Raarste ''Jury'' uitspraken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Raarste ''Jury'' uitspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:24

Nee hoor.
Impuls is juist heel belangrijk in de B.
Ook in de klasse B moet je paard aan alle voorwaarden voldoen zoals impuls, aanleuning, stelling en buiging, enz enz

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:25

Asjemenou ik ben het volledig met jou eens, na 1 onterechte opmerking ga ik niet meteen de jury om verhaal vragen.

_10_: Je begrijpt me verkeerd, ik ben hier niet boos over, vind je opmerking dat er in de B over opgericht gesproken word heel erg vaag/.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:27

OPgericht is ook een tegenover gestelde van niet op de voorhand om het zo simpel maar te stellen
Ook in de B mag een paard niet op de voorhand lopen, maar horizontaal. Lachen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:27

Wanted2003 schreef:
_10_: vind je opmerking dat er in de B over opgericht gesproken word heel erg vaag/.
Welke opmerking?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:34

Laura24 schreef:
Hmm, ik herstel het lichtrijden op het goede been ook vak pas na 1 of 2 keer lichtrijden, zeker in de proef, dan ben ik te nerveus om het direct te zien Bloos Nooi commentaar gehad trouwens, zal denk ik ook nooit de gave ontwikkelen om meteen goed te beginnen Knipoog

Had laatst wel een aardige gehoord, niet een rare opmerking, zelfs een hele terechte, maar wel knap gespot! Dat meisje bleek kauwgom in haar mond te hebben (ik heb het niet gezien) en onder haar protocol stond "je weet toch wel dat kaugom op je paard heel gevaarlijk is?" Mijn instructrice ziet het inderdaad wel eens, maar die staat een stuk dichterbij als de jury Lachen

Ik kan ook nog steeds af en toe niet op het goede been rijden. Ik weet hoe het moet maar ik kan het gewoon af en toe niet zien

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:37

okee, bedankt Haha! het viel in dit geval wel mee hoor met het verlies van de impuls, ik weet dat dit belangrijk is, maar wist niet dat er in de B al zo erg op gelet werd, weer wat geleerd Haha!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:39

_10_ schreef:
Wanted2003 schreef:
_10_: vind je opmerking dat er in de B over opgericht gesproken word heel erg vaag/.
Welke opmerking?

Sorry typfout, bedoelde de opmerking van de jury

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:40

runningkawa schreef:
OPgericht is ook een tegenover gestelde van niet op de voorhand om het zo simpel maar te stellen
Ook in de B mag een paard niet op de voorhand lopen, maar horizontaal. Lachen

hij liep ook niet op de voorhand Slapen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:41

Wanted2003 schreef:
Sorry typfout, bedoelde de opmerking van de jury

Oh ok Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:41

Vanwaar die smiley?

Hij zal toch vast wel en reden hebben gehad om het op te laten schrijven Haha!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:45

runningkawa schreef:
Vanwaar die smiley?

Hij zal toch vast wel en reden hebben gehad om het op te laten schrijven Haha!

Het zegt toch al genoeg, dat er in de B , Beginnersklasse, gesproken moet worden over opgerichtheid? Dat is het punt dat ik wilde maken. Maar er komt alleen maar een eindeloze discussie van. Dressuur is en blijft een jurysport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:47

Ja, maar B staat niet voor we hoeven niks te kunnen Haha!
Er moet impuls zijn, paard moet horizontaal zijn en ook nageeflijk en netjes aan het been en in stelling kunnen lopen.
Vaak vinden mensen er dat allemaal niet bij horen, toch is dat gewoon de eerste basis

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:30

Bonaire schreef:
arans schreef:
hahah wel grappig als ene kind van 5 moet schrijven Huilen van het lachen

Vooral omdat de meeste pas leren schrijven als ze 6 zijn! (groep 3 )

Het ging even om het idee, oké. Wat kan mij het nou schelen wanneer een kind leert schrijven? Het was in ieder geval niet door een volwassene geschreven en heel slecht leesbaar.
Bovendien kon ik zelf al wél schrijven toen ik 5 was; niet alle kinderen wáchten tot ze iets leren maar gaan zelf op onderzoek uit.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:58

Wanted2003 schreef:
Mijn grootste jury ergernis is vorig weekend ontstaan, toen een jurylid mij vertelde dat mijn paard wat opgerichter moest lopen. En dan heb ik het over een B dressuur proef Verdrietig met een paard van 4 jaar!

In je profiel staat dat je L1 rijdt met de vierjarige.

En de jury zal dan toch wel gezien hebben dat je paard niet opgericht genoeg liep. Dat het een vierjarige mag hij niet eens meenemen in zijn beoordeling. Hij moet jureren wat hij ziet, en niet wat er op de coupon staat.

Als ik met een vierjarige Z ga rijden verdien ik toch ook geen winstpunt omdat hij niet te streng mag kijken omdat het beestje pas 4?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:10

celano schreef:
Wanted2003 schreef:
Mijn grootste jury ergernis is vorig weekend ontstaan, toen een jurylid mij vertelde dat mijn paard wat opgerichter moest lopen. En dan heb ik het over een B dressuur proef Verdrietig met een paard van 4 jaar!

