Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cellavie

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:32

Ik meld me hier ook! Ik geef nu in totaal 6 jaar les aan kinderen en volwassen op alle niveaus.
Toen ik net mijn diploma had gehaald had ik soms heel veel moeite met de echte beginnerslesjes. Tja op ORUN cursus leer je niet om te gaan met jengelende kinderen (en hun ouders!!) en pony's die echt niet meer willen lopen Knipoog
Nu gaat het heel erg goed, al gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar meer gevorderde groepen.

Met de echte kleintjes (die rijden in groepjes van maximaal 6 in colonne) wordt alles vooral heel erg spelenderwijs duidelijk gemaakt. Figuren leren sturen in stap en draf, lichtrijden, doorzitten. Wat ze altijd heel leuk vinden is halthouden, tot 3 tellen en dat zo snel mogelijk aandraven. Slalom om pionnen, stappen en draven over balkjes, gymen op de pony en zelfs zonder zadel rijden. Helemaal leuk.
Als ze deze groepjes zijn gepasseerd gaan ze meteen individueel aan de slag en is de tijd van colonne rijden voorbij.
Het leuke is om met zo'n groepje onderaan te beginnen en ze dan in de loop van de jaren zien uitgroeien tot echte gevorderde pubers!
Ik heb vaak een thema in de les waar we dan minstens een halve les aandacht aan besteden zoals recht richten. Zeker voor de meer gevorderde ruiters is dit leuk.
Ik heb echt een hekel aan groeplessen die week in week uit hetzelfde zijn waarbij de klanten van de voren al weten welke oefening ze moeten gaan rijden en wat het commentaar zal zijn van de instructeur. Dat noem ik een sleur en dan ben je ten opzichte van je klanten niet goed bezig.
Heel af en toe geef ik te paard les aan volwassenen met name, die vinden dat geweldig omdat ik dan oefeningen voor kan doen (travers, keertwendingen en appuyeren bijvoorbeeld) en ze dan heel goed kan helpen met de juiste hulpen.
Jaja, instructrice zijn is echt een vak apart waarbij je natuurlijk niet alleen paardenfreak moet zijn maar ook heel veel mensenkennis moet hebben en soms zelfs als psycholoog moeten kunnen fungeren haha

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:53

Ik geef trouwens 13 groepslessen en ongeveer 8 privelessen per week, en jullie???

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:27

Mijn lesjes gister gingen wel weer ok, de collonne lesjes mochten beide even een poosje voor zichzelf rijden, nu stoelendans met bakletters gedaan... erg grappig...

verder heb ik 1 groepje die voor ik ze les ging geven wekelijks mochten springen en die moet ik nu dressuurles geven en helaas vinden ze springen veel leuker (ga wel overleggen of ik weer meer met ze mag springen) maar iemand nog tips om die lessen uitdagender te maken, werk al met wijken, schoudervoor enzo..

@cellavie ik geef 3 groepslessen op de manege en 1 privelesje op eigen shet per week.. heb mn ORUN sinds mei

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:29

ik vind het geweldig om kinderen les te geven Lachen Lachen

die zijn nog zo onbevangen, kan je alles mee Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:37

Ik ben op dit moment weer begonnen met lesgeven (voornamelijk prive)
Ik heb op dit moment 5 klantjes, omdat ik ook nog werk Lachen Ik heb al wel een wachtlijst, dus ik ga het waarschijnlijk wel tot 8 uitbouwen per week.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 15:51

heb 2 nieuwe erbij Lachen
k moet volgende week za, de hele dag doen en daarna sinterklaasspelletjes Huilen van het lachen
begin al goed met een paar gehandicapten, daarvoor nog een longelesje,
paar groepslesjes, (incl, adhd en autischtische kinderen) dan nog een paar longelesjes,
gister ging alles heel lekker, ben met één beginnertje al begonnen om wat sneller te gaan draven, weer opvangen, en later weer wat langzamer draven etc. Dromen
heb zelfs de ergste moeder gister overleeft (dit is categorie super super erg)
hebben jullie ook zulke erge moeders ertussen?

kind is een jaar of 9, maar super onzeker, zegt geen woord en als je zegt dat ze het goed doet zakt ze weer helemaal in.
moeder is een superexcentriek figuur, zegt alles wel even voor het kind, (had aan dochter gevraagt of ze met een ander kind wilde rijden, zij dacht even na en zegt ja, kom ik later bij de moeder, ik denk niet dat blabla het leuk vind om samen te rijden. ik dus: ze zegt zelf van wel. zegt die: ja das is wel een heel sociaal wenselijk antwoord, ik ga thuis eerst vragen wat ze ervan vond... aarg (als je het zo leest komt het nog aardig over, maar dit ging echt op de bitcherige manier, en ze luistert niet eens naar haar dochter. ja ze zegt het wel, maar zij bepaalt, van wat zij denk wat haar dochter wil.
(vind het alleen zo superjammer voor het kind, want die zie je nu afglijden. zij komt later gewoon hardstikke in de knoop..)

nou ja hebben jullie dit ook?

