Lusitana schreef:Ik zou me van de laatsten niet zoveel aantrekken. Het zou mijn persoonlijk alleen maar meer motiveren om me te bewijzen.
En dat was dan ook mijn spirit om doro te zetten!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lusitana schreef:Ik zou me van de laatsten niet zoveel aantrekken. Het zou mijn persoonlijk alleen maar meer motiveren om me te bewijzen.
jasmijn78 schreef:Lusitana schreef:Het zou mijn persoonlijk alleen maar meer motiveren om me te bewijzen.
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen: als jij je zo graag wil bewijzen, dan ga je toch ook voor de glorie en de erkenning??? Lekker hypocriet;
erleyne schreef:Ik ben het in deze ook met Jasmijn eens.
Ik vind de uitspraak die zij quote van Lusitana ook een beetje bout en ben het er totaal niet mee eens. Juist als je serieus met deze sport bezig bent, zoek je een paard doet dat kan voldoen aan je eisen. Wat voor ras dat is, maakt an sich niet uit, je moet naar het individuele paard kijken. Maar het lijkt mij duidelijk dat er gemiddeld meer geschikte dressuurpaarden voortkomen uit het fokbeleid van bijv. het KWPN, dan van dravers, simpelweg omdat de doelen anders gericht zijn.
Lusitana schreef:Bewijzen dat je met een draver hoog kunt komen
jasmijn78 schreef:Als je jezelf met een dressuurpaard wil bewijzen ben je niet goed bezig, kun je niet rijden en heb je geen mentaliteit, maar als je je met een draver wil bewijzen, dan ben je heel nobel bezig, heb je de juiste mentaliteit en kun je goed rijden? Wat een onzin!!!
Lusitana schreef:De gemiddelde KWPN is trouwens a piece of crap, vergeef me.
Bla, bla, bla...
In andere landen zijn ze maar een piepklein percentage en daar zul je nooit zulke rare vooroordelen vinden en vooral horen dat de KWPN toch echt wel het "enige echte dressuurpaard" is wat hier gesuggereerd lijkt te worden.
jasmijn78 schreef:Lusitana schreef:Bewijzen dat je met een draver hoog kunt komen
Nou, dan doe je dat toch nog voor de eer, glorie of erkenning???
Dan blijft mijn opmerking:jasmijn78 schreef:Als je jezelf met een dressuurpaard wil bewijzen ben je niet goed bezig, kun je niet rijden en heb je geen mentaliteit, maar als je je met een draver wil bewijzen, dan ben je heel nobel bezig, heb je de juiste mentaliteit en kun je goed rijden? Wat een onzin!!!
toch nog steeds van toepassing?
Of jij of een ander zich nu met een draver wil bewijzen; Je opmerkingen blijven hypocriet.
Alane schreef:En een draver voldoet voor ons niet aan die eisen... maar ook niet iedere KWPN-er voldoet aan die eisen.
Lusitana schreef:Kom maar met een argument waarom je met een draver niet zou kunnen starten. Waar die "ongeschiktheid" dan precies zit. en warom dat onoverkomelijk zou zijn met training.
jasmijn78 schreef:Zoals ik in het begin van dit topic al zei; ik ken dus iemand die met een draver Z2 reed. Die moest het gewoon hebben van heel correct rijden, en dan kreeg ze haar punten. Maar in een deelnemersveld met knappe goedgereden warmbloenden eindigde ze nooit bovenaan. Maar nogmaals; het feit dat 1 iemand Z2 rijdt met een draver, maar het ras nog niet GESCHIKT voor dressuur. Dat wil niet zeggen dat het ONMOGELIJK is, andere rassen zijn gewoon geschikter.
jasmijn78 schreef:Voor Lusitana zijn paarden dan kennelijk geen individiuen met een eigen karakter, met eigen talenten en beperkingen. Kennelijk zijn paarden voor haar dan slechts een middel en geen partner waarmee je een combinatie vormt. En voor haar is het dan kennelijk niet belangerijk dat een paard ook enige aanleg heeft voor hetgeen zij ermee wil, want als iemand een paard heeft en die wil dressuur rijden dan moet het paard zich daar gewoon aan conformeren, of hij het nu goed kan of niet.
jasmijn78 schreef:Dat heb ik al gedaan, maar kennelijk neem jij niet de moeite om mijn posts goed te lezen:
Alane schreef:@Lusitana: En nu ga je appels met peren vergelijken... nl goed presterende dravers/arabieren versus een beneden het gemiddelde KWPN paarden.
En bij beide vergeten we de ruiter.... Ik had met een Salinero (nee is inderdaad geen KWPN) nooit dat bereikt wat er mee bereikt is...
Mijn dochter heeft ambities, en dan koop ik geen PAARD die niet voldoet aan bepaalde eisen die wij stellen aan het paard.
