ORUN 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramzi

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:37

Wat bedoelen jullie op ''lepels'' zakken..? Ik denk dat ik het al weet. Maar even voor de duidelijkheid :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 16:47

Ramzi schreef:
Wat bedoelen jullie op ''lepels'' zakken..? Ik denk dat ik het al weet. Maar even voor de duidelijkheid :)

Die moet je ondraaien en op de grond hebben liggen om de paal heen indien er niet over die hindernis gesprongen wordt.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:29

HTM schreef:
Ramzi schreef:

Die moet je ondraaien en op de grond hebben liggen om de paal heen indien er niet over die hindernis gesprongen wordt.

Dat dacht ik al. Ook al de hindernis er staat mogen er geen lepels nog aan zitten hoger dan dat de balken liggen toch?

Als er niet over gesprongen wordt dan de staanders naar buiten draaien, zodat de lepels er niet aan de binnenkant maar aan de buitenkant uitsteken. Wij deden de staanders op een hoopje zetten in het midden van de bak en als we gingen bouwen dan pas neerzetten.
Dan hoef je hier geen rekening mee te houden.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:37

nou ik heb mijn her exame gehad! nu wachten op de uitslag!!! :)

ging wel veeeeel beter als mijn normale exame.
met springen ging het even lastig, had een pony 1,50 en een paard van 1.70.
ik alles op maat paard gezet, bleek pony het makkelijk te halen maar paard redden het nauwelijks!
hopenlijk niet gezakt omdat het niet kleiner heb gezet.
dit gedaan omdat paard gewoon meer impuls nodig had, en dit ook verteld bij de jury, en ruiter ook steeds proberen te laten doen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:27

Ramzi schreef:
Dat dacht ik al. Ook al de hindernis er staat mogen er geen lepels nog aan zitten hoger dan dat de balken liggen toch?

Als er niet over gesprongen wordt dan de staanders naar buiten draaien, zodat de lepels er niet aan de binnenkant maar aan de buitenkant uitsteken. Wij deden de staanders op een hoopje zetten in het midden van de bak en als we gingen bouwen dan pas neerzetten.
Dan hoef je hier geen rekening mee te houden.

Sorry, idd je moet de palen omdraaien, was niet echt duidelijk in mijn tekst.
Maar wij lieten de palen wel staan, anders duurde het opbouwen zo lang. :o

En er mogen idd geen lepels hoger zitten dan de hoogste balk.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:39

Weet iemand nog een combinatie die 13 september in Horst kan? Om 13.30?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:11

Ik heb vanmorgen toelatingsexamen gereden in Ermelo. Was op zich wel tevreden. Mijn eigen paard ging prima, heb lekker kunnen rijden. Toen gewisseld. Als eerste een leuke ruin, waarbij wij samen eerste even moesten wennen aan elkaar. Ik heb wat recht richten gedaan, overgangen en tempo wisselingen gereden etc. Daar werd het paard beter van. Dus daar was ik heel tevreden over. Als derde kreeg ik een 4 jarige. Die was nog jong dus daar kon ik niet heel veel aan rijden, daar heb ik voornamelijk overgangen mee gereden en tempowisselingen, links en rechtsom stap, draf, galop.
Was op zich tevreden, nu nog afwachten wat de examinatoren er van vonden. Uiterlijk 22 september hoor ik of ik geslaagd ben, en of ik de instructeurscursus niveau 3 kan gaan starten.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:32

HTM schreef:
Cchanny schreef:

1.
Maar mijn commentaar was, zodra een paard actief van achter is, kan hij pas voor zakken. En ik was behoorlijk bezig met overgangen schijnovergangen ect.

2. Ook liet ik de lepels perongeluk op de staandjes .. ;(
Vervolgens uit zenuwen klopten mijn afstanden niet helemaal zoals ik wilde.
De paarden gingen er wel gewoon netjes overheen zonder gevaarlijke capriolen enzo.

3. Zou het misschien mogelijk zijn om de KNHS te bellen voor de uitslag? zouden die het weten ?

1. Dit horen ze niet meer op je examen te vertellen, dat hoor je allang te weten, en ook hoe je het moet oplossen.
Of betere combinaties meenemen.

2. Ik denk dat je gezakt bent, op die lepels kun je al zakken.
Puntje veiligheid, wat erg belangrijk is.
En je afstanden moeten ook kloppen, dit is ook een onderdeel van veiligheid.
Ook al gingen de paarden er goed overheen, als ze het gezien hebben, dan zal je gezat zijn.

