ORUN 2009/2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:13

daffodil schreef:
Dan moeten de toelatingseisen veranderd worden want L1 met een winstpunt haalt echt iedereen....dat is geen criterium om voldoende ervaring in het rijden te hebben. En dat leer je ook echt niet tijdens de cursus want die paar keer dat je op een ander zijn paard zit, is niet voldoende om je rijvaardigheid zo te verbeteren dat je daar in het lesgeven profijt van hebt.

daar ben ik het niet mee eens! Ik kan zelf aardig rijden, maar heb absoluut geen wedstrijdambities en ik heb ook zeker geen zin om voor een prul opleiding als de orun de wedstijden in te gaan!!

Ik vind, en zo lang dat dat in nederland zo blijft zul je mij niet op concours vinden, niet naar het paard gekeken wordt in de dressuurwedstrijden. Het gaat om het mooie plaatje, maar dat daarbij het gros van de nl-se sportpaarden volledig vast zit in het lijf, daar kijkt men dan zeer zelden naar.

L1 t/m Zzlicht hoeft voor mij niet te betekenen dat iemand goed en op de juiste manier zijn paard op kan leiden!!En bovendien heeft niet iedereen de financiele mogelijkheden om allerlei paarden op concours uit te brengen!

daffodil

Re: ORUN 2009/2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:19

@somebody_ snap ik maar voor het gros van de ruiters die ORUN cursus doet, geldt dat ze op de meeste paarden stappen, draven en galopperen zonder toestanden. En die slagen dus niet...want dat is niet het criterium waarnaar gekeken wordt! Dus die eisen moeten omhoog!

@kim1207, maar ergens moet toch een vorm van meetlat zijn, hoe wil je anders een toelating op poten zetten? En daarbij, iemand kan inderdaad prima lesgeven maar zelf nog nooit een wedstrijd gereden hebben, houdt in mijn ogen ook in dat je een heel groot deel inzichteljik mist. Want hoe graag je ook wil dat een paard lekker beweegt, proefgericht rijden vraagt toch iets meer dan alleen een paard lekker laten bewegen!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:25

daffodil schreef:
@somebody_ snap ik maar voor het gros van de ruiters die ORUN cursus doet, geldt dat ze op de meeste paarden stappen, draven en galopperen zonder toestanden. En die slagen dus niet...want dat is niet het criterium waarnaar gekeken wordt! Dus die eisen moeten omhoog!

Oh ja, zeker. Dat ben ik helemaal met je eens, maar dit ging puur over Lowara. Van mij mogen die eisen behoorlijk omhoog!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:25

Ik vind dat je best het inzicht kunt hebben om op B of L niveau les tegeven zonder dat je daarvoor zelf erom goed kunt rijden.
Daarvoor is naar mijn idee zonder eigen rijden.
Gaande weg de cursus kun je dit ook nog best veranderen is ons verteld, dus waarom zou je niet veranderen als je tijdens de cursus erachter komt dat het jou niet ligt om op andere paarden te rijden? Daar hoef je toch helemaal niet voor te schamen?
Er zijn ook best mensen die zelf hoger dan Z2 rijden maar die het verhaal totaal niet kunnen doorgeven tijdens een les...

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:28

kim1207 schreef:
daar ben ik het niet mee eens! Ik kan zelf aardig rijden, maar heb absoluut geen wedstrijdambities en ik heb ook zeker geen zin om voor een prul opleiding als de orun de wedstijden in te gaan!!

Ik vind, en zo lang dat dat in nederland zo blijft zul je mij niet op concours vinden, niet naar het paard gekeken wordt in de dressuurwedstrijden. Het gaat om het mooie plaatje, maar dat daarbij het gros van de nl-se sportpaarden volledig vast zit in het lijf, daar kijkt men dan zeer zelden naar.

