ORUN 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laureentje

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:33

Ik hoef gelukkig alleen maar te rijden. Vond de vorige keer met het lesgeven en zo al stress genoeg opleveren. Ruiter meenemen en maar hopen dat de andere ruiters ook fijne combinaties meenemen.
Ramzi wanneer heb jij de cursus gedaan? En moet je nu afrijden en lesgeven?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:56

Ramzi schreef:
Maarja, als je dit combinatie nog nooit hebt meegenomen en zegt dat die combinatie wel eens springt en dressuur m2 rijdt vertrouw je toch wel op je medemens... :o O:)

Daar zeg je het al, wel eens springt
En idd er zijn mensen die zeggen / denken dat ze heel goed zijn, en t allemaal wel eff doen, maar het lijkt mij dat je toch je ruiter wel 1 keer in het echt hebt zien rijden voordat je deze meeneemt...
Wij hadden er ook 2 die we nog nooit met de lessen hadden gehad, maar meerdere van ons (incl onze cursus leidster) hadden deze mensen al heel vaak op wedstrijden zien rijden, en wij wisten van die mensen wat ze al behaald hadden in de sport.

Ik snap echt niet dat je maar zomaar iemand meeneemt die zeg dat die rijden kan.. 8)7

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:13

Laureentje schreef:
Ik hoef gelukkig alleen maar te rijden. Vond de vorige keer met het lesgeven en zo al stress genoeg opleveren. Ruiter meenemen en maar hopen dat de andere ruiters ook fijne combinaties meenemen.
Ramzi wanneer heb jij de cursus gedaan? En moet je nu afrijden en lesgeven?

2010/2011 heb ik mijn cursus gedaan. Eigenlijk totaal zinloos want heb de helft van de periode in het gips gezeten. 1 week voordat de cursus begon verbrijzelde ik mijn voet..

Ik ben gezakt omdat ik dus een combinatie van paarden had waar ik écht niets mee kon. En ik had een drafbalk liggen in de galop en dat had ik niet gezien.. Afstanden zijn bij mij echt een probleem.

Rijden dus nog nooit gedaan, we zien het wel. Als ik het lesgeven maar vast heb dan ben ik allang tevreden. Al ben ik niet bang dat ik zak voor het rijden maar ik ben tegen die tijd pas weer 4 weken met mijn paard een combinatie en mijn conditie ( dikke billen ) doorzitten is dan niet zo geweldig. Ach we zien wel anders volgend jaar nog een keertje op :P

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:18

HTM schreef:
Ramzi schreef:
Maarja, als je dit combinatie nog nooit hebt meegenomen en zegt dat die combinatie wel eens springt en dressuur m2 rijdt vertrouw je toch wel op je medemens... :o O:)

Daar zeg je het al, wel eens springt
En idd er zijn mensen die zeggen / denken dat ze heel goed zijn, en t allemaal wel eff doen, maar het lijkt mij dat je toch je ruiter wel 1 keer in het echt hebt zien rijden voordat je deze meeneemt...
Wij hadden er ook 2 die we nog nooit met de lessen hadden gehad, maar meerdere van ons (incl onze cursus leidster) hadden deze mensen al heel vaak op wedstrijden zien rijden, en wij wisten van die mensen wat ze al behaald hadden in de sport.

Ik snap echt niet dat je maar zomaar iemand meeneemt die zeg dat die rijden kan.. 8)7

Mijn ''mee-neem-combinatie'' is echt ORUN proof. Zij heeft al 5x voor iemand meegereden.
Maar goed, in principe moet je iedereen kunnen lesgeven. En dat kan ik ook wel, maar het heeft op dat moment geen zin als ik wordt afgestraft als IK een combinatie moet gaan lesgeven die niet kan springen. En dat is zo oliebol aan de ORUN examens.. Je zakt gewoon minder snel als je fijne combinaties krijgt waar je echt mee aan het werk kunt. En nee, ik had nog niets eens de meest lastige 2. Twee andere examenkandidaten hadden het helemaal bagger.. Niet voor niets waren er ook maar 4 geslaagd van de 12.. :o En dat had niet met de kwailiteit van de instructerus te maken. Onze lesgeefster was ook erg verbijsterd..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:24

Ow sorry, dacht dat het jou combinatie was, maar zo te lezen niet dus. Sorry Y;(

Maar idd je moet eigenlijk iedereen les kunnen geven, maar als een paard echt niet springt tijdens jou examen heb je een probleem.
Ik had ook een combinatie die slecht sprong, maar uiteindelijk eroverheen gekregen, en die ruiter was super blij met de les.
Had ook een bekende springer als examinator, en die was heel erg te spreken over het springgedeelte.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:36

Ik heb voor een paar jaar terug een paar keer gereden als examcombinatie.
Oh oh oh, wat heb ik vaak slecht les gehad. Afstanden wat totaal niet klopten, lesinformatie wat niet klopt.