3. Kun je doen, maar waarom heb je het niet gelijk te horen gekregen?
Kregen wij toen ook.

1.
Het was toch geen moeten dat een combinatie in aan de teugel is? ;)
Dat is bij ons niet verteld. Als het maar een pas kan wijken en 80 cm kan springen.
Plus hier was ik ook mee aan de gang.

2. Ik weet dat ik gezakt ben. Ga er ook niet meer vanuit.

3. Omdat dit gewoon opgestuurd word. Zei meneer van de KNHS..
Tijdens het "gewone" examen kregen wij het aan het eind van de dag ook te horen.

@ Veulen,
Ik vond het ook niet geheel eerlijk. Hoorde er meerdere meiden over. Dat het moed ze weer in de schoenen zakte toen ze de zelfde meneer zagen zitten. Dat was ook zo bij mij. Waardoor ik ontzettend nerveus werd en dus deze ongelofelijk stomme fouten heb gemaakt.
Helaas ben ik geen wedstrijd ruiter en heb ik geen paard tot mijn beschikking, dus een diploma is voor mij niet meer aan bod.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:27

Geen moeten dat een paard aan de teugel moet lopen??? Dat was bij ons sws al een moeten om een combinatie te mogen laten rijden als oefenmateriaal. Dat werd ons gelijk verteld toen.
Wijken was echt wel het minst belangrijke.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:38

LiVetime schreef:
Geen moeten dat een paard aan de teugel moet lopen??? Dat was bij ons sws al een moeten om een combinatie te mogen laten rijden als oefenmateriaal. Dat werd ons gelijk verteld toen.

Bij ons was wijken juist het belangrijkste. :=

Heerlijk die onduidelijke regels.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:51

Wat krom zeg :\

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:05

Ik moet op 13 september in Horst examen doen met lesgeven. Kan iemand mij toevallig een parcoursje pben en een lesopbouw, dan heb ik daaraan een beetje houvast. Waar moet ik zeker op letten ? Hoe kan ik het beste een lijntje neerzetten en op welke afstanden meteen ? Wat kan ik het beste doen met de dressuurles ? Ik heb een goede combinatie bij me dus dat zal wel gaan lukken verwacht ik, mag ik die dan dus op het herexamen ook zelf lesgeven ?
Ik ben normaal redelijk zelfverzekerd maar doordat ik gezien heb dat we DENK ik ook dezelfde examinator hebben als met mijn eerdere examen verwacht ik dat ik behoorlijk nerveus zal zijn.......

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:38

dit schreef ik in april, mss heb je er wat aan

Splinter schreef:
op 1 lange zijde ( wel uiteraard van hoefslag af) begonnen met drafbalken, aan de andere zijde stond toen een simpel kruisje vanuit draf,

na de drafbalken over het kruisje warm gesprongen, de drafbalken werden dan omgebouwd tot dubbelsprong, de dubbelsprong gereden, kruisje aan de overkant werd oxer, oxer gesprongen vanuit galop, dubbel wijder en vanuit galop, en dan hele lijntje met oxer

tenminste heb het niet allemaal gehaald, kwam tot de oxer, en mocht al stoppen, ze hadden genoeg gezien

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 12:38

LiVetime schreef:

Paard hoefde bij ons niet aan de teugel, maar wel nageeflijk willen lopen, en hoe kun je wijken met een paard wat niet nageeflijk is :\
Sorry, maar dat wijken was bij ons idd ook niet zo belangrijk, maar een paard moest wel normaal kunnen lopen.
En zeker wel 1 meter kunnen springen.

@ andamoon heb je terug gePB't.
En de meters weet ik niet uit mn hoofd, maar die staan gewoon in je boek.

Wij hadden wat we wouden springen ook op papier uitgetekend incl de meters erbij (dit kun je dus gewoon thuis doen) en dan hoef je tijdens je examen niet meer na te denken.
Wel moet je de meters weten, want ze kunnen er na je lesgeven naar vragen, maar dat kun je natuurlijk even achterop zetten, en ben je klaar met lesgeven kijk je even en zorg je dat je het weet.

En wat je met je dressuurles moet doen ligt aan je opdracht.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:22

Jammer HTM dat je die tekeningen niet meer hebt en de maten erbij zou handig geweest zijn, maar ja mocht je ze nog vinden of zo mag je ze me altijd nog even pben.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:25

andamoon schreef:
Jammer HTM dat je die tekeningen niet meer hebt en de maten erbij zou handig geweest zijn, maar ja mocht je ze nog vinden of zo mag je ze me altijd nog even pben.

