Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Talonius

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:10

Als je de boeken leest waarin de term happy athlete wordt genoemd, staat er geen ras bij genoemd!
Zoals Mahitri al zei, gaat het erom dat het paard een gezonde en vrolijke indruk maakt tijdens het werk en correct reageert op de gevraagde hulpen en oefeningen. Deze gehele samenhang van termen, moet komen vanuit de samenwerking tussen ruiter en paard, welk ras of type dan ook!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:13

WowAmigo schreef:
Ja

En daarom worden ook al die koudbloeden "rijtypischer" gefokt!

Zodat ze beter mee kunnen komen met de warm(sport)bloedjes!!! Haha!

dus alleen maar omdat sommige mensen persé met hun koudbloed mee kunnen komen wordt het gehele ras gelijk rijtypischer gefokt... Juist...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:21

casperrr schreef:
dus alleen maar omdat sommige mensen persé met hun koudbloed mee kunnen komen wordt het gehele ras gelijk rijtypischer gefokt... Juist...

Mag duidelijk zijn dat de sommige rassen steeds luxer gefokt worden, zeker omdat daar vraag naar is. Ja

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:25

Ik rijd zelf een Tinker en ik kan met ervaring zeggen dat niet elke Jury dat op prijs stelt helaas

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:27

superwoman schreef:
casperrr schreef:

Mag duidelijk zijn dat de sommige rassen steeds luxer gefokt worden, zeker omdat daar vraag naar is. Ja

ik ben het er iig niet helemaal mee eens... Ik zie echt vaak ineens van die 'iele' ranke pony's voorbij komen die nu ineens de sportuitstraling hebben omdat er zonnodig moet worden opgetrokken aan de sport warmbloedpaarden. Terwijl het ras iig een heel andere bouw heeft...
Goed dit is mijn mening maar ik heb altijd zo iets als je écht hoog wilt komen en je écht een aanspreekbaar paard wilt hebben je geen koudbloed moet kopen...

*bouwt alvast een schuilstal Clown *

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:32

Interessante discussie, ik heb niet alle bladzijden gelezen, maar ik heb ook een KWPN-er, het is een tuigpaard, dit wordt ook niet altijd gewaardeerd. Er is mij wel eens gezegd: " Waarom verkoop je haar niet, dan kun je een leuke KWPN-er terugkopen!" Waarop ik dus maar antwoordde dat ik al een leuke KWPN-er heb.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:34

casperrr ik ben het met je laatste woorden zeker eens.
Als je de sport in wilt, kun je beter een paard voor kopen die er geschikt voor is (en daar ook voor gefokt wordt)
Je gaat ook niet op je opoe-fiets mee doen met wielrenwedstrijden...
Terwijl je met een koudbloed meer kans maakt dan een opoefiets Knipoog

Echter zie gewoon dat er vraag is naar luxere paarden en bijna elk ras.
Men wil een alround paard met het uiterlijk van een koudbloed, zo komt het op mij over.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:41

ik snap het wel. ik kon best met mijn kwpner overweg, maar de weg ermee op/ buitenrijden zag ik echt niet zitten (heb het wel geprobeerd, maar werd er niet vrolijk van). ik wilde een allround paardje en niet zo groot omdat ik zelf niet zo groot ben. ik voel me wat veiliger op een kleiner dier. nu heb ik een connemara die niet slecht toont. niet echt een paardje wat je op het eerste gezicht tussen de paarden zou starten. toch ga ik het volgend jaar proberen. en hij is buiten ook super te rijden. ik heb er wel op gelet hoe zijn gangen zijn bij de koop en die zijn gewoon zeer goed voor zo'n pony. kortom een heel allround dier. ik heb liever een paard wat bij me past waarmee ik dan ook wedstrijden rijd (omdat ik dat ook graag wil) dan perse een kwpner omdat de jury dat graag ziet. want helaas geld voor twee paarden heb ik helaas niet, dus en een sportpaard en een buitenrijd paard zit er voor mij niet in. snap de keuze dus heel goed.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:04

Talonius schreef:
Als je de boeken leest waarin de term happy athlete wordt genoemd, staat er geen ras bij genoemd!
Zoals Mahitri al zei, gaat het erom dat het paard een gezonde en vrolijke indruk maakt tijdens het werk en correct reageert op de gevraagde hulpen en oefeningen. Deze gehele samenhang van termen, moet komen vanuit de samenwerking tussen ruiter en paard, welk ras of type dan ook!

