Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Deelnemer uitsluiten op onregelmatig lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:12

Ik ben niet gefrustreerd, dat maak jij ervan Lachen
Dus niet in gaan vullen wat niet is....

Ik vind jou onrechtvaardig tegenover mensen die geen kreupele hebben maar wel eruit gezet worden... want die bestaan dus Lachen

Want die mensen op die kreupele hobbelen toch wel door... verander je niks aan hoor...beetje onrealistisch kun je het zelfs wel noemen als je denkt daar wat aan te veranderen Lachen

En misschien ben jij de echt kreupele wel tegen gekomen maar heb je het als wat anders betempeld..je bent geen DA, weet je nog? Lachen
Want andersom zal het vast ook wel eens fout gaan...

Overigens is het ook onrechtvaardig dat de kereupele wel moet gaan, maar die gewoon slecht en niet happy gereden wordt wel, waarvan je ziet dat de rug bijv echt te lijden heeft.
Waarom is het een dan erger dan het ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:34

_10_ schreef:
Vind je gewoon onrechtvaardig tegenover al die paarden die echt kreupel zijn en dan toch maar gewoon een proefje zouden moeten lopen.
(ben ze gelukkig nog niet tegen gekomen)
En de smilie Ach gut is omdat ik je nogal gefrustreerd vind overkomen, sorry.

Mensen die met een kreupel paard desondanks van plan zijn te gaan starten zijn mijns inziens vaak ook de mensen die de andere proef vervolgens gewoon wel gaan proberen te starten (en als het werkt om daarbij je paard lekker kort te rijden, waarom niet) of die vervolgens thuis net zo hard weer gaan trainen voor de twee proeven het weekend daarop. Die straf je heus niet met een proefje niet starten, want een half uur later is er nog een tweede proef en het weekend erop starten we ook even een paar proeven.

Een beetje ruiter verschijnt überhaupt niet in de ring met zijn of haar kreupele paard. Die zetten het paard wanneer ze dat ontdekken weer op de trailer en ze gaan naar huis.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:37

Bij een beetje wedstrijd loopt de eerste jury gelijk naar de tweede toe om het voorval te bespreken, Nouks Knipoog
Is mijn insteek iig wel en ik denk van de meeste collega-juryleden idem dito.

Verder RK ben ik het met 10 eens dat je nu al ja-ren dat ene voorval van jou erbij haalt.
Leg het naast je neer en ga met Zanda opnieuw de ring in zou ik zeggen Haha! Het maakt nu toch niets meer uit of jij je daar iedere keer kwaad om maakt en je verandert het standpunt van juryleden ook niet echt door je drammerige houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:40

Fitzroy schreef:
Bij een beetje wedstrijd loopt de eerste jury gelijk naar de tweede toe om het voorval te bespreken, [***] Knipoog
Is mijn insteek iig wel en ik denk van de meeste collega-juryleden idem dito.

Kan wel wezen, maar dat jury 1 jury 2 inlicht wil toch niet zeggen dat de ruiter automatisch niet meer probeert om bij nummer 2 alsnog te gaan starten? Knipoog

En bovendien: als je er tussen die 2 proeven in iets "op vindt" waardoor je paard minder/niet meer onregelmatig loopt (ik wil niet eens weten wat), als jury 2 niet ook ziet dat 'ie onregelmatig loopt, zal jury 2 het paard op die gronden toch niet óók kunnen uitsluiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:43

runningkawa schreef:
Overigens is het ook onrechtvaardig dat de kereupele wel moet gaan, maar die gewoon slecht en niet happy gereden wordt wel, waarvan je ziet dat de rug bijv echt te lijden heeft.
Waarom is het een dan erger dan het ander?

Inderdaad. En wat dacht je bovendien van die te grote/zware ruiter op die te kleine pony (zie je veelvuldig bij de ponywedstrijden, grietjes van 14 die tegen 8-jarige collega-amazonetjes op C-pony's rijden enzo), dat paard met dat zadel dat echt verschrikkelijk verkeerd ligt of het paard dat er geen pas om kreupelt terwijl 'ie wel degelijk pijn heeft aan z'n benen?

Laten we dan inderdaad óf iedereen uitsluiten, óf helemaal niemand.

En in het geval van iedereen: dan maar direct een veeartsen-opleiding voor juryleden starten?

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:48

@running jij vond je duidelijk op dat moment niet eerlijk behandeld.

En mensen die doorrijden zal je altijd houden, maar als ik ervoor kan zorgen dat een paard op dat moment dat leed bespaart kan blijven, zal ik het niet laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:49

bambi76 schreef:

En mensen die doorrijden zal je altijd houden, maar als ik ervoor kan zorgen dat een paard op dat moment dat leed bespaart kan blijven, zal ik het niet laten.

