Heftige priveles -kan dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soof_87

Re: Heftige priveles -kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:04

Morgen is het zo ver, dan staat er weer zo'n les op de planning... Ik ga het doen! Ik ben het inmiddels met jullie eens dat de ervaring van vorige week erg goed voor me was. Kan echt merken dat ik zekerder ben, dat zelfs het grootste deel van de angst/zenuwen weg zijn. Nu al, na één keer!
Maar ik vind net als Chevaldi dat deze methode alleen zou mogen worden toegepast op een heel braaf paard. Dus Miranda1967, voor zo ver ik advies mag geven (aangezien ik zelf nog in een leerproces zit), zou ik toch vragen of die pony wel geschikt is voor je dochter. Je bent zonder teugels en beugels zo afhankelijk van het paard... En van de instructeur natuurlijk, maar ja, een longeerlijn is best lang. Liever een keer te veel vragen dan te weinig. Zo ben ik in ieder geval, tot ergernis van die 'autoritaire instructeur' aan toe :p

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:57

Wie verzint dat het met een niet-braaf paard zou kunnen eigenlijk? Die heb ik ook liever niet aan de longe staan voor zitles. :=

Goed van je hoor! Ik weet zeker dat dit heel goed voor je is, je moet even door je angst heen en dit soort dingen kan daar echt mee helpen. Veel succes morgen. :)

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:32

succes morgen en ik ga denk ik toch de intructrice van mijn dochter eens vragen of de pony wel geschikt is voor deze lessen

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:25

Mijn eerste zitles ging ook zo hoor.
Paard aan de longe, ik mocht de teugels niet gebruiken.
Ik ben er toen twee keer erg hard afgevallen, maar toch telkens weer opgestapt.
Ik heb gehúild, ik heb gesmeekt om er niet nog eens op te moeten.
Maar van mijn instructrice moest ik er weer op, omdat ik er anders nooit meer op zou gaan.
Achteraf is dit echt goed voor me geweest, ik ben nu m'n angst kwijt.
Het heeft wel een tijd geduurd hoor, maar over een half jaar lach je er om.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:34

In eerste instantie zou ik denken WAT EEN GEK! Dit doe je toch niet?
Maar aan de andere kant..
Je leert wel op je houding te letten, je let onbewust op alle reactie's die je paard geeft ALS hij er vandoor gaat,
en ook leer je je paard te vertrouwen.
Als je het echt eng vind, vraag je toch of je zo'n bokriempje vast mag maken aan het zadel?
Dat als hij er vandoor gaat, je je daar aan vast kan maken!
Succes met de lessen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:34

Hoe was de 2e les?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:37

Ik vindt het niet echt normaal!
Als jij daar komt om over je angst heen te komen, is dit wel het domste wat een instructeur kan doen. 8)7

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:49

Gut, 30+ jaar geleden heb ik gewoon zo leren rijden. Van een instructrice die nog snapte wat paardrijles inhield. Eerst minimaal 10 lessen privé-les waarbij ik nooit een teugel in de handen gehad heb en beugels ook standaard uit gingen. Als je goed genoeg was mocht je na 10 privé-lessen in de beginnersles maar zo niet, dan kwamen er gewoon nog es 10 extra privé-lessen achteraan. Daarna, gedurende de eerste 2 jaar ofzo dat ik reed, begon elke les steevast met de woorden "knoop in de teugels en beugels kruisen voor het zadel" (ik hoor ze nóg) en dan maar gym-oefeningetjes doen. In stap, draf én galop.
Helaas rijd ik momenteel niet en ben ik er al een tijd uit geweest, dus mijn zit is echt láng niet meer zoals vroeger, maar destijds was er maar weinig wat mij in het zand deed belanden... ik had leren zitten!

