Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:51

meestal niet leuk af en toe zit er wel wat tussen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:09

ayhno schreef:
de jury..
ik heb wel vaker discussies met mede collega's juryleden, die vinden dat een koudbloed niet in de ring thuis hoor..
zelf vind ik dat je niet in iemand zijn portomonee kunt kijken en eerlijk moet beoordelen naar wat je ziet.

Ik vind juist dat de ruiter af en toe vergeet waar hij op rijdt en niet de jury.

Wanneer je niet op een Crack rijdt, zoals jij aangeeft, moet je ook niet de punten verwachten die je met een crack kan halen. Ik ben niet lenig en zal ook nooit en winnaresje worden met turnen. Haha! Wel kan ik kijken hoe ver ik kom en mijn eigen lichaam "verbeteren" /trainen om beter te kunnen turnen.

Dat en koudbloed goedkoper is, kan zijn, maar zeker niet in alle gevallen.

Wel vind ik dat je een geschikt paard moet uitzoeken, áls je voor de sport gaat.
Het is niet eerlijk om te veel te verwachten van een paard die lichamelijk niet goed gebouwd is voor de dressuursport. (dat kan dus ook een niet geschikte kwpn-er zijn)
Nogmaals kan je wel wedstrijden rijden, als je eerlijk bent tegenover zichzelf en het paard en meer "voor de fun" rijdt en niet uit prestatie -drang om eerste te worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:15

Koudbloedjes vind ik juist veel leuker in de ring (voor zover ik al ga kijken, want ik vind de wedstrijdsfeertjes over het algemeen niet zo interessant tegenwoordig Bloos).

Dat 'neerkijken' op bepaalde paarden, wat sommige mensen echt doen in de wedstrijdsport, vind ik echt...eh....(hoe zal ik het omschrijven?), een beetje lachwekkend. Ja Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:23

ik snap niet waar mensen zich zo druk over maken.

een jury is er om te beoordelen wat hij ziet, niets meer en niets minder.
een ruiter is er of om punten te scoren en/of voor hun plezier. wie zal het dan een zorg zijn waarop ze rijden, de ruiter zelf schijnbaar niet, als ze maar lol hebben. wel ben ik het ermee eens dat wanneer een paard niet 'goed' loopt, ongeacht of dat nou koudbloed is of niet, je als ruiter niet moet gaan zeiken. aan de andere kant is de dressuur sport zo bewerkelijk als wat, alles hangt af van de jury en of ze jou of jou als combinatie wel of niet moeten.

dit hele topic geeft precies weer waarom ik het wedstrijdsfeertje verschrikkelijk vind.... oordelen en neerkijken op anderen Frusty

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:31

_rosita_ schreef:
dit hele topic geeft precies weer waarom ik het wedstrijdsfeertje verschrikkelijk vind.... oordelen en neerkijken op anderen Frusty

Dit ben ik met je eens... vind het ook verschrikkelijk hoe mensen over elkaar oordelen... maar dat is ook als je een "normaal" paard hebt hoor...

Vroeger bij de ponyclub kreeg ik al te horen - wat is jouw pony dik, wat heb jij een lelijk zadel, wat is jouw rijbroek oud, hebben jouw ouders zélf geen trailer?

etc etc... waardeloos!

Nu zou ik, puur om te klooien, met een Shire gaan rijden Haha!

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:32

Ik vind zelf koudbloeden in de ring wel leuk. Haha! Maar niet om héél hoge prestaties te verwachten van je pony. Vork Ik vind het zelf ook leuk om te doen gewoon in de B. Voor de kennis en ervaringen op te doen. Maar dat betekend niet dat ik ga verlangen dat ik Anky2 wil worden. Als je dat wilt dat moet je toch echt een geschikt paardje hebben. Maar niet iedereen doet het om het winnen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:32

hm, met "dat hele wedstrijdsfeertje" wordt volgens mij toch ook een enorm (voor)oordeel uitgesproken Haha! maar dat valt mij ook al door dit hele topic heen op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:33

Barmat schreef:

Haha! Haha! Haha! Ja, ik dus ook!!! Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:35

Lielle schreef:
hm, met "dat hele wedstrijdsfeertje" wordt volgens mij toch ook een enorm (voor)oordeel uitgesproken Haha! maar dat valt mij ook al door dit hele topic heen op.

