Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:11

Bovenstaande is trouwens wat ze mij mailden, omdat ik ook geen springexamen gedaan heb. Gelukkig heb ik in het verleden wel gesprongen en winstpunten gereden, daarom kan ik vrijstelling krijgen voor het springexamen!

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:14

kleinvosje schreef:
Bovenstaande is trouwens wat ze mij mailden, omdat ik ook geen springexamen gedaan heb. Gelukkig heb ik in het verleden wel gesprongen en winstpunten gereden, daarom kan ik vrijstelling krijgen voor het springexamen!

Ow dat is wel fijn, ik heb never nooit gesprongen dan op de club of achterstevoren op een pony thuis :+
Een jaar of 3 geleden ben ik een beetje bang voor geworden.. Geen idee waarom! Wss omdat ik veel mensen heb zien vallen en daar hielden ze dan *** botbreuken aan over.
Maar goed, als ik dadelijk weer in beetje in mijn ritme zit dan ga ik toch ook eens een poging wagen ;)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:32

Hmm echt jammer dat het nu weer duurder gaat worden.. Ik wilde eigenlijk dressuur kiezen maar ik heb al vrijstelling voor het springen (1 én 2) voor dressuur heb ik alleen vrijstelling voor 1. Wordt toch even puzzelen en kijken wat alleen die examens los gaan kosten, en of ze dan ook te halen zijn..

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:40

Er wordt gesproken over prijzen, maar ik kan niet vinden waar dat staat....

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:38

Bij deze een update!!

Ik heb gebeld met de KNHS. Ook gelijk even naar de kosten gevraagd en de nieuwe niveau 3 ( zoals nu niveau 3 is ) gaat zeker NIET goedkoper worden. ( nu €1700 !)
Wel kun je er langer over gaan doen, en hoef je niet meer alles tegelijk te doen. De opleidingen wordt opgesplitst in meerdere modules bijv. Theorie, eigen rijden en lesgeven.. Je kunt hier dus per periode van een kwartaal ( is ook nog niet bekend) op inschrijven. Je moet heb wel binnen 3 jaar gehaald hebben anders moet je overnieuw beginnen. En je moet eerst het oude niveau 2 gedaan hebben, nu heet dat de vooropleiding! HAAL JE DIT DAN BEN JE NOG GEEN INTSTRUCTEUR.

Verder heb ik gebeld voor mijn eigen situatie, wel theorie gehaald, voor het lesgeven gezakt en eigen rijden nog niet gedaan door ziekte. Hoe nu te doen?
Dit jaar worden er 2 examenmomenten gehouden als er VOLDOENDE aanmeldingen zijn anders 1. Dit is in Juni en September.. Zijn er in Juni te weinig aanmeldingen dan wordt het alleen in September gehouden. * Dus meldt je allen aan voor Juni O:) * Dwz, de oude cursisten die volgens de oude methode hebben les gekregen dus misschien maar EEN kans hebben om nog volgens het oude systeem te slagen. ( Mooi poedersuiker voor de mensen die dit jaar zakken, aangezien ik ook vorig jaar gelijk op had gekunnen en dus 2 kansen had!)

Mocht je het niet halen dan val je automatisch in het nieuwe systeem, dan moet je eerst nog een springtest afleggen. Dwz een parcour met je eigen paard ( of van iemand lenen :)* )springen van 60-70 cm. Haal je dit dan mag je nog op voor je nog niet afgeronde examens. Je kunt hiervoor nog modules volgen ( bijv rijden en/of lesgeven) en daarna op. Op het op een gokje wagen en alleen een examen plannen.

Hopelijk genoeg informatie voor de geintereseerde.

Owja voor de mensen die dus in Juni of September op willen stuur je oude puntenlijst op naar opleidingen@knhs.nl dan krijg je automatisch een brief als de herexamens beginnen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:19

maar je moet dus na de vooropleiding binnen 3 jaar niveau 3 halen. dus ik neem aan dat je dan 3 jaar de tijd hebt vanaf het moment dat je je papiertje voor niveau 2 hebt ontvangen?

