FNRS jurycursus 2008/2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mar_Nimbus

Re: FNRS jurycursus 2008/2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:35

carrylies schreef:
Ik organiseer aankomende zondag weer de FNRS-wedstrijd op mn eigen manege. 51 starts met 1 rijbaan en 2 jury's. Wordt vast weer gezellig...

en waar is dat dan?
jij zit toch in zuid-holland?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:11

Wij beginnen in maart met de cursus, bram van Jaarsveld komt bij ons.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:41

Hebben jullie wel eens gehad dat een ruiter niet groette? Dan hoor je toch te bellen en dan moet het onderdeel toch opnieuw getoond worden? En dan geef je toch een cijfer -2?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:45

Bellatrix schreef:
Hebben jullie wel eens gehad dat een ruiter niet groette? Dan hoor je toch te bellen en dan moet het onderdeel toch opnieuw getoond worden? En dan geef je toch een cijfer -2?

Regelmatig, ik geef bij jonge kinderen en tot de F3 een 5 met commentaar vraag instructeur om uitleg over groeten, volwassenen en in hogere proeven een 4 met commentaar groeten niet getoond.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:47

Je kunt niet altijd communiceren met de ruimte waarin gereden wordt. Als dat mogelijk is, kun je vragen of het onderdeel overnieuw kan. Anders is het niet getoond en tja, officieel is het cijfer dat daar bij hoort een 0, maar in de praktijk vaak wat hoger. Een -2 geef je voor een vergissing in de proef, dus voor linksaf ipv rechts, niet voor iets dat niet getoond wordt.
Had het trouwens afgelopen weekeinde nog, niet groeten. Gezien het geheel van de situatie heb ik daar geloof ik een 4 of 3 voor gegeven.
Wat wel heel belangrijk is, is dat de minpunten voor vergissingen zijn, niet voor 'niet getoond'. Als een ruiter bijv. vergeet bij E een volte te rijden (niet gehoord ofzo), een rondje hoefslag doet en alsnog die volte bij E maakt, dan jureer je die volte en geef je -2 in het tweede vakje voor het extra rondje over de hoefslag. Als de ruiter echter de volte niet bij E maakt en de proef verder rijdt, dan geef je een laag cijfer voor de volte (met als dramatisch dieptepunt eventueel die 0, maar ik heb hem nog nooit gegeven).

Zijn er mensen die er anders over denken?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:49

Maar, volgens de FNRS moet je dan bellen. Dat kreeg ik tenminste net als uitleg...en dan wel het groeten beoordelen -2...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:52

Als dat kan, kun je het doen. Maar wel eens vanuit een kantine gejureerd zonder mogelijkheden om met de rijbaan te communiceren? Die voorlezer gaat echt wel verder hoor!
Natuurlijk, als iets over gedaan wordt, dan is er sprake van een vergissing. Maar soms wordt iets niet over gedaan en dan is er sprake van niet getoond Lachen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:54

Dat is ook wel weer waar...als je niet kan bellen...tja...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:58

Bellatrix, ik heb het zo niet geleerd volgens mij. Het is meestal iets dat jonge kinderen en mensen in de laagste proeven gebeurd. Ik bemoei mij alleen met de proef als het echt gierend uit de klauwen loopt of een ruiter niet meer weet hoe hij verder moet. Meestal pakt de lezer de gewone parcoursfouten wel op. In de hogere proeven geef ik voor niet getoond wel een 3, zo ongeveer vanaf de F5-F6 afhankelijk van leeftijd en hoe erg het niet getoon wordt.

Overigens kunnen vollopende mensen ook mensen naar mij doorzetten, ik jureer alles wat los en vast zit en doe ook meerdere wedstrijden in 1 weekend of 2 op 1 dag.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:03

In de proef ingrijpen breekt concentratie en zoals Danielle al zegt, vaak lost de voorlezer het zelf al op. Overnieuw rijden kost erg veel tijd. Bij sommige bedrijven heb je die, bij anderen niet. Hou ook het tijdschema in de gaten. Ook hoeveel tijd je bijv. nodig hebt voor de laatste onderdelen.
Je zult merken dat voor jureren heel lastig vaste lijnen zijn aan te geven. Wel richtlijnen, reglementen, maar in de praktijk moet je je soms aanpassen, zoals bijv. vanuit die kantine jureren Lachen Dan moet je op dat moment zelf handelen en wel zodanig dat die ruiter liefst nog een keer mee wil doen met een wedstrijd. Dat is namelijk het doel van die ondernemer! En dat maakt jureren ook weer heel spannend Lachen (oei, kan hier nog uren over doorpraten).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:15

Dat is ook het moeilijke van dit soort topics, het komt vaak verkeerd over wat je bedoeld waardoor mensen soms verkeerde conclusies trekken terwijl als je er irl over zou praten met elkaar je makkelijker aan zou voelen hoe iemand iets bedoeld.

