1 rijtje met galopsprongen als je vanuit draf komt en 1 voor als je vanuit galop komt
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lowara schreef:dat met al die afstanden met springen, ik snap er werkelijk niets van.
is er iemand, die het stapsgewijs zou kunnen neerzetten hier? zowel in draf en galop, en eventueel als er verschillen zijn met types hindernissen en hoogtes?
heb het vele malen doorgelezen, vraag her en der, maar snap er niets van

dan ga ik dat gewoon stug uit m'n hoofd leren. in het boek, met al die plaatjes etc.. was het echt even kwijt
acacia schreef:ja en de maat aanpassen aan je pony....dan mag je het zelf uitzoeken ?![]()
Bij ons kwam die vraag.....
Bij pony's houd je de drafafstanden aan met in galop binnenkomen.
Dus wij zaten daarom te lachen in de theorieles en daarna bleek dat we meteen een pony in de springles hadden
(ik doe de basiscursus, dan mogen er dus ook ponies mee)
ja, moeilijk...... MargrietJonk schreef:Tja op het examen staat er ook nog op je blaadje "antwoordt de vragen kort en bondig".......
nou
acacia schreef:ja en de maat aanpassen aan je pony....dan mag je het zelf uitzoeken ?![]()
Bij ons kwam die vraag.....
Bij pony's houd je de drafafstanden aan met in galop binnenkomen.

De Barneveldse Orunners @ bokt..
Ik vind die plaatjes veel duidelijker dan de plaatjes in het boek!! Je kan ook doorklikken naar een stukje anatomie, met duidelijke plaatjes van al die botjes, pezen, etc.
Ik ben voor mezelf alle gebreken in een tabel aan het zetten, zodat ik de verschillen goed kan leren. Maar wat ik raar vindt is dat er bij sommige gebreken staat dat het paard er kreupel van wordt (bv spat) en bij andere alleen schoonheidsfout (bv legger), maar bij sommigen staat er helemaal niets over (bv mouw). Toch zou ik wel graag willen weten of t paard daar kreupel van wordt. (niet persee voor t examen, maar gewoon voor mezelf) Wie kan mij helpen?
Maar ik wil t gewoon graag goed weten, anders heb ik er nog niets aan om t allemaal te leren
FjordenWen schreef:Zijn jullie ook allemaal druk aan t leren?
Ik ben bezig met t stuk over de beenstanden. Pff lastig hoor! Nou ging ik even op internet opzoeken hoe 'sabelbenigheid' er nou precies uitziet en toen kwam ik op een hele duidelijke site terecht: http://www.hoefsmidschellingerhout.nl/kk_200001.htmlIk vind die plaatjes veel duidelijker dan de plaatjes in het boek!! Je kan ook doorklikken naar een stukje anatomie, met duidelijke plaatjes van al die botjes, pezen, etc.
(nu snel weer verder leren...)
FjordenWen schreef:-overhoef
-dikke voorknie/springknie
-mouw
-bolspat
-waai/vlot gal
En nog een vraag over kreupelheid. Hij belastingskreupelheid zit de oorzaak vaak laag in het been, staat in het boek, en bij bewegingskreupelheid vaak hoog. Maar weten jullie wat er precies onder laag en hoog wordt verstaan? Is laag alleen alles rondom de hoef (kogel/koot/kroon)? En maakt het nog verschil of het om het voor- of achterbeen gaat?