De examinatoren hadden ook zoiets van, pffff... Paar keer op commando van de examinatoren een keer een dichte of grote afstand rijden etc. Puur om te kijken of de instructie het snapte dat de afstand niet klopte Of geen veiligheidslepels gebruiken met de oxers.
Of veiligheidslepels in de voorste staander gebruiken met de oxers.

Ook zo'n mooi voorbeeld. Leggen ze een galopbalk neer op ong 4 m, krijg je als opdracht kom er in draf in. Wij dus netjes een voorwaarts draftempo erin. Kwam niet echt fijn uit, moesten we nog harder indraven (en dat vanuit een scherpe wending vanuit de hoek) Okee. Netjes geluisterd, wij nog harder.. Weer struikel struikel eroverheen. Toen zij de examinator tegen mij, van rijd 'm maar in galop. Ik net voor het kruisje in galop en kwam er heel netjes overheen. De instructie boos dat ik niet luisterde. Ze werd gelijk eventjes op d'r plek gezet door de examinator.
Toen kwam er wel heel netjes een excuses van de Instructie. Gelukkig voor haar mocht ze verder gaan en we hebben haar geholpen. Gehaald had ze het niet, maar gelukkig met de her wel!!

Nou klinkt dit misschien niet allemaal even leuk. Gelukkig heb ik ook les gehad van hele leuke fanatieke instructies.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:46

Het is natuurlijk afhankelijk van degene die de cursus houd.
Die hoort ervoor te zorgen dat de paarden en ruiters van het juiste niveau zijn, en die moet de indeling maken en dient dus rekening te houden met diversiteit tussen paarden/ruiters.

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:59

Ik kan het verhaal van BuenaVista helemaal begrijpen. Mijn vriendin is afgelopen seizoen ook Orun combinatie geweest voor iemand en ik ben een paar keer met haar mee geweest (haar merrie was op een gegeven moment geblesseerd en reed ze met mijn paard de lessen).

Nou nou nou, wat een slechte kwaliteit qua lessen zeg! Afstanden die niet kloppen, op het verkeerde been lichtrijden werd niet gecorrigeerd, wijken voor het been: super, heel goed, was het commentaar terwijl het paard schuin oversteekt naar de hoefslag, en zo kan ik wel even doorgaan.

Als dat de nieuwe generatie instructeurs is.... nou, daar wil ik niet bij lessen. Nog niet eens gratis!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:02

Heel herkenbaar BuenaVista :j
Ik rijd vrijwel ieder jaar een keer mee voor iemand bij de Orun. Ik weet hoe moeilijk het is om een combinatie te vinden die tijdens het examen kan en aan de eisen voldoet en voor de jonge paarden is het best leerzaam om een keertje mee te gaan.
Maar ik heb echt bizarre lessen meegemaakt. Dat je in het bouwen fout gaat met je afstanden kan ik best begrijpen in de spanning maar dat je dan niet ziet dat het niet past is onbegrijpelijk. Ik had dit jaar ook les van iemand die de dubbel echt veel te ver had staan waardoor mijn paard steeds 3 meter lang was na de hindernis. In plaats van de afstand aan te passen bleef ze kritiek hebben op hoe ik reed. Zelfs toen de examinator bleef vragen waarom mijn paard zo lang werd wilde het kwartje niet vallen.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:13

ik ben geslaagd voor mijn orun in mei maar mijn zusje is helaas gezakt,
nu ben ik volgende week donderdag haar examen combinatie in assen, hoop dat ze de zenuwen in bedwang kan houden :j

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:58

Kan iemand mij misschien nog meer ervaringen vertellen over het examen rijden? Ik heb zelf M1 gereden, en moet a.s maandag op L niveau rijden, dus op zich moet dat goed komen, maar maak me toch wel een beetje zenuwachtig. Ik heb nog nooit een examen rijden gezien, dus ik weet totaal niet wat me te wachten staat. Ik ben ook benieuwd wat voor paarden je krijgt te rijden.
Kunnen jullie mij vertellen of er streng wordt beoordeeld, en in hoeverre moet je een paard in 20 minuten kunnen verbeteren? Kortom op welke punten moet ik letten?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:03

Belangrijk is dat je echt aan het werk gaat met de paarden. Gehoorzaam maken, gymnastiseren en met een plan rijden. Het is geen dressuurproef maar het laten zien van je rijkunst.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:14

Dus eigenlijk afhankelijk van het paard dat je krijgt, ga je daarmee aan het werk. Bijv een paard die traag aan het been is, veel overgangen en tempowisselingen rijden en een scheef paard rijd je bijv schoudervoor? Eerst moet je je eigen paard rijden, maar houden ze dan wel rekening met het losrijden? Dat je dus eerst gaat losrijden?