Ach, vroeger als kind/tiener vond ik het altijd heel erg interessant bij wedstrijden. Als volwassene ben je veel meer in staat om door bepaalde zaken heen te kijken, je wordt nuchterder, hebt meer van het leven gezien. En dan ben je soms klaar met bepaalde zaken, die je als kind geweldig vond. Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:38

Lielle schreef:

Ik praat slechts uit mijn eigen ervaringen, dus een vooroordeel zou ik het niet willen noemen. En zelfs nu ik niet meer actief in de wedstrijdsport ben, valt het mij bij bezoeken toch nog op dat er een hele hoop kouwe kak rondloopt dat denkt dat ze minimaal Anky kunnen evenaren....

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:43

mja ik kom niet heel bijzonder vaak op wedstrijden, maar ik denk dat het sfeertje ook grotendeels van jezelf af hangt. Als je gewoon die iritante mensen kan negeren en gewoon de leuke mensen en het positieve er van in ziet, maak je het denk ik voor jezelf al een stuk leuker.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:49

pompompom schreef:
mja ik kom niet heel bijzonder vaak op wedstrijden, maar ik denk dat het sfeertje ook grotendeels van jezelf af hangt. Als je gewoon die iritante mensen kan negeren en gewoon de leuke mensen en het positieve er van in ziet, maak je het denk ik voor jezelf al een stuk leuker.

No offence, maar ik kan mij herinneren dat jij alleen nog maar onderling gestart bent....en dat is toch iets anders, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk Lachen

Ik ben op wedstrijden zó vaak afgesneden, heb vól in de remmen gemoeten, uitwijken en noem maar op, dat het gewoon heel erg moeilijk is om dan nog je concentratie te behouden.... als je dan vriendelijk vraagt of de persoon die je steeds loopt te prikken met de zweep in het voorbijrijden, haar zweep bij zichzelf wil houden en je krijgt een BEK van hier tot Tokio is mijn dag best wel redelijk verziekt, daar kan ik niet tegen, zeker als je zelf altijd correct en vriendelijk bent.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:57

Barmat schreef:
Dit ben ik met je eens... vind het ook verschrikkelijk hoe mensen over elkaar oordelen... maar dat is ook als je een "normaal" paard hebt hoor...

Vroeger bij de ponyclub kreeg ik al te horen - wat is jouw pony dik, wat heb jij een lelijk zadel, wat is jouw rijbroek oud, hebben jouw ouders zélf geen trailer?

etc etc... waardeloos!

o, idd. dat is ook precies wat ik bedoel hoor, niet alleen richting koudbloeden, maar echt in het algemeen
ik heb mijnpony van de manege overgekocht en ging toen wedstrijdjes rijden. hij was wat aan de grove kant in vergelijking met de rest van de manegepony's en daar kwam het hoor.... wat is die dik, die slome, die dooie blablabla... maar roosje won met de dikke, slome wel elke wedstrijd een beker Haha!

het is dat toos een ontzettende hekel heeft aan trailers/veewagens en ze gewoon écht geen lol heeft aan in de bak rijden, maar anders waren we zeker gaan dressuren en westrijdjes gaan rijden, puur voor de lol en om te klieren Duivel

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:08

Ik vind juist dat de ruiter af en toe vergeet waar hij op rijdt en niet de jury.

Wanneer je niet op een Crack rijdt, zoals jij aangeeft, moet je ook niet de punten verwachten die je met een crack kan halen. Ik ben niet lenig en zal ook nooit en winnaresje worden met turnen. Haha! Wel kan ik kijken hoe ver ik kom en mijn eigen lichaam "verbeteren" /trainen om beter te kunnen turnen.

