Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:42

dat heb ik idd ook niet uit de teksten gehaald.

ik vind het zelf alleen niet beter/knapper van de een als van de ander.
want als je het dan zo knap vind van een koudbloed,dan maak je zelf ook onderscheid,en dat is toch wat je niet wil?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:25

Haha sorry, ik had mezelf beter moeten verwoorden. Bedoelde eigelijk dat mensen als ze emt een koudbloed de ring in gaan niet moeten verwachten dat veel mensen het knapper vinden als ze met een koudbloed een goede proef rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:31

daar ben ik het wel mee eens.
maar de meeste ruiters verwachten dat ook niet denk ik

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:39

Ik zal het vast verkeerd zien in jullie ogen maar ik merk wel dat mijn koudbloed meer moeite met oefeningen heeft dan wat rijtypischer gebouwde paarden door zijn bouw. Alleen al de opmerkingen die er gemaakt worden, ja want hij is een koudbloed en dat kan ie niet etc etc. Mogen ze van mij zeggen maar kom dan niet met dat het voor een koudbloed net zo makkelijk is als voor een KWPN-er oid.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:43

tuurlijk is het niet net zo makkelijk.

maar het is gewoon niet leuk als men steeds roept dat als een koudbloed een goede proef loopt,dat dat dan knapper is dan van de buurman die een ander paard heeft.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:47

Vooral omdat je zelf de keuze maakt of je wel of niet de ring in gaat met een koud/warm bloed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:55

daar is ook niks mis mee.
maar een jury mag een koudbloed niet benadelen,maar ook niet bevooroordelen omdat het dan knapper zou zijn.

er moet gewoon gekeken worden naar de oefeningen die worden gereden,klaar
ongeacht het paard wat binnenkomt.
want een ander ras paard kan net zo goed moeite hebben met bepaalde oefeningen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:01

je kiest voor alles zelf, het hele leven is een keuze. Bij de een kost het met een lichaam nou net meer werk. Als die opmerkingen over een koudbloed nou lekker achterwege blijven dan hoeven we ons ook niet te verdedigen. Want er zit wel degelijk verschil tussen dressuren met een Bels of met een lichtvoetig veertje als een Arabier. En ja dan vind ik het eigenlijk wel knapper als ik heel eerder ben, als ze dezelfde punten halen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:02

Maar een Belg zou best wel eens wat nuchterder kunnen zijn dan een Arabier, dus mss is het met die koele kikker veel makkelijker om een rustige proef neer te zetten dan met een heethoofd. Kortom, maak je eigen keuze, sta daarachter en doe het ermee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:04

je hoeft je zowieso toch niet te verdedigen.
dat doe je als je je aangesproken voelt.

maar vind jij dan ook dat als een belg en een arabier beiden een prachtige middendraf eruit rijden,waar je normaal dezelfde punten voor zou geven,maar dan nu de belg meer geven omdat het dan voor hem moeilijker is?

want dat zeg je dus eigenlijk

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:09

Snoevie schreef:
je hoeft je zowieso toch niet te verdedigen.
dat doe je als je je aangesproken voelt.

maar vind jij dan ook dat als een belg en een arabier beiden een prachtige middendraf eruit rijden,waar je normaal dezelfde punten voor zou geven,maar dan nu de belg meer geven omdat het dan voor hem moeilijker is?

want dat zeg je dus eigenlijk

nee dat zeg ik niet, kijk maar:

Cheveyo schreef:
Want er zit wel degelijk verschil tussen dressuren met een Bels of met een lichtvoetig veertje als een Arabier. En ja dan vind ik het eigenlijk wel knapper als ik heel eerder ben, als ze dezelfde punten halen.

Verdedigen doe ik iig vanzelf (of dat nou mondeling of op een andere manier is) als ze opmerkingen over mijn paard maken idd dan voel ik me idd aangesproken, niet zo vreemd in mijn ogen Knipoog

Buitendat heb ik absoluut geen koele koudbloed en een ruin die zich nog behoorlijk hengst vindt en zich zo gedraagt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:13

ja dat heb ik gelezen,maar ik bedoel:

als je nou een belg en een arabiertje hebt.
die beiden een keurige middendraf laten zien,zou je de belg dan een punt meer geven omdat het meer moeite gekost heeft?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:15

nee ik zou het knapper vinden dat ze het zelfde aantal punten halen, dat probeerde ik hier boven ook al te zeggen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:17

Zo vind ik rustig halthouden van een Arabier knapper dan rustig halthouden met Belg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:18

Lielle schreef:
Zo vind ik rustig halthouden van een Arabier knapper dan rustig halthouden met Belg.

whaha, droog ROFL

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:19

ja zo kan je op heel veel dingen iets vinden idd.

maar als ik naar de proef in zijn algemeen kijk(dus inclusief middendraf en halthouden)
en ze rijden gelijke punten,vind ik het nog niet knapper van de een als van de ander,want ieder heeft zijn eigen sterke punten.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:21

Het paar tellen blijven stilstaan bedoel je of echt het halthouden?
Die van mij heeft daar ook moeite mee gehad namelijk, heethoofd.

