ORUN 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:14

wilmatj schreef:
Cchanny schreef:
Daar werd ik ok voor gewaarschuwd.
Dat ze vele laten zakken door "te weinig rijtechnisch inzicht"
Nouja als je bednekt dat ongeveer er maar 4 van onze cursus van de 19 hun diploma hebben. :=

ik heb 28 aug mijn her gedaan.
en weer gezakt :') ook idd weer aan te weinig rijtechnisch inzicht, vorige keer bij dressuur en springen dit keer alleen bij het springen.

Vorige keer alleen te weinig bij springen.
Nu bij beide.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 05:00

Bedankt lieve mensen voor de felicitaties al lig ik wel ziek op bed. Heb dus gisteren geen verjaardag gevierd want daar had ik geen puf voor..... Dan maar vandaag ook nog in bed blijven en zondag mijn verjaardag alsnog vieren. Hopelijk ben ik dan wat opgeknapt !

Dus ook op de hers zakt men, wederom op hetzelfde..... Tja als je dat eenmaal op je papieren hebt staan en ze gaan achteraf kijken wie er wel en wie er niet mogen slagen... Ik gaf ook al aan dat ik een beetje bang ben dat er willekeur in het spel is.....

Hier ook nog steeds geen bericht van de KNHS...MaxMindy het lijkt wel of ze je vergeten zijn..... (Grapje)

Wilmatj wat jammer zeg.....dus nu gezakt op te weinig rijtechnisch inzicht bij het springen.... Specificeren ze dat dan ook ?? Ben je het eens met ze, liep het ook niet lekker ? Wil je het nog wel een keer overdoen ? Cchanny hebben ze dat bij jou ook gespecificeerd ?? Ga jij het toch overdoen ?

Cchanny

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:14

Ik wil het zo graag halen voor de kids. Zodat ik weer voldoening er van krijg.
Maar ik heb ook het idee dat er een beetje willekeur in het spel is ja. Dat ze zo iets hebben jij wel jij niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:17

Maar als jullie rijtechnisch inzicht niet verbeterd is lesgeven dan wel jullie ding?
Ik hoop hier niemand mee voor het been te stoten, maar vraag me dit wel af!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:23

Chaos schreef:
Maar als jullie rijtechnisch inzicht niet verbeterd is lesgeven dan wel jullie ding?
Ik hoop hier niemand mee voor het been te stoten, maar vraag me dit wel af!

Ik heb 1,5 jaar les gegeven op een manege. Aan beginners. Heerlijk was dat om hun koppies te zien als ze weer een prijs hadden gewonnen met de bixie of F-proefjes. En geef nu les aan de kids die er ook zijn bij mijn bijrijdpony's.
Les geven is echt wel mijn ding. Maar niet het verder gevorderd. En ik heb nooit springles gehad of gesprongen.
Dus dat is niet zo gek, dat ik daar niet goed genoeg in ben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:26

Maar juist de basis is toch belangrijk?
Je doet nu ook nog examen voor de basis he! Tot en met L is niet meer als basic rijden!
Kinderen leer je ook de basis....

Enne, ik ben ook geen hele erge springer dus ben ik hele dagen lang wezen meelopen met een springinstructeur. Eentje die je wilt betrekken bij de lessen en je dingen wil laten leren. Ik durf nu te zeggen dat ik het basis springen heel goed kan lesgeven. Heb zo veel geleerd en gebruik dat ook. B-ruiters geef ik les, als ze naar het L springen mogen schuif ik ze door, dat is te veel voor mij.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:35

Chaos schreef:
Maar juist de basis is toch belangrijk?
Je doet nu ook nog examen voor de basis he! Tot en met L is niet meer als basic rijden!
Kinderen leer je ook de basis....

Enne, ik ben ook geen hele erge springer dus ben ik hele dagen lang wezen meelopen met een springinstructeur. Eentje die je wilt betrekken bij de lessen en je dingen wil laten leren. Ik durf nu te zeggen dat ik het basis springen heel goed kan lesgeven. Heb zo veel geleerd en gebruik dat ook. B-ruiters geef ik les, als ze naar het L springen mogen schuif ik ze door, dat is te veel voor mij.

Ik leer ook de basis aan die kids. Maar dit gaat al veel verder dan leren sturen en lichtrijden.

Voor het springen heb ik ook erg mijn best gedaan. Ook mee gelopen met springlessen.

