ORUN 2009/2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:08

Kit_for_ever schreef:
Heeft een van jullie de Bit? Daar staat nu een stuk in over de Orun. Nouja, over de lesgeefcursussen in het algemeen.

Die heb ik!

daffodil

Re: ORUN 2009/2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:10

Ik heb het ook gelezen en ik ben het er ook helemaal mee eens! Destijds ben ik gezakt op het rijden maar had als enige van de cursus een 9 voor het lesgeven....maarja daar ging het blijkbaar niet om, het ging om het rijden. Ik blijf dat te raar voor woorden vinden!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:46

Ik doe nu de cursus zonder eigen rijden, volgens het artikel in Bit een goede zet om die cursus te introduceren.
In eerste instantie verbaasde ik me over het feit dat er mensen in de cursus zitten die in een ver verleden slechts een paar keer op de rug van een paard hebben gezeten. Nu ik zo dat artikel lees is het inderdaad eigenlijk heel goed dat er nu ook een kans geboden wordt aan diegene die op de grond misschien wel heel erg goed zijn. Wat het artikel zegt: het is een cursus om de capaciteit van lesgeven te beoordelen, het moet geen veredelde rij-opleiding zijn.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:53

Die cursus heb ik dus ook gedaan toen ik zelf net begon met wedstrijden rijden, die cursus was 100x beter, leuker en nuttiger dan de cursus die ik er na heb gedaan. Kan dat dus ook echt helemaal aanraden....die andere cursus is bijna alleen maar gefocust op het rijden, terwijl het verdorie een cursus is om les mee te gaan geven!!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:59

Begrijp ik goed dat jij eerst Niveau 2 zónder eigen rijden hebt gedaan en daar de cursus mét eigen rijden?

Als je opzoek bent naar een veredelde rij-opleiding kun je inderdaad beter een paar maanden intern gaan bij een (grote) ruiter naar keuze. Orun moet een cursus voor het lesgéven blijven!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:01

Ja klopt, toen heette de eerste cursus nog Basiscursus en die andere Orun eerste fase maar goed de inhoud van het theorieboek was precies gelijk!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 15:38

toch heb ik het idee dat niveau 2 met rijden wel deglijk een combinatie is van je lesgeefcapeciteit en rijcapeciteit

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:34

Diesel54 schreef:
just_bassie schreef:
@Waaltje volgens mij worden deze lessen niet ingehaald
Bij ons in ieder geval niet.

De lessen schuiven gewoon door, zo werd het ons uitgelegd toen er een les uitviel.

Onze lessen schuiven inderdaad ook door, maar aangezien wij al op 6 april examen hebben komen we 3 lessen te kort en deze worden ingehaald. We hebben zelfs 2e paasdag (5 april) nog onze laatste les.
Kortom door de weersomstandigheden loopt hij bij ons flink in de soep. Als het examen later gepland zou worden zou het inhalen helemaal geen probleem zijn, maar nu dus wel. Dit gaan we naar alle waarschijnlijkheid op 1x een hele zondag en 1x een halve zondag doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:58

Kit_for_ever schreef:
Als je opzoek bent naar een veredelde rij-opleiding kun je inderdaad beter een paar maanden intern gaan bij een (grote) ruiter naar keuze. Orun moet een cursus voor het lesgéven blijven!

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is wel fijn als een instructeur ook zelf veel ervaring in het zadel heeft en handigheid heeft in het oplossen van bepaalde problemen waar de lesklanten tegenaan kunnen lopen.

Angelatommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:02

ik ben ook bezig met me orun.
In Hazerswoude dorp bij stal Groenenwoude.

Het is echt onwijs veel wat we moeten leren |(

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:47

KarinvdM schreef:
Kit_for_ever schreef:

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is wel fijn als een instructeur ook zelf veel ervaring in het zadel heeft en handigheid heeft in het oplossen van bepaalde problemen waar de lesklanten tegenaan kunnen lopen.

