Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:34

Paula1990 schreef:
Is ook zo alle paarden zijn gelijk wij willen geen discriminatie want dat is verboden Pling

Nee, niet alle paarden zijn gelijk. Alle paarden die deelnemen aan een dressuurwedstrijd moeten aan de hand van dezelfde richtlijnen beoordeeld worden, maar niet alle paarden zijn gelijk.

De een kan beter bewegen dan de ander, de een is leniger dan de ander, de een is slimmer dan de ander enz. enz. Hierdoor is het ene paard ook beter in het een en het andere paard beter in het ander.

Hoe zwaarder en lomper gebouwd; hoe minder een paard goed dressuur zal kunnen lopen. Een Belg zou wellicht zijn draf kunnen verruimen. Maar in de dressuurring zal het nooit hoge cijfers halen omdat het gewoon verreweg niet in de buurt komt van het ideaalbeeld. Het ideaalbeeld van de dressuur is een atleet en geen bodybuilder.

Dat heeft niets met discriminatie te maken. De richtlijnen van dressuur zijn nu eenmaal gebaseerd op het het ideaalbeeld, de happy athlete dus. En voor dat ideaalbeeld heeft geen Belg of ander zwaargebouwd paard model gestaan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:45

Paula1990 schreef:
Mischien M is onzin er komt steeds meer concurentie van de koudbloeden met de warm(sport)bloedjes en er komt een tijd dat we net zo sterk als jullie staan kwa niveau tm de Zz licht Pling want ze kunnen het zekers te weten!! Ze hebben allmeaal een staart,hoofd,en vier benen!!

Ja

En daarom worden ook al die koudbloeden "rijtypischer" gefokt!

Zodat ze beter mee kunnen komen met de warm(sport)bloedjes!!! Haha!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:52

WowAmigo schreef:
Paula1990 schreef:
Mischien M is onzin er komt steeds meer concurentie van de koudbloeden met de warm(sport)bloedjes en er komt een tijd dat we net zo sterk als jullie staan kwa niveau tm de Zz licht Pling want ze kunnen het zekers te weten!! Ze hebben allmeaal een staart,hoofd,en vier benen!!

Ja

En daarom worden ook al die koudbloeden "rijtypischer" gefokt!

Zodat ze beter mee kunnen komen met de warm(sport)bloedjes!!! Haha!

De hele ras gaat weg, dat is erg jammer.
Maar wat wel leuk is, nu kan je toch op je favoriete ras lekker hoog komen.
Mits het mee zit.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 21:59

Talonius schreef:
Sommige jury's vinden de bloedpaardjes nu eenmaal mooier dan een wat steviger en klassieker ras, dat zal je altijd blijven houden. Maar als je een goede proef rijdt, moeten ze je wel een punt geven. Ik ken diverse friesen, fjorden en groningers etc. die op M/Z2 niveau goed meekomen. Nu moet ik wel zeggen dat ik in de M er minder problemen mee heb dan in de L, daar merkte ik vaak dat er paarden op 1 werden gezet die helemaal uit elkaar liepen, maar wel plaatjes waren om te zien. Uiteraard merk ik het ook aan m'n punten als de jury zo'n flinke jongen niet leuk vindt. Gelukkig heb ik zelf voldoende wedstrijd ervaring en niveau gereden met m'n vroegere paard (NRPS) dat ik me niet druk maak om de proef zelf en de figuren, dat zit altijd wel goed. Maar ik weet van m'n oude paard wel hoe makkelijk het is om punten te krijgen omdat je zo'n leuk paard hebt. Toen reed ik wel eens een proef waarvan je zelf echt niet tevreden was omdat je paard te heet was en dan stond je nog op de 1e plek met 2 winstpunten, echt heel bizar. Dus ik weet heel goed het verschil tussen binnenkomen met een bloedje of een paard dat 'anders' is, in de ogen van de jury/toeschouwers. Ik houd er gewoon altijd rekening mee dat ik 200% eraan moet rijden, daarnaast is het een hengst en die presteren op wedstrijd toch altijd minder dan thuis doordat ze snel afgeleid zijn.

Even een kleine correctie Haha! Friesen vallen niet onder de koudbloed paardjes! (Jaja heb zelf een fries) Zij worden tegenwoordig ook veel meer dressuurmatig gefokt. Ik denk (hoop) dat de friesen ook hier niet bedoelt worden. Bloos

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:05

de tegenwoordige haflingers zijn ook dressuur gefokt, hoeveel haflinger lopen nu al wel niet in de Z!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:07

Ja, grappig he! En zo houden we uiteindelijk allemaal gewoon KWPN'ers over uiteindelijk!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:08

loon_corr schreef:
de tegenwoordige haflingers zijn ook dressuur gefokt, hoeveel haflinger lopen nu al wel niet in de Z!

