Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En in het begin de teugels niet eens aanpakken omdat je eerst normaal moet leren zitten en lichtrijden.
Gisterenavond kreeg ik de tweede les en het ging zo goed! Ik kon merken dat de instructeur er over had nagedacht, over hoe hij met mij om moest gaan. Hij nam de tijd om met me te praten maar wist precies op de juiste momenten leiding te geven zodat ik door durfde te zetten. In het begin moest ik er natuurlijk even inkomen - geen teugels, en in de box was het paard niet al te vrolijk waardoor ik 'm nogal wantrouwde - maar ik kreeg andere opdrachten en door de concentratie die dat vereiste gleed de spanning van mij af. Uiteindelijk mocht ik wel de teugels in handen hebben *opluchting*
, en dat voelde zo vertrouwd dat ik er voor eerst van kon genieten om te rijden. Ook wist de instructeur een hoop te vertellen over beenhulpen die ik nog nooit (!) had gehoord. Te bedenken dat ik jarenlang rijles heb gehad op een andere manege en later van verschillende instructrices op mijn eigen pony. Het lijkt toch alsof zij een stuk minder secuur waren in het uitleggen van die kleine nuances in je houding en zit. Ik stond echt perplex, vooral toen ik merkte dat het paard er direct op reageerde. Dat gaf zo'n goed gevoel! Toen ik afstapte was ik ongelooflijk blij en opgelucht. Het voelt alsof ik voor het eerst in jaren écht heb gereden. Bang ben ik niet meer, ik zie zelfs uit naar de volgende les (al zal ik tegen die tijd best weer gespannen zijn). Al met al is het heftig, confronterend, maar ik weet zeker dat ik zonder deze methode nog veel onzekerder zou zijn geweest. Dus... jullie hadden echt gelijk! Ik vind het een absolute aanrader.
Dat klinkt goed
Mooie goede ervaring dus

Sybelle schreef:Heb jij nog nooit zitles gehad?![]()
Want dat is gewoon wat je gekregen hebt. Een standaard zitles. Kan me voorstellen dat je het vreemd vind als je het niet kent maar zo beginnen de meeste mensen. Aan de longe, zonder teugels. Of als ze het niet doen dan had het wel zo gemoeten.Citaat:Toch vond ik het idee van geen teugels vast hebben moeilijk. Een paard is een dier en stél dat hij er vandoor zou gaan, kon ik zelf niets doen om hem in te houden.
Dat hoef jij ook niet te doen, dat regelt de instructeur. Jij mag lekker zitten en je concentreren op je houding.
Lekker mee door gaan, ga je echt heel veel aan hebben.
).