Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:01

*is shot*

Niet in de ring thuishoren is misschien ook een verkeerde woordkeuze.
Ik ga dan om het 'plaatje'. Een KWPN'er, Hannoveraan of een Holsteiner maakt nou eenmaal lichtere passen en lopen wat eleganter dan de gemiddelde Shire of Clydesdale.
En dan bedoel ik niet in de A en de B, of de F.
Dan bedoel ik echt de Z, en de ZZ enzovoort.

Koudbloeden hebben vaak gigantische sokken (die ik prachtig vind, voordat er misverstanden komen) maar bijvoorbeeld in een draf, gaan ze op en neer als pon-poms, ik vind dat er wat storend uitzien.
Afscheren vind ik zonde.
Nou zeg ik niet, dat ze niet mogen. Ik heb evenveel respect voor een KWPN'er in de Z als een Shire in de Z, maar 9 op de 10 keer vind ik een KWPN'er mooier in de Z-ring, dan een Shire.
Om maar een voorbeeld te nemen.
(tenzij we op een Shire-dag dressuur gaan kijken natuurlijk)

Nou zijn er natuurlijk mensen die het niet met me eens zijn, en dat vind ik prima. Maar dit vind ik nou eenmaal, dus dan kun je me wel neerschieten, maar ik blijf het vinden hoor. Knipoog Ik vind Shires, en andere koudbloeden geen dressuurpaarden.
Dan zeg ik niet dat ze geen dressuur mogen rijden.
Ik vind alleen het plaatje niet mooi.

edit; duidelijker?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:30

En een haflinger heeft geen sokken??? Verward

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:24

Niet zulke enorme. Vork

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:34

Als een paard goed loopt, overgangen netjes zijn, figuren zal dit toch geen bal uitmaken Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:12

Nee, maar daar doelde ik ook niet op. Vork

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:34

Ik vind het echt leuk om af en toe koudbloedpaarden in de ring te krijgen. Bij mij staan ook wel eens Haflingers of Fjorden bovenaan. Als ze goed gereden worden, dan maakt het me eigenlijk niet uit. Ik zie liever een fijn gereden Haflinger (bij wijze van voorbeeld) in de baan verschijnen, dan een KWPN-er die gigantisch tegen de hand is...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:50

Mies7 schreef:
Ik zie liever een fijn gereden Haflinger (bij wijze van voorbeeld) in de baan verschijnen, dan een KWPN-er die gigantisch tegen de hand is...

En daar gaat het om. Niet het ras maar om hoe het paard rijtechnisch voor elkaar is. Maakt mij dan niet uit wat er binnen komt.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:03

strijd tussen de koudbloeden en de warmbloeden! Haha!

mijn mening!! :
ik vind toch dat de personen die houden van warmbloed paarden de koudbloeden over 1 lijn schreren.
ook vooral jurys; ik vind niet dat je jury moet worden als je er zoveel onde3rscheid tussen maakt! ik weet dat de personen die met een koudbloed paard 10X zo hard werken dan een kwpner, om even zo maar te zeggen, omdat ik weet hoe hard je moet werken bij zowel kwpners als koudbloeden.
toch vind ik koudbloeden mooier, aparter,
maar ik erger me altijd dood aan de warmbloed-mensen op wedstrijd, ik vind ze pocherig overkomen, en dan word ik aangekeken als ik met mijn fries de ring in kom. bij de kwpner heb ik dat dus nog nooit gehad.
(en nee, dit zijn geen zogenaamde illusies, zoalsde meeste dit noemen ;P)
en ook de jurys; -ik vind dat je lef hebt meisje, met zo een karreknol in de ring verschijnen, als je punten zou krijgen voor lef kreeg je meteen een 10 !)
en daarmee moet je je proefje rijden, of ze maken een melding op mijn protocol: niet bepaald geliefd van koudbloeden. hetzelfde als dat ze er op gaan schrijven; niet bepaald geliefd van paarden die 'roosje' heten.

kortom, dit is mijn mening, en ook hier is nix aan te veranderen Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:19

