Juryleden die alles goed vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Juryleden die alles goed vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:27

Zonder paspoort mag jij je paard niet eens vervoeren, dus je bent sowieso strafbaar. Heb je al een vervangende aangevraagd?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:32

Ja natuurlijk heb ik een duplicaat aangevraagd.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:40

Gisteren heeft mijn dochter voor het eerst Bixie gestart en wat is er veel veranderd in 20 jaar.
Het melden bij de ringmeester voordat je naar de ring gaat en afmelden zodra je weer terug gaat naar het losrijterrein, dat was er niet toen ik zelf nog startte. Die ringmeester zou prima even het paspoort kunnen controleren, gewoon consequent iedereen controleren.
Ik was dan ook verbaasd dat de jury het paspoort niet controleerde toen ik mijn dochter aanmeldde.

Jury was ook erg vriendelijke naar mijn dochter die vanwege een beperking met een krukje opstapt en dat ook in de proef mocht doen.
Leuk opbouwend commentaar gekregen waar wij wat mee kunnen. Wij gaan zeker nog een keer.

Dat een voorlezer netjes gekleed naast de ring staat spreekt voor mijn voor zich. En dat ouders moeten opletten dat hun kind aan de regels voldoet, zo hoort het.
Ik zit in de organisatie van keuringen en niks is zo ergerlijk dat een voorbrenger of aanjager in hotpants en topje in de ring verschijnt. Paarden sport is van oorsprong een elite sport, laten wij ons daar ook naar kleden. Slecht gekleed doet afbreuk aan je paard en het gepresenteerde.

Wat betreft een kreupel paard heb ik het meegemaakt dat ik even bij de jury werd geroepen omdat ze "iets" zag aan mijn paard, maar niet echt kreupel of onregelmatig, en ik kon kiezen of ik de proef verder wilde rijden of stoppen. Wij zijn gestopt, de volgende dag duidelijker onregelmatig. Foto's wezen uit dat het betreffende paard HKO had. Wat ben ik die jury dankbaar geweest dat zij mij op haar bevindingen heeft gewezen en mijn paard daarmee extra pijn bespaard heeft.
Bij enige twijfel over het al dan niet onregelmatig zijn van een paard, zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:34

daantjuhhh schreef:
Ik vraag in princiepe ook niet meer om commentaar.
Alleen had ik gister bijvoorbeeld: IK was klaar met mijn 2de proef en de ruiter die na mij was, was nog bezig met de 1ste proef.
Dan loop ik er wel even snel heen!
En dan vind ik het wel jammer als ik dan hoor: Staat op de coupon.
(ik bedoel, die ander is er toch nog niet, dus het vraagt geen extra tijd van de ring.)
Ja dat mag ik aannemen, maar dat is altijd erg kort en bondig.
Het algemeen plaatje is ook leuk om te horen.

Als de volgende combi toevallig ziet dat je commentaar staat de geven, komt die combi ook weer bij je en dan heb je er geen tijd meer voor.. Ik houd dus altijd 1 lijn en dat is geen commentaar aan de auto :n

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:20

Ik heb nog nooit bij de auto om commentaar gevraagd, maar het is me wel gebeurt dat de jury mij riep om iets te zeggen. En dan geen regelement of ernstige fout, maar gewoon wat opbouwend commentaar :)

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:38

Jasmijn1989 schreef:
Ik heb nog nooit bij de auto om commentaar gevraagd, maar het is me wel gebeurt dat de jury mij riep om iets te zeggen. En dan geen regelement of ernstige fout, maar gewoon wat opbouwend commentaar :)

Dat vind ik altijd leuk, als de jury dat doet :j !
Wat betreft paspoort laten zien; hier in Groningen is het bijna regel om op buitenwedstrijd eerst bij de jurywagen langs te gaan met het paspoort. Zowel bij de 1e proef als bij de 2e. Vaak zegt de 2e jury wel dat hij het paspoort niet hoeft te controleren, omdat dat al gebeurd is, maar er vanuit gaan dat er zonder naar de jury toe te komen begonnen mag worden wordt over het algemeen niet gewaardeerd :n .
Het valt me wel op dat juryleden soms (veranderingen in) de regelementen niet kennen. Ik start sinds dat toegestaan is Z met mijn pony zonder sporen en ben daar laatst op aangesproken door een jurylid die dacht dat dat niet mocht! Dat vind ik echt niet kunnen, als je als jury de regels niet kent, hoe kan je dan van je deelnemers verwachten dat zij hem wel kennen?