Je hebt natuurlijk sterke en zwakke punten van het ras maar ook van de combinatie op zich.
En zo kunnen we wel op alle slakken zout willen gaan leggen, dat klopt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:22

Ik bedoel het in zijn algemeenheid, dus ik heb niet over jouw paard. En ik bedoel de overgang naar het halthouden en het vervolgens stilstaan, want die horen bij elkaar.
/edit
typo
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-06-07 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:25

idd snoevie, ik vind het gezeur dat mensen steeds móeten zeggen benadeeld te worden door hun paard z'n ras en nog erger zichzelf/ander knapper vinden door de lichamelijke belemmering van hun/het paard.

Plingressuur, wordt beoordeeld door een jury --> als je dat niks vind moet je dat niet gaan doen
* ook is het een moment-opname die er vreselijk uit kan zien door invloeden van buitenaf (kip door de bak, brommer door de bocht, scheet dwars etc)

Wanneer je vaker slechte punten haalt, moet je eens hard achter je oor gaan krabben en niet de schuld ergens anders leggen Cool

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:32

Ik reken de mijne even onder koudbloed, in dit geval aan de kant van de Bels met zijn lichaam en aan de kant van de arabier met zijn karakter. Volgens mij is het met verzameling netter halthouden dan zonder verzameling (zo dressuurmatig ben ik ook weer niet onderlegd..).

Wel grappig dat er hier zo te lezen weinig onderscheid wordt gemaakt en alles als gelijk gezien wordt en voor geen een moeilijker dan voor de ander. In de engelse sport zelf kom ik toch echt een heel ander beeld tegen...niet dat dat mijn dikke lol met mijn 'knol' wegneemt hoor.

Superwoman wie legt de schuld bij een ander?

Elke wedstrijd wordt toch beoordeeld door een jury en niet alleen dressuur?

Ja voor een zwaar gebouwd paard vind ik bepaalde oefeningen knapper dan van een rijtypisch paard wat wel een 'voor anderen perfecte' bouw heeft en niet uitgelachen wordt om de verschijning alleen al. En dat is niet omdat ik zelf o.a. een koudbloed heb.

Edit: en zo kan er welk op ieder punt een aanmerking worden gemaakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:44

SGWOllie schreef:
Hoho, lief zijn voor elkaar! Haha! Knipoog

Om het even heel algemeen te houden, vergelijk het eens met een sport die je als mens beoefent, bv turnen. Als ik een propje ben met korte pootjes zal ik waarschijnlijk nooit wereldkampioen worden. Dat zal ik moeten accepteren. Als ik voor mijn plezier wil blijven turnen dan kan dat, maar topniveau zal het niet worden. Een jury zal mij geen hogere punten geven omdat het knapper van mij is dat ik er de oefening toch uit kan persen. Als het mij toch lukt om een oefening goed uit te voeren zal mij dat dezelfde punten opleveren als een lange slanke turnster. Niet meer, want ondanks dat het mij waarschijnlijk meer moeite kost ben ik niet knapper als mijn langere slankere concurrent. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om iets te gaan doen dat beter bij me past, bv kogelstoten als het me om de prestatie gaat en niet alleen om de lol in de sport......
(Ik ben me er van bewust dat deze vergelijking niet volledig op gaat maar ik denk dat het idee duidelijk is...)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:46

Cheveyo,wie lacht je dan uit?

ik heb een paard met bijna geen staart meer,daar word ik ook om uitgelachen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:51

Nou laatst werd een vriendinnetje van mij nog naar het hoofd gegooid dat ze uberhaupt met haar Tinker durfde te komen, en dan wat giechelend doen. Beetje absurd en laag als je het mij vraagt. Het gaat om het plezier, als je er geen plezier in hebt dan stop je er denk ik wel mee. Maar als je wedstrijdjes voor je plezier doet en steeds slechte punten haalt dan hoef je van mij echt niet te stoppen met wedstrijdjes rijden hoor. Niet alleen de punten tellen maar ook het plezier met je paard, het paard en jij kan er ook heel veel van leren. En de een heeft misschien langer nodig dan de ander maar lol zal zeker voorop staan denk ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:53

en daarom moet je dan schijt hebben aan mensen die om je lachen.
dat is heel moeilijk,weet ik Lachen

als je er voor kiest om wedstrijden voor de lol te rijden is daar niks mis mee.
want ik denk niet dat als je een tinker koopt,je daarbij ook de ambitie hebt om Z te gaan rijden.
het kan uiteraard wel,maar het gebeurd gewoon minder.

maar lol is het belangrijkst,daar heb je gelijk in

daarom rij ik ook even geen wedstrijden meer

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:59

Inderdaad, maar ik heb wel lol hoor. Helemaal als je koudbloed bovenin eindigd na wat mindere opmerkingen..
Das dan weer een soort strijdlust die ondanks de ontbrekende ambities voor de Z toch boven komt drijven.

Ik kan me alleen wel voorstellen dat je toch met een iets ander gevoel gaat rijden als de jury zich ook nog eens achter de uitlachers schaart, niet zo fair imo.

Weet je, al kom je op een ezel, wat maakt het uit! Smaken verschillen natuurlijk.