Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:00

ik vraag me ook af of er mensen zijn met een muildier of muilezel die proeven rijden.

volgens mij vallen die ook onder de koudbloeds?

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:08

Snoevie
Citaat:
dat heb ik idd ook niet uit de teksten gehaald.

ik vind het zelf alleen niet beter/knapper van de een als van de ander.
want als je het dan zo knap vind van een koudbloed,dan maak je zelf ook onderscheid,en dat is toch wat je niet wil?
dat heb ik idd ook niet uit de teksten gehaald.

ik vind het zelf alleen niet beter/knapper van de een als van de ander.
want als je het dan zo knap vind van een koudbloed,dan maak je zelf ook onderscheid,en dat is toch wat je niet wil?

ik weet niet zeker of je dit aan mij vroeg, maar het licht er aan hoe jij onderscheid bedoelt. Ik vind sommige dingen knapper van de één als van de ander. Zo vind ik het knapper van een zwaar gebouwd paard met korte benen en een lang lichaam als die bepaalde oefeningen laten zien dan een paard dat atletisch is gebouwd. overigens vind ik niet dat je daardoor hogere punten moet krijgen als je hetzelfde laat zien. dat bedoel ik hier niet mee! als je beiden iets hetzelfde laat zien moet je daar hetzelfde op beoordeeld worden. maar als je paard daar van nature erg veel moeite mee heeft gehad en je dat nu voor elkaar hebt, vind ik dat erg knap.
zo kan ik ook het voorbeeld noemen bij een kwpner die verschrikkelijk heet is. ik vind het knap als iemand dan een nette gecontroleerde proef laat zien. ook vind ik in dit geval dat je dan geen hogere punten verdient dan iemand waarbij dat geen moeite kost.
je loopt punten mis als je het niet voor elkaar hebt, en je wordt er voor beloont als je het wel laat zien!

dus ergens maak ik wel onderscheid, maar ik maak geen onderscheid tussen een bepaald ras of iets. ik maak onderscheid in de verschillen waarin iemand moeite kan hebben in een proef. druk paard of koudbloed, je kan er idd allebei problemen mee hebben.

maar als je kijkt naar de algemene koudbloed zijn de meeste niet super gebouwd en hebben niet de beste gangen in tegenstelling tot een hoop kwpn'ers.
als ik dus een koudbloed in de ring zie, en die loopt in de hogere dressuur mee vind ik dat idd erg knap!
en hiermee wil het niet zeggen dat het voor een ander niet knap is.
als 1 iets knap is sluit dat het andere niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:11

och ik herriner me niet eens aan wie ik dat vroeg Haha!

en begrijp me niet verkeerd,tuurlijk is het knap!dat meen ik echt

ik vind het alleen niet knapPER van de een als van de ander,dat bedoel ik ermee te zeggen,ik vind het prachtig om een Z proef te zien,en dan maakt het me niet uit wat er loopt op dat moment.
je doet er beiden even veel moeite voor,in het algemeen

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:17

haha owkee dan begrijpen wij elkaar denk ik Knipoog Lachen

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:06

Snoevie schreef:
ik vraag me ook af of er mensen zijn met een muildier of muilezel die proeven rijden.

volgens mij vallen die ook onder de koudbloeds?

alleen niet onder de paarden/pony's Clown

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:48

Ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat een paard dat atletisch gebouwd is makkelijker de oefeningen kan uitvoeren waardoor het ook mooier lijkt.
Dan kan een paard nog zo goed een oefening uitvoeren bij een koudbloedpaard lijkt het vaak toch iets minder makkelijk te gaan, en zullen de punten ook lager zijn. Dat betekent niet dat je onvoldoendes moet krijgen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:10

naresha schreef:
Hier zijn vast veel meningen over verdeeld, ik denk dat het heel leuk is voor B/L misschien M maar daarna zou je toch meer aan sportpaarden gaan denken, tuurlijk heb je uitschieters maar het moet wel sport blijven..