L1 t/m Zzlicht hoeft voor mij niet te betekenen dat iemand goed en op de juiste manier zijn paard op kan leiden!!En bovendien heeft niet iedereen de financiele mogelijkheden om allerlei paarden op concours uit te brengen!

Jij doet volgens mij niet mee met de Orun cursus ofwel?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:52

just_bassie schreef:
Was jou vantevoren dan niet verteld dat je het niet zou halen en beter zonder eigen rijden zou kunnen gaan volgen?
Als je echt helemaal niets kunt met andere paarden dan voel je dit zelf toch ook wel aan?
Tja ik zou heel wat dingen kunnen bedenken, je hebt er tenslotte wel 20 weken de tijd voor en dat is een hele periode naar mijn idee zou je in die tijd best aan je zit kunnen werken.
Had je voor lesgeven 10en?

ik heb misschien 4X gereden op andere paarden in de gehele cursus, dus nee, dan kunnen ze niet zeggen of je het wel of niet haalt.
we begonnen zowiezo erg laat pas met het rijden, dus dan avlt het ook nog niet op dat je het niet kan, omdat je de eerste keren op je eigen paard rijdt.
natuurlijk wordt het voor jezelf wel duidelijker dat het lastig gaat worden,maar je gaat toch uit dat dit je wel gaat lukken omdat het in de praktijk ook lukt.
ik KON/kan namelijk wel degelijk van alles met andere rijdieren, dit is immers deels mijn baan :+
maar pony's of wedtrijdpaarden.... dat maakte voor mij net dat verschil, en dat kan ik niet binnen een paar weken aanleren.
is ook verder geen negatief iets naar de cursus toe die ik volgde, maar gebruikte dit als voorbeeld dat ik ondanks dat ik het niet heb gehaald, WEL goed functioneer in de praktijk omdat ik de jeugd als richting heb gekozen.
en DIE wordt in de cursus qua lesgeven en rijden compleet vergeten, terwijl dit voor veel instructeurs wel hun beroep is.
ik heb gewoon voor mijzelf de pech gehad dat ik het rijden op grote dieren niet op tijd heb kunnen aanleren, vandaar dat ik het niet had gehaald ( stond na het examen ook echt niet in de lijn der verwachting),maar vind het jammer dat binnen de KNHS dit dan betekent dat je geen kant meer op kunt, behalve zeer veel tijd/geld erin investeren inj iest wat je straks misschien toch nooit zult gebruiken.
persoonlijk denk ik dat een cursus voor kinderen/jongeren apart zou moeten worden gegeven,maar goed.. realistisch blijven is ook af en toe nodig.

btw; Voor het lesgeven stonden er geen cijfers, wel "onvoldoende" "voldoende" "goed" etc.
had voor elk onderdeel het hoogste gekregen op mijn beoordelingsformulieren

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:57

just_bassie schreef:
kim1207 schreef:

Jij doet volgens mij niet mee met de Orun cursus ofwel?

jawel
en ik loop wel eens tegen zaken aan waarvan ik weet dat de theorie niet klopt.... en waarvan ik ook weet dat het niet werkt, het stadium van trek m aan zn kop en schupt m naar voren heb namelijk al lang achter me gelaten, maar met de weerstandbiedende hand vanuit de orun zie ik wel zulke dingen gebeuren op de orun les.... en goed dat die paarden er van gaan lopen brrrrrr.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:58

Er is toch ook een aparte cursus, via de FNRS? Orun richt zich meer op de wedstrijddressuur. Om te leren rijden zou ik niet aan zo`n cursus beginnen, daarvoor kun je beter met een ruiter meelopen. De cursus doe je om te leren lesgeven en daarbij moet je een minimum nivo aan rijden laten zien als je door wilt stromen naar een hogere fase (het rijgedeelte is puur een toelatingseis om naar de 3e fase door te kunnen stromen).

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:59

ik werk als hippotherapeut en geef therapie aan kinderen met het paard als belangrijkste co assistent. Bedrijfsverzekering wil hippisch diploma. Dan is de Orun het makkelijkst om te doen!!

