Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:09

Lielle schreef:
Die 10 doe ik uit principe niet, maar dat heb ik hiervoor al uitgelegd. Gewoon omdat je je wp op het rijden moet verdienen en zo toch al 2 pluspunten hebt.

Maar waarom dat principe? Ik bedoel, als de KNHS ook vond dat dat onderdeel het winstpunt niet mag maken, waarom laten ze het dan in de proeven dan wel als heel punt mee tellen? Ze hadden er toch beter een combinatiepunt van kunnen maken?
Ik ben het wel met je eens hoor, het rijden moet de doorslag geven, maar wie zijn wij om dat anders te beoordelen omdat wij er een andere mening over hebben?
Ik zie trouwens liever dat ze onderdelen als ontspanning, aanleuning en rechtgerichtheid als een op zichzelf staand onderdeel zouden zien dan de verzorging, maar dat is een ander verhaal.

Blauw jasje, zwarte cap. Koperen gespen, rvs beugels. Wel of geen biesje op het dekje. Dan kom je al snel op iets waaar je persoonlijk wel of niet van houdt. Waar ligt de grens. In hoeverre houdt je rekening met je persoonlijke voorkeuren?

In hoeverre houdt je rekening met de weersomstandigheden?
Even een voorbeeld van mezelf. Heb dit weekend wedstrijd gehad met het warme weer. Mijn paard zweet als een otter en is dus helemaal nat. wedstrijd loopt uit dus ik stap eerst nog wat.
Resutaat is een paard met grijze opgedroogde plekken in de ring. Paard was mooi schoon, maar daar is nu niets meer van te zien. Dat in tegenstelling tot een aantal andere ruiters met paarden die minder zweten of waarvan het zweet niet opgedroogd is.
Ruiter (ik dus ) heb mijn best gedaan op het paard maar de opgedroogde plekken maken het plaatje minder mooi dan bij mijn voorgangers.
Hoe beoordelen jullie dat?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:10

Ik ben er helemaal voor om dit punt te schrappen. Mijn voorstel zou zijn om daar een onvoldoende of voldoende voor te geven! Als het echt niet kan moeten die combinaties maar uitgesloten worden. Heb je het hele probleem de wereld uit.

geen idee van dat uitroepteken. Dat komt omdat dat dan eenmaal in de vinger zit. gaat makkelijker dan de punt denk ik. Ik zal eens anders proberen

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:11

10 lijkt mij inderdaad bijna onhaalbaar, maar dat is ook zo in het rijden.

Maar bij bijvoorbeeld een paard met zomerexceem, sommige vallen met geen mogelijkheid in te vlechten, wat vinden jullie daarvan?
(dan weet je wel dat de mensen er vanalles aan doen, maar dat eht niet helpt.) Dit maakt het totaal plaatje toch minder netjes.

net zoals bijvoorbeeld, nu in de zomer vooral, bijtplekken enzovoorts van in het land staan

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:12

MyWishMax schreef:
10 lijkt mij inderdaad bijna onhaalbaar, maar dat is ook zo in het rijden.

Maar bij bijvoorbeeld een paard met zomerexceem, sommige vallen met geen mogelijkheid in te vlechten, wat vinden jullie daarvan?
(dan weet je wel dat de mensen er vanalles aan doen, maar dat eht niet helpt.) Dit maakt het totaal plaatje toch minder netjes.

net zoals bijvoorbeeld, nu in de zomer vooral, bijtplekken enzovoorts van in het land staan

Bijtplekken???

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:14

Haha kale plekken waar ze gebeten zijn, of getrapt, waar dus het vel en haar eraf is gehaald.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:14

Inca schreef:
Lielle schreef:
Die 10 doe ik uit principe niet, maar dat heb ik hiervoor al uitgelegd. Gewoon omdat je je wp op het rijden moet verdienen en zo toch al 2 pluspunten hebt.