Dat en koudbloed goedkoper is, kan zijn, maar zeker niet in alle gevallen.

Wel vind ik dat je een geschikt paard moet uitzoeken, áls je voor de sport gaat.
Het is niet eerlijk om te veel te verwachten van een paard die lichamelijk niet goed gebouwd is voor de dressuursport. (dat kan dus ook een niet geschikte kwpn-er zijn)
Nogmaals kan je wel wedstrijden rijden, als je eerlijk bent tegenover zichzelf en het paard en meer "voor de fun" rijdt en niet uit prestatie -drang om eerste te worden.[/quote]

hier heb je ook wel gelijk in,
maar toch zie je ook wel vaak dat mensen met een minder goeie mooie pony wel goede proeven neer zetten, maar dan niet de goeie punten krijgen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:15

ik vind dat je een paard niet moet beoordelen om wat voor ras hij is, een KWPN rijpaard kan veel slechtere punten halen dan bijvoorbeeld een draver (of ander paard waar snel op neer gekeken word).

Zelf heb ik 2 KWPN tuigpaarden, en ik weet zeker dat deze meer waard zijn dan een gewoon rijpaard, omdat m'n paarden goede afstamming hebben voor tuigpaarden en als veulen regelmatig in de prijzen vielen. Dus dat de keus van een paard met alleen met je portemonnee te maken heeft, dat absoluut niet.
Ik zou zeker wel hoog in de dressuur willen komen en doe ook echt m'n best om volgend jaar te kunnen starten met m'n paard. En het feit dat ze dan niet precies in het plaatje passen van 'dressuurpaard', noujah pech dan. Elk paard dat goed in z'n vel zit, moet een fatsoenlijk B en L proefje kunnen lopen.

Overigens heb ik m'n paarden geërft en moet ik dus roeien met de riemen die ik heb.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:29

Citaat:
No offence, maar ik kan mij herinneren dat jij alleen nog maar onderling gestart bent....en dat is toch iets anders, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk

Ik ben op wedstrijden zó vaak afgesneden, heb vól in de remmen gemoeten, uitwijken en noem maar op, dat het gewoon heel erg moeilijk is om dan nog je concentratie te behouden.... als je dan vriendelijk vraagt of de persoon die je steeds loopt te prikken met de zweep in het voorbijrijden, haar zweep bij zichzelf wil houden en je krijgt een BEK van hier tot Tokio is mijn dag best wel redelijk verziekt, daar kan ik niet tegen, zeker als je zelf altijd correct en vriendelijk bent.

jah, ik ben alleen nog maar onderling en groen gestart. maar ik ben wel vaker met andere mensen mee geweest om te kijken. en rare mensen heb je overal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:30

ik rijd toch al wedstrijden sinds mijn 12e (en dat ligt al ruim 20 jaar achter me) , in diverse disciplines en kan het hier geschetse beeld van "dat wedstrijdssfeertje" niet herkennen. Ik ga volkomen met pompompom mee, en je kunt van mij toch echt niet zeggen dat ik alleen onderling gestart ben.

En over sommige dingen uit je kinder/tienertijd groei je misschien heen, en voor andere dingen ben je nooit te oud om het leuk te vinden. Ik ga nog altijd met heel veel plezier op wedstrijd, en persoonlijk kies ik daar geen koudbloed voor maar daar moet iedereen vrij in zijn. En het hier veel geschetste beeld dat KWPN-ehner ruiters arrogant zijn en neer kijken op Fjielinkers vind ik zwaar overtrokken en ook getuigen van een omgekeerd snobisme.