Maar tottaly, van alle jury's die je gehad hebt, hoeveel daarvan hebben je nu onterecht minder punten gegeven? Of tegen je gezegd; Wat moet je hier??
Naar mijn idee, en ik rijd met warmbloeden, maar kijk veel proeven vanaf de zijlijn en daarna de punten. Komen dit soort dingen procentueel maar heel weinig voor. Probleem is alleen het punt wat jij zelf al aanhaalt; een koudbloed moet er vaak 100x harder voor werken om bijv. een uitgestrekte draf te laten zien. Vaak wordt er dan meteen een 8 verwacht als hij het, voor zijn/een koudbloed doen, super doet. Terwijl het eigen, als je het objectief bekijkt, niet zo bijzonder is.
Dit is tenminste wat mij opvalt.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:41

tegen me gezegd? in deze 11 wedstrijden 4 wedstrijden.
kan misschien ook aan de regio liggen ofzo,maar rijd maar een keer een wedstrijd met een fries, wedden dat je harder moet werken?
vind dat je hier eigenlijk een mening over kan geven als je ook weet hoe het is om met een fries te starten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:55

Ik geloof ook absoluut dat je met een fries harder moet werken, daar zeg ik niets van. Maar dat is een gegeven, wat je weet, voordat je eraan begint. Een fries is nu eenmaal niet zo atletisch gebouwd als een dressuurgefokt paard. Wat een dressuurgefokte uit zichzelf al doet, moet jij al eruit rijden bij een fries (even over het algemeen genomen, heel kort door de bocht).
Maar vind je dan dat jij meer punten zou moeten krijgen omdat je er harder voor moet werken? Daar lijkt het nu tenminste op.

En ik zou graag een keer een fries starten, maar ik heb een NRPS'er waar ik erg gelukkig mee ben en die voldoet super aan mijn eisen. Een fries en ik zouden op de lange termijn ruzie krijgen ben ik bang.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:07

ja, ik vind van wel.
aangezien elk paard zogenaamd maar genomen moet worden als een soort 'kwpner' .
altijd word er vanuit dit perspectief gekeken worden,
en toch is dit ook alweer onderscheid maken nietwaar?;)

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:10

Sjonniej schreef:
Ik geloof ook absoluut dat je met een fries harder moet werken, daar zeg ik niets van. Maar dat is een gegeven, wat je weet, voordat je eraan begint. Een fries is nu eenmaal niet zo atletisch gebouwd als een dressuurgefokt paard. Wat een dressuurgefokte uit zichzelf al doet, moet jij al eruit rijden bij een fries (even over het algemeen genomen, heel kort door de bocht).
Maar vind je dan dat jij meer punten zou moeten krijgen omdat je er harder voor moet werken? Daar lijkt het nu tenminste op.

En ik zou graag een keer een fries starten, maar ik heb een NRPS'er waar ik erg gelukkig mee ben en die voldoet super aan mijn eisen. Een fries en ik zouden op de lange termijn ruzie krijgen ben ik bang.

Mee eens Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:11

Dan verschillen wij hier dus van mening, tottaly.
Ik heb namelijk niet het vermogen om te kunnen zien wat de top van een paard is, ik neem aan dat de huidige jury's dat tegenwoordig ook niet hebben. Het is dus onmogelijk om een cijfer naar het kunnen van het paard te geven. Er zijn namelijk ook friezen die net zo goed als Lingh kunnen strekken, maar er zijn ook dressuurgefokte paarden (ik houdt er niet van om ze maar KWPN te noemen) die nog maar net iets kunnen verruimen.
Hieruit volgt dus dat jij, voor jouw gevoel, ondergewaarderd wordt. Jij rijdt een goede middendraf uit jouw fries, wat voor hem echt een super middendraf is. Maar als je het objectief bekijkt en het vergelijkt met de andere paarden in de rubriek, is het echt niet meer dan een 6je waard. Dan vind ik dat je absoluut die 6 op de coupon moet krijgen, en niet die 8 'want het is maar een fries'. Misschien kan jouw fries namelijk thuis wel strekken voor een 8, en doet hij het alleen niet op wedstrijd. Dan klopt het toch niet dat hij met een matige middendraf, waar jij wel super je best voor moet doen, een 8 krijgt?
(Beetje moeilijk uitleggen, ik hoop dat je het snapt)
En daarbij, je weet van tevoren dat je bij een fries er waarschijnlijk meer aan moet werken. Dat weet je al voordat je er voor je je startkaart aanvraagt, zelfs voordat je hem een aai geeft. Als jij dus in de top wilt meerijden, zal jij dus voor een paard moeten gaan die talenten heeft hiervoor. En natuurlijk kan een fries ook dressuur lopen, elk paard heeft in principe (mankementen daargelaten) het kunnen om Z te lopen. Maar 90% van de friezen heeft niet het vermogen om bovenaan te lopen in de rubriek. Om proeven te rijden van dik 65%. Als dat je ambitie is, moet je een ander paard aanschaffen en past een fries niet bij jouw eisen. Tenzij je het weer geweldig vind om een koudbloed, met een slechte naam, naar de top te rijden. Maar dan vind ik dat je niet moet zeuren dat je er hard voor moet werken. Je kiest er zelf voor om een moeilijker paard te rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:14

