Nullen geven in de B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arjen2

Re: Nullen geven in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:42

Tja niet tonen is geen cijfer, dus een nul lijkt mij logisch...

Elke ruiter weet dat als hij/zij start met een paard die nog niet toe is aan de B een slechte proef zal lopen, om dan de jury maar de schuld te geven...

Een jury die nullen en eenen geeft geeft ook 8en en 9ens is mijn ervaring.

Wij hebben een protocol met een 1 voor hals laten strekken, commentaar "helemaal niets" op hetzelfde protocol staat op een ander onderdeel een 9 met als commentaar "perfect"

Ach ja ik wist meteen wat we moesten doen Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:21

daniella74 schreef:
Hier is veelal een hele andere mentaliteit dan bij jullie. Paarden in overvloed dat wel, ook heel veel "mensen met paarden" met alle verschijnselen die daar bij horen.

Springen wordt hier nauwelijks gedaan, Ik zat destijds bij een rijverenging met kleine 100 ruiters, allemaal dressuur dressuur dressuur. Geen spele-springen, geen buitenritjes op een losse idioot na. Als er al eens gesprongen wordt in een manegeles dan is de helft op zijn zachtst gezegd niet blij.

Paardrijden is hier voor veel mensen bezigheidstherapie, je een uurtje laten vervoeren in een bak met een meneer/mevrouw in het midden van de bak die af en toe meer staat te entertainen dan les te geven en verder meestal weinig interesse om iets verder te komen of wat meer kennis te vergaren. Bij ons zijn de onderlinge manegewedstrijden zo goed als dood.

Verenigingslessen kennen wij hiet niet zoals jullie dat hebben en oefenparcoursen ook heel weinig.

Bij ons, ook in de randstad Knipoog, waren er wel altijd onderlinge wedstrijden. 5 dressuur per jaar en 5 springen.

Nu we pensionstal zijn, zijn er f proefjes en onderling springen.

Ik vind een 0 niet te streng als het niet is uitgevoerd. Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:53

Het is me afgelopen weekend op een onderlinge wedstrijd terwijl ik B-recreanten startte overkomen Bloos Een 0. Paard was helaas blootsvoets en het gras nat en glad. Halverwege de volte in galop gleed ze bijna helemaal onderuit, ze pakte zich snel weer op maar ik was zo geschrokken dat ik de volte vergat af te maken (een 5 &-2). Daarna geen overgang terug laten zien tussen de gevraagde letters(een 0). Ondanks dat de verdere proef wel beloond voor de goede stukken met een aantal 7-ens Knipoog

De 0 viel me wel ontzettend tegen, maar achteraf wel terecht (jury heeft de reglementen er specifiek nog voor nageslagen). Demotiverend? Nee hoor, de goede momenten werden wél beloond Lachen

Jurering is nu eenmaal op wat op dat moment wordt getoond, een jury heeft helemaal geen rekening te houden met conditie/ mate van africhting van paard/ ervaring etc. In een hardloopwedstrijd wint ook de snelste en niet degene die een seconde later aankwam maar een 2x zo zwaar voorseizoen heeft gehad.

Onderling milder jureren, is ook héél dubieus. Als je dan startkaart gaat rijden kan het resultaat tegenvallen en is het ook niet goed. Knipoog Onderling kan een punt bij twijfel eerder naar boven worden afgerond. Maar onderling hele punten hoger geven, voor de moeite hoort nu eenmaal niet. Start je daarna officieel en valt het dan opeens tegen. Kun je maar beter onderling al op voorbereid zijn, heb je dat maar weer gehad Knipoog

xxelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:45

Ik vind het (Zeker in de B) een beetje overdreven. Als je dit nou in het Z doet, okee. Maar in de B vind ik toch wel heel erg ver gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:47

Waarom?
Als je mee wilt doen aan een wedstrijd hoor je gewoon te laten zien wat er gevraagt wordt.
In het B worden minder moeilijke dingen gevraagt, dus daarom ook uitvoerbaar voor als je met dat paard zover bent Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:50