Jij bedoelt de mmi opleiding. Medewerker manege instructeur. Deze opleiding is idd wel degelijk meer gericht op basis principes van het rijden, maar dan moet je op een manege werken, dat doet ook niet iedereen :D

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:03

(ik doe geen Orun, maar wil even reageren op de discussie naar aanleiding van het artikel in BIT. Ik heb een aantal jaar terug wel de Orun (met rijden) gedaan.)

Ik vond de cursus heel interessant en leerzaam, maar zoals al gezegd wordt veel op het rijden gericht. Er is bij ons niet heel veel aandacht besteed aan het lesgeven, meer aan het verbeteren van je paard.

Zelf ben ik bang aangelegd (eigenlijk wel heel erg bang) en het rijden van andere paarden is voor mij echt iets om buikpijn van te krijgen en ik rij niet de helft van hoe ik zou rijden op mijn eigen paarden. Daarom begin ik dus niet aan de volgende fase.. terwijl ik lesgeven super vindt. Ik zeg al een tijdje er zou een soort 'trainers'cursus moeten komen, waarin wel verder gegaan wordt qua niveau, maar meer gericht op het lesgeven.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:08

kim1207 schreef:
ik werk als hippotherapeut en geef therapie aan kinderen met het paard als belangrijkste co assistent. Bedrijfsverzekering wil hippisch diploma. Dan is de Orun het makkelijkst om te doen!!

Jij bedoelt de mmi opleiding. Medewerker manege instructeur. Deze opleiding is idd wel degelijk meer gericht op basis principes van het rijden, maar dan moet je op een manege werken, dat doet ook niet iedereen :D

ikzelf werk ook binnen die sector, ik geef Equi Therapie :j
oorspronkelijk was dit ook de eis om er te mogen werken, dat ik de Orun zou halen.
was mij vantevoren dus wel bewust dat mijn Equitherapie en de orun niets gemeen zouden hebben :j

maar geef ook op grote schaal les aan kinderen met eigen pony's, en mjah.. die hebben toch een heel andere aanpak nodig dan volwassenen.
de manege opleiding leek mij daarom ook helemaal niets, dat lopende band werk is al vreselijk,en dan kun je alsnog weinig,want mijn leerlingen rijden voor een deel ook concoursen en willen hierin correcte begeleiding ( die weer wel aan bod komt in de orun)

wel heb ik mij nu aangelemd om de Bixie jurycursus te doen, dit lijkt mij wel onwijs leerzaam, valt binnen mijn doelgroep, en is toch KNHS gerelateerd :j

Maar qua lesgeven....ik val schijnbaar overal tussendoor :=

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:11

Ik bedoelde de opleiding lesgeven aan kinderen tot 12 jaar van de FNRS, omdat het over lesgeven aan jeugd en pony`s ging.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:59

kim1207 schreef:
jawel
en ik loop wel eens tegen zaken aan waarvan ik weet dat de theorie niet klopt.... en waarvan ik ook weet dat het niet werkt, het stadium van trek m aan zn kop en schupt m naar voren heb namelijk al lang achter me gelaten, maar met de weerstandbiedende hand vanuit de orun zie ik wel zulke dingen gebeuren op de orun les.... en goed dat die paarden er van gaan lopen brrrrrr.

Hmm ik ben in mijn theorieboek nog nergens een weerstand biedende hand tegen gekomen...je bedoelt misschien een begrenzende hand? Vanuit je teugelhulp?

kim1207 schreef:

Ik vraag me af waarom je de ORUN een prulopleiding noemt. Baseer je dat op kennis? Ben je met de cursus bezig? Waarom ben je eraan begonnen als dit je mening is over de opleiding? Als je de opleiding niet doet, waarom kan jij je dan zo uitten over deze opleiding?
Hoe kom je erbij dat de dressuur in Nederland niet gericht is op de kwaliteiten van het paard? Ken je vanuit de theorie de termen "Happy Athlete", "Durchlässigkeit", "Skala der Ausbildung"? Aan je opmerkingen te lezen heb je geen idee. Ik vind je reakties niet goed onderbouwd en eerder een uiting van frustratie.

