Ik moest maar naar huis gaan ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Ik moest maar naar huis gaan ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:39

het gevoel van jezelf strookt lang niet altijd met het gevoel van de jury.

Als jij (niet bij jou persoonlijk, hoor) bijvoorbeeld heel graag wil dat je pony 'aan de teugel' loopt, zal je heel blij zijn met het beeld van een in de krul getrokken pony!

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:52

Moeilijk om zoiets van aan afstand te beoordelen zonder de combinatie of de proeven te kunnen zien.
Je kunt ervanuitgaan dat jurys zoiets niet zomaar zeggen om je "te pesten" ofzo, dus zal ze vast op iets hebben gedoeld wat gewoon echt mis was. Als ik je openingstopic lees, lijkt het erop dat je in de 2e proef een stuk meer punten had als in je eerste proef, dus is ze toch eigenlijk hoger gaan punten???
Waarom heb je haar niet gevraagd wat ze precies bedoelde toen ze je bij je riep (ik had dat meteen even gevraagd als je niet snapt waarom ze je afraad een 2e proef te rijden)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:22

Hmmm wat ik zo hoor, was het toch wel stevig verzet.
En de verhalen zo lezend (en het beeld wat ik erbij krijg) denk ik eigenlijk dat de jury heel correct is geweest.

Aan de TS om er wat mee te doen en er van te leren.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:25

Misschien de volgende keeer de jury uitleggen wat er aan de hand was..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:28

Waarom?
Daar hoeft een jury toch geen rekening mee te houden?
De jury moet gewoon die 5 minuten proef beoordelen, en juist het feit dat ze verder niets weten van paard en ruiter stelt ze in staat zuiver en objectief te oordelen, lijkt me.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:29

Yamcha schreef:
Waarom?
De jury moet gewoon die 5 minuten proef beoordelen, en juist het feit dat ze verder niets weten van paard en ruiter stelt ze in staat zuiver en objectief te oordelen, lijkt me.

Afgod

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:32

Ik heb eens even de uitslagen bekeken, ken de jury en als ik haar in moet schalen op een schaal van 1-10 waar 1 sinterklaas is en 10 de gruwelijkste die ik kan bedenken, geef ik haar een 7, net iets strenger dan gemiddeld denk ik, maar voor zover ik weet, absoluut niet onterecht!

De rest van de uitslagen bezien, zie ik best hele forse uitschieters naar boven en toevallig ken ik deze starters evenals een aantal in de B. Ik zie nergens rare of afwijkende punten behalve dan bij jou....dat geeft mij te denken. Want hoe erg was dat verzet dan wel en misschien nog wel belangrijker: Hoe los je het op???

Je hebt het over 24 mei starten en dat is neem ik aan ook in MOordrecht, wie weet krijg je mij als jury wel. Ik ben wel benieuwd wat jij een goeie proef vindt en ik beloof je hierbij dat als je je protocol wilt bespreken en ik ben er nog, dat ik daar altijd toe bereid bent.

Maar nogmaals, als ik de rest bekijk, zie ik er niets vreemds aan!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:24

