Ikzelf heb een keer tijdens een buitenwedstrijd een jury gehad die tussen de proeven door niet naar de wc wilde en dus gewoon maar in de auto van de organisator plaste. Toen ze de auto uitkwam had ze een hele natte plek op haar broek. Het was echt een aparte vrouw. Ze keek ook nooit naar je als je aan het rijden was, het was vaak: `Oh, ik heb het niet gezien, geef maar een zeven.´ Juist...
Ook heb ik een keer gehad dat een jury op mijn protocol had geschreven dat ze mijn paard te dik vond. Ze had dat nog heel netjes uitgedrukt want er stond: `Pony is in te rijke conditie´
Het was toen midden in de zomer en Bonfira was inderdaad erg rond, maar ze had er geen last van met lopen. Ik stond me helemaal op te vreten, om die opmerking en ook nog eens over het commentaar dat ik geen kalkoenen in had en de wedstrijd op gras was. Mevrouw, als u wat beter had gekeken zou u gezien hebben dat mijn paard helemaal GEEN ijzers heeft. Hoe wil ik er dan kalkoenen indraaien? In de hoeven zelf ofzo? Maar goed. Het meest rare aan haar was, dat ze een enorm laken uit haar auto had hangen, dat enorm aan het wapperen was. Mijn paard keek er gelukkig niet naar, maar wat was ze aan het doen, was ze de was aan het laten drogen?
Een vriendin van mij vertelde eens dat ze tijdens een wedstrijd had meegemaakt dat er een meisje in de ring reed, waarvan de pony nogal bang was. Hij sprong constant opzij en de jury besloot maar even op het raam te tikken om aan te geven dat ze haar proef mocht beginnen. Die pony schrok daar zo van, dat hij aan de kletter ging en de jury... die bleef maar op het raam kloppen en gebaren dat ze moest stoppen. Uiteindelijk kreeg hij pas na zes rondjes door dat de pony van hem geschrokken was en toen pas stopte hij met kloppen.
Mijn moeder had laatst dat er op haar protocol stond dat een haarnetje netter zou staan. Ten eerste rijdt ze M2, dan wordt je niet meer op verzorging beoordeeld. Ten tweede zijn haar haren te kort om in een staart te doen, het zit onder haar cap en alleen aan de achterkant komt er een klein piekje uit. Waar maken sommige jury´s zich druk om.
Ook heb ik een keer gehad dat ik mijn moeder ging aanmelden bij de jury. De beste man zat op dat moment een broodje te eten en hij verslikte zich. Die man zat na de proef nog te hoesten...