jammer dat het altijd zo'n strijd is,wat maakt het nu uit wat voor paard er de ring in komt?
het gaat erom dat een proef correct gereden word,of je nu een haflinger of een holsteiner hebt.

ik snap trouwens niet helemaal waarom de koudbloedeigenaren/ruiters het steeds over 'die Kwpn-ers' hebben?

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:00

omdat de jury kijkt vanuit het kwpner-persepectief,
en toch vind ik wel, dat elk paard verschillend loopt, ik snap je best, en het is jou mening, maar ik ben het hier volledig niet mee eens.
friezen zijn sterk in opkomst in de dressuur, en er zijn er nu 2 in grand prix (als k het goed heb,)
kortom, natuurlijk is het je eigen keus om te starten met een fries, maar ik vind toch dat de jury hierover niet mag oordelen.
het is ook een paard, alleen met sokken en meer knieactie.
veder is er eigenlijk geen verschil hoor.
maaaar de meeste mensen vinden dit toch niet kloppen, dat het een soort alien-paard is(:P)
en als je dan mensen hebt die starten met een koudbloed, geef die mensen ook een kans, en beoordeel wat je ziet, NIET omdat het een fries is en de jury die niet leuk vind.

veder moet iedereen blijven denken wat diegene zelf vind hoor,
maar toch vind ik sommige argumenten een beetje apart.
laat de mensen met een fries gewoon in hun waarde, zonder apart te gaan staan kijken (zowel ruiter als jury)
dan is het kwpners-friezen strijd ook erg verminderd.

EDIT: met kwpner bedoel ik het paard dat zograag gezien word, dus holsteiner enz horen hier ook even bij Sigaar )
Laatst bijgewerkt door tottaly op 24-12-06 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:02

(ene, als die mensen zich zogenaamd aanstellen omdat ze met een fries rijden, en dit dus zogenaamd 'absoluut' niet waar is, waarom zijn er dan zo ontzettend veel topics over? );)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:04

ik vind een fries juist prachtig,waarom zou je tegen een fries negatiever aankijken dan tegen een 'KWPN'?
die ik overigens ook geweldig vind.

mensen moeten elkaar eens in hun waarde laten,en sommige proppen zich ook in die 'slachtofferrol' zo van: ja maar mijn paard krijgt lage punten omdat het een koudbloed is.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:08

snoevie, je eerste zin, goed! zeeer mee eens! Hyper!
maar de slachthoffer rol:
als ik gefilmd word, en ik rijd voor me gevoel super goed, en op de camera gebeurd alles heel netjes, dan verwacht ik toch wel een punt, ik ben wel zelf zo eerlijk om dan te zeggen; ziet dr nie tuit,ik heb geen punten verdiend.
maa dit is vaak niet zo, de 2e laatste x had ik voor mijn stap een 5 ,draf een 3 (!!!!) en galop een 4, ben het eens met de galop, hij zat overkruist in de rechtergalop,
maar dit zijn gewoon onterrechte dingen.
hoe moe tik mijn paard leren om volgens de zogenaamde kwpner manier te gaan rijden? x)
(al zou deze manier dr zijn, nee,mijn fries bijft in zijn waarde!:P)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:11

