Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:38

Nja, ben ik eerlijk;
Een KWPN, NRPS oid loopt natuurlijk eerder Z2 dan een Belgische trekpaard.. maar dat wil niet zeggen dat ze het niet alle 3 even goed kunnen..

Ik vind het wel mooier om een warmbloed te zien Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:48

thissi schreef:
Nja, ben ik eerlijk;
Een KWPN, NRPS oid loopt natuurlijk eerder Z2 dan een Belgische trekpaard.. maar dat wil niet zeggen dat ze het niet alle 3 even goed kunnen..

Ik vind het wel mooier om een warmbloed te zien Knipoog

En dat ben ik niet met je eens Knipoog
Van vroeger uit worden paarden met een doel gefokt. Engelse volbloeden voor op de renbaan, Belgische koudbloeden voor op het land, KWPNers voor de springsport (etc).

Op de renbaan zie je niet voorniks Engelse volbloeden en geen KWPNers/Friezen/enz. omdat ze daar gewoon niet zo geschikt voor zijn.
Hetzelfde geld met landbewerking. Een Engelse volbloed voor een ploeg zetten is over het algemeen vragen om problemen. Het is nogal een zenuwachtig ras

En zo is dat ook met dressuur. Niet alle rassen zijn daar even geschikt voor. En daarom kunnen ze het ook niet allemaal even goed Knipoog

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:15

Scum, ik ben het met je eens begrijp me niet verkeerd MAAR
we leven niet meer in vroeger, en de paarden zijn allemaal wat anders als vroeger...
zo word er naturlik steeds meer op kwaliteit gefokt OOK bij de trekpaarden Lachen
ik krijg complimenten van mijn instructrice dat mn Belg zo ruim loopt! ze stapt flink over
Over het nageeflijk lopen zulllen wij alleen wat langer moet trainen, omdat zij dat niet automatisch doet zoals veel KWPNers...

even over die wedstrijden van dresuur. ik vond het vroeger altijd al beetje zurig, maar toen ik op westernwedstrijden kwam was ik helemaal overtuigd! je merkt echt het verschil. in de western kijken ze niet naar je paard is mij ogevallen
en je kan echt niet ontkennen dat ze dat in de dresuur niet doen... haha
ik was helemaal verbaasd toen ik complimenten kreeg over mn paardje toe der tijd terwijl dat het niet eens een Paint of Quarter was...

maar goed... ik HOOP dat het een beetje gaat lukken en dat ik een Bproefje kan gaan rijden!
de oefeningen gaan al super met de Belg, alleen nu nog wat meer nageeflijk ( maar dat komt ook al wat Lachen )

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:24

[quote="MlieZ88"]
ik krijg complimenten van mijn instructrice dat mn Belg zo ruim loopt! ze stapt flink over
Over het nageeflijk lopen zulllen wij alleen wat langer moet trainen, omdat zij dat niet automatisch doet zoals veel KWPNers...
[quote]

over dat nagefelijk ben ik het niet helemaal met je eens, een kwpner loopt echt niet zomaar even uit zich zelf bij mekaar. juist zon lang lijf en zon lange hals maakt het moeilijk ze bij mekaar te rijden.
daarnaast merk ik bij meike geen verschil in aan de teugel lopen ( kwa hoe moeilijk ze het vind ) als bij een ander paard / ras. het is wel moeilijker haar iets hoger te rijden ze gaan snel te diep met de korte hals.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 06:48

ik vind het jammer dat sommigen zich zo 'slachtoffer' voelen!
wees lekker trots op het paard wat je rijdt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:49

Snoevie schreef:

Da's mooi gezegd OK dan! Ben ik het helemaal mee eens.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:37

Snoevie schreef:

Helemaal mee eens!!! Knipoog Haha!

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:06

stel dat een kwpnér dan meer aanleg zal hebben als een trekpaard haflinger enz... Dan vind ik nog dat ze allemaal gelijk beoordeeld moeten worden door de jury. het gaat er immers om hoe het paard loopt... (en dan is het juist knap als je met een ras die wat minder aanleg voor de sport heeft toch netjes aan het lopen kan krijgen!)

