hoe staat de jury tov koudbloeden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:30

tja maar dat is toch logisch? Dat zijn wedstrijden die voor tuigpaarden worden uitgeschreven. Zo organiseren diverse stamboeken hun eigen ding.
Bij een NSPS dag (verschillende onderdelen) kan je ook niet met een haflinger aankomen.
Bij een hackney wedstrijd ook niet met een fries.
Dressuur is niet van het KWPN. Dus vrij voor alle rassen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:44

De vraag is dan ook: voor hoelang nog?
Wanneer staat er ook een stop op de dressuur?
Wanneer wordt de dressuur opengesteld voor alleen rijpaarden? Gefokt voor het doel waarvoor ze gebruikt worden.

Dat moet je zien te vermijden door het niveau van de dressuur in zijn totaliteit omhoog te krijgen, zie nieuwe proeven. Geen figuurtjes meer rijden in een platte bak met bordjes, maar africhtingsniveau laten zien.

En aan de onderkant een lat inbouwen door een toelatingseis te stellen, b.v.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:53

Ik denk dat ze met de nieuwe proeven al een aardig eind op weg zijn, amondi. Immers, de 3 gangen worden onderaan apart beoordeeld. Voor een stampend trekpaard kun je nu eenmaal minder punten kwijt dan voor een KWPN'er die veel lichtvoetiger door de baan gaat.
Ik snap eerlijk gezegd de drang ook niet van mensen om maar dressuur te moeten rijden met rassen die daar helemaal niet voor bestemd zijn.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:46

amondi schreef:
De vraag is dan ook: voor hoelang nog?
Wanneer staat er ook een stop op de dressuur?
Wanneer wordt de dressuur opengesteld voor alleen rijpaarden? Gefokt voor het doel waarvoor ze gebruikt worden.

Dat moet je zien te vermijden door het niveau van de dressuur in zijn totaliteit omhoog te krijgen, zie nieuwe proeven. Geen figuurtjes meer rijden in een platte bak met bordjes, maar
africhtingsniveau laten zien.

En aan de onderkant een lat inbouwen door een toelatingseis te stellen, b.v.

Exact en DAT kan dus met ELK paard, want africhtingsniveau heeft NIETS te maken met ras!!!!

En die lat aan de onderkant heet "Klasse B"

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:22

Nee, want voor B springen heb je aan de onderkant nog B dressuur met winst. En daarbij schift het springen zich vanzelf, je ziet niet zulke klungels in een springparcours als dat je wel op een B dressuur wedstrijd ziet.

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:33

amondi schreef:
Nee, want voor B springen heb je aan de onderkant nog B dressuur met winst. En daarbij schift het springen zich vanzelf, je ziet niet zulke klungels in een springparcours als dat je wel op een B dressuur wedstrijd ziet.

Nou, geen probleem dan toch?
Denk ook niet dat ze van plan is met de belg te gaan springen

jasmijn78

Re: hoe staat de jury tov koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:25

Fitzroy schreef:
Ik snap eerlijk gezegd de drang ook niet van mensen om maar dressuur te moeten rijden met rassen die daar helemaal niet voor bestemd zijn.

Een aantal redenen:
* Bij gebrek aan een voor dressuur beter geschikt paard...
* Gebrek aan inzicht hun eigen kunnen...
* Gebrek aan inzicht in de mogelijkheden/capaciteiten van het paard...
* Drang zich af te willen zetten tegen het algemene heersende beeld dat alleen mensen met dure KWPN-ers kans hebben op een dressuurwedstrijd (men vergeet hierbij dat niet alle kwpn-ers duur zijn, dat niet alle kwpn-ers goed zijn en dat er ook nog andere warmbloedrassen bestaan die het minstens net zo goed doen in de dressuur als een kwpn-er)
* De illusie dat het door de jury meer gewaardeerd wordt als je met een niet dressuur-geschikt ras in de baan verschijnt, waardoor rijkunstige fouten door de vingers worden gezien.
* Een goed excuus voor mindere prestaties ('ik wordt door de jury gediscrimineerd vanwege het ras van mijn paard')
* Geloven heilig in het vooroordeel: Iedereen met een goed presterende/bewegende warmbloed is rijk, bekakt, arrogant en kan niet rijden en iedereen met een minder dressuur-geschikt paard is gemotiveerd, talentvol, een doorzetter, arm en niet arrogant.
* Ontkennen het feit dat de kwaliteit van het paard (mn. de beweging, souplesse en takt) ook van belang is. (men vergeet hierbij dat men een combinatie vormt met een paard en dat de kwaliteit van het paard wel degelijk meespeelt, je wordt onder andere apart gepunt voor de kwaliteit van de gangen)
* Hebben ooit een keer een voorbeeld gezien van een niet-dressuur-geschikt ras in een Z-proef, en concluderen vervolgens dat zo'n ras dan per definitie geschikt is voor dressuur. Men vergeet dat paarden uit dergelijke voorbeelden over eigenschappen beschikken die in de regel niet rastypisch zijn, dus niet representatief zijn voor de mogelijkheden van zo'n ras in de dresuur (bijvoorbeeld een fjord die ranker is gebouwd, en beter kan bewegen dan een doorsnee fjord)

Even nog ter vergelijking: als je met een paar noren ipv kunstschaatsen gaat kunstrijden krijg je van zowel het publiek als de jury niet meer waardering en bewondering omdat jij het jezelf bewust moeilijker maakt.

amondi schreef:
Een jury kan stellen dat je het dressuurrijden belachelijk maakt. Dat zou een heel eerlijke opstelling zijn, niet veel jury's zouden daar voor uit durfen komen.