Het is ook maar wat je wil zien natuurlijk Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:51

Lielle schreef:
....En het hier veel geschetste beeld dat KWPN-ehner ruiters arrogant zijn en neer kijken op Fjielinkers vind ik zwaar overtrokken en ook getuigen van een omgekeerd snobisme.

idd dat idee heb ik ook Ja als je al met de gedachte rondrijdt dat ze op je neerkijken e.d. dan kom je wellicht zelf ook arrogant over Knipoog

Ik ga altijd vrolijk op pad en krijg ook altijd leuke reacties en er kijken best veel mensen, maar dat kan toch ook vol bewondering zijn Haha! Clown Merk er tot nu toe echt niks van dat ze op ons neer zouden kijken of zo

Merk soms wel wat "spanning" tussen erg directe concurrenten die dus regelmatig strijden om plekken, maar dat zijn echt maar enkelingen en soms lijkt het ook gewoon de spanning/ stress van willen/ moeten presteren te zijn Knipoog en ach daar rij/ loop je dan gewoon omheen ... laat ze lekker (zitten vaak ook pushende ouders achter Ach gut )

En verder is het gewoon heel belangrijk om de sterke en zwakke punten van jezelf en je paard te kennen Knipoog. Dit geldt niet alleen voor koudbloeden.
Soms lijkt iets echt nergens naar maar de ruiter is er heilig van overtuigd dat het een wereldproef was of zo Rolleyes tja dan zullen punten zeker tegen gaan vallen... (denk bv ook aan de mensen bij Idols in de 1ste ronden Knipoog die serieus denken dat ze kunnen zingen, maar uiteindelijk Nagelbijten / Gniffelen)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:03

Lielle schreef:
En over sommige dingen uit je kinder/tienertijd groei je misschien heen, en voor andere dingen ben je nooit te oud om het leuk te vinden. Ik ga nog altijd met heel veel plezier op wedstrijd, en persoonlijk kies ik daar geen koudbloed voor maar daar moet iedereen vrij in zijn. En het hier veel geschetste beeld dat KWPN-ehner ruiters arrogant zijn en neer kijken op Fjielinkers vind ik zwaar overtrokken en ook getuigen van een omgekeerd snobisme.

Snobisme? Haha!
Nou, je kunt veel over me zeggen, maar als ik iets niet ben, is het wel een snob. Hyper!
Jij kan het zwaar overtrokken vinden, maar ik ken ze dus wel. Ik woon in een echt dressuurdorp, waar ik al 30 jaar van alles mee maak wat paarden en hun eigenaren betreft. Ik maak me er verder niet druk over, want mij zie je vrijwel niet meer op wedstrijden. Maar als ik een leuke koudbloed fijn zie lopen, kijk ik daar best graag naar. Ja

Dus mijn antwoord op de vraag van dit topic is: JA!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:07

Omgekeerd snobisme staat er ook, maar als dat niet voor jou geldt, is het prima toch? Ik heb nergens een naam erbij genoemd, maar ik vind de calimero houding die ik bij sommige koudbloedruiters zie, met daaraan gepaard de opvatting dat je pas met een Fjielinker een echte wedstrijdruiter bent (omdat het veeeel moeilijker is) dus een vorm van omgekeerd snobisme. Het is overigens iets dat ik vooral heel vele op bokt tegenkome en niet IRL.

Maar ik heb kennelijk andere paardenmensen in mijn omgeving, en dat geldt ook op wedstrijden.

Mijn antwoord is overigens "nee", vanuit mijn eigen perspectief gezien. Ik geeft heel weinig om koudbloeden, en kijk veel liever naar een bloedpaardje. Maar ieder zijn lol en daar gaat het om.

/edit
klein stukje toegevoegd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:15

Jij bent degene die zegt dat je het getuigen vindt van snobisme, als je zegt dat er (KWPN/dressuur) ruiters neerkijken op bepaalde paardenrassen. Lachen
Vandaar dat ik even aangeef dat, ondanks dat ik wel vind dat er vaak wel neergekeken wordt, ikzelf geen snob ben, hoor. Maar goed, dat is voor een ander misschien lastig beoordelen op een forum. Haha!

