Nieuwe jurycursussen, wie gaat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Nieuwe jurycursussen, wie gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 08:38

Tequiro schreef:
Voorstel richting de KNHS om de toelatingseisen te veranderen????

Nou dat mag best van mij, vind de eis van M1 veels te laag. Ik vind dat je om L te mogen jureren minimaal Z1/Z2 gereden moet hebben. Om Z te mogen jureren mag de eis wel naar ZZ of LT, alleen blijven er dan zo weinig juryleden over.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:21

Tequiro schreef:

Nee hoor, ik zou een andere manier van examineren willen voorstellen. Wat ook heel goed is, is om stage te lopen bij goede juryleden. Maar alleen de toelatingseis opschroeven bereik je volgens mij weinig mee.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:57

nina62 schreef:
Tequiro schreef:

Nee hoor, ik zou een andere manier van examineren willen voorstellen. Wat ook heel goed is, is om stage te lopen bij goede juryleden. Maar alleen de toelatingseis opschroeven bereik je volgens mij weinig mee.

En wie gaat bepalen of iemand een goede jury is?? dat is onbegonnen werk....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:57

Er wordt al stage gelopen door juryleden die LT en ZT gaan jureren. Zo raar is dat dus niet.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:13

ik heb het ook over de basis..de één vind jury A een zéér capabel iemand en de ander vind dat juist van jury B.
Je blijft te alle tijden houden dat je nooit iedereen tevreden kan stellen!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:33

Nee wat goed of slecht daar valt altijd over te twisten.
Ik ben van mening dat het ook met inzicht te maken heeft de een heeft er u eenmaal meer kijk op als de ander.
Maar hoe test je dat? Zodat je zeker weet dat iemand capabel is. Stage lopen is misschien geen gek idee, maar juryA heeft een andere manier dan jury B...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 14:45

Tequiro schreef:
Nee wat goed of slecht daar valt altijd over te twisten.
Ik ben van mening dat het ook met inzicht te maken heeft de een heeft er u eenmaal meer kijk op als de ander.
Maar hoe test je dat? Zodat je zeker weet dat iemand capabel is. Stage lopen is misschien geen gek idee, maar juryA heeft een andere manier dan jury B...

Ja daarom blijft het een jurysport, wat wel belangrijk is is dat een jury een fijn gereden rijtechnisch goed voor elkaar paard herkent met alle bijbehorende voorwaarden. En dat aangepast aan nivo uiteraard, dus op Z nivo een gesloten gaand, verzameld, actief, los door het lijf bewegend paard.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:49

Ik vind dat het examen anders moet. Nu moet je 3 combinaties beoordelen en als je maar een beetje voorzichtig jureert en dingen die echt fout gaan goed ziet(en dus een 4 of lager geeft), dan heb je dikke kans dat je slaagt. Je krijgt nl. alleen minpunten wanneer je 2 punten afwijkt van de hoofdjury. Dit houdt in dat je met 5, 6 en 7-ens geven al een heel eind komt. Ik denk ook dat op 1 of andere manier de cursus zelf ook moet meetellen; hoe je daar functioneert en je punten beargumenteert. Verder zou het heel erg goed zijn als er iemand naast je zit terwijl je een aantal proeven jureert. Die moet dan beoordelen hoe het met je inzicht gesteld is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:18

3 combinaties? Je moet er 6 jureren tegenwoordig!
Buiten dat wordt niet alleen het verschil tussen 2 punten meegerekend maar ook mocht je in totaal niet meer dan 13 punten verschil over een hele proef hebben met de hoofdjury en dan kreeg je weer 5 strafpunten. Onvoldoende terwijl de hoofdjury wel voldoende gaf of andersom was ook goed voor 2 aftrekpunten (dus het verschil tussen 4 en 5)
Ik vind het systeem dus nogal meevallen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:30

Suzanne F. schreef:
Tequiro schreef:

Nou dat mag best van mij, vind de eis van M1 veels te laag. Ik vind dat je om L te mogen jureren minimaal Z1/Z2 gereden moet hebben. Om Z te mogen jureren mag de eis wel naar ZZ of LT, alleen blijven er dan zo weinig juryleden over.