TS, hieronder een nadere uitleg van de puntenwaardering. Spreekt voor zichzelf lijkt me.
Citaat:
Artikel 101 - Uitleg van de cijfers
10 - uitmuntend
Absolute perfectie. De gevraagde beweging wordt exact op de
juiste wijze op de juiste lijn van punt tot punt uitgevoerd. Aan
alle voorwaarden zoals beschreven in het ‘scala van de africhting’
is tot in de uiterste perfectie voldaan.
9 - zeer goed
De gevraagde beweging wordt exact op de juiste wijze op de
juiste lijn van punt tot punt uitgevoerd. Aan alle voorwaarden
beschreven in het ‘scala van de africhting’ is tot bijna in de
perfectie voldaan.
8 - goed
Precies en op de juiste lijn uitgevoerde oefening. Aan de voorwaarden
zoals beschreven in het ‘scala van de africhting’ wordt
‘goed’ voldaan.
7 - tamelijk goed
Tamelijk precies en op de juiste lijn uitgevoerde oefening. Aan
de voorwaarden zoals beschreven in het ‘scala van de africhting’
wordt ‘tamelijk goed’ voldaan.
6 - bevredigend
Of de gevraagde oefening wordt exact en precies uitgevoerd,
maar er zijn wat zwakheden in de basis van het ‘scala van de
africhting’,
of de gevraagde oefening wordt te weinig precies en
exact uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden
van het ‘scala van de africhting’ aan ten grondslag te liggen.
5 - voldoende
Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd,
maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het
‘scala van de africhting’. Of er zijn tamelijk ernstige fouten, maar
er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het
‘scala van de africhting’ aan ten grondslag te liggen.
4 - onvoldoende
Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact uitgevoerd,
maar er zijn duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van
de africhting’. Of er zijn duidelijke fouten, maar er blijken wel
tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de
africhting’ aan ten grondslag te liggen.
3 - tamelijk slecht
Weinig precies uitgevoerde oefening met serieuze problemen in
de basis van het ‘scala van de africhting’.
2 - slecht
Weinig precies uitgevoerde oefening met zeer ernstige problemen
in de basis van het ‘scala van de africhting’.
1 - heel slecht
De uitgevoerde oefening is nauwelijks meer te herkennen.
Het paard verzet zich, stormt weg, deinst achterwaarts, etc.
0 - niet getoond
Hier is geen enkel fragment van de oefening uitgevoerd.

Ik ben bang dat jij en je supporters een tè rooskleurig beeld hebben van je proef. Ik snap dat best, dat komt omdat je paard al zo vooruit is gegaan, maar dat zegt niet dat het al winstpuntwaardig is.
Wat je moet doen is: 1. bij je paard de rug goed na laten kijken.
2. thuis goed oefenen en pas op wedstrijd gaan als het dààr goed
gaat, anders zul je veel vaker dit soort "teleurstellingen" krijgen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:48

Yamcha schreef:
Waarom?

Heel goed gezegd. We beoordelen alleen, en dan ook alleen, de proef. Onafhankelijk van alles wat er verder speelt in de voorgeschiedenis, het weer, de rijbaan, publiek etc.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:58

riekSter schreef:
Tuurlijk snap ik ook wel dat een jury iemand kan uitsluiten

Maar geef dan een goede reden, bijvoorbeeld stokkreupel of paard gaat echt heel erg in protest. (steigeren en staken)
Oke dat ze zei dat dioos iets zou mankeren (zelfs oke als ze zeggen laat er naar kijken), maar ga niet kinderachtig lage punten geven in een 2e proef als er gewoon een (hele) goede proef wordt gereden.

Als jury moet je toch ook wel weten dat heel veel paarden in de 1e proef (samen met de ruiter) heel veel spanning hebben en wat slordig rijden

+ wat dioos deed was geen hevig verzet, ze deed alleen haar hoofd in de lucht, ik open mijn handen en licht been en daar gingen we neer netjes verder

Heel interessant om dit te volgen. Mijn conclusie: hou op met zeuren over deze jury, afgaande op je eigen verhaal heeft ze correct gepunt. De tweede proef hoger dan de eerste, net als in jouw eigen beleving.
En ja, als jury weet je echt wel dat er spanning kan zijn bij de paarden. Maaaaaaar: in de proef beoordelen we wat we zien, zonder voorinformatie over spanning enz. dus dat argument van je is onzin.
Je hebt een verkeerd beeld van een goede proef in je hoofd zitten. Een proef waarbij het paard maar?? een beetje verzet toont, is niet gelijk een winstpunt. Het is winst voor jezelf, omdat je weer wat verder lijkt te zijn met je africhting.
Blijkbaar heb je erg veel moeite met het accepteren van deze waardering. Dat is dus helaas JOUW probleem, en niemand anders.
Wat je er allemaal bij haalt aan argumenten heeft weinig of niks van doen met de te beoordelen proef.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:02

riekSter schreef:
Nee tuurlijk niet ik had daar een 3 ofzo.

