Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:53

Ja, nou en? Mentaal of fysiek maakt toch niet uit? Ik heb overigens een voorbeeld uit mijn eigen praktijk aangehaald, en persoonlijk vind ik dat ik met die Vos knapper weet te presteren dan met mijn merrie Knipoog maar als je dat niet aanstaat, wil ik best een algemeen voorbeeld bedenken hoor.

Ik geef alleen maar aan dat het beide kanten opwerkt, maar dat wil je kennelijk niet horen. Als het SOMS moeilijker is met een koudbloed, is het ook SOMS moeilijker met een KWPN-er. Logica en goed lezen Knipoog

Maar kennelijk, als het om een fysieke belemmering gaat, is het heel knap als je dan toch weet te presteren, maar als het om een mentaal issue gaat, geldt dat niet. Vreemd Verward

Maar ik had mezelf grondig voorgenomen niet meer met jou in 'discussie' te gaan, en daar ga ik me weer aan houden.

/edit
typo's

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:00

Lielle schreef:
Ja, nou en? Mentaal of fysiek maakt toch niet uit? Ik heb overigens een voorbeeld uit mijn eigen parktijk aangehaald, en persoonlijk vind ik dat ik met die Vos knapper weet te presteren dan met mijn merrie Knipoog maar als je dat niet aanstaat, wil ik best een algemeen voorbeeld bedenken hoor.

Ik geef alleen maar aan dat het beide kanten opwerkt, maar dat wil je kennelijk niet horen. Als het SOMS moelijker is met een koudbloed, is het ook SOMS moeilijker met een KWPN-er. Logica en goed lezen Knipoog

Maar kennelijk, als het om een fysieke belemmering gaat, is het heel knap als je dan toch weet te presteren, maar als het om een mentaal issue gaat, geldt dat niet. Vreemd Verward

Maar ik had mezelf grondig voorgenomen niet meer met jou in 'discussie' te gaan, en daar ga ik me weer aan houden.

Verward Ik geef alleen maar aan dat ik geloof dat ik het met die stelling van Noussie eens ben. Jee zeg, lange tenen?
Verder had ik helemaal geen voornemen, zou niet weten waarom. Maar als ik dit soort ietwat agressieve teksten als antwoord krijg, hou ik me wel aan mijn zojuist voorgenomen beslissing: Ja Doei, doei
Daar ben ik heel goed in namelijk. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:04

Prima, afgesproken Ja

Overigens is jouw vorige bericht expliciet aan mij gericht, en dan mag je een antwoord verwachten. Maar als je het met Noussie eens bent, zou jet het ook met mijn tweede alinea eens moeten zijn, daar staat nl hetzelfde.

En ik zeg toch niet dat jij je iets had vooprgenomen Verward IK had me iets voorgenomen en daar houd ik me nu weer niet aan.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:05

Hoho, lief zijn voor elkaar! Haha! Knipoog

Om het even heel algemeen te houden, vergelijk het eens met een sport die je als mens beoefent, bv turnen. Als ik een propje ben met korte pootjes zal ik waarschijnlijk nooit wereldkampioen worden. Dat zal ik moeten accepteren. Als ik voor mijn plezier wil blijven turnen dan kan dat, maar topniveau zal het niet worden. Een jury zal mij geen hogere punten geven omdat het knapper van mij is dat ik er de oefening toch uit kan persen. Als het mij toch lukt om een oefening goed uit te voeren zal mij dat dezelfde punten opleveren als een lange slanke turnster. Niet meer, want ondanks dat het mij waarschijnlijk meer moeite kost ben ik niet knapper als mijn langere slankere concurrent. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om iets te gaan doen dat beter bij me past, bv kogelstoten als het me om de prestatie gaat en niet alleen om de lol in de sport......
(Ik ben me er van bewust dat deze vergelijking niet volledig op gaat maar ik denk dat het idee duidelijk is...)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:06

helemaal mee eens wollie. Dat probeer ik al wat langer te zeggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:13

ik vind het ook een goede vergelijking.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:25

SGWOllie schreef:
Hoho, lief zijn voor elkaar! Haha! Knipoog

Om het even heel algemeen te houden, vergelijk het eens met een sport die je als mens beoefent, bv turnen. Als ik een propje ben met korte pootjes zal ik waarschijnlijk nooit wereldkampioen worden. Dat zal ik moeten accepteren. Als ik voor mijn plezier wil blijven turnen dan kan dat, maar topniveau zal het niet worden. Een jury zal mij geen hogere punten geven omdat het knapper van mij is dat ik er de oefening toch uit kan persen. Als het mij toch lukt om een oefening goed uit te voeren zal mij dat dezelfde punten opleveren als een lange slanke turnster. Niet meer, want ondanks dat het mij waarschijnlijk meer moeite kost ben ik niet knapper als mijn langere slankere concurrent. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om iets te gaan doen dat beter bij me past, bv kogelstoten als het me om de prestatie gaat en niet alleen om de lol in de sport......
(Ik ben me er van bewust dat deze vergelijking niet volledig op gaat maar ik denk dat het idee duidelijk is...)

Heb je helemaal gelijk in!