Tja, in een ver verleden heb ik me ooit opgegeven voor de jurycursus. Ik had toen 2 paarden ZZGP (toen nog NVDR) lopen maar de bestuurders van de regio vonden dat ik op lokaal nivo te weinig bekend was, ik moest maar wat meer bij Landelijke Rijverenigingen betrokken zijn, ik mocht dus niet naar cursus. Ik zit er aan te denken om het dit jaar nog 1x te proberen maar dan houdt het ook echt op hoor. Ik waardeer de inzet van juryleden en ik hou van de sport. Vanuit dat oogpunt bezien wil ik best mijn steentje daaraan bijdragen maar ik ga toch echt niet op mijn knieen liggen om alsjeblieft naar jurycursus te mogen Cool

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:09

nina62 schreef:
[Onzin, om iets goed te kunnen zien hoef je heus niet zelf al 3 of 4 keer Z2 geweest te zijn. En ook amazones die 3 of 4 keer Z2 geweest zijn kunnen nog best erg gefrustreerd zijn.
[/quote]

Iemand die eenmaal 3 of 4 x Z2 is geweest, weet inmiddels wat verwacht wordt in de ring en zal dat als jury ook zelf willen zien. De kennis is in ieder geval aanwezig en hopelijk de frustratie afwezig. Net kringkampioenschap gehad; geeft de jury, die ook internationaal jureert, de hoogste en meest positieve punten met eventueel nog een mondelinge uitleg. Een andere jury, een keer zz-zwaar gestart en daarna een beetje van het toneel verdwenen, legt op iedere slak zout en wil helemaal geen punten kwijt Ach gut
Onder positief punten versta ik overigens niet dat er gestrooid moet worden met winstpunten, maar evenmin dat je voor een uiterst correct uitgevoerd onderdeel een schamele zes krijgt toebedeeld Boos!
Er zijn ruiters die standaard roepen, dat ze een 'slechte' jury hebben gehad en weer lage punten hebben, maar ruiters die professioneel bezig zijn met de sport, weten in de wedstrijd meestal wel waar ze staan en dan moet het jury-oordeel toch wel een beetje aansluiten bij dat idee Pling
Voorafgaande aan de definitieve goedkeuring als jury vind ik stagelopen bij enkele nationale juryleden een uitstekend idee Cool

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:41

ik snap jou standpunt wel, maar dat kan een jurylid ook wel die niet een paar x z2 is geweest maar wel serieus met de sport bezig is en weet waar het omgaat maar helaas zie je dat niet zoveel,maar ze zijn er nog wel!!!!!!!!!!!!!!!!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:32

Nou ik heb al weken geleden het kaartje uit de P&S opgestuurd met het verzoek de inschrijfformulieren te ontvangen, maar heb dus nogsteeds niets ontvangen....
Ook in de laatste P&S stond niets en geen formulier... en op de site staan ze ook nogsteeds niet, gaat lekker zo Verward

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:48

Je kunt de KNHS er altijd even over bellen, maar ik had begrepen dat de brochures pas deze maand gedrukt worden.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:49

Da's slim dan als je voor 20-8 het formulier ingevuld terug moet hebben gestuurd Clown

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:53

Ik heb dus net even gebeld, medio augustus worden inderdaad de inschrijf-formulieren pas vrijgegeven... dus zeg vanaf 15 augustus.... wordt krap Knipoog

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:10

Ik en Liesje hebben ook nog niets gekregen n.a.v. ingestuurde kaart.
Komt vanzelf wel.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:29

als ik het allemaal zo is lees gaat het aardig druk worden daar in ablasserdam...........SUCCES!!!!!!!!!!!!!1

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:35

Loting!!!
of beter gezegd wie heeft de meeste vrienden bij de regio Lips are sealed

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:47

Hahaha, even de contacten aanhalen dus! Daar heb je nu nog drie weken de tijd voor....

Zo'n formulier invullen is het werk niet, zorg dat je je motivatie goed geformuleerd hebt en als dat ding binnenkomt, invullen en zo weer opsturen!

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:57

ja belachelijk maar zo werkt het dus wel hmmm!! er moet dus niet iemand zitten die jou niet mag anders heb je gewoon pech.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:15

@ beb, jij gaat je ook opgeven voor Alblasserdam begrijp ik?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:59

Ik ga me ook opgeven voor de jurycursus en voor de 2e fase orun Haha!.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:57

Ik ga maar naar een andere regio verhuizen...waar het minder druk is met inschrijvingen... Tong uitsteken

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:08

Tequiro schreef:
Ik ga maar naar een andere regio verhuizen...waar het minder druk is met inschrijvingen... Tong uitsteken

Schijnheilig