In je profiel staat dat je L1 rijdt met de vierjarige.

En de jury zal dan toch wel gezien hebben dat je paard niet opgericht genoeg liep. Dat het een vierjarige mag hij niet eens meenemen in zijn beoordeling. Hij moet jureren wat hij ziet, en niet wat er op de coupon staat.

Als ik met een vierjarige Z ga rijden verdien ik toch ook geen winstpunt omdat hij niet te streng mag kijken omdat het beestje pas 4?

Als je het topic goed door leest, zie je dat ik daar later ook op terug kom

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:15

runningkawa schreef:
Er moet impuls zijn, paard moet horizontaal zijn en ook nageeflijk en netjes aan het been en in stelling kunnen lopen.
Vaak vinden mensen er dat allemaal niet bij horen, toch is dat gewoon de eerste basis

Ja, maar ik versta onder nageeflijk toch echt iets anders als OPGERICHT. Opgericht rijden doe je wanneer je M dressuur bent, dan is je paard aangespannen in zijn lichaam. Maar in de B lijkt het me niet meer dan logisch dat je paard ontspannen loopt en dus NIET opgericht.

Overigens praat jij over het horizontaal zijn van een paard, lijkt me geen juiste benaming, je paard moet namelijk lengtebuiging hebben en moet dus geen horizontale plank zijn

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:21

runningkawa schreef:

Ik heb in de B ook de opmerking gehad dat mijn paard iets meer uit de schoft omhoog gereden moest worden. Ik kon daar wel inkomen. Mijn paard loopt niet diep, maar wel vlak in de hals. Hoofd-hals-lijn en de rug zijn vrijwel op de zelfde hoogte en daardoor toont het wat vlak. Vind het dus in mijn geval een terechte opmerking, ook voor in de B. Had ondanks die opmerking wel nog 196 punten... dus denk dat het meer als een tip bedoeld was dan als echt commentaar...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:22

Wanted2003 schreef:

Denk dat er nu twee dingen door elkaar heen gaan lopen. In je eerste post heb je het over opgerichter... dat is wat anders dan 'opgericht' an sich...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:25

Sansje schreef:
Wanted2003 schreef:

Denk dat er nu twee dingen door elkaar heen gaan lopen. In je eerste post heb je het over opgerichter... dat is wat anders dan 'opgericht' an sich...

Klopt, maar naarmate dit topic vorderde kreeg het gesprek ook een heel andere onderwerpen en wendingen:)

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:26

Ik reed mijn eerste FNRS-proefje en natuurlijk had ik een hele moeilijke pony uitgekozen. We kwamen de bak in en de pony ging er meteen als een gek vandoor. Ik was acht, zat te trillen op die pony en te huilen, zei de jury:
'Altijd blijven lachen!'

Achteraf kon ik er wel om lachen, maar op dat moment moest ik alleen, maar meer huilen. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:28

met horizontaal dan praat ik over waar jij het hebt over je opgericht
Je paard mag niet op de voorhand, hoeft ook niet opgerichte te lopen als in de Z, maar iets daartussen in, dat kun je horizontaal noemen Lachen

Loopt je paard op de voorhand kun je zeggen, je paard moet meer opgericht
Er staat nergens hij moet de oprichting van de Z kunnen Haha!

Idem als hij achter de loodlijn gaat, ook dat hoort niet in de B
Dan kan men spreken van hij loopt te diep, een andere jury zal kiezen voor de term meer opgericht Lachen
Ook dan staat er niet dat hij zoveel meer moet dat het bijna op de Z oprichting moet lijken Lachen

Snap je nu hoe ik het bedoel? Lachen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:28

Over het opgericht of opgerichter, zie het antw. van Sansje Ja

Wanted2003 schreef:
runningkawa schreef:

Overigens praat jij over het horizontaal zijn van een paard, lijkt me geen juiste benaming, je paard moet namelijk lengtebuiging hebben en moet dus geen horizontale plank zijn

Dit is niet wat RK met horizontaal bedoeld hoor (neem ik aan... en als ik even namens RK mag praten Bloos )
Het horizontaal zijn van een paard heeft helemaal níets met buiging te maken!!! Maar juist met het verhaal op de voorhand of op de achterhand lopen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:29

Oh RK was me net voor Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:30

haha, zelfde minuut Lachen
Maar idd horizontaal heeft niks te maken met de stelling of lengtebuiging Lachen

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:30

Jawel, maar toch denk ik dat iedereen niet opgericht bedoeld... zeker wanneer termen als horizontaal worden gebruikt. Maar wel willen aangeven dat het zo kan zijn dat een paard ondanks dat hij niet te diep loopt, wel wat laag kan lopen en daarom wat opgerichter gewenst kan zijn. Ik denk dat je horizontaal dan moet zien als een min of meer rechte lijn van oren tot staart wanneer je ernaast staat vanaf de zijkant met het gewicht verdeeld over vier benen... lengtebuiging is dan wel aanwezig als het goed is het paard moet niet horizontaal zijn uit bovenaanzicht zeg maar...