Én bedankt, ik vind het persoonlijk wel leuk. Ik vind het VEELE MALEN KNAPPER voor de ruiters/ammazones die dit doen Ja

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:14

Mischien M is onzin er komt steeds meer concurentie van de koudbloeden met de warm(sport)bloedjes en er komt een tijd dat we net zo sterk als jullie staan kwa niveau tm de Zz licht Pling want ze kunnen het zekers te weten!! Ze hebben allmeaal een staart,hoofd,en vier benen!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:21

mijn instructrice riep ooit (die toen ik
op mijn 18 e voor het eerst ging paardrijden)
iedere boeren knol en iedere boeren l*l
kan M of Z worden...

Geloof dat mijn pony dat ook bewezen heeft....

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:39

ja idd Pling het is moeilijker eruit te rijden maar als je een echte combinatie bent met je pony dus 1 bent dan lukt het! Ik ga in oktober starten en kijken wat er van mij en Sjoerdje terecht komt Pling

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:29

Paula1990 schreef:
Mischien M is onzin er komt steeds meer concurentie van de koudbloeden met de warm(sport)bloedjes en er komt een tijd dat we net zo sterk als jullie staan kwa niveau tm de Zz licht Pling want ze kunnen het zekers te weten!! Ze hebben allmeaal een staart,hoofd,en vier benen!!

hoe bedoel je met jullie?
je creeert nu wel erg een wij-zij gevoel.

en ik blijf erbij dat niet ieder paard tot het Z kan komen.
ongeacht het ras dan,maar ik vind dat zelf te simpel gedacht,en niet eerlijk tegenover veel paarden

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:31

Waarom zou niet ieder paard tot Z kunnen komen met de juiste klik tussen ruiter en paard ... nou het lukst met die combinatie echt wel hoor Knipoog anders zouden er niet zoveel mensen in de Z rijden ... ongeacht het ras..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:06

wel eens goed rondgekeken wat er in het Z rondrijdt?
ongeacht het ras? en de ruiters? Haha!
Af en toe springen de tranen in je ogen.. Huilen
En toen ik die zag rijden, dacht ik..
Als die het kunnen kunnen wij het ook.... Tong uitsteken
Geen trucjes, geen rukken en plukken, gewoon netjes
rijden, oefenen, je paard gymnastiseren, en plezier
hebben. Misschien dat de een meer aanleg heeft dan
de ander, maar correct gereden worden lijkt me prettig
voor ieder paard....(overigens ongeacht of je
wedstrijd rijdt of niet..)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 07:01

Paula1990 schreef:
Waarom zou niet ieder paard tot Z kunnen komen met de juiste klik tussen ruiter en paard ... nou het lukst met die combinatie echt wel hoor Knipoog anders zouden er niet zoveel mensen in de Z rijden ... ongeacht het ras..

nouja kijk er zijn er natuurlijk veel die het kunnen,maar ik vind het persoonlijk oneerlijk om zo'n prestatie van ieder paard te verwachten,ik geloof daar niet in.

ik zal het trouwens eens aan mijn intructeur vragen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:01

Toen ik mijn pony kreeg riep iedereen,
dat wordt nooit wat....
Get bah, het is een fjord.. Hij loopt als een pony..

Vervolgens was het, jullie worden nooit L...
toen werd het: Neeeeee, een fjord, dan houdt het
na het L toch echt op.....
Daarna: Jeetje, jammer Dat je niet verder kunt dan
het M... (ook nog naar het regiokampioenschap Z-H
geweest met die bolle....)
En nu heeft dat pluisje Z1 +4...

Ze mist gangwerk, maar dat compenseert ze met
karakter... (en ik met zeer precies rijden...)

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:30

GOOOOO sjolvir! Heel goed! we moeten het tegendeel bewijzen!:P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 09:59

waarom moet je het tegendeel 'bewijzen' ?
als je zelf maar een goed gevoel er over hebt.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:47

ik wou ff zegen ik rij zelf een koud bloed (haflinger) en die kan gewoon een mooie proef lopen en waarom zou dat minder zijn dan een warmbloed die net zo'n proef loopt? er zijn veel jury's optegen maar ik vind het een uitdaging om te zien hoe ver een koudbloed in de sport kan komen. een koudbloed is niets minder dan een warmbloed! en kan net zo goed Z niveau worden

Kambell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 16:04

ik vind dat koudbloedpaarden er ook gewoon in thuis horen Knipoog De meesten lopen super mooi.. Ik heb wel eens een fjord gezien met een wedstrijd en ik vond die er echt bijpassen..