Nu vind ik het wel wat anders als je met een echte angst-ruiter te maken hebt, dan zal het met meer beleid moeten, maar ik zou willen dat deze manier van les geven gewoon standaard op elke manege gehanteerd werd, in plaats van jonge kids op een pony de droppen, teugels in de hand te geven en kop aan kont door de bak te jagen... na 5 jaar manegeles kunnen ze nog niet fatsoenlijk sturen!

TS, heel veel succes en plezier, zoek de ontspanning en vertrouw op je lesgever, zo te horen weet hij waar hij mee bezig is. Vertrouw er op dat hij z'n paard kent en weet dat het vertrouwd is om het zo te doen. Een paar van dit soort lessen en moet je zien wat dat voor jouw rijden doet...
Ik las het niet in je openingspost en heb niet het hele topic doorgespit maar ik ga er nu wel van uit dat je alleen 'roestig' bent en niet 'angstig'. Is dat laatste wel het geval, bespreek dit dan met de lesgever, want met angst in het zadel zitten werkt alleen maar averechts en zal je vertrouwen niet terug geven. Dan zou de aanpak in mijn ogen wel iets anders mogen zijn (als was het maar gewoon 10 versnellingen langzamer en beginnen met alleen stappen en ontspannen).

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:40

Bij ons moet je eerst ook 10 privélessen doen voor je de groepsles in mag inderdaad. :) En in het begin de teugels niet eens aanpakken omdat je eerst normaal moet leren zitten en lichtrijden.

Zelf ben ik er vroeger op een andere manege gewoon op gepleurd en mocht ik als ik wou de eerste les al galopperen.
Heb ik de tweede les pas gedaan... ;)

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:21

En hoe is de tweede les gegaan?

soof_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 13:29

Hoi allemaal!

Ik ben 100% overtuigd :D Gisterenavond kreeg ik de tweede les en het ging zo goed! Ik kon merken dat de instructeur er over had nagedacht, over hoe hij met mij om moest gaan. Hij nam de tijd om met me te praten maar wist precies op de juiste momenten leiding te geven zodat ik door durfde te zetten. In het begin moest ik er natuurlijk even inkomen - geen teugels, en in de box was het paard niet al te vrolijk waardoor ik 'm nogal wantrouwde - maar ik kreeg andere opdrachten en door de concentratie die dat vereiste gleed de spanning van mij af. Uiteindelijk mocht ik wel de teugels in handen hebben *opluchting* ;) , en dat voelde zo vertrouwd dat ik er voor eerst van kon genieten om te rijden. Ook wist de instructeur een hoop te vertellen over beenhulpen die ik nog nooit (!) had gehoord. Te bedenken dat ik jarenlang rijles heb gehad op een andere manege en later van verschillende instructrices op mijn eigen pony. Het lijkt toch alsof zij een stuk minder secuur waren in het uitleggen van die kleine nuances in je houding en zit. Ik stond echt perplex, vooral toen ik merkte dat het paard er direct op reageerde. Dat gaf zo'n goed gevoel! Toen ik afstapte was ik ongelooflijk blij en opgelucht. Het voelt alsof ik voor het eerst in jaren écht heb gereden. Bang ben ik niet meer, ik zie zelfs uit naar de volgende les (al zal ik tegen die tijd best weer gespannen zijn). Al met al is het heftig, confronterend, maar ik weet zeker dat ik zonder deze methode nog veel onzekerder zou zijn geweest. Dus... jullie hadden echt gelijk! Ik vind het een absolute aanrader.