Als je in de brugklas op school het slecht doet krijg je toch ook lage cijfers? Waarom in de B op wedstrijden dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:50

Dat is idd wel een goed vergelijk Ja
Daar zeggen ze ook niet, pas in je examen jaar krijg je een 0 bij een slecht proefwerk Lachen

xxelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:51

runningkawa schreef:
Waarom?
Als je mee wilt doen aan een wedstrijd hoor je gewoon te laten zien wat er gevraagt wordt.
In het B worden minder moeilijke dingen gevraagt, dus daarom ook uitvoerbaar voor als je met dat paard zover bent Lachen

Zit wat in, maar ik heb nog nooit ergens gehoord dat iemand voor verzet een 0 krijgt. Maar het ligt er ook wle aan in welke mate verzet wordt getoond. Dat klopt! Knipoog

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:07

Ik zou naar de federatievertegenwoordiger gaan!
Het is niet echt stimulerend een 0..
Hopen dat je volgende keer een andere juty hebt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:38

Alsof het motiverend is voor een jury om een combinatie te krijgen waar je nullen aan kwijt kunt Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:44

runningkawa schreef:
Alsof het motiverend is voor een jury om een combinatie te krijgen waar je nullen aan kwijt kunt Lachen

en bedankt he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:52

Ja wat is daar erg aan?
Het is toch zo?
Is het zo erg om wat dat betreft de realiteit onder ogen te zien en zoiets te hebben...oke mijn proef had gewoon erg slechte onderdelen, daar ga ik mee aan de slag?

Het is zo makkelijk de jury de schuld te geven. Maar denk toch echt dat die liever 8en geeft dan enen of nullen, denk je zelf ook niet?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:45

RK, het is voor sommige mensen heel confronterend om de reden van de slechte punten bij zichzelf te zoeken.
Ik schrijf heel regelmatig bij een jury die echt heel positief een combinatie beoordeeld en na een paar onderdelen vertwijfeld tegen mij zegt "wat moet ik hier nu van maken aan punten, ik weet het even niet". Je wilt als jury ook een leuke dag hebben en het liefst 30 mensen blij naar huis sturen maar soms krijg je combinaties die je het liefst voor elk onderdeel een 4 of lager zou willen geven omdat de zaken echt niet voor elkaar zijn. Deze combinaties kosten heel veel energie en dragen weinig bij aan het plezier van jureren (en schrijven).

Wellicht ligt een oorzaak van het wedstrijdrijden van combinaties die er nog niet aan toe zijn aan het instructiekader die uit angst om een klant te verliezen of uit een vorm van ondeskundigheid/onverschilligheid toch een ruiter laten deelnemen ipv zeggen we rijden een paar maanden door tot het echt helemaal goed is. Vaak hebben de wat minder presterende ruiters ook een groot verloop van instructeurs valt mij op in de eigen omgeving.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:01

een 0 lijkt mij ook wel wat overdreven, meestal krijg ik een 3, maar vraag mij ook af of er ooit wel eens een 10 word gegeven?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 06:53

Als je de gevraagde oefening niet toont is een 0 en dat komt dus nog best wel eens voor. Verder kun je je misschien eens afvragen of er uberhaupt wel oefeningen uitgevoerd worden voor een 10. Eigenlijk altijd zijn er wel kleine opmerkingen die een 10 niet onderbouwen denk ik.

Steffiie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:09

nullen geven ze echt nooit, ik vind het een beetje ongeloofwaardig.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:53

Steffiie_ schreef:

Wat een domme opmerking, sorry. Alsof TS een topic voor de lol aanmaakt.
Jij rijdt geen wedstrijden zeker? Slapen

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:14

wwr schreef:
Ik zou naar de federatievertegenwoordiger gaan!
Het is niet echt stimulerend een 0..
Hopen dat je volgende keer een andere juty hebt Lachen

Het zou voor mij juist super stimulerend zijn! Ik ga misschien volgend jaar beginnen met wedstrijden. En dan heb je punten waar je zeker op kan oefenen. Als dat dan verhoogt wordt naar een 2 zou het al een verbetering zijn (bijwijze).