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:53

Nimmy schreef:
@cellavie ik geef 3 groepslessen op de manege en 1 privelesje op eigen shet per week.. heb mn ORUN sinds mei

Ik heb mijn orun inmiddels al 11 jaar...pfff time fly's!!

ladypaard schreef:

De ouders vind ik vaak het ergst. Sinds een tijdje laat ik ook geen ouders meer toe bij de bak tijdens de lessen. Ze mogen lekker kijken vanuit de kantine. Kinderen worden hier toch alleen maar onzeker van, zeker als het van die streverige ouders zijn. Ik zeg ook gerust dat ik niet gediend ben van commentaar van mensen langs de kant. Bloos

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:16

cellavie schreef:
Ik geef trouwens 13 groepslessen en ongeveer 8 privelessen per week, en jullie???

ongeveer 10 groepslessen, varierend van beginnende jeugd tot gevorderde volwassenen, daarnaast nog ongeveer 2 uur priveles en 4 uur longeles (jeugd als volwassenen).

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 11:28

Helaas omdat ik erg wisselende diensten ( de ene keer werk ik s'ochtens de andere keer weer s'avonds en veel in het weekend) heb met mijn baan heb ik maar 1 vast groepje dat zijn de ultrabeginners zeg maar. Verder val ik wel veel in met dressuur en springlessen, en ik begeleid ook regelmatig buitenritten. Ik krijg binnenkort wel een priveklantje en er zijn wel een paar meiden die ik af en toe ook wel een privelesje geef.

Ik heb op zich wel relaxte ouders van de kinderen langs de kant staan, ze mogen af en toe gerust wel een bemoedigend woordje zeggen tegen de kinderen maar voor de rest moeten ze hun klep houden van me haha.

Afgelopen zaterdag hebben de kids het licht gezien denk ik... ze gingen zowaar allemaal in draf en bleven draven, het lichtrijden ging erg goed ( op het buitenbeen lichtrijden zijn ze nu aan het oefenen). Als beloning heb ik op het eind weer een quiz gemaakt. Via een slalomparourtje en een antwoord A en B pion neergezet en vragen maar Lachen . Ik had een vraag er tussen zitten: Wordt een schimmel altijd wit geboren? (A: Ja B: Nee). 1 meisje had het goed. Maar wat het leuke was is dat de kinderen die het fout hadden echt zoiets hadden: oh wat grappig dat wist ik niet Lachen

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:51

Ik geef 4 uur les. Dit uit tijdgebrek, zou dagelijks les kunnen geven als ik zou willen, maar school en paard willen mij ook graag dagelijks zien Knipoog Ach, het is hobby voor ons. En op deze manier blijft het voor ons, de pony's én voor de kinderen leuk, lekker kleinschalig.

Ouders hebben we in alle soorten en maten. Op dit moment zijn het stuk voor stuk hardstikke leuke mensen, en wanneer de kinderen door hun afgeleid worden vraag ik gewoon vriendelijk of ze hun kind niet van de les af willen houden... Wordt altijd wel naar geluisterd.
Eerder gaf ik les op een manege waar ik 1x een moeder naar boven heb gestuurd nadat zij met mij een discussie aan zou gaan over hoe ik haar zoontje het beste les kon geven. Ja daahaag, ik sta in het midden, zij niet! En omdat ik het niet nodig vond daarover een discussie te beginnen heb ik haar naar boven gestuurd, daar was de eigenaar dus kon ze daar dr ei kwijt. Ze is wel naar boven gegaan, achteraf bleek dat ze haar mond gehouden heeft tegen de eigenaar. Zo belangrijk was het dus toch niet. Tsja, ouders die zelf paardrijden/reden zijn op dat moment nog wel eens erg fanatiek met hun kids... Maar niet onder mijn les, kijken mag maar ik geef les. Dus wat ze thuis doen maakt me niet uit, maar mond dicht aan de kant Tong uitsteken

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:53

Mijn jongste lesklant is 9 jaar en mijn oudste 30 jaar, heel varierend maar wel leuk bestand

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:58

ladypaard schreef:

De ouders vind ik vaak het ergst. Sinds een tijdje laat ik ook geen ouders meer toe bij de bak tijdens de lessen. Ze mogen lekker kijken vanuit de kantine. Kinderen worden hier toch alleen maar onzeker van, zeker als het van die streverige ouders zijn. Ik zeg ook gerust dat ik niet gediend ben van commentaar van mensen langs de kant. Bloos[/quote]

Hmm ik krijg van ouders tot nu toe hele positieve reacties, heb geen problemen met ouders lang de kant, zolang ze zich niet met de lessen bemoeien...