Vind het alleen raar dat je zo vanaf een afstand kan zeggen dat lesgeven niks voor ons is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:42

Als je goed leest zeg ik dat dus nergens.
Ik vraag me hardop af of je daar niet over moet gaan nadenken als je meerdere keren zakt op het missen van inzicht..

En zelfs al zou ik dat vinden, dan is dat mijn mening en die mag ik hebben én uiten. Net zoals dat jij die mag weerleggen met eigen argumentatie.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:43

Bij ons in de groep zaten ook mensen die al bijna langer les op een manege gaven dan dat ik leef, maar alsnog zijn gezakt vanwege missen rijtechnisch inzicht.
Je hebt basis en basis ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:45

Ik vind basis ver doorlopen, ik vind niet dat er twee verschillende 'basissen' zijn.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:46

Het is trouwens wel echt erop of eronder tijdens zo'n examen. Het is best een kunst om de jury de jury te laten en echt gericht met de combinaties bezig te zijn alsof de rest van de wereld niet bestaat.
Zenuwen oftewel 'gebrek aan inzicht' wordt dat dan genoemd. Maar oke, er zijn ook echt mensen met gewoon weinig inzicht.

@Chaos: Ben ik met je eens. Ik bedoelde het ook sarcastisch.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:57

LiVetime schreef:
Het is trouwens wel echt erop of eronder tijdens zo'n examen. Het is best een kunst om de jury de jury te laten en echt gericht met de combinaties bezig te zijn alsof de rest van de wereld niet bestaat.
Zenuwen oftewel 'gebrek aan inzicht' wordt dat dan genoemd. Maar oke, er zijn ook echt mensen met gewoon weinig inzicht.

@Chaos: Ben ik met je eens. Ik bedoelde het ook sarcastisch.

Het is jammer dat zenuwen dan 'gebrek aan inzicht worden genoemd'
Ze kunnen je dan beter motiveren om te zeggen: volgende keer meer laten zien.
En als je echt geen rij technisch inzicht heb, dat er dan neer te zetten.

Ga het gewoon nog een keer proberen, en nog meer bijlessen volgen in springen.
En de KNHS bellen om te vragen of ik nog iets van een cursus kan volgen.

En ja, ik geef eerlijk toe. Mijn tweede keer ging absoluut slechter.
Maar wat wil je.. Als iemand je de eerste keer heb uitgelachen en je deze persoon weer zag zitten.
Dan maak je stomme fouten. Echt stomme fouten. Maar het zijn fouten die je dan ook niet weer maakt. Hoop ik. :=

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:00

Ik zou eerst wat doen aan je onzekerheid! Das met lesgeven, en zeker op een examen, echt niet handig!
:(:)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:02

En ik denk dat het lastig beoordelen is of iemand last heeft van zenuwen en daardoor stomme fouten maakt, of dat iemand gewoon echt te weinig verstand/inzicht/kennis van heeft en daardoor stomme fouten maakt. Daarom heb je na het lesgeven ook altijd een gesprekje, dan kunnen ze polsen of dat je per ongeluk een fout maakte of dat je het echt niet weet.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:06

Alleen weet de jury natuurlijk niet of je fouten maakt door de zenuwen of dat je écht geen inzicht hebt.
Nu krijgt iedere jury wel van te voren een overzicht van je instructeur waarop ze kunnen lezen hoe je de afgelopen weken hebt gepresteerd. Is dat al net aan, dan is de kans ook al kleiner dat je het examen haalt. Ze beoordelen dus niet alleen op wat ze zien, maar ook hoe je het de afgelopen maanden hebt gedaan..

Ik heb toen tegen de zenuwen een pilletje genomen om rust erin te krijgen. Heeft mij erg geholpen. Misschien een tip?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:08

Chaos schreef:
Ik zou eerst wat doen aan je onzekerheid! Das met lesgeven, en zeker op een examen, echt niet handig!
:(:)

Helaas rij ik geen wedstrijden en heb ook geen wedstrijd paard tot mijn beschikking dus kan geen nieuwe cursus volgen.

Bij het gesprekje heb ik ook echt gezegd van die stomme fouten. Dit keer gelukkig wél een gesprek. Dat had ik de vorige keer ook niet. Ja ik kreeg commentaar dat ik te vaak tegen een combinatie zei dat ie de hoek door moest.

Onze hele cursus was niet al te best. Heel laag slagingspercentage.
Onze cursus leider heb ik nooit aantekeningen zien maken, met de cursus. Kan me niet voorstellen dat hij dat deed na dat er 4 uur om was?