Vooral als je veel F3 hebt ben je erg vatbaar voor uitlopen is mijn ervaring, het lijkt of die 2 proeven niet helemaal lekker lopen qua tijd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:54

Nou, ik geef het maar gewoon toe. Ik vind 20 F2 proeven wel saai! Ik doe het met zoveel liefde, probeer net zo hard met best te doen als altijd bij het jureren, maar 20x dezelfde proef achter elkaar vind ik gewoon een stuk minder leuk dan 5 á 6 per proef. Shoot me! Haha!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:01

Gelukkig!! Ik voelde me al een beetje eenzaam.. Verdrietig
Maar nu lijkt het net alsof ik het niet leuk vind om te jureren, maar dat is absoluut niet waar. Het is gewoon leuk als je afwisseling hebt. Nu ben ik F20 jury, dus ik heb vaak de hogere proeven en een paar F2's vind ik echt heel schattig hoor.
En ik kan ook heel blij worden van een mooie F4 proef met een kindje dat netjes rijd, het is heus niet zo dat ik pas ga kijken boven de F12.

En dat uitlopen dat ken ik ook sinds de nieuwe proeven. Zondag ga ik jureren en daar staat nog 6 minuten per proef.. dat ga ik niet redden!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:24

Bellatrix schreef:
Maar, volgens de FNRS moet je dan bellen. Dat kreeg ik tenminste net als uitleg...en dan wel het groeten beoordelen -2...

Vaak hangt er geen bel of kan het raam niet open. Ik geef dan gewoon een onvoldoende met als commentaar, groeten niet vergeten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:56

Maar geef jij dan verschillende cijfers? Ik bedoel, iemand die F2 rijdt geef jij dan een 5 bijvoorbeeld en iemand die F8 rijdt een 3?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:39

Was wel niet aan mij gericht, deze vraag. Maar ik geef zeker voor dezelfde fout verschillende cijfers in verschillende proeven. Bv groeten met de verkeerde hand is in de F1 misschien nog een 6 (afhankelijk van de rest van de oefening) f2-f3 toch zeker al wel een 5, en daarna nog lager.

Eerlijk gezegd ben ik bij de f1 al blij als ze de hele proef met de neus de goede kant uit op hun paard blijven zitten. De rest is mooi meegenomen.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:46

Volgens mij mag je pas een 0 geven als iets echt niet is getoond. Meestal is het onderdeel 'halthouden en groeten'. Wanneer er dan wel wordt haltgehouden moet je volgens mij een onvoldoende geven omdat er niet gegroet is. En ik vind ook dat dat in de hogere proeven best iets strenger bestraft mag worden (3/4) dan in de F1 waar sommige kids er geen weet van hebben.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:34

Natuurlijk geef je verschillende cijfers! Een volte in de F1 is al gauw goed, in de F6 moet de volte rond zijn en graag ook met stelling, ik de F12 moet het paard dan ook nog actief doorlopen en liefst in aanleuning.
Zo bekijk je een beetje per proef wat je wil zien, daarom vind ik jureren ook zo leuk.

Ik ben niet zo van de nullen en de tweeen. Met een 4 maak je ook wel duidelijk dat het niet goed ging.
En dingen niet tonen is ook een beetje afhankelijk van het niveau, in de lagere proeven kunnen ze natuurlijk in de zenuwen best vergeten te groeten. Maar als in de F10 niet wordt stilgestaan en het groeten voorbij is voordat ik met mijn ogen heb geknipperd dan is dat echt een onvoldoende.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:54

Anoeska schreef:
Nou, ik geef het maar gewoon toe. Ik vind 20 F2 proeven wel saai! Ik doe het met zoveel liefde, probeer net zo hard met best te doen als altijd bij het jureren, maar 20x dezelfde proef achter elkaar vind ik gewoon een stuk minder leuk dan 5 á 6 per proef. Shoot me! Haha!

Ik zou niet durven je te shooten! Lol. Ik ben gewoon zo'n malloot die alles prachtig vind... of ik nu 20 F2tjes doe of F17, maakt mij niets uit. Shoot mij maar :p

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:57

Tilmar schreef:
Natuurlijk geef je verschillende cijfers! Een volte in de F1 is al gauw goed, in de F6 moet de volte rond zijn en graag ook met stelling, ik de F12 moet het paard dan ook nog actief doorlopen en liefst in aanleuning.
Zo bekijk je een beetje per proef wat je wil zien, daarom vind ik jureren ook zo leuk.