Voor mn kinderlesjes ga ik denk ik binnenkort ook de quiz eens toepassen, even wat makkelijke vragen bedenken... vind ik wel een leuk idee...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 14:54

De quiz is een grote hit onder de kids haha. Ik stel echt vragen zoals : Welk paardenras is groter: een Falabella of een Arabier Of waar zit het kopstuk? Of ik laat ze afstappen en laat ze 'de onderdelen' van een paard aanwijzen. Nou is de schoft etc wel makkelijk maar laat ze voor de bonusronde het kruis ens aanwijzen..... Je ligt helemaal dubbel en de kinderen ook hahaha

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:58

Jippie, ik geef nu 20 jaar les. Juist ook aan de kids. Een apart vak, je moet het kunnen. Maar heeeeeeeeeeeeeerlijk.
Vooral beginnertjes vind ik leuk. Die gaan namelijk per les het hardste vooruit. Lijkt het net dat je kunt lesgeven, haha.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:53

KimH, ik deed zaterdag een variant op de quiz. Ik riep
: wie op een bruine pony zit gaat zo snel mogelijk naar de A, wie op een vospony zit gaat naar de C en de rest een rondje in draf. Was best lachen!

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:42

Ik ben nu ook net begonnen met les geven, aan een meisje die ook op mn verzorgpony rijd.

Hebben jullie nog goeie tips ofzo ? Waar ik het rijden in een kleine bak [lees : Kleine! echt niet groot dus] leuker kan maken ?

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 12:46

Hoe 'klein is je bak? Hoe ver is je ruitertje?
Als ze echt ontzettend groen is, gewoon eerst de zit, evenwicht, en de stuur even laten zoeken en vanuit daar verder uitbouwen.
Als je dit topic helemaal doorleest kom je zulke leuke dingen tegen! Ik ben ook aan leuke dingen gekomen via de mensen hier.

Groetjes Kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:49

Ik heb tot voorkort les gegeven aan kleine kinderen, heel leuk *LOL* Het is zo geweldig dat ze nog geen angst kennen. Lekker achterstevoren op je paard. In draf? Ja natuurlijk! En maar lachen en gieren Clown Heerlijk!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:24

Vanmiddag krijgen mijn lesgeefkids 'hoog bezoek' van een man in een jurk (collega Renez uit dit topic Cool en z`n zwart uitgeslagen sidekick Haha!

Daarnaast gaan we een pakjesestafette doen en Pietengym. Ik ben benieuwd hoe ze het doen! Lachen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:34

Spannennnnnnnnnnnnnnd!

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:08

Uums schreef:
Vanmiddag krijgen mijn lesgeefkids 'hoog bezoek' van een man in een jurk (collega Renez uit dit topic Cool en z`n zwart uitgeslagen sidekick Haha!

Daarnaast gaan we een pakjesestafette doen en Pietengym. Ik ben benieuwd hoe ze het doen! Lachen

Wat een super leuk idee!!

Ik heb vandaag met mijn beginnerslesjes die quiz gedaan die ik hier al een paar keer heb gehoord.
"Denk je dat het eerste antwoord goed is ga dan zo snel mogelijk naar de A, en het tweede antwoord naar de C"
Echt heel leuk. Goed dat we elkaar tips kunnen geven om het voor de kids zo leuk mogelijk te maken!
Volgende week ik het 5 dec. Mijn woensdagmiddag kids gaan dan verkleed als zwarte piet lessen en ik ga proberen sintmuziek op de speakers aan te zetten.
Iemand anders nog leuke 5 december-lessen tips???
(Sinterklaas komt zaterdag namelijk al bij ons maar woensdag zijn er gewoon lessen)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:23

Lege wcrollen en keukenrollen inpakken als cadeautje en dan pakjesrace houden. Of een grote berg neppakjes die naar d eoverkant moeten en dan op het laatst snel voor iedereen een klein echt cadeautje erbijd oen (kan natuurlijk niet voor elke groep, ik deed het alleen bij de 6-jarigen).

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:12

Ik ga op 5 december ook lesgeven. Ik ben van plan om allemaal (boterham) zakjes (1 of 2 per kind) te maken die ze dan van de bakrand moeten pakken en in de zak van Sinterklaas moeten doen. Aan het eind van de les krijgen ze dan een zakje mee. Ik wil ook nog een zwarte piet regelen die even les komt geven maar daar moet ik mijn collega nog even over spreken.
Verder rijdt ik met Sinterklaas pepernoten i.p.v voltes en chocolade letters, beetje creatief met figuren die dan een letter voorstellen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:40

Lol, ik kan zo al een paar ponhy's hier opnoemen die ECHT geen krakend zakje van de bakrand laten pakken. Hihihi.

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:26

Ik had van de week een opmerking van een 6 jarig meisje, was hilarisch. Ik vroeg of ze wist wat een schimmel was. Weet je wat voor antwoord ik kreeg... "Ja juf dat is van dat spul wat op je eten zit als het is bedorven" hahahahahaha