Tsja, als je bij de Tour de France met een bakfiets aan de start verschijnt kan je ook wel stellen dat je de lachers op je hand krijgt...

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:53

Jasmijn, ik heb een aantal aanvullingen op jouw lijstje:

* Het hebben van een ander type paard dat wel erg leuk kan lopen, er serieus mee bezig zijn en je ook eens willen meten op een concours.
* Paard in principe aangeschaft hebben om er gewoon plezierig mee te rijden (buitenrijden, maar ook dressuurmatig onderhouden), tot de conclusie komen dat het dressuurmatige gedeelte best ok gaat en ook eens starten.
* Het gewoon leuk vinden om een keer te starten, ondanks dat het paard minder geschikt is.

Ik vind het echt onzin om te stellen dat andersoortige paarden dan de warmbloeden niks te zoeken hebben in de dressuurring. Wat is nu precies het probleem van bijvoorbeeld een andersoortig paard in de dressuurring als deze gewoon netjes gereden wordt en laat zien wat er gevraagd wordt?

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:05

op jumping amsterdam (of wat was 't wat pas was?) liep ook een trekpaard mee zeg ik pas in een topic... en denk ook even aan de sportfjord taco...
een trekpaard is ook een paard en kan gewoon een proefje lopen. Hij zal misschien wat meer moeite hebben om "ver" te komen, maar des te trotser mag je zijn op een paard dat zo loopt!
gewoon doen hoor! je zegt zelf dat je het leuk lijkt, en zo te horen zal je paard het ook leuk vinden!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:25

Ptries schreef:
Jasmijn, ik heb een aantal aanvullingen op jouw lijstje:

* Het hebben van een ander type paard dat wel erg leuk kan lopen, er serieus mee bezig zijn en je ook eens willen meten op een concours.
* Paard in principe aangeschaft hebben om er gewoon plezierig mee te rijden (buitenrijden, maar ook dressuurmatig onderhouden), tot de conclusie komen dat het dressuurmatige gedeelte best ok gaat en ook eens starten.
* Het gewoon leuk vinden om een keer te starten, ondanks dat het paard minder geschikt is.

Ik vind het echt onzin om te stellen dat andersoortige paarden dan de warmbloeden niks te zoeken hebben in de dressuurring. Wat is nu precies het probleem van bijvoorbeeld een andersoortig paard in de dressuurring als deze gewoon netjes gereden wordt en laat zien wat er gevraagd wordt?

Ik sluit me hierbij aan. Ik ga er toch ook vanuit dat de ruiters die ik in de ring zie verschijnen paardrijden als hun hobby hebben en dit voor hun plezier doen. Ik veroordeel niet, ik beoordeel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:37

Ruiters die met wel-dressuurgeschikte paarden starten doen het ook voor hun plezier hoor! En het handje vol proffesionele ruiters doen het ook voor hun plezier, want qua verdiensten is de paardensport echt geen vetpot.

Een wedstrijd is een wedstrijd en bij een wedstrijd gaat het mede om het winnen. Als je niet enigzins de motivatie hebt om een goede prestatie neer te zetten, zodat je een kans maakt, dan kun je naar mijn mening beter thuis een proefje gaan rijden.

Waar het mij om gaat zijn de onrealistische verwachtingen. Veel mensen roepen wel van 'ik doe het voor mijn plezier' en 'het gaat mij niet om de winstpunten', maar je kan mij niet vertellen dat iemand die continu met de laagste punten onderaan eindigt er plezier in blijft houden.

Overigens ben ik wel van mening dat veel paarden en rassen wel geschikt zijn voor dressuur (o.a. tuigers, friezen, groningers), maar een Belg is imo gewoon niet geschikt voor dressuur.

Ondanks wedstrijden rijden een hobby is vindt ik wel dat je naar jezelf, je paard, de organisatie van de wedstrijd en de juryleden verplicht bent er enigzins serieus/gemotiveerd mee om te gaan.
En willen starten met een niet geschikt-dressuurpaard als een Belg, en/of ontkennen dat zo'n paard beperkingen heeft m.b.t. dressuur vindt ik geen teken dat je er enigzins serieus mee bezig bent.

Uiteindelijk moet iedereen zelf weten waarmee hij op een dressuurwedstrijd wil starten, maar dan niet janken als prestaties uitblijven en de jury beschuldingen van discriminatie m.b.t. je paard.

Arabendu schreef:

Voor diegene heb je anders altijd nog de onderlinge wedstrijden.

balli schreef:
denk ook even aan de sportfjord taco...