En een draver voldoet voor ons niet aan die eisen... maar ook niet iedere KWPN-er voldoet aan die eisen.
jasmijn78 schreef:Voor Lusitana zijn paarden dan kennelijk geen individiuen met een eigen karakter, met eigen talenten en beperkingen. Kennelijk zijn paarden voor haar dan slechts een middel en geen partner waarmee je een combinatie vormt. En voor haar is het dan kennelijk niet belangerijk dat een paard ook enige aanleg heeft voor hetgeen zij ermee wil, want als iemand een paard heeft en die wil dressuur rijden dan moet het paard zich daar gewoon aan conformeren, of hij het nu goed kan of niet.
Lusitana schreef:Alane schreef:@Lusitana: En nu ga je appels met peren vergelijken... nl goed presterende dravers/arabieren versus een beneden het gemiddelde KWPN paarden.
En bij beide vergeten we de ruiter.... Ik had met een Salinero (nee is inderdaad geen KWPN) nooit dat bereikt wat er mee bereikt is...
Mijn dochter heeft ambities, en dan koop ik geen PAARD die niet voldoet aan bepaalde eisen die wij stellen aan het paard.
En een draver voldoet voor ons niet aan die eisen... maar ook niet iedere KWPN-er voldoet aan die eisen.
Ik vergelijk helemaal niet. Ik zeg alleen dat er meer KWPN paarden zijn en dat daarom zo´n groot gros op KWPN paarden rijdt, wat in andere landen niet zo is. En verder heb ik het over de nadelen van het KWPN fokbeleid, wat aangestipt werd. Ik zet de "rassen" zeker niet tegen elkaar.
Lusitana schreef:Ik ben blij dat jij iemand bent die kijkt naar een paard dat geschikt is, maar bij voorbaat en draver utsluiten klopt niet. Er zijn nl dravers te vinden waarvan je verstelt zult staan er achter te komen dat het een draver is.
En die dus zelfs in jouw ogen aan "alle eisen" voldoet. Kijk bv eens naar Orlovdravers, een heel ander type paard dan men bij "draver" voor ogen heeft.
Citaat:Vergeet niet dat er een aantal verschillende soorten dravers zijn en dat "de" draver feitelijk niet bestaat. Net zomin als "het dressuurpaard" niet bestaat.
Citaat:Ik zou ook wel meningen willen zien over de Engels Volbloed en ex renpaarden.

?
Citaat:'Als Bonfire en Gigolo jarenlang het beeld van de mondiale dressuur konden bepalen, dan hoeven we het niet meer over de ideale bouw van een dressuurpaard te hebben'.
Zo luidt de redenering van sommige africhters (ook dit citaat is uit het boek 'het dressuurpaard').
Nou zeg! Hoe zit het nu? Ik dacht écht dat een dressuurpaard mooi en perfect gebouwd moest zijn en dan lees ik dit???
Zijn Bonfire van Anky van Grunsven en Gigolo van Isabell Werth het bewijs dat het dressuurpaard niet de ideale bouw hoeft te hebben?
Dat een dressuurpaard met extreme bouwfouten nooit een kans zal maken op een gouden medaille is een feit waar veel 'paardenkenners' het mee eens zijn. Maar er is veel verwarring als het gaat over het ideale exterieur. Hebben we dan een verkeerd beeld van het 'ideale' dressuurpaard? Wegen karakter en de wil om te presteren op tegen bouwfouten? Deze vragen én meer worden voor je beantwoord in het boek 'het dressuurpaard'.
jasmijn78 schreef:Uit jouw opmerkingen kan ik eerder opmaken dat jij een vooroordeel t.a.v. KWPN-ers hebt... Sorry, maar ik vind dat je echt onzin aan het verkondigen bent. KWPN-ers zijn niet de enige die het goed doen in de dressur, ook NRPS-ers, Oldenburgers, Westfalers, Hannoveranen etc. Wat deze rassen/stamboeken met elkaar gemeen hebben is dat veel raskenmerken overeen komen. Het gaat hier om atletisch gebouwde paarden die al eeuwen worden geselecteerd op hun eigenschappen als RIJ-paard.
Denkt toch dat het niet helemaal klopt. Tot niet zo heel lang geleden werden paarden vooral gefokt voor veelzijdigheid. Ze moesten voor licht landbouwwerk aan kunnen, voor de koets en af en toe werd er op gereden. Het paardrijden zoals wij dat kennen was vroeger voor de echte elite. Die hadden misschien wel echte rijpaarden maar heel veel KWPN-ers stammen echt af van oude gelderse en groninger bloedlijnen oftewel veelzijdige paarden en zeker niet per definitie rijpaarden. Lusitana schreef:Daar ga je weer
KarinvdM schreef:Er zit nogal een verschil tussen een draver enerzijds en Bonfire en Gigolo aan de anderzijds.
De laatste 2 zijn rijpaarden, geen harddravers.
jasmijn78 schreef:Dat wil niet zeggen dat dressuur met een draver onmogelijk is, maar in dressuurWEDSTRIJDEN is het gewoon een nadeel. Dat is geen vooroordeel, maar gewoon een feit. Tegen goedbewegende rijpaardgefokte warmbloeden zul je het gewoon altijd afleggen (bij gelijke kwaliteiten van de ruiter)