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:24

Is ook zo alle paarden zijn gelijk wij willen geen discriminatie want dat is verboden Pling

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:28

Ik rijd met een Noord Europees Warmbloed, oftewel Groninger (dekhengst) met een pijpomvang van 25 cm en 1.70 hoog. Niet bepaald een lichtgewicht, maar wel een paard met uitstraling en ik hoor vaak van de jury dat er nu echt een 'vol' paard binnenkomt. We zijn eind zomer 2006 gestart en rijden 1 a 2 wedstrijden per maand en zijn M1 met 5 (3x gestart) en rijden iedere keer in de top 3 en vaak eindigen we als 1e. Dus ook zonder hoge slanke benen en super gangwerk kom je een heel eind.

YellowDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:21

Ik denk dat er wel juryleden zijn die, zodra ze een koudbloed zien binnenkomen in de ring dat ze al zoiets hebben van: Tijdverspilling....
Ik heb het nu ook 3x meegemaakt met dezelfde jury. Ieder jurylid in de B vond Yellow toen voldoende lopen tot heel goed en die ene jury vond het zeer slecht.

Ik vind het persoonlijk een uitdaging om met een koudbloed wedstrijden te starten en te laten zien dat wij ook net zo goed kunnen zijn als warmbloeden Knipoog

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:08

Ben het helemaal met je een @YellowDancer .. die juryleden bestaan er wel degelijk nog ze moeten gewoon een proef zien van het rijtechnisch en niet welke kleur het paard heeft of hoe dun of dik ie is!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:08

@Talonius: jij hebt dan ook het geluk dat je paard een mooie uitstaling heeft want ook dat scoort. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat je het rijtechnisch niet voor elkaar hebt hoor Haha! Zonder dat krijg je natuurlijk helemaal geen punten.

Een jury zou zich niet mogen laten beïnvloeden door het ras maar ik denk dat er nog wel een paar holbewoners zijn die zich daar niks van aantrekken.
Ik vraag me af of er tijdens de jurycursus ook aandacht aan besteed wordt.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:32

Sommige jury's vinden de bloedpaardjes nu eenmaal mooier dan een wat steviger en klassieker ras, dat zal je altijd blijven houden. Maar als je een goede proef rijdt, moeten ze je wel een punt geven. Ik ken diverse friesen, fjorden en groningers etc. die op M/Z2 niveau goed meekomen. Nu moet ik wel zeggen dat ik in de M er minder problemen mee heb dan in de L, daar merkte ik vaak dat er paarden op 1 werden gezet die helemaal uit elkaar liepen, maar wel plaatjes waren om te zien. Uiteraard merk ik het ook aan m'n punten als de jury zo'n flinke jongen niet leuk vindt. Gelukkig heb ik zelf voldoende wedstrijd ervaring en niveau gereden met m'n vroegere paard (NRPS) dat ik me niet druk maak om de proef zelf en de figuren, dat zit altijd wel goed. Maar ik weet van m'n oude paard wel hoe makkelijk het is om punten te krijgen omdat je zo'n leuk paard hebt. Toen reed ik wel eens een proef waarvan je zelf echt niet tevreden was omdat je paard te heet was en dan stond je nog op de 1e plek met 2 winstpunten, echt heel bizar. Dus ik weet heel goed het verschil tussen binnenkomen met een bloedje of een paard dat 'anders' is, in de ogen van de jury/toeschouwers. Ik houd er gewoon altijd rekening mee dat ik 200% eraan moet rijden, daarnaast is het een hengst en die presteren op wedstrijd toch altijd minder dan thuis doordat ze snel afgeleid zijn.