Maar waarom dat principe? Ik bedoel, als de KNHS ook vond dat dat onderdeel het winstpunt niet mag maken, waarom laten ze het dan in de proeven dan wel als heel punt mee tellen? Ze hadden er toch beter een combinatiepunt van kunnen maken?
Ik ben het wel met je eens hoor, het rijden moet de doorslag geven, maar wie zijn wij om dat anders te beoordelen omdat wij er een andere mening over hebben?
Ik zie trouwens liever dat ze onderdelen als ontspanning, aanleuning en rechtgerichtheid als een op zichzelf staand onderdeel zouden zien dan de verzorging, maar dat is een ander verhaal.

Blauw jasje, zwarte cap. Koperen gespen, rvs beugels. Wel of geen biesje op het dekje. Dan kom je al snel op iets waaar je persoonlijk wel of niet van houdt. Waar ligt de grens. In hoeverre houdt je rekening met je persoonlijke voorkeuren?

In hoeverre houdt je rekening met de weersomstandigheden?
Even een voorbeeld van mezelf. Heb dit weekend wedstrijd gehad met het warme weer. Mijn paard zweet als een otter en is dus helemaal nat. wedstrijd loopt uit dus ik stap eerst nog wat.
Resutaat is een paard met grijze opgedroogde plekken in de ring. Paard was mooi schoon, maar daar is nu niets meer van te zien. Dat in tegenstelling tot een aantal andere ruiters met paarden die minder zweten of waarvan het zweet niet opgedroogd is.
Ruiter (ik dus ) heb mijn best gedaan op het paard maar de opgedroogde plekken maken het plaatje minder mooi dan bij mijn voorgangers.
Hoe beoordelen jullie dat?

Als ik kan zien dat het zweet is. En het is zo heet zou ik daar rekening mee houden! Zweten is niet alleen zweet maar ook opstuivend zand wat de boel viesmaakt!
Dus daar zou ik iemand niet op afrekenen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:15

MyWishMax schreef:
Haha kale plekken waar ze gebeten zijn, of getrapt, waar dus het vel en haar eraf is gehaald.

Daar zou ik nooit een punt van maken. Behalve als het zwaar ontstoken zou zijn!

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:15

Net als dat je in de regen (als het land een beetje moddering is) niemand kan afrekenen op vieze voeten.

Ik vind zulk soort kale plekken altijd zonde en een stuk minder netjes. Daarom komt mijn pony de week voor de wedstrijd niet op eht land. (ook omdat hij nogal vaak en snel kreupel is en ik erg voorzichtig met hem ben ) Maar dat is mijn eigen smaak en natuurlijk kan je er eigk niks van zeggen. Het zijn en blijven dieren
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-06-06 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:16

MyWishMax schreef:
Net als dat je in de regen (als het land een beetje moddering is) niemand kan afrekenen op vieze voeten.

juist!

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:44

wat zouden jullie geven voor deze combinatie?
Afbeelding
de manen zijn wel in een mooie boog, alleen door de beweging vallen ze wat om.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:51

Ik heb net even in de regelementen gekeken en daar kan ik niet direct vinden hoe een fjord eruit moet zien.
Toch lijkt ie zo op het eerste oog te voldoen aan de normen zoals ze zijn gesteld. Ik kan niet helemaal zien of het zadel goed past. En het lijkt of ie iets dikkig is maar ook dat kan ik vanaf deze foto niet beoordelen. Past het zadel dan zou ie bij mij toch wel een 10 krijgen.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:54

Dikkig?! Dat is nu precies wat ik bedoel met rondgeribt.
Fjorden zijn ook rondgeribt en vrij kort in het lichaam dus lijken daarom ook vaak 'dikkig' als je het vergelijkt met een paard met een lang lijf en hoge benen en een smalle ribbenpartij.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:56

ranna schreef:
Dikkig?! Dat is nu precies wat ik bedoel met rondgeribt.
Fjorden zijn ook rondgeribt en vrij kort in het lichaam dus lijken daarom ook vaak 'dikkig' als je het vergelijkt met een paard met een lang lijf en hoge benen en een smalle ribbenpartij.