Ábsoluut! Daar doelde ik ook op in een eerdere post.
Een tijdje geleden uitte ik mijn verbazing tegen de cursusleider over het feit dat het meerendeel van onze cursisten geen ervaring heeft in het 'echte' rijden. Ik vroeg me af hoe je dan een goede instructeur kunt worden. Zij verklaarde dit op dezelfde manier als waarop dit in het artikel in Bit staat.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:56

Dan moeten de toelatingseisen veranderd worden want L1 met een winstpunt haalt echt iedereen....dat is geen criterium om voldoende ervaring in het rijden te hebben. En dat leer je ook echt niet tijdens de cursus want die paar keer dat je op een ander zijn paard zit, is niet voldoende om je rijvaardigheid zo te verbeteren dat je daar in het lesgeven profijt van hebt.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:13

daffodil, even off topic, maar je topic die je in je onderschrift hebt, GE-WEL-DIG!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:10

Ja of maak er van 2x L1 met een wp,mn moeder dacht zelfs aan 3x :D
Er word nu idd veel nadruk gelegd op het eigen rijden, nu vind ik dit zelf absoluut geen probleem.
Als je zelf echt 100% op het lesgeven wilt richten dan kun je idd beter de cursus zonder eigen rijden doen

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:39

Doorzetter schreef:
Als je nu iedere dag gaat leren, en voor jezelf vragen gaat maken dan moet het wel te doen zijn lijkt mij.
Wel vind ik die pvb's met name organiseren van een activiteit wat lastiger.

Nu hopen dat die sneeuwtroep weggaat, dan kunnen we eindelijk onze paardjes een beetje goed voor elkaar hebben.

Haha ja klopt als ik nu iedere dag zou gaan leren dan zou het easy zijn. Alleen ik ga naar school, heb 2 paarden te rijden en werk ook nog. Dus leren komt echt pas in de weekenden wanneer ik geen wedstijrden rij. Ik heb er zelf voor gekozen en natuurlijk ga ik leren en mn best doen maar elke dag leren is totaal niet realistisch!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:40

just_bassie schreef:
Er word nu idd veel nadruk gelegd op het eigen rijden, nu vind ik dit zelf absoluut geen probleem.
Als je zelf echt 100% op het lesgeven wilt richten dan kun je idd beter de cursus zonder eigen rijden doen

Ik ben het helemaal met je eens, maar zonder eigen rijden kan je niet doorstromen..

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:49

Waar een wil ....is.... een weg
Nellekeee schreef:
Doorzetter schreef:
Als je nu iedere dag gaat leren, en voor jezelf vragen gaat maken dan moet het wel te doen zijn lijkt mij.
Wel vind ik die pvb's met name organiseren van een activiteit wat lastiger.

Nu hopen dat die sneeuwtroep weggaat, dan kunnen we eindelijk onze paardjes een beetje goed voor elkaar hebben.

Haha ja klopt als ik nu iedere dag zou gaan leren dan zou het easy zijn. Alleen ik ga naar school, heb 2 paarden te rijden en werk ook nog. Dus leren komt echt pas in de weekenden wanneer ik geen wedstijrden rij. Ik heb er zelf voor gekozen en natuurlijk ga ik leren en mn best doen maar elke dag leren is totaal niet realistisch!

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:11

Ik gebruik dit als opstap cursus .
Wil volgend jaar de IPG gaan volgen bij de FPG .
Dat is om gehandicapte ruiters paardrijles te mogen/en te kunnen geven .Daar moet je zelf wel bij kunnen rijden en zelf ook op L1 nivo rijden .Wil eind dit jaar met mijn haflinger pony starten in de B .

Als je inderdaad super rijd kun je beter Deurne volgen of bij een goede grote stal gaan rijden .

Heb idd ook het Bit gelezen , het is goed dat ze aan het veranderen zijn . Over een aantal jaar is het helemaal goed geregeld en hebben ze waarschijnlijk allemaal nieuwe soorten cursussen bedacht .Iets waar wij nu niks aan hebben met zijn alle .

Groetjes M

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:47

Hoop alleen wel dat ik door kan stromen naar de IPG en niet ook nog de commandante cursus moet doen .
Weet iemand dat toevallig ?