Ik zeg niet dat ze het allemaal doen, maar ze zijn er wel degelijk. Ik kijk niet neer op hun paarden, maar ik hou zelf wel van een nuchtere koudbloed. Ik heb vrienden zat met bloedpaardjes, hartstikke leuk.
De een rijdt er wedstrijden mee en de ander niet. Ook prima. Idd, ieder zijn lol met zijn eigen paard. Ja

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:15

Lielle schreef:
Omgekeerd snobisme staat er ook, maar als dat niet voor jou geldt, is het prima toch? Ik heb nergens een naam erbij genoemd *LOL*

Ik heb kennelijk andere paardenmensen in mijn omgeving, en dat geldt ook op wedstrijden.

Mijn antwoord is overigens "nee", vanuit mijn eigen perspectief gezien. Ik geeft heel weinig om koudbloeden, en kijk veel liever naar een bloedpaardje. Maar ieder zijn lol en daar gaat het om.

Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat! Jammer dat niet iedereen zo denkt, want daar zou het imo wel om moeten draaien, plezier en gezelligheid in combinatie met sportief presteren.

Helaas blijkt de praktijk anders (soms). En geloof me, het is niet leuk als jij met je keurig gepoetste fjord, helemaal trots de ring uitkomt omdat je een fijne proef hebt gereden met goed gevoel, en de volgende deelnemer zegt zo heel neerbuigend "en waar is je koets?"
Als je dat maar vaak genoeg te horen krijgt, denk je op een gegeven moment ook wel van "jaaaahaaa, nú weten we het wel, kijk naar jezelf, omhooggevallen trien".

Het interesseert mij weinig als mensen mij in combinatie met een koudbloed "niks" vinden en niet thuishoren op een wedstrijd, maar zég het verdorie nu eens niet zo uitdrukkelijk! Ik kom voor mn plezier en ontspanning, niet om afgezeken te worden omdat ik nu toevallig geen sportpony had.

Wat trouwens wel opviel was dat de meeste mekkeraars vaak het laagst onder de lijst eindigden Knipoog

*lekker puh gevoel*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:21

@nadya
Citaat:
....En het hier veel geschetste beeld dat KWPN-ehner ruiters arrogant zijn en neer kijken op Fjielinkers vind ik zwaar overtrokken en ook getuigen van een omgekeerd snobisme.

dit staat er, en het omgekeerd snobisme slaat dus op het zwaar overtrokken beeld van Fjielinker ruiters over Kwpn-ehner ruiters, en niet andersom. Dus je hebt mijn tekst verkeerd ge"interpreteerd.

Barmat, ik kan me voorstellen dat dat niet leuk is, maar hoewel ik regelmatig koudbloeden tegenkom op wedstrijden, heb ik dergelijke opmerkingen nog nooit gehoord. Maar mss ben ik daar niet zo gevoelig voor.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:27

Ik zeg ook eerlijk dat dit wel zo'n 20 jaar geleden is hoor Knipoog Misschien is het nu anders. Maar ik kan me nog herinneren dat ik vaak huilend thuiskwam omdat veel kinderen Flip (mijn fjord toen) uitscholden en zeiden dat het een koetspaard was Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:30

Lielle schreef:
@nadya
Citaat:

dit staat er, en het omgekeerd snobisme slaat dus op het zwaar overtrokken beeld van Fjielinker ruiters over Kwpn-ehner ruiters, en niet andersom. Dus je hebt mijn tekst verkeerd ge"interpreteerd.

Het is ook niet echt een hele duidelijke zin, Lielle, als ik heel eerlijk ben. Lachen
Maar het zal wel aan mij liggen. Je hebt het over een geschetst beeld van arrogante KWPN-ruiters en over omgekeerd snobisme. Na ja, het zal wel.....

Eerder ging je er wel op in trouwens...... ?