Lieve groetjes, Sofie

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:36

Ik vind dit een goede methode. Je teugels zijn geen handvaten, he. Ik heb hier ook een leskindje met veel angst en weinig zelfvertrouwen. Daar ga ik nog een stapje mee verder : draf aan de longe zonder teugels en beugels, en met de ogen dicht ! Ze kan nu al overgaan van draf naar stap, met haar lichaamstaal, en zonder dat ik iets doe. De eerste keer vond ze het eng, maar nu vind ze het heerlijk, en vraagt ze zelf om dit te mogen doen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:37

Klinkt goed! :)
Fijn dat het deze les beter ging en ook super dat hij je nog t eea kan leren :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:45

Geweldig :-) Dat klinkt goed :-) Mooie goede ervaring dus +:)+

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:48

Top! +:)+ Soms heb je ff een wat harder duwtje in de rug nodig :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:39

Wat fijn dat het zo goed ging!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:16

Goed om te horen dat de les weer goed bevallen is. Gewoon lekker verder gaan en genieten!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:14

Goed dat het zo goed ging Sofie, ben helemaal trots op je want ik weet hoe het is! :)
Het is natuurlijk ook zo dat de eerste keer dat een instructeur jou krijgt hij ook nog niet precies weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. Beetje vaag achteraf geconcludeerd nu hier maar zo iemand moet even een paar lessen de tijd krijgen om jou te leren kennen voor ie weet wat je nodig hebt natuurlijk. ;)

En deze wist het lekker de tweede les al! Dat getuigt van ervaring.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:27

Goed joh! Beter dat je er nu zo'n goed gevoel bij hebt! Hopelijk gaat de volgende ronde weer zo goed!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:30

Sybelle schreef:
Heb jij nog nooit zitles gehad? :wow:
Want dat is gewoon wat je gekregen hebt. Een standaard zitles. Kan me voorstellen dat je het vreemd vind als je het niet kent maar zo beginnen de meeste mensen. Aan de longe, zonder teugels. Of als ze het niet doen dan had het wel zo gemoeten.

Citaat:
Toch vond ik het idee van geen teugels vast hebben moeilijk. Een paard is een dier en stél dat hij er vandoor zou gaan, kon ik zelf niets doen om hem in te houden.

Dat hoef jij ook niet te doen, dat regelt de instructeur. Jij mag lekker zitten en je concentreren op je houding.

Lekker mee door gaan, ga je echt heel veel aan hebben.

Idem..
En controle over je paard hangt niet alleen van je teugels af..
Paardrijden doe je vooral op je zit en benen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:59

RUI-->JI

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 11:06

Zo heb ik vroeger heel wat zitlessen gehad. Zonder beugels en zonder teugels. Je bent idd afhankelijk van de longeur, die moet je vertrouwen.
Wij deden dan oefeningen en ook in galop 2 benen aan 1 kant etc. Ging best ver.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:05

Ik kom dit topic jammer genoeg nu pas tegen.
Jouw instructeur (je hebt het over Wout neem ik aan) is 1 van de beste (manege) instructeurs. Betrokken, grote inzet en kundig.
Met een jong paard ga ik meestal altijd de groepsles in en een goede vriendin heb ik ook aangeraden om bij hem te gaan lessen (leren op een Z2 paard is nu eenmaal lastig :D ).
Jaren geleden heeft hij in de Bit gestaan en kreeg een mega hoog cijfer.
Het autoritaire vind ik heel erg meevallen. Ik ken een collega van hem en daar zat ik af en toe echt in het leger.
Het paard dat hij meestal gebruikt reageert super op zijn commando's. Het tweede paard wil inderdaad wel eens net wat te veel naar voren springen op de zweep maar zeker binnen het aanvaardbare.

Jammer dat ie in de eerste les voor jou net wat te streng en daardoor eng was. Het risico dat je afgehaakt was, was daardoor te groot.
Gelukkig lees ik dat je tweede les een wouw gevoel gaf.

Vergeet niet, als je ergen leert rijden op een manege dan is dat echt bij hem en niet in die ondeskundige kletslessen die regelmatig waarneem op andere manege's hier in de buurt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:08

Als ik dat zo lees van jury word ik nog jaloers ook... :=

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:14

Sofie, waar volg je deze lessen?
Ik wil namelijk ook eens zitles hebben en dit klinkt mij wel heel goed.

Mag per PB hoor :)