Jurycursus 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Jurycursus 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:17

Jury er staat ook iets over vaste opening bij a wordt als gesloten beschouwen. Maar dat was dus discussie hoe groot mag die vaste opening zijn. (ik ga toch knhs mailen ben benieuwd wat die zeggen).

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:20

Colette, de zin die ik in mijn vorige post heb gezet staat in het reglement. art 120 sub 7
Op welke zin doel jij? (kan ik even niet vinden)
Laatst bijgewerkt door EllyC op 10-06-12 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:21

Ik heb zo niet bij de hand maar dit stond achter elkaar geloof ik?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:23

art 130 lid 1
wordt weer gesproken over vaste opening bij A en wel of niet sluiten van de opening.
Tja, ik blijf er toch wel bij dat ik in het voordeel van de ruiter had besloten bij een hele grote opening, maar dan blijft natuurlijk de vraag open staan wanneer het een hele grote opening is of niet :+
Laatst bijgewerkt door EllyC op 10-06-12 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:23

Het is en blijft lastig om zoiets te beoordelen zonder dat je het gezien hebt, maar als er een hek staat rond de gehele bak, afgezien van de opening/ingang, dan lijkt me dat een afgesloten ring!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:26

Jury je bent me voor zoals je ziet staat er ook iets mbt vaste opening (wat hier dus was alleen wel een hele grote).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:06

Wat zie ik toch steeds veel vragen komen van pas geslaagde die je gewoon kunt vinden of geleerd hebt tijdens de cursus. Iedereen kan zich vergissen of fouten maken maar zie veel vragen die vers in het geheugen zouden moeten zitten

Wat ik echt een domme vernieuwde regel van de knhs vind, is het op mogen geven voor een nieuwe cursus binnen een jaar als je minimaal 20 (of is het 30?) keer in het eerste jaar gejureerd hebt.

Die nieuwelingen moeten bijna iedere week ergens jureren en soms tweemaal per week. Tijd om bepaalde beslissingen te laten bezinken is er niet omdat je dan alweer een nieuwe groep deelnemers voor je hebt.
Mijn inziens krijg je hier geen ervaringsdeskundige van die met veel plezier jureren maar juryleden die 'gefrustreerd' aan de minimale eis moeten voldoen voor de volgende cursus.

Volgens mij geen verbetering van de regels

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:26

Vonneke, ik ben geen nieuweling en stond bij de cursussen bekend als iemand die diep in de reglementen dook. Toch lukt het steeds weer om een regel boven water te krijgen die mij verrast.
[JI] 2 x starten zelfde jury is hier zo'n voorbeeld van.
Staat allemaal wel in het reglement, niemand die het hanteert en ook de bij de laatste Z bijscholing wist niemand het.
ik vind het niet eerlijk dit op nieuwelingen te gooien en of het dan 1 of 2 jaar is dat maakt dan ook niet uit. Sterker nog, laat ze het ajb vragen, dat vele malen liever. Kunnen de ouwelingen wellicht ook nog wat van leren en vragen is mijn inziens vele malen beter dan dan maar je eigen zienswijze hanteren.
De (hele) ouwelingen weten er overigenn ook een potje van te maken. Laatst kwam ik er weer 1 tegen waarbij je in het M de ring niet inmocht (en je kon er echt niet omheen) en iemand die bij 3 vermeende programmafouten =2, -4 en -8 gaf. :o?
En waarom zou je gefrustreerd raken als je elk weekend jureert? :)

Bij de Z cursus hadden verschillende cursisten wel de vraag of Z nu echt zo'n meerwaarde had. Was hier echt een volledige cursus voor nodig? 1 uurtje voor de reglementen zou mijn inziens voldoende moeten zijn. Toch als je kijkt hoeveel vragen het doornemen van deze reglementen opriepen........
Persoonlijk vond ik de overgang van B/L naar M lastiger dan die van het M naar het Z.
Er zaten bij ons verschillende mensen die alleen B/L hadden (M dus over mochten slaan). Dat vond ik best wel heftig voor hen maar ze kwamen de cursus met vlag en wimpel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:51

Niet gefrustreerd om het feit dat je ieder weekend jureerd, wel omdat je perse een bepaald quotum moet halen om in okt weer de nieuwe cursus te mogen doen.

