KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:57

Dank je!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:43

Examen van longeren heb ik volgende week omdat die vrouw een keer niet kon is alles een week verplaatst. Dus ben benieuwd hoe jullie examens gaan, wat ik kan verwachten en waar ik op moet letten. Succes vanavond!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:21

Geslaagd voor longeren! En de vrouw die mijn paard geleend heeft voor het examen is ook geslaagd!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:59

En ik ook geslaagd, was zo klaar!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 06:32

Had niet anders verwacht Noor.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:02

Brrr, nou was best zenuwachtig hoor :o Maar na 10 minuutjes ongeveer mocht ik al stoppen. Ze kregen het een beetje koud denk ik ;)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:21

Gefeliciteerd!
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Heb volgende week examen!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:51

De dingen die bij ons tijdens de module werden benadrukt:
- zweep nooit op de grond;
- lijn op juiste manier afrollen en vasthouden;
- juiste houding en gebruik van zweep;
- op de plek staan;
- juiste manier van bijzetten;
- inzicht in lopen paard en ingrijpen indien nodig;
- dus: juiste stelling en buiging.

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 18:04

Hoi meiden,

Ik zit met een aantal vragen, omdat ik er eigenlijk helemaal niet uit kan komen op de KNHS website.
Ik ben aangenomen om te gaan werken-leren op dressuurstal van Baalen, eerst wilde ik de BBL sportklas van NHB Deurne doen, maar aangezien ik hier alleen maar slechte dingen over hoor en lees zit ik erover na te denken om de ORUN-curus te gaan doen.
Met mijn nieuwe paard rijd ik M1 en zijn we opgenomen in het HTC talententeam, ik wil erg graag instructeur worden maar waar moet ik beginnen?
Zoals ik al zei wordt ik erg dizzy van de nieuwe KNHS site en ik kom er echt niet uit, waar moet ik beginnen en hoe werkt het? Wanneer start de curus of kan je altijd instromen?

Alvast bedankt!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:01

@Gabbii, bij de vooropleiding. Info staat op de site bij KNHS opleidingen --> instructeurs --> vooropleiding.

@Noor, thanks! Ga ik daar goed op oefenen, vroegen ze nog theorie dan?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:28

Nee niet echt, ze vroegen wel of ik hem altijd op deze manier (tussen de voorbenen beginnen en dan door het bit naar de singel) bijzette. En toen heb ik dus uitgelegd waarom ik hem aan de longe niet hoger instelde. Maar verder vroeg ze niets.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:20

Voor zover jullie wijs kunnen worden uit de nieuwe KNHS-site, een vraag.
Het valt mij op dat Niveau 3 pas in het cursusjaar 2014/2015 (we zitten nu in 2012/2013!) wordt uitgeschreven. Eerder stond op de website dat dit in juli 2013 zou gebeuren. Kijk ik ergens overheen? Na het behalen van de vooropleiding moet je immers binnen 3 jaar je niveau 3 halen en nu ben je 1,5 jaar verder voor je kunt beginnen!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:22

Ik ga even kijken over de menvooropleiding stond ook ineens 2014/2015 waar ik dus onwijs van baal!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:28

Wat er nu staat kun je inderdaad pas in 2014 verder. In 2013 word alleen de opleiding recreatiesport gegeven zoals ik het lees. Wat een raar gedoe nu zeg.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:36

_Noor schreef:
Voor zover jullie wijs kunnen worden uit de nieuwe KNHS-site, een vraag.
Het valt mij op dat Niveau 3 pas in het cursusjaar 2014/2015 (we zitten nu in 2012/2013!) wordt uitgeschreven. Eerder stond op de website dat dit in juli 2013 zou gebeuren. Kijk ik ergens overheen? Na het behalen van de vooropleiding moet je immers binnen 3 jaar je niveau 3 halen en nu ben je 1,5 jaar verder voor je kunt beginnen!

Noh , dat slaat ja helemaal nergens op!
Er waren al geruchten dat ze niet wisten hoe ze verder moesten met niveau 3, de modules vinden ze toch niet goed werken en niveau 3 zou ook in modules gaan. Ze weten dus niet precies hoe en wat ze nu willen dus gaan ze het maar een jaar later plannen?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:43

Ik irriteer me mateloos aan dit soort dingen.. Heb er maar weer eens een mail aan gewaagd.

Citaat:
Geachte heer Van den Brink,

Ik ben op het moment bezig met de vooropleiding voor instructeur.

Als alles volgens planning verloopt, zal ik deze in juni 2013 afronden.

Voor aanvang van de vooropleiding heb ik uitgezocht welke opleiding ik daarna zou moeten volgen om een volledig bevoegd instructrice te worden.

Op de KNHS-site las ik dat ik dan binnen drie jaar na afronding een instructeursopleiding moet afronden en dat deze in het cursusseizoen 2013/2014 uitgeschreven zouden worden in nieuwe stijl (d.w.z. in de vorm van modules). Meer informatie zou in juli 2013 volgen.