Het is prima om ergens een kritische mening over te hebben en dit te uitten, maar ik heb in jou berichten geen onderbouwing gelezen, alleen frustraties.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:46

@Diesel , Kim doet wel mee met de cursus

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:40

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik bedoelde de opleiding lesgeven aan kinderen tot 12 jaar van de FNRS, omdat het over lesgeven aan jeugd en pony`s ging.

maar FNRS gaat toch uit van manegeruiters?

@ somebody: lezen is moeilijk ;)
in stap en draf kon ik prima overweg met de paarden, maar de galop en het lange doorzitten ging moeizaam omdat die paarden hele andere gangen hadden dan waar ik regulier op rij.
en je stelling vind ik ook kant nog wal slaan :n
een instructrice moet op elk paard kunnen wegrijden? waarom? niet iedereen beschikt over een stal vol paarden waar ze lopende band werk mee doen, en persoonlijk ken ik genoeg instructrices die hoog rijden, maar waar ik echt geen les van wil hebben :n
ervaring en inzicht kun je ook halen op andere manieren en op andere dieren, want hoewel ik er misschien niet mee kon wegrijden, kon ik hun fouten wel prima zien en behandelen.
Iedereen heeft zijn eigen sterktes en zwaktes, juist dat maakt de sport breed en intressant toch?
een gemiddelde springruiter zou Anky ook niet vragen als instructrice bij het springen, laat staan dat ze nu zelf een parkours springt. maakt dat haar een slechte instructrice of ruiter?
maar daarom is ze waarschijnlijk wel goed in lesgeven en dressuur,omdat daar haar sterke kanten liggen.
en DAT was nou juist het punt waar het mij om ging, de cursus slaat een gehele discipline over en gaat alleen maar uit van grote paarden en volwassenen tijdens de praktijk. met het rijden helaas voor mij niet te doen, en daar kan de cursus uiteraard niets aan doen,maar aan de doelgroep kan wel iets worden gedaan.
en mjah.. das totaal niet mijn doelgroep of vakgebied, en dat vind ik juist jammer, omdat er meer in mijn cursusgroep waren die mijn richting hadden, en waar de cursus ook niet bij aansloot.
maar bij gebrek aan iets beters is dit wel de enige optie.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:24

Dan snap ik nu helemaal niet...nu je schrijft
Citaat:
een instructrice moet op elk paard kunnen wegrijden? waarom?

Citaat:
ervaring en inzicht kun je ook halen op andere manieren en op andere dieren, want hoewel ik er misschien niet mee kon wegrijden, kon ik hun fouten wel prima zien en behandelen.

Waarom je niet meteen de cursus zonder eigen rijden hebt gekozen, dan hoef je zelf niet meer te rijden en richt je alleen op lesgeven
Waarom moest je dan perse zo lang doorzitten zoals jij beschrijft, dit komt mij tenminste niet bekend voor.

Ik ben het er wel mee eens dat een instructrice op ieder paard moet kunnen stappen.
Waarschijnlijk krijg je allemaal verschillende leerlingen met allemaal verschillende paarden.
Het lijkt mij normaal als een leerling niet uit een probleem komt dat je dan op kunt stappen en weg kunt rijden en een paard kunt verbeteren.
Ongeacht wat voor paard het is.