Kon het niet vinden omdat ze de namen van de opleidingen hebben veranderd

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:48

Het staat op de site (van de FPG) als je de cursus (IPG) zelf aan klikt waar je aan moet voldoen en je wordt toegelaten met ORUN niveau 2 volgens mij, tensminste dat is wat er staat.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:14

Nellekeee schreef:
just_bassie schreef:

Ik ben het helemaal met je eens, maar zonder eigen rijden kan je niet doorstromen..

ik denk dat ze zowiezo die eisen anders moeten maken qua rijden.
als ik naar mijn eigen ervaring kijk.. ik rijdt al jaren paard, rij ook dieren in voor anderen, en corrigeer veel dieren voor klanten.
toch heb ik het rijden op de cursus niet gehaald; ( maar voor het lesgeven alles het hoogst mogelijk gehaald :+)
reden? ik ben grote pony's gewend, en rij zelf op Tinkers al zo'n 10 jaar ( wel sportmatig) welke allemaal redelijk vlakke gangen hebben.
en waar moest je voornamelijk in de cursus op rijden?
grote paarden met ruime gangen, zodat ik bv absoluut niet kon doorzitten of de galop goed kon vragen.
en ja.. dan red je het niet in een paar lessen om dat op te vangen en aan te passen :n

vond het zelf in en in zonde, ook niet aan gedacht van tevoren dat dit probleem zich kon voor doen omdat ik op pony's gewoon kan wegrijden wat mij wordt voorgezet, maar het heeft er wel voor gezorgd dat mijn zelfvertrouwen tijdens de cursus nihil was, en ik daarna nog heel lang er een naar gevoel aan heb overgehouden.

en dat.. terwijl er toch ook voor die duizenden pony's van (wedstrijd)ruiters begeleiding en bijrijden/beleren moet zijn, want zij zijn ook deel van het KNHS?
Door deze maatregel lijkt het dus net alsof je er niet aan voldoet, terwijl je je taak in de praktijk wel prima uitvoert omdat de omstandigheden heel anders zijn. en wordt de nadruk ook op volwassenen en grote paarden gelegd, terwijl dit misschien maar de helft van de doelgroep is

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:24

Was jou vantevoren dan niet verteld dat je het niet zou halen en beter zonder eigen rijden zou kunnen gaan volgen?
Als je echt helemaal niets kunt met andere paarden dan voel je dit zelf toch ook wel aan?
Tja ik zou heel wat dingen kunnen bedenken, je hebt er tenslotte wel 20 weken de tijd voor en dat is een hele periode naar mijn idee zou je in die tijd best aan je zit kunnen werken.
Had je voor lesgeven 10en?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:32

just_bassie schreef:
Was jou vantevoren dan niet verteld dat je het niet zou halen en beter zonder eigen rijden zou kunnen gaan volgen?
Als je echt helemaal niets kunt met andere paarden dan voel je dit zelf toch ook wel aan?
Tja ik zou heel wat dingen kunnen bedenken, je hebt er tenslotte wel 20 weken de tijd voor en dat is een hele periode naar mijn idee zou je in die tijd best aan je zit kunnen werken.
Had je voor lesgeven 10en?

Nou inderdaad! Voor het lesgeven werden er bij ons ook geen cijfers gegeven...

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat je op elk paard weg moet kunnen rijden, en dan hoeft dat echt niet perfect te gaan, maar stap, draf, galop, schakelen, lichtrijden/doorzitten, vind ik dat een instructrice op z'n minst OP ELK SOORT PAARD zou moeten kunnen. (en dan nog vind ik dat een relatief lichte eis)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:07

Somebody_ schreef:
[Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat je op elk paard weg moet kunnen rijden, en dan hoeft dat echt niet perfect te gaan, maar stap, draf, galop, schakelen, lichtrijden/doorzitten, vind ik dat een instructrice op z'n minst OP ELK SOORT PAARD zou moeten kunnen. (en dan nog vind ik dat een relatief lichte eis)

Dat kunnen veel mensen maar die slagen dan niet voor de ORUN hoor......

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 13:09

daffodil schreef:
Somebody_ schreef:
[Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat je op elk paard weg moet kunnen rijden, en dan hoeft dat echt niet perfect te gaan, maar stap, draf, galop, schakelen, lichtrijden/doorzitten, vind ik dat een instructrice op z'n minst OP ELK SOORT PAARD zou moeten kunnen. (en dan nog vind ik dat een relatief lichte eis)

Dat kunnen veel mensen maar die slagen dan niet voor de ORUN hoor......

Maar Lowara geeft aan dat ze niet eens normaal kan stappen/draven/galoperen/doorzitten op een (groot) paard... Hoe kun je dan denken dat je ooit kunt gaan slagen?