Dus ik kan bv. nu aan niveau 2 beginnen.
volgend jaar klaar pas klaar zijn.
en vanaf dan heb ik 3 jaar de tijd om niveau 3 te halen, dus als ik zou willen, zou ik alle modules van niveau 3 over die 3 jaar kunnen verdelen zegmaar?

Het enige nadeel is, e-mailde ze mij vandaag, dat je vanaf niveau 3 voor je eigen rijden een paard moet meenemen dat minstens 1,60m is. Omdat je tijdens die lessen ook van paard moet ruilen en het zal niet praktisch zijn als daar pony's tussen lopen.

het paard dat je dan mee neemt moet al meer verzameld kunnen lopen, contragalop kunnen, schouderbinnen en schouder voor en wijken. (zegmaar de M oefeningen).

Nu heb ik een pony van net geen 1,50 die dat wel kan. Maar die is dan dus te klein
en ik mag wellicht een manegepaard lenen die wel de 1,60 haalt, maar niet dat niveau beheerst.
Dus dat is nog iets om over na te denken voor mij.

hmmzz...
Maar ik heb dus nog wel een paar jaar de tijd om dat probleem op te lossen.
Eerst maar eens de vooropleiding gaan halen.

(heb ik trouwens uitgerekend, als je aan alle lessen wilt meedoen, moet je wel 28x op en neer met je paard. behalve als je bepaalde vrijstellingen hebt door wedstrijdresultaten, dan is het wat minder.)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:40

Komt er dus sowieso op neer dat je zo'n minimaal 2000 euro verder ben voordat je een keertje les mag gaan geven en je écht instructeur ben, ik zwaai mijn instructeurs diploma nu maar vast uit!

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:41

Ik vind het echt belachelijk! _/-\o_

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:43

Ik ook, zo hebben ze in ieder geval straks geen overschot aan instructeurs.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:43

Nessie schreef:
Ik ook, zo hebben ze in ieder geval straks geen overschot aan instructeurs.

Denk dat dat ook wel een van de redens is, en ze kunnen er dik geld aan verdienen! :j

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:48

Ja ik zou het ook heel graag doen :j . Alleen of ik er dit geld voor over heb, naast mijn HBO studie en andere functies die ik leuk vind?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:49

Nessie schreef:
Ja ik zou het ook heel graag doen :j . Alleen of ik er dit geld voor over heb, naast mijn HBO studie en andere functies die ik leuk vind?

Inderdaad, maarja, je kan het altijd nog doen natuurlijk! :j Ik ben toch nog geen 18, maar wel jammer dit..

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 22:03

Dank je moddie Martine, voor het op mijn verzoek aanpassen van de titel! +:)+
Ben blij dat je met je huidige Orun-2, gewoon kan blijven lesgeven in locaties met een veiligheidscertificaat +:)+

joyforever

Re: Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:30

Ja, ik ben blij met mjn huidige Orun-2 want die blijft altijd gelden! Jammer is dat Orun 1 in de licentielijst gelijk gesteld is. Ik denk dat er werkelijk verschil is. Dus ik g niet voor de licentie.
Ook ben ik blij met de nieuwe modules voor fase 3, want ik heb een superpony die Z2 loopt, maar ja, daar kan je JAN van hiernaast niet opzetten, hahaha!. Als de kosten meevallen ga ik misschien wel alvast wat modules doen en kan ik de kosten beter spreiden... Wie weet krijg ik ooit dat paard met de goede maat?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 22:34

Hoeveel mensen zijn er nodig om zo'n Orun-3 door te laten gaan?
Als je er 12 vindt met een pony/ paard onder de 1.60, kan je Opleidingen toch voorstellen om een aparte groep te starten?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:13

Hasjam_Poe schreef:
Als je er 12 vindt met een pony/ paard onder de 1.60, kan je Opleidingen toch voorstellen om een aparte groep te starten?

