startpunt' zijn maar geen bevestigingspunt.
Waren ze bij ons streng op!

Hoe bedoel je dit precies? In het boekje staat bij bevestigen voor jonge paarden toch ook vastknopen tussen de voorbenen?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:47

Wij kregen duidelijk te verstaan dat het niet de bedoeling was dat je het tussen de voorbenen vastknoopt, i.v.m. de veiligheid (moet zeggen dat ik het boekje niet gelezen heb :o ). Dus je kunt wel beginnen tussen de voorbenen (touwtje dubbel om de singel of door ring en dan doorhalen) en dan naar bit en dan naar singel. Dit kwam uit een evaluatiemoment dat de instructeurs en de beoordelaars hebben gehad.

Kwam er gister achter dat ik rechtsom automatisch de buitenbocht neem :Y)