Waarvan toch veel het ouderwetse type zijn Knipoog

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:17

Fjorden ook veel Z ken er zelfs een uit Amerika die Grand Prix loopt Haha!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:19

jasmijn78 schreef:
Paula1990 schreef:
Is ook zo alle paarden zijn gelijk wij willen geen discriminatie want dat is verboden Pling

Nee, niet alle paarden zijn gelijk. Alle paarden die deelnemen aan een dressuurwedstrijd moeten aan de hand van dezelfde richtlijnen beoordeeld worden, maar niet alle paarden zijn gelijk.

De een kan beter bewegen dan de ander, de een is leniger dan de ander, de een is slimmer dan de ander enz. enz. Hierdoor is het ene paard ook beter in het een en het andere paard beter in het ander.

Hoe zwaarder en lomper gebouwd; hoe minder een paard goed dressuur zal kunnen lopen. Een Belg zou wellicht zijn draf kunnen verruimen. Maar in de dressuurring zal het nooit hoge cijfers halen omdat het gewoon verreweg niet in de buurt komt van het ideaalbeeld. Het ideaalbeeld van de dressuur is een atleet en geen bodybuilder.

Dat heeft niets met discriminatie te maken. De richtlijnen van dressuur zijn nu eenmaal gebaseerd op het het ideaalbeeld, de happy athlete dus. En voor dat ideaalbeeld heeft geen Belg of ander zwaargebouwd paard model gestaan.

ik ben het er niet mee eens dat een zwaarder gebouwt paard minder goed zou zijn want ook een bels en haflingen enz. kunnen soms gewoon super dressuur lopen ookal is het mischien heel iets moeilijker. ik rij dressuur met mijn haflinger en met trainen is het mischien zwaar maar op een wedstrijd loopt hij niets minder dan een slank paard. vaak rijden we 1 winstpunt en hebben we ook nog een prijs.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:30

ACSM schreef:
loon_corr schreef:

Ja dat is ook waar.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:05

Citaat:
Ja, grappig he! En zo houden we uiteindelijk allemaal gewoon KWPN'ers over uiteindelijk!

Even helemaal off-topic, maar daar ben ik inderdaad wel bang voor ja.

Ik ben helemaal voor het dressuurmatig rijden met een koudbloed, maar ik hoop dat ze bij de diverse stamboeken wel onthouden dat als ze de klantengroep aan willen spreken die per se hoge ogen willen gooien op de wedstrijden, ze beter naar een ander stamboek kunnen verhuizen. Boos!

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:04

ACSM schreef:
loon_corr schreef:

nou idd!!! de meeste haffies die ik ken die Z lopen zijn allemaal het ouderwetse type op een enkeling na.
als ik naar die van mij kijk kan je het ook niet bepaald een hoogbenige smalle den noemen Knipoog

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:36

Dat zie je bij de friezen ook! Ze worden nu (helaas) ontzettend sporttypisch gefokt maar als je kijkt naar de paarden die in de top meedraaien, dan zijn dat toch echt veel meer de rastypische paarden.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:15

Ik weet idd dat een fries geen koudbloed is, de mijne een NEWP is een noord europees warmbloed, dus valt er eigenlijk ook niet onder. Maar bedoelde eigelijk het 'andere'type paard dan de kwpn. Er zijn gewoon veel verschillende rassen koud-of warmbloed die niet onder de kwpn/ nrps valt die al vaak als 'anders'wordt gezien, dus minder in de ogen van een jury of toeschouwer omdat het toevallig geen jazz of gribaldi als papa heeft. Dat vind ik nu juist het leuke als ik wedstrijd rij en de naam van papa staat erachter > Test (x Marconi), lekker onbekend buiten het NEWP stamboek! En deze Test zoon waar ik mee rijd, loop vaak in de kijker met gemiddeld 190 per proef in de M1. Dus ik vind het helemaal geweldig als bv. een fries, haflinger, fjord etc. in de top 3 staat en niet alleen de bloedjes.
Tuurlijk vind ik een paard met geweldig gangwerk prachtig om te zien, maar die krijgen de gangen al voor niks en wij moeten de gangen er nog aan zien te rijden en dan vind ik het persoonlijk knapper als zo'n paard dan hoger geklasseerd wordt dan een gribaldi.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:55