Da's een goed idee. Heb nu een supermakkelijk ponietje te rijden, die zou het best leuk vinden om Orun-3 te doen. Een uitje :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:40

koeke schreef:
Hasjam_Poe schreef:

Da's een goed idee. Heb nu een supermakkelijk ponietje te rijden, die zou het best leuk vinden om Orun-3 te doen. Een uitje :D

Dat zal wel heel vet zijn! dan is mijn bovenstaande probleem ook opgelost! die van mij is trouwens net geen 1,50 maar kan wel alle oefeningen.
Als ik een manegepaard moet lenen van 1,60 dan zit ik met het gevraagde niveau : meer verzameldheid, contragalop, wijken, schouderbinnen etc.

Misschien valt er wel zoiets te regelen via bokt? Ik ben wel voor!
moet alleen eerst mijn 2 halen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:07

Je kan altijd proberen of je een paard van iemand kan lenen.
Ik heb mijn schimmel vorig jaar uitgeleend voor het herexamen. Een cursusgenootje was gezakt voor het rijden en ze had zelf niet zo'n makkelijk paard. Ik heb haar toen aangeboden dat ze mijn paard wel voor het examen mocht lenen en toen is ze geslaagd. De andere twee die op hem moeten rijden overigens ook. :)

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:52

Ten eerste vind ik het erg positief dat de knhs de opleiding op een hoger niveau tilt. Ik denk dat dit een belangrijke stap is om de kwaliteit van instructeurs te verbeteren.

Waar ik echter minder over te spreken ben is de constructie die ze met het nieuwe systeem op poten hebben gezet. Een vooropleiding die rond de 600euro kost zoals het er nu naar uit ziet die eigenlijk niks waard is en zelfs komt te vervallen als niveau 3 niet haalt binnen een bepaalde periode.

Je bent dus min of meer verplicht niveau 3 te halen wil je alleen alleen al les mogen geven op een manege met veiligheidscertificaat. Naast de 600euro hangt hier nog eens een prijskaartje van 1700euro aan!!! Ze weten het mooi te verpakken door het te splitsen en het een vooropleiding en niveau 3 te noemen, maar het komt er op neer dat je voor je instructeursdiploma rond de 2300e kwijt bent excl. de tijd, geld, benzine, vervoer etc je er aan kwijt bent.

Of zie ik dit verkeerd en kan iemand anders mij dan wel vertelen hoe het zit. Want toen ik er over na ging denken bedacht ik mij dat dit wel heel prijzig gaat worden. Overigens kost het aanvragen van een licentie om je diploma te mogen behouden ook nog eems geld :$

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:57

ik vind het idd ook enorm veel geld! Vraag me ook of dit evt in delen betaald kan worden?
Tegen die tijd maar eens horen!

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:02

Hou me ten goede maar als ik de prijzen die hier voorbij zijn gekomen aan zou houden dan ben je dus nu 2300euro kwijt voor je diploma terwijl dit voorheen 550euro was. Buiten dat is het zo dat je heel wat meer avondjes met je paard naar de les moet omdat je bij zowel de vooropleiding als niveau 3 zelf moet rijden. Dit is ook een grote kostenpost erbij!

Ben ik de enige die hierover achter zn oren krabt?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:02

ppff ik zie door de bomen het bos niet meer nu
ik heb wel mijn licentie maar sta nu als HI-3 assistent instructeur paardenrijden
mag ik nou wel of niet lesgeven op een manege met veiligheidscertificaat?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:03

Niveau 3 was voorgaande jaren ook al rond de 1800 euro.
Dus wat dat betreft is het niet veel veranderd.
Voorgaande jaren had je ook al je benzinegeld erbij en moest je je paard meenemen!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:06

Ik vind het best, ik ga echt niet zoveel extra geld uitgeven voor niveau 3. Heb jaren geleden mijn 2 gedaan met eigen rijden en ik geef alleen privelessen. Ik investeer genoeg in mezelf met lessen e.d. daar gaat zo'n extra cursus weinig aan bijdragen vind ik :o

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:09

Ik vind het eerlijk gezegd raar dat niet iedereen persoonlijk wordt benaderd via het KNHS, die de opleiding nivo 2 aan het doen zijn of hebben afgerond.