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:13

als jury moet je geen onderscheid gaan maken onder het ras

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:57

Silletje: dat bedoel ik helemaal Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:02

sorry maar ik vind het niet knapper van de een als van de ander op hoog niveau

en het standpunt dat ieder gelijk beoordeeld moet worden is nu ook al 1000x gezegd

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:18

Snoevie schreef:
sorry maar ik vind het niet knapper van de een als van de ander op hoog niveau

en het standpunt dat ieder gelijk beoordeeld moet worden is nu ook al 1000x gezegd

ow dat van jou heeft nog geen een keer iemand hier in dit topic gezegt natuurlijk Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:20

omdat mensen maar steeds blijven zeggen dat ze het van een koudbloed knapper vinden als van een KWPN(ook lastig,dat gegeneraliseer) Knipoog

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:21

Ik zou het as jury niet 'leuk' vinden om een koudbloed in de ring te hebben, maar ik zou dat nooit bij beoordeeling me laten wegen. Een goede proef verdient goede punten, ongeacht ras.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:21

het zou mij niets uitmaken wat er binnenkomt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 01:53

Wat betreft het omgekeerde snobisme wat Lielle noemt, daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn, en ook ik zie dat meer op bokt dan IRL. Ik zie eigenlijk niet in waarom het 'knapper' zou zijn met een koudbloed te starten dan met een WPN'er, ook diegene met die WPN'er doet zijn stinkende best om het beste eruit te halen, net zoals de koudbloedruiter dus daar zit wat mij betreft geen verschil in. Ook WPN'ers zijn niet volautomatisch hoor Haha!
En dat een koudbloed minder geschikt is voor de sport ben ik het ook helemaal mee eens. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet mee kunt starten, maar ben je wel bewust van op wat voor paard je zit.

Overigens ben ik zelf ook een koudbloedruiter Knipoog Ik heb een tinker, niet gekocht met als doel flink wedstrijden te gaan rijden, helemaal niet zelfs. Maar hij blijkt het wel heel leuk op te pakken dus waarom dan niet? Nou is mijn tinker behoorlijk rijtypisch met voor een tinker vrij spectaculaire gangen, maar met de beste wil van de wereld zal hij nooit kunnen tippen qua gangwerk aan een getalenteerde WPN'er. Ik ben dan ook apetrots als hij een 7 scoort voor zijn draf in een proef, hij moet daar echt voor sjouwen, ter vergelijking, diezelfde draf was bij het tinkerstamboek een ruime 9 waard. Maar ik ben me er absoluut van bewust dat het in een dressuurproef toch anders is, daar wordt hij niet gepunt op de standaard die voor tinkers geldt, maar op de standaard die voor een dressuurpaard geldt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:19

goed omschreven,Supertje!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:31

Gisteren op concours wel het idee gehad dat mijn eerste jury Tinkers minder vond.

2 proeven gereden, eerste proef ging vele malen beter dan de tweede,z owel voor mijn geveol als door omstanders gezien.
Eerste proef 172 punten en een na laatste plaats met twee keer een 3 voor de middendraf

tweede proef die minder was 188 punten en 5de met twee keer een 6 voor de middendraf die identiek was aan de draf van de eerste proef ( ik heb een zeer stabiel paard gelukkig)

vond dit verschil erg apart, en vermoed dat de eerste jury toch liever de actievere types ziet met meer beweging, want het was gewoon een foutloze proef waar ik normaliter best punten mee zou hebben gescoord. maar goed, dat hoort erbij elke jury zijn smaak Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:35

dat is jammer,Lowara

je hebt ze er natuurlijk tussen.
fijn dat je 2e proef beter werd beoordeeld

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:46

Lowara schreef:
Gisteren op concours wel het idee gehad dat mijn eerste jury Tinkers minder vond.

2 proeven gereden, eerste proef ging vele malen beter dan de tweede,z owel voor mijn geveol als door omstanders gezien.
Eerste proef 172 punten en een na laatste plaats met twee keer een 3 voor de middendraf

tweede proef die minder was 188 punten en 5de met twee keer een 6 voor de middendraf die identiek was aan de draf van de eerste proef ( ik heb een zeer stabiel paard gelukkig)

vond dit verschil erg apart, en vermoed dat de eerste jury toch liever de actievere types ziet met meer beweging, want het was gewoon een foutloze proef waar ik normaliter best punten mee zou hebben gescoord. maar goed, dat hoort erbij elke jury zijn smaak Lachen