Haha!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:09

Snoevie schreef:
snappen jullie dan echt niet wat Jasmijn bedoeld(dan in het midden of je het er mee eens bent of niet)

ik begrijp het wel,al ben ik het er niet helemaal mee eens

Ik snap sommige dingen wel van haar, sommige dingen niet en daar ben ik ook niet mee eens.

Natuurlijk moet je een paard niet over vragen, maar dat kun je bij een 'slecht' gebouwd warmbloed paard ook doen, bij elk paard trouwens.
Ik begrijp ook best wel dat de meeste warmbloeden hoger kunnen komen dan veel koudbloeden maarer zijn ook veel koudbloeden geschikt voor de sport, 1 van mijn fjorden is heel losjes in zijn lijf en altijd vol met energie en ziet er gelukkig uit en doet het goed in de ring.

Dus als we goed opletten wat een paard aan kan, je eerlijk tegen over jezelf en je paard bent en allebij happy zijn, prima toch!!!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:09

Overigens zag ik vorige week mijn Shire door de bak draven dat ik dacht Kwijl Potjandorie, er zijn genoeg kwpn-ertjes die hem dat niet nadoen!

Of dit onder het zadel ook zo gaat worden is af te vragen, maar hij kan werkelijk subliem strekken, echt met zo'n steekbeentje Haha!

Het leek wel net of het plaatje niet klopte Knipoog

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:27

Even een stukje geknipt en geplakt, zodat de KWPN liefhebbers kunnen zien dat de KWPN van oudsher niets meer of minder is dan een mengelmoes van:

De Groninger is een oud ras, afkomstig uit Groningen, dat samen met het Gelderse Paard de basis heeft gelegd voor de ontwikkeling van het Koninklijk Nederlandse Warmbloed Paard!

Dus eigenlijk valt mijn groninger wel onder het door sommige genoemde Happy Athlete model en de Gelderse ook! Nu zijn het geen koudbloeden, maar wel stevig gebouwde paarden!

Dus wie heeft het hier over je paard rytypissch fokken om mee te komen?? Ik rijd trouwens op een klassieke groninger van 93,86% bloed en heb nog nooit commentaar gehad op het exterieur van hem, ook al weegt tie 700 kilo.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:40

Koudbloed in de ring vind ik hartstikke leuk om te zien, zeker als het beestje nog een beetje leuk kan presteren. Lachen
Wil dan wel een échte koudbloed zien, en geen koudbloed die ontzettend doorgefokt is om 'm maar rijtypischer te laten worden.. Dan noem ik het geen koudbloed meer.

Ben het met Casperrr eens, als je zo graag wedstrijdgericht wil rijden en aan de top wil komen, neem dan geen koudbloed.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:02

Ntlie_ schreef:
.
Ben het met Casperrr eens, als je zo graag wedstrijdgericht wil rijden en aan de top wil komen, neem dan geen koudbloed.

Wie heeft het over de top? daar is ook lang niet elke warmbloed voor geschikt. Z is hoog genoeg vind ik.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:02

Mijn alround fjordje kan alles ; voor de kar,springen (1.30 wat zeker niet elk ''sportpaard'' kan),dresuur goed en we beginnen in oktober officieel , buitenrijden zonder overal van te schrikken zo mak als een lammetje. Daarom voor mij een koudbloed!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:03

moniquelucky schreef:
Ntlie_ schreef:
.

Wie heeft het over de top? daar is ook lang niet elke warmbloed voor geschikt. Z is hoog genoeg vind ik.

Warmbloeden zijn meer geschikt voor de top dan de koudbloeden. Of wil je nu beweren dat er meer koudbloeden in de top lopen dan warmbloeden? Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:04

Sjolvir schreef:
Een haf moet wel een haf blijven, een fries een fries, en een fjord een fjord...