Dan nog een vraagje aan Lowara
Wat voor paard deed je de cursus eigenlijk mee? ook met een tinker?
Ik vraag dit alleen omdat ik dit niet uit jou verhaal kon halen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:49

@ bassie: de reden dat ik voor het rijden had gekozen, was dat ik gewoon aan alle voorwaardes voldeed, en ik geen reden zag waarom het niet zou lukken.
immers.. ik rij L2 dressuur en kan een B parkours springen, en heb ook ervaring met het rijden van veel verschillende dieren ( wel pony's dus)
pas namate de cursus vorderde kwamen de problemen,omdat je dus de eerste keren op je eigen paard mag rijden, en wij pas na een hele periode begonnen met rijden.
ik reed trouwens ook met een Tinker in de cursus ( die dus L2 dressuur en B springen loopt), en heb ook examen gedaan met een Tinker ( met deze heb ik trouwens met het examen het wel gehaald voor met rijden :+ jippie)

het doorzitten zijn bv stukken met voltes verkleinen, goed voorbereiden in de galop en gewoon doorzitten ( dit moest je ook laten zien tijdens het examen)
doordat ik niet fijn kon zitten kon ik de hulpen niet goed doorgeven, en dus niet fatsoenlijk wegrijden op zulke momenten.

qwua op elk paard weg kunnen rijden; dit kan ik prima bij mijn leerlingen, want die hebben allemaal pony's omdat ik alleen aan kinderen en jeugd lesgeef. hoewel ik eigenlijk zelden tot nooit op een pony stap van een leerling.
mijn motto ( maar dit hoeft niet voor iedereen het motto te zijn natuurlijk)
als instructrice hoor je dit gewoon goed over te kunnen brengen op je leerling, die het dan zelf kan oplossen.
op het moment dat dit niet kan, klopt er iets niet van je instructie.

enige momenten dat ik op dieren van leerlingen stap, is als ze echt raar doen en dus een gevaar opleveren voor mijn leerlingen ( vaak beginnen die immers jong en onervaren)
dus bokken, ervandoor gaan etc.
verder heb ik tot nu toe geen noodzaak gezien om erop te gaan, leerlingen kunnen het prima zelf oplossen :j

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:21

@Lowara, ik ben het aardig met je eens vwb de cursus en de doelgroep te lesgeven bij behalen van de opleiding. Ik denk dat er een aparte cursus zou moeten zijn voor de doelgroep ponyruiters (dus niet de FNRS). Die gebieden een heel andere aanpak van didaktiek. Daar worden 3 pagina's in het hele theorieboek aan besteed en de praktijk is gericht op D/E pony's en paarden. Voornamelijk vanwege het Skala der Ausbildung. (kim1207 ;) )
De cursus zoals die er nu uitziet is gericht op (jong)volwassenen.

Ik ben het niet met je eens over het feit dat je niet op elk paard zou kunnen stappen en de basis zou moeten kunnen met elk soort paard. Alhoewel (met alle respect) een goed gaande galop met een draver is voor zelfs Edward niet te doen. Dat komt voornamelijk omdat ze niet galopperen in 3 tempi, maar in 4 tempi.
Maar een paard met ruime gangen zou niet je beperking moeten zijn. Je zou je leerlingen moeten kunnen begrijpen met een groot paard, zowel met een kleine pony. Je verweer vind ik slechts een verbloeming van jou tekortkoming.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:03

Diesel54 schreef:
kim1207 schreef:

Hmm ik ben in mijn theorieboek nog nergens een weerstand biedende hand tegen gekomen...je bedoelt misschien een begrenzende hand? Vanuit je teugelhulp?

Ik vraag me af waarom je de ORUN een prulopleiding noemt. Baseer je dat op kennis? Ben je met de cursus bezig? Waarom ben je eraan begonnen als dit je mening is over de opleiding? Als je de opleiding niet doet, waarom kan jij je dan zo uitten over deze opleiding?
Hoe kom je erbij dat de dressuur in Nederland niet gericht is op de kwaliteiten van het paard? Ken je vanuit de theorie de termen "Happy Athlete", "Durchlässigkeit", "Skala der Ausbildung"? Aan je opmerkingen te lezen heb je geen idee. Ik vind je reakties niet goed onderbouwd en eerder een uiting van frustratie.