Maar waar dit hele verhaal overgaat is dat het kinderachtig is dat in de 2e proef alles goed ging en ik dan toch 3en en 4en kreeg.

En dan kan je wel weer zeggen, nou dan was he tniet zo goed, maar dat was dus wel zo ...
En jullie kunnen dat niet weten hoe ik de 2e proef heb gereden (mag je zelf weten) maar als iedereen dan naar me toekomt van super proef en bladiebla, dan denk ik toch wel dat er een goede proef is neergezet

En daar ga je weer: jouw grote denkfout in deze: Jij denkt dat je 2e proef goed was, en dat was dus niet zo. Probeer dat nu eens tot je hersenen door te laten dringen. En geloof me, de meeste onzin over proeven wordt verteld door al die blabla kenners langs de ring, die moet je niet als maatstaf nemen. Neem je beoordeling als maatstaf.
En ja, als je 1e proef slecht ging, dan oogt een 2e proef met minder verzet al snel een superproef, maar was dat objectief genomen natuurlijk NIET!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:08

Citaat:
Het is winst voor jezelf, omdat je weer wat verder lijkt te zijn met je africhting.

Deze vind ik wel goed Ja

Winst voor jezelf dat het al beter gaat als eerst.
En dat is veel belangrijker dan winst van een jury

Heb je nu voortaan weet ik hoeveel wedstrijden gereden en ben je ondertussen M oid.
Heb je meestal dat wat je zelf dacht aan punten te krijgen ook op je coupon staan, bijna elke wedstrijd. Dus dat je beeld over hoe je rijd ook overeenkomt met het gejureerde en je hebt dan zulke ervaring ertussen. Dan zou ik ook echt geneigd zijn om te zeggen...dat zal wel een doos van een jury zijn geweest.

Maar op jou verhaal, op het verhaal van de mensen die je hebben los zien rijden, op het verhaal hoe jij over verzet denkt. Dan denk ik dat ze heel netjes gepunt heeft Lachen
Maar blijf jij vooral denken aan de WP voor jezelf... want het is zeker een compliment dat je zoveel vooruit bent gegaan met een paard dat het daar moeilijk mee heeft.
Ga lekker verder met waar je mee bezig bent en dan komen dadelijk de wp's ook Lachen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:16

riekSter schreef:
Tuurlijk was het verzet maar je hebt hevig verzet en een miscommunicatiefoutje

In de eerste proef zoals ik al zei vond ik het oke dat er verzet stond. Maar in de 2e proef met de overgang terug deed ze haar hoofd iets in de lucht met 2 stappen een kamelenstap (stomme dribbelpas) en daarna weer naar beneden

Ikzelf vind dat verzet, maar geen hevig verzet. Hevig verzet vind ik als een paard echt niet niet meer met zijn hoofd naar beneden wil (echt in paniek) of dat het paard zo in de war is (paniek) dat het niet meer vooruit wil en hoofd in de lucht

En weer een denk fout: ik vind, ik vind.... ik vind......, Je vind een heleboel, maar helaas is wat jij vind in deze situatie totaal onbelangrijk. De jury geeft de punten, zo gaat dat in een wedstrijd. En wat de Jury vind! is belangrijk, die bepaalt de uitslag.
Dus jouw ik vind dit en ik vind dat is leuk hier op Bokt, maar helpt je niet bij een zuiver beeld krijgen van je eigen proef.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:32