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:57

wat wij hebben gedaan is 10 min voor dat de heren de bak in kwamen en moesten beginnen 10 min los gereden en daarna toen we waren begonnen nog even 7/8 min toen wat opgepakt en overgangen laten zien en wat heel belangrijk is dat als je een fout maakt je dat hersteld bijv, overgang terug naar stap ging slordig draaf je weer weg en doe je 'm opnieuw zodat je laat zien dat je doorhad dat hij niet goed ging en er dus echt mee bezig bent en niet zomaar wat doet, idd een scheef paard werk je aan recht richten maar doe dat niet de volle 20 min, laat ook de rest zien, ze willen sowieso dat je beide kanten stap draf en galop hebt gedaan en pak een stukje wijken mee als je denkt dat het paard goed aan het been is,
En let op je houding en zit,mooi recht op en kijk voor uit,

suc6!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:27

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben benieuwd. Zijn er veel mensen gezakt op hun rijden in jullie groepen?

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:05

wij waren met vier en zijn alle vier geslaagd, terwijl we niet de makkelijkste paarden hadden om zo even mee weg te rijden, niet te druk maken het komt wel goed en als je eenmaal bezig bent gaat het van zelf!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:14

Pff.
Heb mijn herkansing zoo verkloot.
Er moet een wonder gebeuren als ik wil slagen.
Heb twee grove fouten gemaakt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:33

Wat is er gebeurd?

Lo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:25

Ik ben met spoed op zoek naar een combinatie voor mijn orun herexamen aanstaande dinsdag 4september in Ermelo. Iemand intresse?!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:33

Cchanny schreef:
Pff.

Hoor je het niet gelijk dan??

Ik duim voor je hoor :(:)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:33

Splinter schreef:
Cchanny schreef:
Pff.

Hoor je het niet gelijk dan??

Ik duim voor je hoor :(:)

Nee half september.

Allereerst zakte de moed me al in de schoenen, toen ik de zelfde examinator zag. Die ik de vorige keer ook had. De gene die eerst lag te slapen en toen mensen uitlachte.
Een combinatie kreeg haar paard niet rond. (kreeg daar ontzettend veel commentaar op)
Maar mijn commentaar was, zodra een paard actief van achter is, kan hij pas voor zakken. En ik was behoorlijk bezig met overgangen schijnovergangen ect.
Tijdens het springen was deze wel actief en ging dus ook af en toe zakken.
Door dat de bak klein was, moest ik op het laatst nog mijn plan omgooien.

Ook liet ik de lepels perongeluk op de staandjes .. ;(
Vervolgens uit zenuwen klopten mijn afstanden niet helemaal zoals ik wilde.
De paarden gingen er wel gewoon netjes overheen zonder gevaarlijke capriolen enzo.

Maar had nog al een heftig na gesprek en kan niet echt hoogte krijgen van die man.
En vond het zelf ook wel erg slecht gaan.

Kwa lesgeven vond ik me zelf wel een stuk verbeterd. Kon de ruiter beter begeleiden en meer tips en aan het werk zetten dan de vorige keer. Maja. Ik heb er een hard hoofd in. Er moet een wonder gebeuren.

Zou het misschien mogelijk zijn om de KNHS te bellen voor de uitslag? zouden die het weten ?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 00:01

Zelfde examinator als vorige keer. Ik vind het nog steeds niet kunnen.
Eerlijk gezegd ben ik bezig met een uitgebreide brief naar de knhs. Vol klachten en opmerkingen, juist door dit soort dingen.

Hoe kan nou de zelfde examinator 2x de zelfde leerling beoordelen. Dat is geen eerlijke kans.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 03:11

Cchanny schreef:

1.
Maar mijn commentaar was, zodra een paard actief van achter is, kan hij pas voor zakken. En ik was behoorlijk bezig met overgangen schijnovergangen ect.

2. Ook liet ik de lepels perongeluk op de staandjes .. ;(
Vervolgens uit zenuwen klopten mijn afstanden niet helemaal zoals ik wilde.
De paarden gingen er wel gewoon netjes overheen zonder gevaarlijke capriolen enzo.

3. Zou het misschien mogelijk zijn om de KNHS te bellen voor de uitslag? zouden die het weten ?

1. Dit horen ze niet meer op je examen te vertellen, dat hoor je allang te weten, en ook hoe je het moet oplossen.
Of betere combinaties meenemen.

2. Ik denk dat je gezakt bent, op die lepels kun je al zakken.
Puntje veiligheid, wat erg belangrijk is.
En je afstanden moeten ook kloppen, dit is ook een onderdeel van veiligheid.
Ook al gingen de paarden er goed overheen, als ze het gezien hebben, dan zal je gezat zijn.

3. Kun je doen, maar waarom heb je het niet gelijk te horen gekregen?
Kregen wij toen ook.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 09:01

Herexamens uitslagen worden schriftelijk gedaan.

wicked

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:49

Lo_ schreef:
Ik ben met spoed op zoek naar een combinatie voor mijn orun herexamen aanstaande dinsdag 4september in Ermelo. Iemand intresse?!

Hoe laat moet je? Ik woon in ermelo, misschien kan ik? Heb zelf orun gedaan en ook gereden voor kandidaten. Ik hoor het wel.