Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nimroy schreef:Overhoef, dat is hetzelfde als atrose, als je dat niet behandeld loopt je paard wel degelijk kreupel (spreekt uit ervaring! )
Theorie-examen viel trouwens erg mee hoor, veel succes allemaal!
Uums schreef:Nimroy schreef:Overhoef, dat is hetzelfde als atrose, als je dat niet behandeld loopt je paard wel degelijk kreupel (spreekt uit ervaring! )
Er waren vorig jaar nog examinanten die niet wisten dat artrose overhoef is, vice versa. Tja, dan wordt `t lastigTheorie-examen viel trouwens erg mee hoor, veel succes allemaal!

nacho_lein schreef:FjordenWen schreef:-overhoef
-dikke voorknie/springknie
-mouw
-bolspat
-waai/vlot gal
En nog een vraag over kreupelheid. Hij belastingskreupelheid zit de oorzaak vaak laag in het been, staat in het boek, en bij bewegingskreupelheid vaak hoog. Maar weten jullie wat er precies onder laag en hoog wordt verstaan? Is laag alleen alles rondom de hoef (kogel/koot/kroon)? En maakt het nog verschil of het om het voor- of achterbeen gaat?
Bij een overhoef, vaak niet kreupel (volgens mijn da)
Dikke voorknie, hangt af of er iets beschadigd is, maar over het algemeen niet
mouw, geen idee
bolspat, niet kreupel wel stijver in het spronggewricht (bolspat duidt negen van de tien keer op spat..)
Waai en vlot gallen lopen ze ook niet kreupel.
Bij belastingskreupelheid zit de kreupelheid vanaf de knie naar beneden en omvat eigenlijk altijd pezen/banden/botten. Bewegingskreupelheid komt vanaf boven de knie, en zit vooral in de spieren, maar komt soms ook door de ruiter (denk aan teugelkreupel)
voor en achter maakt volgens mij niet zo heel veel uit, alleen begint de belastingskreupelheid dan bij de sprong en verder naar beneden geloof ik..
Wat goed dat jij die beengebreken allemaal al kent..
ga het anders echt niet redden
)
Imre schreef:Hoeveel geld vragen jullie eigenlijk voor een les? Of zijn jullie van plan te gaan vragen als je straks je diploma hebt?

Nimroy schreef:vrijdag de 27e heb ik mn eerste lesklant ( nog zonder diploma ) en daar vraag ik 10 euro incl. reiskostenvergoeding voor per half uur.. en als ik mn diploma op zak heb dan word het tussen de 12,50 a 15,00 p/h/u. ( is hier een redelijk normaal tarief, maar weet niet hoe dat bij jullie zit )
MargrietJonk schreef:Nimroy schreef:vrijdag de 27e heb ik mn eerste lesklant ( nog zonder diploma ) en daar vraag ik 10 euro incl. reiskostenvergoeding voor per half uur.. en als ik mn diploma op zak heb dan word het tussen de 12,50 a 15,00 p/h/u. ( is hier een redelijk normaal tarief, maar weet niet hoe dat bij jullie zit )
Per uur reken ik E 20,- en de mensen komen bij me thuis. (Volendam)
Nu bezig met fase 4 Orun. Zelf rij ik Z2 - ZZ-Licht.
Persoonlijk vind ik dat het wel leuk moet blijven om les te blijven geven en voor klanten te betalen.
Wat ik ermee zeggen wil, als je lesgeld al hoog is, lessen ze 1x in de twee weken ipv iedere week.
En met al die rare crississen in vooruitzicht denken mensen wel 2x na bij wie ze gaan lessen, en zal de prijs ook een stuk zwaarder meewegen.