Heel hard roepen dat je best wel voelt als het goed is, is in dit geval niet voldoende. Heb je namelijk wel eens op een paard gereden wat écht goed voelt? Als een paard rugproblemen heeft (KS)al dan niet met verminderde klachten, kan hij NOOIT een ontspannen proef rijden. Sterker, zo`n arm dier hoort niet eens in de wedstrijdring thuis! Voor wie zijn lol ben je nu eigenlijk bezig, voor je eigen eer en glorie, ten koste van een dier wat dus pijn vertoond in de ring ( en dan neem ik volmondig het oordeel van een collega over, die geacht wordt meer verstand van zaken te hebben dan iemand die bezig is met een ORUNopleiding.) Als ik alles zo teruglees, verdiendt de jury een lintje!En ik zou willen dat er meerdere collega`s zo allert zouden zijn op het welzijn van een paard. (Regel 1 reglement FEI !)
Kinderachtig? Ja idd, dat gezemel dat de jury zo onaardig tegen je is geweest.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:46

Ik vind gewoon dat je verschrikkelijk aan het miepen bent

Een paard in het L2 hoort gewoon netjes nageeflijk te zijn.
Als jij dat spanning heb in de zin van hoofd omhoog gooien moet dat gewoon afworden gestraft.

En dan kan je wel zeggen ja maar dit en dat met het paard kwa achtergrond enz...
Ja jammer dan dat ziet een jury niet, zij beoordelen gewoon die 5 min wat ze zien en meer niet.

Op het oog wat de jury zegt staat ze in haar recht en mischien heeft ze het niet op een al te nette manier gezegt maar dan nog staat ze gewoon netjes in haar recht

En aan je punten te zien was ze wel met je eens dat de 2 proef beter ging dan de eerste.
En wat anderen zeggen moet je nooit vanuit gaan want zij zijn niet de gene die de proef hebben beoordeelt.

Zo ben ik zelf zondag ook weer voor het eerst gestart na 5 maanden tijd en ik heb er ook 1tje staan die niet zo makkelijk is
Beide proeven geen winst maar wel een fijn gevoel.
En dat is wat ik vind dat telt zolang je zelf tevreden bent is het goed.

Maar alsjeblieft hou op met dat gemiep over de jury's, wees blij dat ze zitten en ze geven je echt niet voor de lol lage punten

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:47

verana schreef:
Ik vind gewoon dat je verschrikkelijk aan het miepen bent

Een paard in het L2 hoort gewoon netjes nageeflijk te zijn.
Als jij dat spanning heb in de zin van hoofd omhoog gooien moet dat gewoon afworden gestraft.

En dan kan je wel zeggen ja maar dit en dat met het paard kwa achtergrond enz...
Ja jammer dan dat ziet een jury niet, zij beoordelen gewoon die 5 min wat ze zien en meer niet.

Op het oog wat de jury zegt staat ze in haar recht en mischien heeft ze het niet op een al te nette manier gezegt maar dan nog staat ze gewoon netjes in haar recht

En aan je punten te zien was ze wel met je eens dat de 2 proef beter ging dan de eerste.
En wat anderen zeggen moet je nooit vanuit gaan want zij zijn niet de gene die de proef hebben beoordeelt.

Zo ben ik zelf zondag ook weer voor het eerst gestart na 5 maanden tijd en ik heb er ook 1tje staan die niet zo makkelijk is
Beide proeven geen winst maar wel een fijn gevoel.
En dat is wat ik vind dat telt zolang je zelf tevreden bent is het goed.

Maar alsjeblieft hou op met dat gemiep over de jury's, wees blij dat ze zitten en ze geven je echt niet voor de lol lage punten

Ze rijd B, ik weet niet of je dat begrepen hebt?

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:50

Oeps las ergens L2 maar dan nog vind ik in de B een paard met zijn kop in de lucht moet worden afgestraft