Mijn bolle is nou ook niet echt op dressuur gefokt.. is rond model... lekker breed...en fjord......ouderwets type.

Ntlie_ schreef:
Koudbloed in de ring vind ik hartstikke leuk om te zien, zeker als het beestje nog een beetje leuk kan presteren. Lachen
Wil dan wel een échte koudbloed zien, en geen koudbloed die ontzettend doorgefokt is om 'm maar rijtypischer te laten worden.. Dan noem ik het geen koudbloed meer.

Heb er ook even een quote van mezelf bijgesleept...

Heee, ben het met de laatste regel eens, echter ook niet elke warmbloed is geschikt om aan de top te komen...!!! Anders kon
iedereen dat wel met zijn warmbloedpaard... Dan bedoel ik niet tot en met het Z2 maar hoger!!.... daaronder zou iedereen
met een correct gebouwd paard dat correct gaat een eind moeten kunnen komen, ongeacht het ras.... En niet iedereen heeft
evenveel ambitie.. en tijd... en mogelijkheden (bijvoorbeeld geld...) etc....

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:06

Meer is wat anders @ Capser over de hoeveelheid koud en warmbloeden in de top en daar gaat heto ok niet over maar sommige kunnen het zeker wel!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:09

Paula1990 schreef:
Meer is wat anders @ Capser over de hoeveelheid koud en warmbloeden in de top en daar gaat heto ok niet over maar sommige kunnen het zeker wel!

sómmige kunnen het ja, maar hoe veel???
Als jij naar de top wilt, koop je géén koudbloed. Zo simpel is het, wil je naar de Lichte Tour of Zware Tour koop je gewoon géén fjord, haflinger tinker of noem maar op. Die zijn er simpelweg niet geschikt voor om dat zware werk aan te kunnen. Tenzij je zo'n zwaar doorgefokt beestje hebt die meer op een warmbloed lijkt met enkele typische dingen van het echte ras. Maar je kan nóóit altijd iedere wedstrijd ergens bovenaan rijden!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:09

Daarom is het ook zo leuk om een echte koudbloed in de ring te zien. Haha! Gewoon super dat zo'n koudbloed zo goed mee kan komen met de grotere, wat meer sport-gericht gefokte paarden.
Maar als je dan een haflinger zover doorfokt zodat er weinig haflinger overblijft om er maar mee in de sport te komen, vind ik dat persoonlijk ontzettend zonde. Bloos Zo ook voor fjorden..

Dus laat ik het zo zeggen: Ik vind het leuk om een niet doorgefokte koudbloed in de ring te zien.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:12

Ik ben het met je ens Nathalie, ik vind het ook leuk hoor om en koudbloed in de ring te zien, mits het 1tje is wat nog een 'echte' is en niet een zwaar doorgefokt paardje...
Als je hoog kan komen is het super!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:15

casperrr schreef:
Warmbloeden zijn meer geschikt voor de top dan de koudbloeden. Of wil je nu beweren dat er meer koudbloeden in de top lopen dan warmbloeden? Knipoog

In de top lopen, wat ik weet idd geen koudbloeden maar de Z is geen top!!!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:16

ik heb het nooit over de Z gehad, alleen de top Lachen

[off-topic: ben eten en paarden rijden lees het vanavond laat wel]

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:17

Ik ken een fjord in Duitsland die de Grand-Prix loopt Lachen

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:21

casperrr schreef:
ik heb het nooit over de Z gehad, alleen de top Lachen

[off-topic: ben eten en paarden rijden lees het vanavond laat wel]

Eet smakelijk Knipoog
Maar ik denk idd. dat niet veel koudbloeden de top kunnen halen, dat hoeft van mij ook niet, Z is hoog genoeg!!! Veel warmbloeden kunnen ook niet naar de top!!!
Maar het maakt niet uit welk nivo, Een koudbloed kan ook een happy atlethe zijn en er zijn best veel koudbloeden die leuk in de basissport mee kunnen lopen, prima toch!!! Als paard en ruiter gelukkig zijn dat is het belangrijkste!!! En ik denk idd. dat als je de top wilt bereiken dat je een Goed warmbloed paard moet kopen maar de ruiter moet dan ook goed genoeg zijn!!!