Wie rijdt er hier allemaal al GP met zijn KWPN'er?

het gaat hier toch gewoon om het basiswerk? Nou ieder gezond paard met 3 normale basisgangen moet dat kunnen halen hoor.

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:01

Lielle schreef:
en soms moeten mensen met een kwpn-er er harder aan trekken dan iemand met een fjielinker. Is dat dan ook knapper? Mijn merrie wordt helemaal maf als ze op een crossterrein is en eerst nog een saai dressurproefje moet lopen terwijl mijn bijrijdpaard braaf blijft lopen. Ben ik dan met mijn merrie knapper dan met de Vos?

als jij op een nette manier toch je proef kan rijden vind ik dat idd erg knap!

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 08:24

noussie schreef:
Lielle schreef:
en soms moeten mensen met een kwpn-er er harder aan trekken dan iemand met een fjielinker. Is dat dan ook knapper? Mijn merrie wordt helemaal maf als ze op een crossterrein is en eerst nog een saai dressurproefje moet lopen terwijl mijn bijrijdpaard braaf blijft lopen. Ben ik dan met mijn merrie knapper dan met de Vos?

ik vind het belangrijker om er zelf plezier in te hebben om met je paard een proef te rijden .. ik heb een fries .. rij alleen onderlinge wedstrijden .. win ook nooit wat.. haal lage punten .. maar heb erg veel lol.. Haha! en daar doe ik het voor Pling

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:09

al vind ik friezen in de dressuur ook prachtig overigens hoor!

maar plezier is absoluut belangrijk,dat ben ik zelf een beetje verloren tijdens het wedstrijdrijden,daarom doe ik voorlopig lekker gewoon rijden,en als ik weer plezier in het wedstrijdrijden kan hebben,doe ik weer mee

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:03

ATE schreef:

ik vind het belangrijker om er zelf plezier in te hebben om met je paard een proef te rijden .. ik heb een fries .. rij alleen onderlinge wedstrijden .. win ook nooit wat.. haal lage punten .. maar heb erg veel lol.. Haha! en daar doe ik het voor Pling[/quote]

haha hier ben ik het ook echt mee eens!! je moet genieten van je wedstrijden! Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:06

Afgelopen zondag werden de 1e en 2e plaats ingevuld door....2 tinkers! en dan nog van die grote stevige logge ook Knipoog. Heerlijk die waardering!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 07:08

dan zullen ze gewoon een nette proef hebben gelopen,mooi toch.

het maakt mij niets uit wie er binnenkomt of wint.
ieder doet er even hard zijn best voor.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:56

Lielle schreef:
Ja, nou en? Mentaal of fysiek maakt toch niet uit? Ik heb overigens een voorbeeld uit mijn eigen praktijk aangehaald, en persoonlijk vind ik dat ik met die Vos knapper weet te presteren dan met mijn merrie Knipoog maar als je dat niet aanstaat, wil ik best een algemeen voorbeeld bedenken hoor.

Ik geef alleen maar aan dat het beide kanten opwerkt, maar dat wil je kennelijk niet horen. Als het SOMS moeilijker is met een koudbloed, is het ook SOMS moeilijker met een KWPN-er. Logica en goed lezen Knipoog

/edit
typo's

hmm maar kwpn is ook niet echt op karakter gefokt meer op rijtypisch goe kunnen lopen enz. en als je dan het karakter niet meeneemt dan vraag je er ook om uiteindelijk...
dus dat heeft hier niet zo veel mee te maken lijkt mij, want zo een heethoofd loopt meestal juist wel weer de sterren van de hemel als ie rustig is dusja...

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:59

Aranel schreef:
Fitzroy schreef:
Ik houd ook niet koudbloeden. Vraag me altijd af waarom zo iemand dressuur gaat rijden zonder een daarvoor geschikt paard.

Deze opmerking vind ik kortgezegt nergens op slaan Duivel
Tuurlijk, de meeste koudbloeden zullen het niet heel hoog schoppen in de dressuur, maar dat betekent niet dat ze meteen allemaal ongeschikt zijn voor dressuur... Pling

ik ken best veel koudbloeden die het goed doen in de dressuur, dus ik vind die opmerking ook nergens op slaan. ze hebben mij ook ooit geprobeert een warmbloed te verkopen, maar ik hou het bij de koudbloeden. ik vind het knap als je zo hoog komt, maar nog knapper als je met een koudbloed zo hoog komt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:02

Siria schreef:
Lielle schreef:

/edit
typo's

hmm maar kwpn is ook niet echt op karakter gefokt meer op rijtypisch goe kunnen lopen enz. en als je dan het karakter niet meeneemt dan vraag je er ook om uiteindelijk...
dus dat heeft hier niet zo veel mee te maken lijkt mij, want zo een heethoofd loopt meestal juist wel weer de sterren van de hemel als ie rustig is dusja...

helemaal mee eens. Maar als er gezegd wordt dat een tinker niet gefokt wordt op de dressuur en dat je er dan ook om vraagt uitiendelijk, is dat raar Verward

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 01:00

Starbreeze schreef:
het gaat hier toch gewoon om het basiswerk? Nou ieder gezond paard met 3 normale basisgangen moet dat kunnen halen hoor.