Vanmorgen zocht ik op de vernieuwde website van de KNHS naar informatie over de rechtstreekse examens die in april en mei afgenomen worden. Ik heb mij daar namelijk voor ingeschreven, maar daar geen (ontvangst)bevestiging van ontvangen.

Omdat de nieuwe website helaas (wat mij betreft) niet erg duidelijk is, kwam ik op de pagina over de instructeursopleiding terecht. Tot mijn verbazing las ik daar dat de instructeursopleiding niet in 2013/2014 maar in 2014/2015 voor het eerst wordt uitgeschreven. Dit betekent dat (als ik de vooropleiding inderdaad in juni 2013) afrond, ik pas in oktober 2014 met de vervolgopleiding kan beginnen en ik dus ruim een jaar van de drie jaar waarbinnen ik de instructeursopleiding moet afronden, kwijt ben! Bovendien kan ik niet eerder dan in 2015 een volledig bevoegd instructeur worden.

Ik vind deze gang van zaken op zijn zachts gezet erg vreemde gang van zaken. Te meer omdat hier niet over gecommuniceerd is naar de deelnemers aan de vooropleiding instructeur die thans loopt. Ik weet in ieder geval dat de cursisten die ik tijdens de modules heb ontmoet, voornemens zijn in oktober verder te gaan met de instructeursopleiding.

Mijn vragen: waarom wordt de instructeursopleiding niet in 2013/2014 uitgeschreven, waarom is hierover niet gecommuniceerd en hoe wordt omgegaan met de termijn van drie jaar? Wordt rekening gehouden met het feit dat het de komende anderhalf jaar niet mogelijk is om een module van de instructeursopleiding te volgen?

Verder vraag ik langs deze weg nogmaals om een bevestiging van mijn inschrijving voor de rechtstreekse examens op 13 mei in Uddel en 19 april in Oudkarspel.

Ik wacht uw reactie met belangstelling af.

Met vriendelijke groet,

Edit: van die geruchten heb ik niets gehoord.. Ik ben nu juist aan de opleiding begonnen omdat het in modules gaat en dat vele malen beter in te plannen is voor mensen met een gezin en/of fulltime job.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:51

:') Prompt een bevestiging van de rechtstreekse examens.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:30

Hilarisch, ik ga binnenkort ook zoiets mail schrijven over de menopleiding. Nu gaan ze komend seizoen nogmaals niveau 2 uitschrijven ipv modules. Baal ik even als hij in wormerveer word uitgeschreven ofzo.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:20

@Noor, klopt. Ze waren zo positief over de modules dat dat zo fijn werkte. Hoop dat het dus bij geruchten blijft.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:28

Ipsilonka schreef:
Hilarisch, ik ga binnenkort ook zoiets mail schrijven over de menopleiding. Nu gaan ze komend seizoen nogmaals niveau 2 uitschrijven ipv modules. Baal ik even als hij in wormerveer word uitgeschreven ofzo.

Dan zou ik mijn geld terugvragen (of je krijgt een heleboel vrijstellingen natuurlijk).

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:47

Ik heb mijn opleiding in oktober afgerond. Als het inderdaad zo is dat het pas vanaf 2014 word uitgeschreven, moet ik het in 1x halen. Anders mag ik de hele vooropleiding opnieuw gaan doen.
Juist dat jaar wil ik misschien opnieuw aan een studie beginnen en heb ik er de tijd niet voor. Ik ga denk ik ook even een klacht schrijven. Zeker omdat ze eerder aangaven dat het in januari 2013 zou worden gepubliceerd!!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:09

Groot gelijk, ik vind het ook schandalig!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:16

Ben benieuwd wat je voor reactie terug krijgt Noor! Ik hoorde toevallig gisteren geruchten dat ze het weer deels terug om willen gooien, ben benieuwd wat daar van waar is. Er schijnen veel protesten binnen te zijn gekomen m.b.t. het niveau verschil wat je dan nu krijgt tussen de oude fase 2 en de nieuwe opleidingen. Aangezien iemand die vorig jaar fase 2 gehaald heeft gewoon les mag geven en je dan nu pas vanaf niveau 3 les mag gaan geven. Dit gaf veel protest omdat het oneerlijk is dat het nu veel meer kost en dat degene met de oude fase gewoon les mogen blijven geven ondanks hun gebrek aan kennis.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:24

Sorry dat ik hier zomaar tussendoor kom maar kan iemand mij vertellen op welke tijdstippen de vooropleidingen gegeven worden? Ik werk namelijk 40 uur en ben bang dat het niet in te plannen is met mijn werk. Ben ook benieuwd naar de moeilijkheidsgraad van de examens. Is het aan te raden om de vooropleiding te volgen of is het ook mogelijk/te doen om enkel examen te doen?

Alvast bedankt!

MaRcIaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:16

ik heb ook een heel aantal vragen voor en er word erg kortaf op gereageerd.
Ik moet een eigen paard mee nemen de eerste cursus lesgeven. Ik neem die van een kennis mee, maar ik zat met de vragen ik kan niet dat hele stuk alleen met dat paard op pad, opzadelen enz. Moet er dan iemand mee die 3 uur moet wachten? En moet je de eerste les gelijk al springen?
Weet iemand van jullie dit?