ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:46

Overhoef, dat is hetzelfde als atrose, als je dat niet behandeld loopt je paard wel degelijk kreupel (spreekt uit ervaring! )

Bij een mouw lopen ze niet kreupel dat is meer een druk plek van het liggen ( zacht beengebrek )

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:49

Nimroy schreef:
Overhoef, dat is hetzelfde als atrose, als je dat niet behandeld loopt je paard wel degelijk kreupel (spreekt uit ervaring! )

Er waren vorig jaar nog examinanten die niet wisten dat artrose overhoef is, vice versa. Tja, dan wordt `t lastig :D Theorie-examen viel trouwens erg mee hoor, veel succes allemaal! :)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:50

Uums schreef:
Nimroy schreef:

Er waren vorig jaar nog examinanten die niet wisten dat artrose overhoef is, vice versa. Tja, dan wordt `t lastig :D Theorie-examen viel trouwens erg mee hoor, veel succes allemaal! :)

haha jaa ik heb best wel de beengebreken geoefend.. en dan op mn cursus hebben we het er over en dan kijken ze mijn kant op voor t antwoord ;) :+

Heike
Mede-oprichtster

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:32

Ook zonder het boek wist ik dat.

Het is echt veel leren. Ik wist al een boel dus dan valt het mee. Maar als je alles nieuw moet leren dan valt dat vast niet mee.

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:15

nacho_lein schreef:
FjordenWen schreef:
-overhoef
-dikke voorknie/springknie
-mouw
-bolspat
-waai/vlot gal

En nog een vraag over kreupelheid. Hij belastingskreupelheid zit de oorzaak vaak laag in het been, staat in het boek, en bij bewegingskreupelheid vaak hoog. Maar weten jullie wat er precies onder laag en hoog wordt verstaan? Is laag alleen alles rondom de hoef (kogel/koot/kroon)? En maakt het nog verschil of het om het voor- of achterbeen gaat?

Bij een overhoef, vaak niet kreupel (volgens mijn da)
Dikke voorknie, hangt af of er iets beschadigd is, maar over het algemeen niet
mouw, geen idee
bolspat, niet kreupel wel stijver in het spronggewricht (bolspat duidt negen van de tien keer op spat..)
Waai en vlot gallen lopen ze ook niet kreupel.

Bij belastingskreupelheid zit de kreupelheid vanaf de knie naar beneden en omvat eigenlijk altijd pezen/banden/botten. Bewegingskreupelheid komt vanaf boven de knie, en zit vooral in de spieren, maar komt soms ook door de ruiter (denk aan teugelkreupel)
voor en achter maakt volgens mij niet zo heel veel uit, alleen begint de belastingskreupelheid dan bij de sprong en verder naar beneden geloof ik..

Dank je wel!! En Nimroy ook bedankt!! :D Wat goed dat jij die beengebreken allemaal al kent..

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:19

Nimroy, bij artrose zijn de paarden in veel gevallen niet kreupel. Het hangt, ook bij overhoef, heel erg af, in hoeverre de artrose al bezig is. Maar kan me ook wel weer indenken dat ze bij een overhoef wel kreupel zijn. Maar is het een beetje te behandelen?

Ik moet echt aan de bak met leren deze week :o ga het anders echt niet redden :=

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:11

@ Nacho_lein: Bij atrose is het zo dat er een proces verloopt van Botafbraak en daarna botaanmaak ( soort van kraakbeen achtig ) wat oploopt tot puntjes omdat het doorgroeit, als je hiervoor je paard níet behandeld loopt hij absoluut zeker kreupel ( Nimroy was licht begonnen met botafbraak en die liep stokkreupel!! :()

Als het bot(kraakbeen) door groeit tot uitstekende puntjes ( soort bergjes buiten het bot ) doet dat natuurlijk ook zeer.

Voor de behandeling spuiten ze ze vaak in met ontstekingsremmer en pijnstiller die het proces verlangzaamd en zorgt dat de pijn voor bepaalde tijd "weg" is.. Dit moet wel herhaald worden..

Duss.. Dit is wat ik geleerd heb ( zowel theorie als praktijk!! ) van Overhoef.. ( atrose.. )

Nimroy die liep heeell slecht voor de behandeling, daarna liep hij wel beter maar nog niet optimaal ( hoort anders te zijn, maar hij had in ong. 5 maanden nog steeds geen botaanmaak gehad ) en is nog een x in gespoten. Nú loopt hij heel goed, maar ik leef van dag tot dag ermee.

Bij ieder paard is de behandeling ook heel verschillend, de een reageeert heel goed, de ander minder of niet.

@ FjordenWen: Ken ze nog niet allemaal hoor maar de meeste wel :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:50

Hoeveel geld vragen jullie eigenlijk voor een les? Of zijn jullie van plan te gaan vragen als je straks je diploma hebt?

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:59

Imre schreef:
Hoeveel geld vragen jullie eigenlijk voor een les? Of zijn jullie van plan te gaan vragen als je straks je diploma hebt?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat je straks kunt vragen als je het gehaald heb.