Het is prima om ergens een kritische mening over te hebben en dit te uitten, maar ik heb in jou berichten geen onderbouwing gelezen, alleen frustraties.

even een korte reactie
weerstandbiedende hand bladzijde 31 van rijtechniek dressuur. Wordt hier op les regelmatig tot zeer vaak gebruikt, zonder er rekening mee tehouden dat een paard zich pas kan ontspannen wanneer hij volledig rechtgericht is. dan pas kan een paard biomechanisch gezien de rug en bovenlijn ontspannen en de onderlijn aanspannen

Ik vind dat in grote lijn de theorie ook klopt, gebaseerd op de oude klassiekers, maar de praktijk laat zien dat er in veel van de lessen )en van de dressuursport in het algemeen, weinig terug te vinden is van durchlassichkeit en happy athlete, het scala der ausbildung ook super, maar wordt helaas niet vaak goed toegeoast. Veel paarden lopen in natuurlijk evenwicht onder de ruiter, dus op de voorhand (vaak in de krul getrokken'. Dat heeft geen bal met ontspanning en aanleuning en nageeflijk zijn te maken...

Maaar goed daar gaat volgens mij dit topic ook helemaal niet over. Ik ben een groot fan van de klassieke dressuur en het gebruiken van dressuur om een paard te verbeteren en te versterken. Dresssuur is er voor het paard en het paard niet voor de dressuur. Ik denk dat er maar weinig mensen ook daadwerkelijk hun dressuuroefeningen kiezen omdat ze weten wat de toegevoegde waarde van de oefening is± waarom schoudervoor rijden, waarvoor appuyeren. Meestal doen ze het omdat het in het profje gereden moet worden.... maar wat de trainingstechnische waarde ervan is weten veel ruiters niet..

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:02

Ik ben blij met je "korte" reaktie :j ik lees onderbouwing en begrijp waar je naartoe wilt.
Het onderstreept mijns inziens toch dat je al heel wat haalt uit de "prut" opleiding ORUN.
Want je onderbouwing klinkt mij helemaal het doel wat we allemaal voor ogen hebben. En dat komt allemaal naar voren in de opleiding.

Als ik zo vrij mag zijn om wel de volledige theoretische tekst te quoten van pagina 31:
Onder weerstand bieden wordt verstaan het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter om vermeerdere druk van het paard op het bit te weerstaan, tot het moment dat het paard zich ontspant in nek en kaak, en nageeft, als gevolg van de inwerkende zit- en kuithulp van de ruiter.

En een rechtgericht paard is een gevolg van ontspanning, niet andersom ;)

Ik ben blij met de opleiding en zou voorstander zijn dat elke ruiter op zijn minst de theorie zou moeten kennen. Dat zou een grote vooruitgang zijn in de paardensport en het niveau een stuk verhogen in de basissport.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 02:04

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:09

Heeft er nog iemaand wedstrijd dit weekend???? Kom in de knoei met de opdracht omdat degene waar ik mee zou gaan een kreupel paard heeft. Stress!!!!! Moet donderdag alles laten zien aan de cursusleidster en dan snel opsturen naar de KNHS. Wie kan mij helpen?

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:00

@ schaapie18: ben je in de afgelopen maanden niet een keer meegeweest naar een wedstrijd van iemand? Dan kun je daar toch ook nog een verslagje over schrijven?

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:18

Das wel een beetje laat als je weet dat het voor de 20e binnen moet zijn bij de KNHS.....

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:45

Heb je idd niemand die de afgelopen maanden op wedstrijd is geweest?
De combinatie die ik begin januari zou volgen had ook een kreupel paard dus pak nou maar een oude wedstrijd van november...
Misschien niet helemaal zoals het moet, maarja, ik moet toch iets op papier kunnen zetten!