Helemaal mee eens Haha! Knipoog
En als je samen plezier beleeft met de wedstrijden, prima toch!!!!! Haha!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:31

Zó, dit is nog eens een lang topic geworden.
Zelf rijd ik ook met mijn fjord wedstrijden. L1 dressuur met nu 11 winstpunten en L springen. Ik ben van mening dat als een koudbloed een oefening op dezelde manier uitvoerd als een KWPN'er (Die heb ik ook ja), dat daar dan eenzelfde cijfer uit moet rollen. Het kost meestal meer moeite om met een koudbloed een bepaalde oefening te voltooien, maar dat betekend niet dat de waardering daardoor hoger moet zijn.

Ik rijd mijn wedstrijden voor de lol en ik weet ook dat ik misschien meer ervoor doe dan de mensen die elke wedstrijd weer standaard bovenaan staan, maar dat maakt mij niet uit. Zij doen er ook veel voor en verdienen die prijs dan dus ook. Makkelijk zat.
*typfout.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:36

Snoevie schreef:
dan zullen ze gewoon een nette proef hebben gelopen,mooi toch.

daar mag je toch zeker wel van uit gaan dat ze dat gedaan hebben Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:24

tinkerXXlufX schreef:
ik vind het knap als je zo hoog komt, maar nog knapper als je met een koudbloed zo hoog komt.

het is niet knapper van de een als van de ander!
dat vind ik echt een beetje rare opmerking.

ik vind het van iedereen even knap als ze zo hoog zijn gekomen,ongeacht het type paard en dat maakt ook niets uit

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:51

Hmmm met een logge zwaargebouwde vind ik het anders dan met een lichtvoetige epony bijvoorbeeld. Die hebben de bouw iets meer mee, de rest is natuurlijk ook trainen maar sommige dingen kunnen fysiek een stuk meer inspanning kosten van de een.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:07

Even mijn mening Bloos (Oeeehhh nu komt het Clown ):

Natuurlijk doet iedereen zijn best. Of je nu op een KWPN'er of op een fjord/haflinger/tinker de GP-ring in rijdt, het is allemaal knap!

Ik vind echter wel.. De koudbloedpaarden hebben vaak minder goede middengangen. Dat is algemeen bekend. Als je dan een wp haalt in de Z (met de uitgestrekte draf op zo'n lang eind) vind ik dat best wel knap ja, je hebt het dan gecompenseerd met andere oefeningen.

Aan de andere kant: Bij de KWPN'ers heb je er soms echte heethoofden tussen zitten. Dat heb je bij de koudbloedpaarden weer wat minder.

Verder denk ik dat inderdaad erg veel koudbloed-paarden-mensen ( Koe ) bij voorbaat al gaan denken "Oh, ze kijken op me neer. Grrrrr....." Natuurlijk kijken niet alle mensen op je neer. Laatst reed ik in Oosterwolde langs de internationale dressuur en je had die reacties moeten horen van die amazones. "Wat een leuke pony", "Wat loopt ze mooi". Er zei zelfs een: "Zo'n haflinger heb ik nog nooit gezien". Oh ik groeide enorm Haha! , whihi..!!
Nee, maar wat ik hiermee wil zeggen is dat er ook genoeg mensen zijn die het leuk vinden en ik trek me er gewoon ook niets van aan.

Ik was in Maart op de KNHS-kampioenschappen met m'n haffie en ik moet zeggen dat daar niet zo'n leuk sfeertje hing bij het inrijden. Er waren echt een paar bij die erg vaag deden. Steeds afsnijden en dan lachen enzo. En ik maar: "Sorry, sorry, oeh, sorry". Kijk daar krijg je op het laatst echt genoeg van. Er werd zelfs gezegd: "Wat doen die nou hier?" Noujaaa!!

Maar ik had toch nog een leuke plaats dus Whatever Knipoog .

Dit wou ik even kwijt. Ik denk dus wel dat sommige koudbloed-ruiters iets meer moeite moeten doen, maar het is gewoon altijd knap als je een nette proef rijdt. Ook met Bonfire of Salinero! Haha!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:19

Nou, mensen kiezen er zelf voor om met een koudbloed de ring in te gaan, hoeven ze toch niet te verwachten dat ze daardoor hogere scores halen omdat het zogenaamd knapper is. Kom zeg, ga dan niet met een koudbloed de ring in als je dat verwacht.

Chilopoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:31

Even goed lezen.
Ze zegt dat het altijd knap is als je een goede proef rijdt, ook met een Bonfire of Salinero.
Ze zegt niet dat het knapper is met een koudbloed en dat je daarom meer punten moet krijgen.

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:39

xx_Horsiex schreef:
Nou, mensen kiezen er zelf voor om met een koudbloed de ring in te gaan, hoeven ze toch niet te verwachten dat ze daardoor hogere scores halen omdat het zogenaamd knapper is. Kom zeg, ga dan niet met een koudbloed de ring in als je dat verwacht.

waar lees jij hier dat er verwacht wordt dat je hogere scores haalt als je met een koudbloed gaat starten?