Op school gaat het bij mij ook zo dus kan ook dat ik een uitzondering ben.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:43

Steffiie_ schreef:

Nou ik heb welleens een nul gereden hoor, mijn paard was zo tegendraads.
En viel bij m uit de galop terwijl ik bij c de overgang moest maken.
Dus kreeg ik een NUL. Knipoog

Zeer vervelend, maar heb dan op goeie onderdelen ook wel weer een 9 gekregen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:56

Ik heb gisteren voor het allereerst twee enen in de B uitgedeeld, ik doe dat echt niet snel maar had al zoveel drieën gegeven dat ik toch echt duideljik moest maken dat dit echt niet kon. Hoop dat de betreffende amazone er wijzer van wordt en voortaan anders met haar paard omgaat maar ik vrees het ergste.....

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:02

Bienotje schreef:
Het is me afgelopen weekend op een onderlinge wedstrijd terwijl ik B-recreanten startte overkomen Bloos Een 0. Paard was helaas blootsvoets en het gras nat en glad. Halverwege de volte in galop gleed ze bijna helemaal onderuit, ze pakte zich snel weer op maar ik was zo geschrokken dat ik de volte vergat af te maken (een 5 &-2). Daarna geen overgang terug laten zien tussen de gevraagde letters(een 0). Ondanks dat de verdere proef wel beloond voor de goede stukken met een aantal 7-ens Knipoog

Dat vind ik helemaal niet kloppen. Hier speelt een hele andere factor, namelijk overmacht.

Ik vind dat de jury dit door de vingers had moeten zien en gewoon een 5 moeten geven (voldoende) of ze hadden je de gelegenheid moeten geven om de draad een stukje terug in de proef weer op te pakken.

In ieder geval vind ik het een tekortkoming van de jury.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:37

@ Musicjohn, de jury kan het toch ook niet helpen dat het paard op blote voeten loopt en daardoor dus uitgegleden is?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:01

Bekende van mij schreef, na de proef is daadwerkelijk nog even het reglement erbij gepakt en helaas.. Niet getoond levert geen punten op.

Je zou kunnen denken dan; het is maar een onderlinge wedstrijd geweest. Maar dat zou inderdaad juist weer suggereren dat punten aan kunnen komen waaien.

Het is dubbel en lijkt me ook eg moeilijk beslissen voor een jury, die uiteraard de gladheid wel snapte maar inderdaad daarvoor geen uitzondering mag maken..

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:18

KarinvdM schreef:
@ Musicjohn, de jury kan het toch ook niet helpen dat het paard op blote voeten loopt en daardoor dus uitgegleden is?

Dat is een moeilijk punt.

Dan verval je al gauw weer in de discussie of het wel of niet nodig (of verstandig) is om ijzers te gebruiken. En in die discussie heb je net zoveel voor- als tegenstanders. Dus ik ben van mening dat een jury de keuze van de ruiter heeft te rescpecteren op dit punt, en het incident moet beschouwen als overmacht. Het paard gleed uit, niet de ruiter, en ook niet door het toedoen van de ruiter. Dat een terrein in slechte toestand verkeert (door wat voor omstandigheden dan ook) is voor verantwoording van de organisatie, en niet van de ruiter. Dus een beetje coulance van de kant van de jury zou in zo'n geval gepast zijn. Maar goed, dat is slechts mijn mening.

En hoe zou je er over denken als het betreffende paard wél op ijzers had gelopen? Is het dan nog steeds de schuld van de ruiter of het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:41

Het gaat niet over wie of wat schuld heeft, maar dat het gevraagde niet getoond is.

Op het uitglijden opzich is de ruiter ook niet gestraft, wel op het vervolg.
Niet de volte afmaken en geen overgang bij de letter rijden.
FF simpel gezegt had de ruiter zo bij de les moeten blijven om dat gewoon af te maken, of dat altijd makkelijk kan als je schrokken bent is wat anders. Dat is per persoon verschillend Lachen