de dikkig heid zie ik alleen in de manenkam daarom zeg ik hier ook dat ik dat niet vanaf de foto kan zien. heeft dus niets te maken met de rest van het lijf.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:58

ik vind het wel leuk dat jullie hem zo mooi vinden , maar een 10 is denk overdreven..
op deze wedstrijd kreeg ik een 7. Dat schijnt standaard te zijn, maar ik snap niet waarom je hiervoor 3 punten aftrek krijgt...
verzorging is ook gewoon een apart onderdeel dat gewoon net als andere onderdelen beoordeeld moet worden.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:59

Das idd niet te zien op de foto. Maar dat Fjorden een dikkere manenkam hebben is toch ook iets dat bij het ras hoort.
Niet supervet natuurlijk maar niet te vergelijken met andere rassen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:02

ranna schreef:
Das idd niet te zien op de foto. Maar dat Fjorden een dikkere manenkam hebben is toch ook iets dat bij het ras hoort.
Niet supervet natuurlijk maar niet te vergelijken met andere rassen.

Dat is dan toch ook wat ik erbij zeg!!! da tik het niet van de foto kan zien. Ik weet echt wel hoe een fjord eruit ziet. en dat ie een ander soort bouw heeft. Ik weet ook wanneer een fjord te dik is, voorbeelden genoeg in nederland. Dikkig wil niet zeggen te dik. Dus....

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:04

Whispertje schreef:
ik vind het wel leuk dat jullie hem zo mooi vinden , maar een 10 is denk overdreven..
op deze wedstrijd kreeg ik een 7. Dat schijnt standaard te zijn, maar ik snap niet waarom je hiervoor 3 punten aftrek krijgt...
verzorging is ook gewoon een apart onderdeel dat gewoon net als andere onderdelen beoordeeld moet worden.

Dat is dus precies de reden waarom ik een tien zou geven. Niet omdat ik hem zo mooi vind (mooi is veel te subjectief) maar omdat hij voldoet aan het regelement. Vandaar.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:16

Een 7 of een 8, hoewel ik liever wel een ingevlochten maantop en staart zie.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:22

daar hebben fjorden vrijstelling van.

vaak hebben fjorden een te grof hoofd voor een ingevlochten maantop, en als ik de staart invlecht vind ik ook dat ik de maantop in moet vlechten.
Bij whisper staat een ingevlochten maantop nog wel, maar soms wordt het zo'n sukkeltje daarvan. Los is wat stoerder.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:29

maantop is voor iedereen vrij!!!
Maar zoals je al zal hebben gelezenZijn er mensen met een eigen voorkeur en een uitgangswaarde van een 7. Vandaar dat die op een voorpluk kijken

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:30

Dat neemt niet weg dat een ingevlochten maantop en staart wel verzorgder staat.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:39

KarinvdM schreef:
Dat neemt niet weg dat een ingevlochten maantop en staart wel verzorgder staat.

Dat is dan het stukkie persoonlijke voorkeur!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:53

Maar als je bijv. in de zomer een proefje rijd op een zwart paard(bijv een Fries in mijn geval) En hij is bruin geworden door de zon een beetje. krijg je dan ook gelijk -1? Zet met dit weer me paard niet met een dek buiten hoor!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:55

Karoliefje_ schreef:
Maar als je bijv. in de zomer een proefje rijd op een zwart paard(bijv een Fries in mijn geval) En hij is bruin geworden door de zon een beetje. krijg je dan ook gelijk -1? Zet met dit weer me paard niet met een dek buiten hoor!

Waarom zou je dan -1 krijgen? Waar baseer je dat op?

Imago01

Re: Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:00

sorry, ik heb niet het hele topic gevolgd. Wél heb ik vanmorgen een paar pagina's doorgelezen, maar dus niet alles.

Ik hoorde vanavond op stal dat een stalgenootje afgelopen zondag dus en 10 voor de verzorging heeft gekregen. Dit was gebaseerd op de mening van de jury en die vond de combinatie perfect! De jury was welteverstaan de heer H. Goudsmit....