Als je met een kreupel paard bij de jury verschijnt, geef je daarmee m.i. al aan dat je van plan bent met dat kreupele paard gewoon je proef te rijden.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:51

Nouks schreef:
bambi76 schreef:

Als je met een kreupel paard bij de jury verschijnt, geef je daarmee m.i. al aan dat je van plan bent met dat kreupele paard gewoon je proef te rijden.

Ja dus als ik dat kan voorkomen zal ik ook ingrijpen binnen de regelementen die daarvoor gesteld zijn.

Maar bij grens gevallen als deze is dat wel eens lastig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:54

Maar stel nou, dat er niet zo moeilijk over gedaan wordt en juryleden niet alleen bij uitgesproken kreupelheid mogen uitsluiten, dan neem ik aan dat als jij een paar wedstrijden achter elkaar consequent wordt uitgesloten je daar wel je conclusies aan verbindt.
Anders heb je wel een betonblok voor je hoofd.

Juist het behoudende maakt het nu zo lastig om in te grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:55

Fitzroy schreef:
Maar stel nou, dat er niet zo moeilijk over gedaan wordt en juryleden niet alleen bij uitgesproken kreupelheid mogen uitsluiten, dan neem ik aan dat als jij een paar wedstrijden achter elkaar consequent wordt uitgesloten je daar wel je conclusies aan verbindt.
Anders heb je wel een betonblok voor je hoofd.

Juist het behoudende maakt het nu zo lastig om in te grijpen.

Verliespunten voel je harder. Van uitsluiting word je niet meer of minder.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:09

Toch ben ik daar niet van overtuigd. Je bespaart je toch zeker de moeite van wassen, poetsen, vlechten, inladen en de benzine als je weet dat je de kans hebt dat je niet mag starten.
Krijg je verliespunten dan heb je iig nog mogen starten en denk je misschien, ach, de volgende keer is het geen verlies meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:45

fitz, ik ben allang niet meer kwaad over mijn voorval.
Dat is ooit eens geweest ja...
Maar je gaat er wel meningen vormen om dingen die je ervaren hebt.
Dat doe jij , dat doe ik, met alle dingen in het leven, ook buiten paarden.
En ja, heb je iets mee gemaakt en gaat het daar dan over, dan noemt iedereen een praktijk geval op.
Dat heeft ook niks met drammen te maken...vind ik overigens ook een heel erg onaangename uitspraak..maar oke

Bij dit voorval is mijn mening idd bij gedraaid.
Wat ik daarvoor dacht was, nou dan zal je paard wel erg kreupel hebben gelopen als je eruit moet.
Daarna dacht ik...wow wat heb je dozen als jury's... ongelooflijk...
En daaruit mijn mening gevormd dat een jury geen DA is, dus gewoon niet het recht heeft tot uitsluiten...

Simpel weg omdat daar de kunde niet voor is

ten tweede je echt niet moet denken da je nu een paardje hebt gered en iets nobels hebt gedaan...want met wat pech krijgt hij tussen de trailer nog een schop na omdat hij zich zo aan heeft gesteld...

en zulke ruiters heb je niet met uitsluiting...waarom wel..ja ze hebben hun paard gevlochten..ja dat hebben ze ook met min punten.
Als je zo dom bent dat jeje kreupele paard gaat starten lig je imo niet wakker van het vlechten (wat 15 min werk kost, niet iedereen wast)

Nouks beschrijft verder precies wat ik bedoel Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:18

runningkawa schreef:
Want die mensen op die kreupele hobbelen toch wel door... verander je niks aan hoor...beetje onrealistisch kun je het zelfs wel noemen als je denkt daar wat aan te veranderen Lachen

Als die er consequent uit gezet worden door de jury gaan ze er vanzelf wel wat aan doen.
Op dat punt kun je als jury grote invloed uitoefenen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:25

anneliesdj schreef:
runningkawa schreef:

Als die er consequent uit gezet worden door de jury gaan ze er vanzelf wel wat aan doen.

Daar ben ik het geheel mee eens. Kreupelheid betekent 9 van de 10 x pijn... en als zulke mensen zelf niet in staat zijn om rationeel en eerlijk te denken, dan vind ik dat hier een taak voor de jury is weggelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:33

anneliesdj schreef:

En op dezelfde manier: als jury's consequent minpunten uitdelen aan onregelmatige paarden, is de lol er voor de ruiters snel af om met een onregelmatig paard te starten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:40

Met het verschil dat het paard dan wel moet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:48

Nogmaals: als je met een kreupel paard besluit te starten, heb je als ruiter zijnde toch geen oog voor het welzijn van je dier. Als jury A de ruiter uitsluit, wil dat niet zeggen dat de ruiter in kwestie het daarna niet alsnog (na nog effe flink te hebben losgereden) bij ruiter B probeert, want anders is 'ie helemaal voor niets naar de wedstrijd gekomen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:52

Tuurlijk maar dan is door jury A wel een duidelijk signaal afgegeven. Als alle jury's zoveel kennis hebben dat ze een kreupel paard kunnen herkennen (en ik neem aan dat dat zo is) dan komt zo'n ruiter bij jury B ook niet aan de bak.