Ik heb een volledig KWPN-springgefokt paard, niet al te bergop gebouwd en van zichzelf maar heel gewoontjes maar wel correct. Ik train me ook helemaal suf aan de lossigheid en ontspanning. Wij zijn als de brandweer in de M2 terechtgekomen en mogen naar de regiokampioenschappen. Net als in de B, (L1 waren we te snel door Knipoog), de L2 en de M1. Dus dan ben ik een beetje tussenknap ofzo? Haha! Tong uitsteken

Als je voor geen meter rijdt met je Gribaldi dan kom je d'r ook echt niet hoor, ik geloof nooit dat jury's zich zo door een afstamming laten imponeren. En ik heb ook al wel Gribaldi's gezien die ik met liefde voor een fatsoenlijke haflinger zou willen inruilen, dus dat alleen zegt ook al niks.
Maar een goed dressuurgefokt paard dat goed gereden wordt mag van mij ook rustig bovenaan staan. Ik weet ook dat als ik foutloos rijd en er rijdt er nog een foutloos met een beter paard dat ik het ga afleggen. Jammer dan! Is het dressuursport voor!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:47

Nee hoor, dan ben je gewoon KNAP!! Dan kun je waarschijnlijk gewoon goed en correct rijden anders sta je niet zo snel in de M2 met winst. Ik heb hiervoor een geweldige NRPS-er gereden en uit ervaring weet ik dat een mooi paard met super gangwerk nu eenmaal hoger gepunt wordt, mits er een normale ruiter op zit. Je hebt idd gelijk dat een gribaldi met een kneusje erop ook niet ver komt en dat zijn vaak degene die heeeeel lang blijven hangen in een bepaalde klasse omdat het rijtechnisch ergens aan ontbreekt.
Hoop dat je snel je puntjes haalt voordat hoog zwanger bent!! (k heb zelf inmiddels 2 koters)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:19

Een haf moet wel een haf blijven, een fries een fries, en een fjord een fjord...

Mijn bolle is nou ook niet echt op dressuur gefokt.. is rond model... lekker breed...en fjord......ouderwets type.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:48

Talonius schreef:
Nee hoor, dan ben je gewoon KNAP!! Dan kun je waarschijnlijk gewoon goed en correct rijden anders sta je niet zo snel in de M2 met winst.

Ja, daar heb je dan ook weer gelijk in Haha! Haha! Haha!

Talonius schreef:
Hoop dat je snel je puntjes haalt voordat hoog zwanger bent!! (k heb zelf inmiddels 2 koters)

Hihi ja, ik ook, maar door die verrekte regen zijn hier zowat alle wedstrijden afgelast dus het wordt nog spannend! Cool

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:14

hoihoi,
wij organiseren een tinkerwedstrijd. (geen officiele)
ik vroeg me af of jullie ook zin hebben om te komen?:

Hallo tinkerliefhebbers!

14 oktober komt een leuke tinkerdag!!
In Leusden (bij Amersfoort) dus lekker centraal!

Met de onderdelen:
Plingressuur
*Springen
*Cross
*En een lekkere buitenrit(bosrit)

Heb jij ook zin om te komen?
Kijk op http://www.tinkerdagleusden.nl voor meer informatie

Zeg het voort, zeg het voort!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:24

jasmijn78 schreef:

En ik weet zeker dat er ook genoeg koudbloeden een happy athlete zijn!!!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:49

Haha, hoe kom je erop? Alsof alleen het paard dat 'model' gestaan heeft een happy athlete kan zijn.Volgens mij wordt er alleen maar over de term 'paard' gesproken en voor mij is dat een heel breed begrip Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:57

snappen jullie dan echt niet wat Jasmijn bedoeld(dan in het midden of je het er mee eens bent of niet)

ik begrijp het wel,al ben ik het er niet helemaal mee eens

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:10

Een happy athlete is een paard dat een gezonde en gelukkig indruk maakt als hij gereden wordt, ongeacht het ras of type.
Dus nee ik snap niet wat Jasmijn bedoelt met haar uitspraak dat er een ander paard 'model' heeft gestaan voor de term happy athlete.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:13

jammer dat mensen zich zo blijven verdedigen,dat geeft aan dat je je toch aangesproken voelt.

en als je trots en gelukkig bent met je paard(of dat nu een koudbloed of een ander is)dan is dat toch het belangrijkst

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:12

Sorry maar jouw laaste opmerking snap ik al helemaal niet Verward