Nee joh! Bij de 2e proef had je gewoon het voordeel dat ik de jury goed ken van vroeger Haha! Tong uitsteken
Nee geintje... dat zal Bennie nooit doen.
Tja, eerste proef ging m.i. ook netter dan de 2e maar het blijft een jurysport waarbij de jury ook zo hun persoonlijke voorkeuren (kunnen) hebben Ach gut

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:28

Supertje schreef:
Wat betreft het omgekeerde snobisme wat Lielle noemt, daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn, en ook ik zie dat meer op bokt dan IRL. Ik zie eigenlijk niet in waarom het 'knapper' zou zijn met een koudbloed te starten dan met een WPN'er, ook diegene met die WPN'er doet zijn stinkende best om het beste eruit te halen, net zoals de koudbloedruiter dus daar zit wat mij betreft geen verschil in. Ook WPN'ers zijn niet volautomatisch hoor Haha!
En dat een koudbloed minder geschikt is voor de sport ben ik het ook helemaal mee eens. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet mee kunt starten, maar ben je wel bewust van op wat voor paard je zit.

Overigens ben ik zelf ook een koudbloedruiter Knipoog Ik heb een tinker, niet gekocht met als doel flink wedstrijden te gaan rijden, helemaal niet zelfs. Maar hij blijkt het wel heel leuk op te pakken dus waarom dan niet? Nou is mijn tinker behoorlijk rijtypisch met voor een tinker vrij spectaculaire gangen, maar met de beste wil van de wereld zal hij nooit kunnen tippen qua gangwerk aan een getalenteerde WPN'er. Ik ben dan ook apetrots als hij een 7 scoort voor zijn draf in een proef, hij moet daar echt voor sjouwen, ter vergelijking, diezelfde draf was bij het tinkerstamboek een ruime 9 waard. Maar ik ben me er absoluut van bewust dat het in een dressuurproef toch anders is, daar wordt hij niet gepunt op de standaard die voor tinkers geldt, maar op de standaard die voor een dressuurpaard geldt.

Ja

Lowara da's idd wel veel verschil tussen 2 proeven met constant paardje Ach gut maar zo is mijn instructrice op Kampioenschappen ook met zelfde paard (KWPN) en zelfs zelfde proef op plaats 1 en 13 geplaatst Scheve mond en daar zie je op bokt trouwens ook diverse topics over Knipoog is dus niet alleen iets dat bij koudbloed voorkomt Knipoog

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:38

Supertje schreef:
Ik zie eigenlijk niet in waarom het 'knapper' zou zijn met een koudbloed te starten dan met een WPN'er, ook diegene met die WPN'er doet zijn stinkende best om het beste eruit te halen, net zoals de koudbloedruiter dus daar zit wat mij betreft geen verschil in. Ook WPN'ers zijn niet volautomatisch hoor Haha!

met het eerste stukje wat je zegt spreek je jezelf tegen in het tweede stukje vind ik.
je zegt wel dat een koudbloed minder geschikt is voor de sport, maar je vind het niet knapper. Als een paard minder geschikt is zul je er dus harder voor moeten werken om het in de sport waar te maken.
ik geloof best dat iedereen keihard zijn best doet om goed te presteren! niet meer dan logisch, maar een koudbloed heeft vaak toch zijn beperkingen waardoor je bepaalde oefeningen niet gemakkelijk kunt laten zien.

nou vind ik niet dat iemand knapper is dan de ander als hij met een koudbloed start, maar ik geloof wel dat mensen met een koudbloed er soms harder aan moeten trekken dan iemand op een kwpn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:42

noussie schreef:
nou vind ik niet dat iemand knapper is dan de ander als hij met een koudbloed start, maar ik geloof wel dat mensen met een koudbloed er soms harder aan moeten trekken dan iemand op een kwpn.

Daar ben ik het wel mee eens. Dat geloof ik ook wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:44

en soms moeten mensen met een kwpn-er er harder aan trekken dan iemand met een fjielinker. Is dat dan ook knapper? Mijn merrie wordt helemaal maf als ze op een crossterrein is en eerst nog een saai dressurproefje moet lopen terwijl mijn bijrijdpaard braaf blijft lopen. Ben ik dan met mijn merrie knapper dan met de Vos?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:49

Lielle, ik ga er van uit dat je wel weet wat er bedoelt wordt. Wat wil je nou horen?
We hebben het over verschillende paardenrassen in algemene zin niet over jouw persoonlijke situatie.
Bovendien is het 'maf worden' van jouw merrie meer iets mentaals, toch?