Ik vraag nu een vrijwilligersbedrag van 5€, krijg dit soms per persoon maar daar ben ik nog niet zo precies mee bezig. Wil eerst mn diploma halen, dan wil ik wel meer vragen. Het is nu pure ervaring en zolang het aan beide kanten goed zit wil ik wel lesgeven!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:10

vrijdag de 27e heb ik mn eerste lesklant ( nog zonder diploma ) en daar vraag ik 10 euro incl. reiskostenvergoeding voor per half uur.. en als ik mn diploma op zak heb dan word het tussen de 12,50 a 15,00 p/h/u. ( is hier een redelijk normaal tarief, maar weet niet hoe dat bij jullie zit )

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:12

20 per uur. Tot maximaal 3 klanten van ongeveer hetzelfde niveau.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:20

met of zonder diploma?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:59

nu nog zonder, straks met (hoop ik)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:01

jaa oke, is idd wel een prima prijs ( zou ik ook wel vrage voor n uur.. )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:03

ikke ook 20 euro per uur :j
maar dan wel met als catch, niet meer dan 2 in een les.

ik wil dus best aan 1 persoon les geven, maar dan moet die 20 euro betalen voor 1 uur. hebben er 2 les, dan is het dus 10 euro per persoon per uur.

maar geef eerlijk toe... nu zonder diploma vraag ik dat er ook al voor :+

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:06

als ik een uur les zou geven idd voor 1 persoon 20 euro.

Wil best 3 personen les geven (max!) maar dan word het 30 p/u. alle 3 10 euro :)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:08

Mag ik vragen hoe jullie tot deze prijzen gekomen zijn? Gereden niveau's of ervaring oid?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:53

Nimroy schreef:
vrijdag de 27e heb ik mn eerste lesklant ( nog zonder diploma ) en daar vraag ik 10 euro incl. reiskostenvergoeding voor per half uur.. en als ik mn diploma op zak heb dan word het tussen de 12,50 a 15,00 p/h/u. ( is hier een redelijk normaal tarief, maar weet niet hoe dat bij jullie zit )

Per uur reken ik E 20,- en de mensen komen bij me thuis. (Volendam)
Nu bezig met fase 4 Orun. Zelf rij ik Z2 - ZZ-Licht.

Persoonlijk vind ik dat het wel leuk moet blijven om les te blijven geven en voor klanten te betalen.
Wat ik ermee zeggen wil, als je lesgeld al hoog is, lessen ze 1x in de twee weken ipv iedere week.
En met al die rare crississen in vooruitzicht denken mensen wel 2x na bij wie ze gaan lessen, en zal de prijs ook een stuk zwaarder meewegen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:59

Interessant om te lezen! Ik doe de basisopleiding en heb geen wedstrijdervaring (alleen onderling) omdat ik al jaren vrijwel alleen nog maar op IJslanders rij en daarvoor bijrijdpaarden had waarmee geen mogelijkheden waren om wedstrijden te starten. Natuurlijk hoef je zelf niet flink in de sport te rijden om leuk les te kunnen geven, maar het helpt natuurlijk wel als je lesklanten zoekt om in een advertentie je eigen niveau te kunnen aangeven.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:11

MargrietJonk schreef:
Nimroy schreef:

Per uur reken ik E 20,- en de mensen komen bij me thuis. (Volendam)
Nu bezig met fase 4 Orun. Zelf rij ik Z2 - ZZ-Licht.

Persoonlijk vind ik dat het wel leuk moet blijven om les te blijven geven en voor klanten te betalen.
Wat ik ermee zeggen wil, als je lesgeld al hoog is, lessen ze 1x in de twee weken ipv iedere week.
En met al die rare crississen in vooruitzicht denken mensen wel 2x na bij wie ze gaan lessen, en zal de prijs ook een stuk zwaarder meewegen.

jaa oke, snap wel wat je bedoel, maar uit mijn ervaring, vind ik het niet heel hoog.. ik heb altijd iedere week 15 euro per half uur (Z-Ruiter) betaald om te lessen.. bij een ander 3/4 uur 35 euro ( ZZ-Licht ruiter)
Mensen komen niet naar mij maar ik naar hun dus daarom reken ik ook reiskosten ( bij de prijs in ) ben bereid stukje te rijden..
Ik vind het zelf wel meevallen..maar das mijn mening.. ga t gewoon proberen, heb nu mn eerste lesklant dus ik zie t wel.

Hoe meer je over de crisis na gaat denken hoe erger het word.. ze zeggen niet voor niets, geld moet rollen anders kom je stil te staan ;)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:13

Nimroy: Hoe zit het met 'niveau's' die jij gereden hebt/rijdt?

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:15

Geld moet rollen anders had t vierkant geweest.

En ik moet ook eerlijk zeggen. Ik betaal E20,- per les als ikzelf les heb.....

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:17

@Somebody_: Ik ben M1 startgerichtig.

@MargrietJonk: Of ik ben altijd genaaid geweest, of jij betaald weinig :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:19

Ik betaal 20 euro voor een uur bij mijn IJslander instructrice, 15 per half uur voor mijn dressuurlessen. Bij mij op stal overigens, ik ga niet naar hen toe.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:22

Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij MargrietJonk. Ik vind wel dat de prijzen een beetje redelijk en leuk moeten blijven. Daarnaast vind ik dat ze moeten aansluiten bij hetgeen je hebt gepresteerd en je ervaring.
Ikzelf vraag hetzelfde als MargrietJonk en heb zelf meerdere malen Z gereden en ZZ-licht(junioren + Pony observatiewedstrijden buiten beschouwing gelaten).

@Nimroy: Ik vind de 20 euro die jij vraagt, dan weer veel ten opzichte van je prestaties/ervaring. (En dat zegt niets over je 'lesgeefkwaliteiten', dus daar oordeel ik niet over!), maar ik sluit me ook wat dat betreft weer aan bij Margriet.