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:58

Ik vind het juist asociaal van die vrouw.. Vind ik geen eerlijke punten als jij zegt dat je netjes gereden hebt, en hij alleen een paar keer zijn hoofd omhoog gegooid heeft..
Heb verder het topic niet echt gelezen, maar van wat ik wel gelezen heb, is het veel dat jullie vinden dat de juryvrouw gelijk had?
Dat is dan dus jullie eigen mening, dus daar ga ik verders niet over zeuren, en het bovenstaande is dus mijn mening.
Jij doet je best om een goed proefje neer te zetten, en je wéét dat het vroeger niet goed ging met hem, en die vrouw verteld je meteen dat je maar weg moet gaan omdat je niet goed genoeg bent? Gaat het er niet om dat je hier juist kan proberen béter te worden, en lol te hebben.. Jezus, dan kan ze toch wel normaal eerlijk (om - behalve bij onderdelen waar het hoofd belangrijk bij is - dat puntje maar even te laten zitten) punten geven voor de rest.. :|
Ik begrijp trouwens wel dat ze er misschien even wat over wilde zeggen, maar dit vind ik nogal overdreven...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:01

ik vind het een beetje onzinnig, het is dan wel een jury sport, maar een jury hoort elke proef afzonderlijk te beoordelen of heb ik dat fout?

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:21

@biebz95

Associaal vind ik het niet echt hoor Knipoog

@ lieniminnie

Daar gaat mijn hele punt dus om ... En de reden die ze geeft (er is iets mis) maar daarover verder niks wou zeggen (mij gewoon negeren) vind ik zoooo kinderachtig.

En het punt dat ik geen winst heb, nou pech dan maar, ik ben met een heel goed gevoel uit de 2e proef gekomen en dat was voor mij het belangrijkste!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:21

alleen heb ik nog steeds nergens aanleiding gezien om aan te nemen dat ze dat niet gedaan heeft. Je had bijna 20 punten meer in de 2e proef.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:24

dat ben ik helemaal met je eens, het is haar taak om jou tebeoordelen op je rijden en objectief te zijn, ze mag best een opmerking maken over wat er gebeurde, maar dan op een beschaafde en normale manier.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:28

riekSter schreef:
... Paar keer dat ze met haar hoofd in de lucht kwam maar de rest was echt supernetjes. Ik klaar werd ik bij de jury geroepen. Ze zegt: Ik weet niet of je van plan bent om zo nog een proef te rijden, maar van mij hoeft het niet, GA MAAR NAAR HUIS. Ik vraag waarom. Krijg ik als antwoord terug jouw paard mankeert iets. Ik zeg: nou ik rijd zo gewoon nog een keer.

de jury geeft een hele goede en niet-kinderachtige reden.... en zo te lezen heb je niet gevraagd wat ze nu precies bedoelt. Plus je kreeg in de 2e proef duidelijk meer punten dan in de 1e.

je hebt denk ik gewoon een verkeerd beeld van je eigen rijden en hebt nu een deuk opgelopen in je eigen dunk. Tip: probeer eens wat realistischer te worden... en neem bijv. eens je rijden regelmatig op met camera en analyseer/bespreek dit met je instructeur...

probeer de vooruitgang thuis door te zetten, dan worden de punten op concours ook vast snel beter
Laatst bijgewerkt door Muffin_ op 17-04-08 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:32

lieniminnie schreef:
dat ben ik helemaal met je eens, het is haar taak om jou tebeoordelen op je rijden en objectief te zijn, ze mag best een opmerking maken over wat er gebeurde, maar dan op een beschaafde en normale manier.

Vind je? Vind jij het normaal en beschaafd om met een paard een wedstrijd te gaan rijden wat zoveel verzet toont?
Ik vind het juist prettig om te lezen dat er eindelijk een jury voor het paard op komt. En wat krijg je dan? Deze discussie.
Als ik het allemaal zo lees hoort deze combinatie gewoon niet op een wedstrijd thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:18

Ben ik totaal met je eens, Wendy.
De ene keer wordt hier gemiept omdat de jury niet streng genoeg is, en ze willen mensen op het inrijterrein bla bla bla...

Komt de jury dan voor het paard op (jammer dan voor de ruiter, maar die loopt daar heus geen trauma van op) is het WEER niet goed... Frusty Frusty

Een jury kan het blijkbaar nooit goed doen...
Ik denk echt, TS dat jouw reactie op de jury meer over jezelf zegt, dan over de jury.

Snap ook eigenlijk niet dat je start met een paard dat iets mankeert