Ik ben niet zo van de nullen en de tweeen. Met een 4 maak je ook wel duidelijk dat het niet goed ging.
En dingen niet tonen is ook een beetje afhankelijk van het niveau, in de lagere proeven kunnen ze natuurlijk in de zenuwen best vergeten te groeten. Maar als in de F10 niet wordt stilgestaan en het groeten voorbij is voordat ik met mijn ogen heb geknipperd dan is dat echt een onvoldoende.

Helemaal met je eens. Ik wil die 2 nog wel eens geven als een handeling echt heel oneerlijk voor het paard was. Ik vind eerlijk zijn voor het paard zo belangrijk. Die paarden lopen vaak op hun vrije dag die proefjes, meestal een aantal keer op een dag, met al die nerveuze ruiters en eigenlijk is het zo dat als iets niet goed gaat, de oorzaak bij de ruiter ligt en het paard op zijn donder krijgt. Daar ben ik niet zo'n voorstander van.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:58

Ilja000 schreef:
Ik zou niet durven je te shooten! Lol. Ik ben gewoon zo'n malloot die alles prachtig vind... of ik nu 20 F2tjes doe of F17, maakt mij niets uit. Shoot mij maar :p

Echt, en ook nooit een klein verveel momentje als je in de F3 voor de 30x keer een kleine pony een heel rondje in galop ziet gaan?? Zeker kleine ponies doen daar soms zoooo lang over (kleine pasjes, oudere pony, niet echt voorwaarts...) Slapen .

Aan de andere kant heb je ook wel gelijk, in elke proef zit wel weer iets leuks. Maakt dan ook eigenlijk niet uit of het F2 of F8 is. Ik moet altijd wel ergens om (glim)lachen. Ik blijf dus voorlopig gewoon jureren Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:02

Het leuke is juist dat die kleine, oudere pony met verschillende ruiters totaal verschillend door de baan kan lopen Lachen En dan doet ie maar lang over dat rondje galop. Kan ik vast onderdelen onderin doen, een slok drinken nemen (wel blijven kijken natuurlijk) of een opmerking laten opschrijven dat pony wel wat meer door mag galoperen.
Zoals ik net hierboven schreef, het enige waar ik echt niet tegen kan is wanneer ruiters niet eerlijk zijn voor hun paard. Ik heb zo'n bewondering en respect voor die manegepaarden en pony's... voor het harde werk dat ze doen, voor alle onhandigheden die ze opvangen, dat ze vaak kunnen raden wat de ruiter bedoelt...

Ik zie trouwens heel kleine pony's vaak behoorlijk rap door de baan gaan in galop Lachen En afsnijden of ineens stil staan... Die hele kleintjes zijn vaak niet eens zo braaf! Waarbij de uitzondering natuurlijk de regel bevestigd.
Ooit eens een kleintje langs het juryhokje zien lopen, om vervolgens nooit meer uit de hoek te komen (was uit zicht). Uiteindelijk hing ik uit het raam en wat zag ik? Pony met 4 pootjes in het zand, echt niet meer van plan nog iets te gaan doen, in de hoek, uit het zicht van iedereen. Heerlijk zulke boefjes!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:11

Je hebt ook gelijk. Ik ben weer om, ga gewoon zondag weer in dat hokje zitten. Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:43

Lol, dan ga ik gewoon een keer zondag naar de bioscoop :p

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 18:02

zo jullie gingen ineen hard hier moest behoorlijk bijlezen.
Ik sta inderdaad nog steeds genoteerd om op F20 cursus te gaan dus voorlopig ga ik nog steeds gaf alleen aan dat ik begon te twijfelen omdat ik merk dat vrije weekenden toch ook wel lekker zijn. Verder jureer ik graag vele verschillende nde rubrieken tijdens de jury sessie bijv 4 x F2, 4 maal F3 enz de F3 vind ik vaak een rot rubriek omdat ze er vaak nog niet echt aan toe zijn zeg maar (klinkt misschien wat raar) maar kan het digitaal niet zo goed uitdrukken ben ik bang. Wel vind ik het fijn dat de tarieven voor juryleden iets zijn aangepast want op de terugkom dag dit jaar lieten ze weten dat het minder zou worden. Voel me soms wel bezwaard als ik met de rekening kom want de tarieven op de bedrijven zijn daar nog niet overal op ingespeeld. En soms ben ik duurder dan hun opbrengst