Uh.. die zijn daar de prullenbak ingegaan.
In je boek staan ook voorbeelden, daar heb ik ook iets van gepakt.
maak het jezelf niet te moeilijk.
Gewoon een leuk lijntje met een kruisje en een oxer is al voldoende.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:44

Thks HTM ik zal wel zien hoe het gaat lopen......................

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:23

Vandaag in Assen herexamen gedaan. Na afloop evaluatie maar zonder uitslag. Nu hoorde ik vanmiddag dat er in de andere ring wel gelijk uitslagen gegeven werden....baal nu wel want wil natuurlijk ook graag weten of ik geslaagd ben. Maar het is toch raar dat dat zo gaat? Of kan er een reden zijn dat diegene wel al de uitslag krijgt?

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:11

mieperdepiep jij moest lesgeven in de grote bak ????
Ik gaf les in de kleine bak maar kreeg echt de uitslag niet hoor !!!!
Hoe ging het voor je gevoel dan??
Vond het alleen vreemd, dat op een gegeven ogenblik de beide examinatoren M/V meer aandacht hadden voor het examen eigen rijden, en gewoon anders om zaten of hele gesprekken zaten te voeren met mensen..
Maar voor mijn gevoel ging het goed dus wacht gewoon af tot de uitslag door de brieven bus valt en hopelijk met positief resultaat...

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 00:42

Ok,dan zal misschien toch een reden geweest zijn dat diegene wel al wist dat ze geslaagd was...Voor mijn gevoel ging het beter dan mijn vorige examen dus wacht het ook maar gewoon af dan.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:46

Ik hoorde al van enkele die hun her examen NIEt hebben gehaald, want daar werd het direct na afloop van de her examens WEL tegen gezegd... !! Ik moet volgende week in Horst herexamen doen en ik hoop dat ze mij NIET in spanning laten....

Ik heb nog één klein vraagje bij het lesgeven. Wat hebben jullie gezegd bij het maken van de overgangen. Dus wat was jullie omschrijving voordat jullie naar draf of naar galop gingen. De vorige keer benoemde ik netjes de overgang en toen was ik TE Theoretisch....... ??? Dus ben ik benieuwd wat degene die geslaagd zijn dan hebben gezegd.......wat dus wel goed was.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:57

andamoon schreef:
Ik hoorde al van enkele die hun her examen NIEt hebben gehaald, want daar werd het direct na afloop van de her examens WEL tegen gezegd... !!

Hmm dat bied perspectief haha. Weet je waar dit was?

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:23

Mieperdepiep schreef:
andamoon schreef:
Ik hoorde al van enkele die hun her examen NIEt hebben gehaald, want daar werd het direct na afloop van de her examens WEL tegen gezegd... !!

Hmm dat bied perspectief haha. Weet je waar dit was?

Dat was in Ermelo !!! Maar goed ik hoop dat ik het zelf wel haal !!!

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:19

Ok, het bleek om een doorstromer te gaan, dus vandaar dat die het gelijk wist. Zit er echt niets anders op dan wachten helaas..

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:33

andamoon schreef:
Ik hoorde al van enkele die hun her examen NIEt hebben gehaald, want daar werd het direct na afloop van de her examens WEL tegen gezegd... !! Ik moet volgende week in Horst herexamen doen en ik hoop dat ze mij NIET in spanning laten....

Ik heb nog één klein vraagje bij het lesgeven. Wat hebben jullie gezegd bij het maken van de overgangen. Dus wat was jullie omschrijving voordat jullie naar draf of naar galop gingen. De vorige keer benoemde ik netjes de overgang en toen was ik TE Theoretisch....... ??? Dus ben ik benieuwd wat degene die geslaagd zijn dan hebben gezegd.......wat dus wel goed was.

Ik heb gewoon gezegd Pietje (even een voorbeeld) ga maar aandraven, je drijft en en staat toe met je hand en je bent weg, niet te diep er op in gaan met waarmee drijf je dan en bla bla was de tip die ik mee kreeg dus heb het zo gedaan en kreeg er geen comm. op.
was de overgang niet netjes liet ik overnieuw doen en ging legde iets meer uit, niet te veel anders word het te langdradig en je hebt maar 15 min ;)