Van vragen stellen leer je inderdaad. Maar hier worden dingen gevraagd die op de cursus besproken worden en in het reglementenboekje staan. Die mogen nog wel vers in je geheugen staan.

Ik vond de regel, minimaal 2 jaar jureren voordat je vervolgcursus mag doen een veel betere regel. Ik lees hier best wat posts die onzeker overkomen. Niet handig voor een jury.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:02

vonneke mbt reglement, zoals je hebt kunnen lezen heb ik ook daadwerkelijk de reglementen erbij gepakt/ernaar gehandeld. Echter was de vraag of je dit als een vaste opening kunt zien... Gezien als je hem wil sluiten je een hele rij hekjes moet pakken en niet 1 of 2...
Zoals jury al aangeeft (denk ik te lezen) is het niet zo zwart-wit en dus zitten mensen hier anderen (mij ;)) af te straffen op het feit dat ik graag zeker wil weten of ik in een situatie goed gehandeld hebt, mocht hij zich opnieuw voordoen.... Dan hoef je het niet te laten 'bezinken', want dan trek ik volgende keer dezelfde conclusie/beslissing (terwijl deze misschien foutief is, omdat ik het reglement misschien verkeerd geinterpeteerd heb). Dan is dit toch een prachtig topic om zoiets bespreekbaar te maken....

(De vorige vraag van mij was iets mbt een zwarte rijbroek, ja ik weet wat daarover in het reglement staat... Maar weer is het niet zo zwart-wit (het mag niet tenzij het club tenue is), dan zegt men vraag of het clubtenue is... Klopt kan, maar dan moet je wel op de mooie blauwe ogen van de ruiter geloven.... Dus is dat niet zo zwart-wit ;)) *Ik ken immers niet alle club-tenue's uit mijn hoofd...?)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:07

Je geeft zelf het goede antwoord al Colette, het is niet anders.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:48

Bettine schreef:
Colette; achteraf checken kan je beter doen bij de KNHS, dan door als jury zijnde hier alles in slecht Nederlands op Bokt te kwakken waar de hele wereld het kan lezen. Dat komt je naam niet ten goede.

Ik kan het niet laten om even te reageren, ondanks het feit dat ik geen jury ben, maar het onderwerp van "discussie".
Ik vind het prima dat iemand zich kwetsbaar durft op te stellen en als mensen zo iemand dan een slechte naam geven, zegt dat meer over die mensen dan de jury in kwestie wat mij betreft.
Wel denk ik dat als iemand echt twijfelt, je meer aan een antwoord hebt van de KNHS. Tenminste, als je het aan de juiste persoon vraagt en een goed onderbouwd antwoord krijgt. Dan heb je een officieel houvast. ;)
Trouwens, ik verwijt "mijn" jury niks en ze kwam heel correct en zelfverzekerd over en gaf uitleg over haar argumenten wat ik alleen maar kan waarderen. Gewoon op gelijk niveau een gesprek aangaan over iets waar we allebei liefhebberij aan hebben. Duzzz..... Daar zouden sommigen zich een voorbeeld aan kunnen nemen. De meesten nemen nog voor de prijsuitreiking de benen en zijn helemaal niet aanspreekbaar.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:18

En zo is het maar net Vur. Fijn dat je je even meldt in dit topic.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:06

Graag gedaan. En succes verder allemaal met het in mijn ogen soms best lastige vak van jury zijn. ;)

Prettywomann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:18

weten jullie al wanneer de inschrijving van de IL Cursus word geopend voor dit jaar?
had al gekeken op de KNHS site, kon helaas niets vinden

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:18

Ben ik ook benieuwd naar inderdaad!

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:25

Volgens mij is het meestal zo dat de informatie in juli/augustus komt en dat je dan tot begin september kunt inschrijven. Nog even geduld dus ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:46

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:52

Ik heb tot 2 september geen afspraken meer staan om te jureren:(. Dus als iemand wat kwijt wil, graag. Vind het erg leuk om te doen.