Pilletjes remedie werkt hier niet :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:08

Oja, dat ook nog idd!

Examinatoren hebben ook altijd goed gesprek met cursusleider, dus als je daar al 'negatief' wordt besproken én je maakt fouten tja dan hebben ze geen keuze behalve laten zakken!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:12

Cchanny schreef:
Helaas rij ik geen wedstrijden en heb ook geen wedstrijd paard tot mijn beschikking dus kan geen nieuwe cursus volgen.
Hmmmz. Ik zou toch echt een GOEDE instructeur zoeken, niet iemand van de manege maar iemand met een eigen bedrijf die proffesioneel lesgeeft, liefst privé of duo lessen. En daar een soort van 'stage' lopen..

Bij het gesprekje heb ik ook echt gezegd van die stomme fouten. Dit keer gelukkig wél een gesprek. Dat had ik de vorige keer ook niet. Ja ik kreeg commentaar dat ik te vaak tegen een combinatie zei dat ie de hoek door moest.
Voor de volgende keer, je mag ALTIJD met de examinator praten. Misschien dat hij sommige dingen (nog) niet kwijt wil/mag maar je altijd even een praatje maken nadien. Baad het niet schaad het niet.
Onze hele cursus was niet al te best. Heel laag slagingspercentage.
Onze cursus leider heb ik nooit aantekeningen zien maken, met de cursus. Kan me niet voorstellen dat hij dat deed na dat er 4 uur om was?
Mijn moeders cursus jaren terug had ook hele slechte cursusleider. Slagingspercentage was ziekelijk laag en na een hoop klachten bij de KNHS dat het echt niet kon (mij en mijn moeder werden vragen gesteld met betrekking tot theorie, de meeste uitleggen kon ze zelf niet geven...) en zij is vervolgens NERGENS meer cursusleidster geweest. Je betaald een hoop geld, als jouw leider dan niet voldoet heb je recht om te klagen.

Pilletjes remedie werkt hier niet :P

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:13

Chaos schreef:
Oja, dat ook nog idd!

Examinatoren hebben ook altijd goed gesprek met cursusleider, dus als je daar al 'negatief' wordt besproken én je maakt fouten tja dan hebben ze geen keuze behalve laten zakken!

Ja precies! Dus ze stappen echt niet blanco zo'n examen in. Ze hebben al een beeld in hun hoofd..
Heb je een super goede beoordeling, maar maak je fouten, dan heb je alsnog wel een kans dat je slaagt.
Heb je een twijfelachtige beoordeling... tja.. maak zelf de zin maar af.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:14

Edit: Krijg jij de Orun trouwens niet aangeboden via school?
Vind dat zoiets belachelijks. Niet iedereen die een paardenopleiding doet is geschikt om lessen te geven maar je moet hem wel volgen (bij mij op school tenminste, gelukkig heb ik hem al).

Van wat ik gezien heb ligt het slagingspercentage bij scholen sowieso een eind lager als bij normale cursussen.

Ik heb het nu niet over jou trouwens hoor, meer in het algemeen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:19

De springlessen die ik heb bij gestaan was de eigenaar van de manege. Die ook springles gaf privé.
Door mijn HBO opleiding is mijn tijd helaas erg beperkt geworden dan tijdens het MBO.

Van de 19 van de cursus zijn er 4 geloof ik geslaagd met diploma.
De rest is gezakt. Van het jaar er voor is er niemand geslaagd van de cursus vanuit onze school.
Ik vond het erg jammer, als ik naar de cursusleider ging voor meer uitleg en hulp. Kreeg ik als antwoord je doet het goed genoeg. Nou blijkbaar niet.

Helaas was deze ook wel vaak weg of aan de telefoon. Daar hebben wij ook wat van gezegt. Maar er waren meerdere klachten over hem. Ook door zijn lesklanten, dat ze niet genoeg begeleiding kregen tijdens de lessen.

Helaas heb ik het geld niet om nog een cursus te starten. Gewoon flink duimen en helpen bij mensen die hun ORUN ook hebben gehaald zodat die je tips kunnen geven met het lesgeven. En dan hoop ik dat ik nog genoeg bij spijker voor om het wel te halen. Nu konden we bij deze cursus leider nog 10 lessen extra krijgen voor 500 euro. Helaas had ik dat geld op dat moment niet. Maar had toen de KNHS gebeld of hun niet nog wat konden organiseren voor ons (aangezien een aantal toch wilden herkansen), maar dat deden ze niet.