Uitzonderingen bevestigen de regel. Ga jij eens kijken met hoeveel fjorden er in de dressuur gestart wordt en hoeveel er daadwerkelijk de Z bereiken. Zet op een willekeurige wedstrijd het aantal fjorden en haflingers in de Z eens af tegen het aantal warmbloedpony's in de Z.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:41

balli schreef:
op jumping amsterdam (of wat was 't wat pas was?) liep ook een trekpaard mee zeg ik pas in een topic... en denk ook even aan de sportfjord taco...
een trekpaard is ook een paard en kan gewoon een proefje lopen. Hij zal misschien wat meer moeite hebben om "ver" te komen, maar des te trotser mag je zijn op een paard dat zo loopt!
gewoon doen hoor! je zegt zelf dat je het leuk lijkt, en zo te horen zal je paard het ook leuk vinden!

Klopt dat heb ik ook gelezen..
Het was inderdaad op JA..
Die trekpaardmerrie zou volgens de TS van dat topic ook M dressuur lopen.

En dan Max.. Die Shire (iig die met die mega manenbos) die liep ook behoorlijk goed, ondanks dat hij zo groot en breed was..

Luci

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:42

Kom ook even binnenvallen in de discussie om te zeggen: Jasmijn, kan het allemaal niet beter zeggen, ben het helemaal met je eens.

Inderdaad, ieder z'n lol en z'n eigen keuzes, maar dan niet janken, excuses zoeken en juryleden beschuldigen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:44

jasmijn78 schreef:
Een wedstrijd is een wedstrijd en bij een wedstrijd gaat het mede om het winnen. Als je niet enigzins de motivatie hebt om een goede prestatie neer te zetten, zodat je een kans maakt, dan kun je naar mijn mening beter thuis een proefje gaan rijden.

Wie zegt er dat zij geen motivatie heeft om een goede prestatie neer te zetten?

Ik snap jou reacties wel ter dege, en ben het deels ook met je eens..
Maar imo kraak je die officieel niet geschikte dressuurpaarden hier een beetje af..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:50

sjietaah schreef:
Maar imo kraak je die officieel niet geschikte dressuurpaarden hier een beetje af..

Nee, ik zeg alleen dat een paard als een belg imo niet geschikt is voor dressuur. Dat is geen afkraken. Afkraken is wanneer ik zou zeggen: Alle Belgen zijn dom, lelijk en kunnen niets.

sjietaah schreef:
Wie zegt er dat zij geen motivatie heeft om een goede prestatie neer te zetten?

De juiste motivatie begint het erkennen van de (on)mogelijkheden van je paard.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:25

En wie gaat dan bepalen of ik met mijn pony wedstrijd mag rijden, dat bepaal ik nog altijd lekker zelf.
Wat maakt jullie dat uit? Als IK dressuur wil rijden, moet IK daar lol in hebben, wat de rest daar van vind intresseert me geen reet.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:30

Amen Charos..
Ik ben het hierbij helemaal met je eens!

Nogmaals voor Jasmijn.. Je mag ze dan wel niet afkraken..
Maar je geeft mij wel het gevoel dat wij met geen andere paarden dan KWPN-ers welkom op officiele wedstrijden zijn..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:34

Charos schreef:
En wie gaat dan bepalen of ik met mijn pony wedstrijd mag rijden, dat bepaal ik nog altijd lekker zelf.
Wat maakt jullie dat uit? Als IK dressuur wil rijden, moet IK daar lol in hebben, wat de rest daar van vind intresseert me geen reet.

Zoals ik al eerder zei:

jasmijn78 schreef:
Uiteindelijk moet iedereen zelf weten waarmee hij op een dressuurwedstrijd wil starten, maar dan niet janken als prestaties uitblijven en de jury beschuldingen van discriminatie m.b.t. je paard.

Dus doe niet zo opgefokt!

Enneh, Sjietaah: goed lezen is ook een kunst.[

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:36

Tsja ach zolang ik mn winstpunten in het L2 nog rijd heb ik niets te klagen, de jury beschuldigen vind ik zelf mierenneuken voor mensen die toch al niet kunnen rijden.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:39

Charos schreef:

Wat het ons als jury uit maakt? Weet je hoe 'leuk' het is om tig van dit soort proeven te zien? Waarvan mensen denken dat ze beter beoordeeld moeten worden omdat zij ervoor kiezen om met een niet geschikt paard dressuur te rijden ?
Ik stel het nu heel zwart-wit, dat weet ik, maar ik vind het zo flauw van deelnemers om zich altijd maar gediscrimineerd te voelen terwijl ze er zelf voor kiezen om te starten en zgn. zeggen dat het ze 'geen reet' interesseert.

Kortom, ik ben het met Jasmijn eens

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:41

jasmijn78 schreef:
Enneh, Sjietaah: goed lezen is ook een kunst.

Nou dan ben ik blij dat we dan quitte staan..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:42

gezien de sfeer hier en het feit dat dit onderwerp al redelijk lang bediscussieerd is, een slotje.