Als je als jury je ogen sluit weet je zeker dat het niet land bij de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 01:35

Ik heb het er toch niet over dat de jury zijn of haar ogen moet sluiten? Dik in de minpunten laten eindigen zo iemand! Daarmee heb je zo iemand meer dan met helemaal geen winst of verlies, en je voorkomt ermee dat je als jury zijnde verkeerde conclusies trekt en paarden uitsluit zonder dat die daadwerkelijk iets mankeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 01:43

Heb een keer geschreven op een wedstrijd waar een pony de ring in kwam die (zeer) onregelmatig was in draf.

De jury is naar haar toe gegaan en heeft gevraagd of ze op de volte wilde gaan rijden (links en rechts om).

Op de ene hand was de pony duidelijk ZEER onregelmatig.
Ondertussen was moeders erbij gekomen en vertelde dat de pony herstelende was van een peesblessure en dat haar DA had gezegd dat ze weer mochten rijden.

Jury vroeg of de DA gezegd had of ze weer langzaam mochten gaan oefenen of weer volop wedstrijden rijden... daar had ze geen antwoord op.
De jury vertelde haar vriendelijk dat het beter was pas weer te starten als de pony helemaal goed liep.

Helaas voor het meisje mocht ze niet starten.
Moeder schreeuwen.... Later de dag is het meisje wel gestart met inspringen... en liep hij na enkele sprongen zo ontzettend kreupel dat ze accuut de inspringring moest verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:35

Daarom...heeft die uitsluiting geholpen?
Nee, ze gaan gewoon springen.

Elke keer laag punten, iets wat de meeste jury's ook eerder durven dan consequent eriut zetten, wat hier geopperd wordt en in de praktijk dan niet zal gebeuren (logisch)

En ja hij moet zijn proef uitlopen...alsof die paar minuten nog maken met het van te voren al lossrijden....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:45

Er zullen altijd mensen benadeeld worden door de acties van anderen Lachen

RK is benadeeld omdat de desbetreffende jury misschien in de weken ervoor mensen in de ring heeft gehad met wel overduidelijk kruepele dieren en hier op dat moment misschien wat strenger was.......

Feit blijft dan een Jurilid geen VA is...... dit soort "problemen" zijn vrij makkelijk uit te sluiten door bijvoorbeeld op elk concours een daarvoor opgeleide official aan te stellen...........

Of misschien juryleden op onregelmatigheden bij laten scholen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:50

jury bij laten scholen...ondanks veel bijscholingen zien sommige jurys nu bijvoorbeeld ook niet of een paard van voor naar achter of van achter naar voor wordt gereden.
Dus een jury die nu duidelijk vind dat spanning kreupel is...nee, daar heb ik geen hoop in Lachen

Een da op concours of zeer kundige ander met wel een goede cursus, daar ben ik alleen maar voor Lachen
Zelfs de vaak aanwezige hoefsmid vind ik vaak al veel kundiger dan mening ander persoon.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:56

als een paard echt kreupeld vind ik het een pluspuntdat deze niet gestart kan worden.
Ik heb een av die al 5 jaar licht onregelmatig loopt na ongeval.
Bij haar is een cyste in het hoefbeen rechts vastgesteld.
Links was volledig zuiver.
Paardje loopt al wel jaren links in draf wat onregelmatig,in galop en stap niets te zien,op rechte stukken in draf ook bijzonder weinig(ik voel dat ze dan op de tic loopt maar velen zien het niet)
ze is echter steeds het haantje de voorste om uit te gaan rijden,oortjes zijn contstant naar voren en ze loopt heel opgewekt.
Ze is niet teugelkreupel(lichte arthrose vanuit de schouder)
komt als de meeste paarden bezweet en moe zijn nog lekker fris thuis aan zonder te zweten.

Ik rijd regelmatig grote ritten van meerdere uren.
Zou ze endurance mogen starten of niet.
Mijn da zegt dat ze beter in beweging blijft(gereden ) dan dat ik ze op de weide wegzet.
Merrie is 14 jaar.
Steeds opgewekt en vrolijk!!
en blijft zeker niet achter in de groep.

Ik had ze graag endurancegestart,maar ben bang voor uitsluiting wegens onregelmatigheid.
Ze gooit dus niet haar hoofd op als ze draaft.
Ben eens benieuwd wat jullie mening is hier op.
(manken is dus niet verergerdop de in totaal 7 jaar dat ik haar heb)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:21

In de endurance wordt al helemaal op onregelmatigheden gelet. Paard moet tenslotte zoveel km gaan lopen.
Afhankelijk van de mate van onregelmatigheid zul je als het licht is mogen starten met een opmerking dat het paard zeer licht onregelmatig is (in Nl is dat dan met een B, waarbij A goed is, B twijfel en C kreupel). Is het duidelijk zichtbaar zul je niet mogen starten..