Ik vind het erg jamer, het liefst zou ik tips krijgen tijdens het hele lesgeven van de jury's. Zodat je het écht goed leert.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:21

En ehmm...

Ik betaalde mijn instructeur lesgeld, en dan nam ik 2 combinaties mee. Dan ging ik die combinaties lesgeven en mijn instructeur mij. Ideaal hoor! Bijkomend voordeel was hier dat mijn instructeur tevens mijn cursusleider was. We gingen dus lesgeven zoals het op het Orun examen verwacht wordt!

Enne, wat heeft die manege-eigenaar bereikt in de sport? Wat is zijn ervaring/cv?
Is er niet een beter iemand van wie je kunt leren?

En gewoon officiele klacht indienen bij de KNHS voor jouw leider.
En bij school ook klachten indienen. Niet echt goed voor de school, een slagingspercentage van 0-10 %

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:23

Die cursusleider van jou is een mongool. 500€ voor 10 lessen terwijl hij niemand kan laten slagen.

Het is maar goed dat hij mijn cursusleider niet was, want ik had hem dat verteld ook. :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:28

Chaos schreef:
En ehmm...

Ik betaalde mijn instructeur lesgeld, en dan nam ik 2 combinaties mee. Dan ging ik die combinaties lesgeven en mijn instructeur mij. Ideaal hoor! Bijkomend voordeel was hier dat mijn instructeur tevens mijn cursusleider was. We gingen dus lesgeven zoals het op het Orun examen verwacht wordt!

Enne, wat heeft die manege-eigenaar bereikt in de sport? Wat is zijn ervaring/cv?
Is er niet een beter iemand van wie je kunt leren?

En gewoon officiele klacht indienen bij de KNHS voor jouw leider.
En bij school ook klachten indienen. Niet echt goed voor de school, een slagingspercentage van 0-10 %

Nouja ik ben blij dat ik klaar ben met die #*& school.
Heb ook rond de 4 maanden gewacht op mijn koetiersbewijs. Aangezien ze de rekening niet betaalde bij de KNHS.

Kan ik nu nog zo laat een klacht indienen tegen hem ?

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:45

Jeetje wat een ellende allemaal met cursusleid(st)ers....... :( Ik had bij mijn examen een blessure en dat wisten de examinatoren niet. Ik had een supergoede cursusleidster :j , die helaas niet vooraf die heeft kunnen aangeven aan de examinatoren. Mijn gehannes met de hindernissen werd afgedaan als onzekerheid. Ik was door mijn cursusleidster in de opleiding steeds als hoogste geplaatst met mijn punten voor het lesgeven (constant de hoogste score van een 7 !!!) Dat hebben ze pas naderhand schijnbaar gezien of gehoord. Geen idee of ze daar nu met het (her) examen WEL rekening mee hebben gehouden en dit NU ook meenemen. Bij het examen werd gezegd achteraf tegen me : "Misschien hebben we het dan wel verkeerd beoordeeld"...... :? Dus als het erop aankomt of ze op het moment zelf rijtechnisch inzicht beoordelen of er willekeur in het spel is dan weet ik het antwoord wel. Ik scoorde tijdens de cursus constant heel hoog en daarin werd ook zeker mijn rijtechnisch inzicht meegenomen. Dan zak je alsnog en wie zegt mij dat de heren examinatoren hetgeen ze bij het examen te zien/horen gekregen hebben NU wel meenemen in hun beoordelingen ?? Misschien zak ik alsnog wel op weining rijtechnisch inzicht en dan ??? Hoe zou je zoiets kunnen verklaren dan...... ? Ik heb toch wel laten zien tijdens de cursus voorafgaande aan het examen dat ik rijtechnisch inzicht heb en geef al meer dan 20 jaar les, tot volle tevredenheid van de lesklanten, die ook daadwerkelijk verbeteren door mijn lessen....... Het zou dus wel heel raar zijn als ik nu ineens geen rijtechnisch inzicht zou hebben en het geeft maar eens aan dat ook degene die dus wel degelijk rijtechnisch inzicht hebben door gewoon domme pech kunnen zakken...... Alle andere cursisten waren het er toen tijdens het examen ook over eens dat als er iemand had MOETEN slagen IK dat wel zou zijn geweest.....maar helaas....... |(
Ik wacht het af en ben heel benieuwd naar de uitslag !!!