ik geloof ook zeker dat er juryleden zijn die er anders tegenaan kijken,maar ik denk dan maar dat je je hoofd hoog moet houden,de eer aan jezelf en je paard.
de volgende wedstrijd jureert er dan vast een onpartijdig iemand,en kan je je kans weer grijpen!
want ik kan me ook voorstellen dat dat soms wel moeilijk is,maar dat weten we nu eenmaal,dat er juryleden zijn met verschillende smaken.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:15

mee eens snoevie!
tjaa, iedereen zijn eigen smaak, ook de jury, maar ga dan niet doen van ik-vind-een-fries-nix-dus-lage-cijfers.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:18

weet je hoe het denk ik is?
ik heb weleens bij een jurylid geschreven.
een hele lieve man,eerlijk en onpartijdig.
maar er was een paard in de ring die hij helemaal geweldig vond lopen,en die puntte hij(logisch)hoger dan een 'minder elegant' paard.
en niet eens omdat hij die andere paarden niks vond,hij vond dat ene type zo mooi,ik denk dat bij sommigen ook de verschillen daaruit komen,en niet eens direct uit het feit van: ik vind die paarden niks

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:29

Snoevie schreef:
mensen moeten elkaar eens in hun waarde laten,en sommige proppen zich ook in die 'slachtofferrol' zo van: ja maar mijn paard krijgt lage punten omdat het een koudbloed is.

Dit is gelijk mijn grootste bezwaar tegen koudbloedrijders. Accepteer dat je nooit een zo mooie uitgestrekte draf kan laten zien als een warmbloed en verder rijden voor wat je waard bent, dan krijg je ook als koudbloedrijder je punten vanzelf.
Wil je dat wel: kies dan voor een dressuurgefokt warmbloedpaard en anders moet je gewoon niet miepen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:37

mensen, mensen wat een ophef!

even hoe ik het zie he... ik hoor wel of jullie het ermee eens zijn!

een wedstrijd rij je in eerste instantie voor je plezier en je hoopt telkens iets verder te komen als 'kroon' op je trainingswerk.
daarnaast kijkt een jury naar hoe een paard loopt, hoe jij het als ruiter doet, hoe jullie de oefeningen doen etc..... verder is er een klein onderdeeltje qua punten wat kijkt naar verzorging en het hele plaatje...

verder gaat het dus om hoe PAARD en RUITER presteren.... wat the f*ck maakt het dan uit of dat PAARD nou een fjord of een arabier is? het gaat toch om de prestatie en of een paard wel in de ring hoort of niet of leuk is of stom... wie bepaald dat? ik vind dat dat ook geen punt van discussie moet zijn... punt van discussie hoort te zijn of die combinatie zijn proef netjes reed ja of nee
als je dan toch gaat miepen hoort een paard uberhaupt niet in een ring, geen koudbloed en geen warmbloed

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:23

Even ter relativatie: ik ken in mijn directe omgeving 2 mensen die zeer regelmatig ten strijde trekken met een KWPN'er.

De een heeft werkelijk een schitterend dier met veel potentie, de ander gewoon een leuk paardje met nou ja, correcte gangen.

Ook deze dames zijn er regelmatig van overtuigd een geweldige proef te hebben neergezet en begrijpen 9 van de 10 keer werkelijk niet waarom die en die oefening (of de gehele proef) zo laag gepunt is (want die en die reed ook en die ging veel slechter en die had TOCH meer punten).

Ik geloof best dat je soms echt benadeeld wordt (als je een drie voor de draf krijgt moet ie al zowat achteruit gedraafd hebben volgens mij), maar soms komt gewoon de mening van de ruiter niet geheel overeen met die van de jury! En dat is dus niet voorbehouden aan koudbloeden!

Verder stikt het in mijn regio van de friezen en die staan ook regelmatig bovenaan, dus hier is het al niet vreemd meer en worden ze volgens mij ook niet echt anders beoordeeld. Verder ben ik wel van mening dat ze in den beginne gefokt zijn om voor de kar te staan en worden ze volgens mij tegenwoordig zelfs meer "rijtypisch" gefokt, omdat ze zoveel in de dressuur gebruikt worden, toch?