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:59

Patriess schreef:
Jasmijn1989 schreef:

Dat vind ik altijd leuk, als de jury dat doet :j !
Wat betreft paspoort laten zien; hier in Groningen is het bijna regel om op buitenwedstrijd eerst bij de jurywagen langs te gaan met het paspoort. Zowel bij de 1e proef als bij de 2e. Vaak zegt de 2e jury wel dat hij het paspoort niet hoeft te controleren, omdat dat al gebeurd is, maar er vanuit gaan dat er zonder naar de jury toe te komen begonnen mag worden wordt over het algemeen niet gewaardeerd :n .
Het valt me wel op dat juryleden soms (veranderingen in) de regelementen niet kennen. Ik start sinds dat toegestaan is Z met mijn pony zonder sporen en ben daar laatst op aangesproken door een jurylid die dacht dat dat niet mocht! Dat vind ik echt niet kunnen, als je als jury de regels niet kent, hoe kan je dan van je deelnemers verwachten dat zij hem wel kennen?

Dat valt mij ook vaak op hoor! Ik ben ook instructeur, dus ben van mening dat ik mijn leerlingen alles moet kunnen vertellen over het regelement, zodat daar niets mis kan gaan! Maar helaas zijn niet alle juryleden zo fanatiek :(

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 00:05

Relaxed schreef:
daantjuhhh schreef:
Alleen had ik gister bijvoorbeeld: IK was klaar met mijn 2de proef en de ruiter die na mij was, was nog bezig met de 1ste proef.
(ik bedoel, die ander is er toch nog niet, dus het vraagt geen extra tijd van de ring.)

Als de volgende combi toevallig ziet dat je commentaar staat de geven, komt die combi ook weer bij je en dan heb je er geen tijd meer voor.. Ik houd dus altijd 1 lijn en dat is geen commentaar aan de auto :n

Dat kan ik mij voorstellen, maar toch probeer ik het even.
Als een jury dat niet wil, dan hoor ik dat dan wel!
Geen probleem lijkt mij toch?

Als ze zeggen: staat op de coupon dan zeg ik oke, bedankt! en loop ik verder.

P.S. iedereen in de paarden heeft een duidelijke mening wat ze wel willen zien en niet willen zien.
En de meeste jury leden kunnen het dfan toch niet laten om iets te zeggen ;-)
Meestal zeggen ze geen commentaar, maar dan komt er toch nog wel een regeltje achter aan van denk om je stelling en buiging of impuls of zoiets dergelijks.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:43

Relaxed schreef:
daantjuhhh schreef:

Hier idem :j

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:32

Jenkins schreef:
Dat je lezer ook in tenue moet zijn kwamen we ook achter, vriendin kreeg minpunten omdat voorlezer niet in wedstrijd tenue was. Bij overige wedstrijden nooit problemen mee gehad, dus we wisten dit ook niet :P nu vergeten we het iig niet haha.

Maar dat is bij de aangespannen sport ook anders, hè. Dan is je voorlezer ook je groom, die ervoor kan kiezen op de wagen, danwel naast de ring te gaan staan om voor te lezen. Je groom hoort namelijk ook in wedstrijdtenue te zijn, passend bij de menner en het paard. Bij wedstrijden onder het zadel is dit wedstrijdtenue niet nodig, dan is netjes gekleed voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:34

daantjuhhh schreef:
Dat kan ik mij voorstellen, maar toch probeer ik het even.
Als een jury dat niet wil, dan hoor ik dat dan wel!
Geen probleem lijkt mij toch?

Als ze zeggen: staat op de coupon dan zeg ik oke, bedankt! en loop ik verder.

P.S. iedereen in de paarden heeft een duidelijke mening wat ze wel willen zien en niet willen zien.
En de meeste jury leden kunnen het dfan toch niet laten om iets te zeggen ;-)
Meestal zeggen ze geen commentaar, maar dan komt er toch nog wel een regeltje achter aan van denk om je stelling en buiging of impuls of zoiets dergelijks.

Ik heb ook ontzettend vaak de neiging om toch iets te zeggen of iemand bij me te roepen, soms is het zo lastig om iets goed en duidelijk op een coupon te zetten.. Het allerliefst zou ik dan ook de tijd ervoor hebben wel commentaar te geven. Maar je kunt er nu eenmaal niet aan beginnen als er geen tijd voor is ingepland :n
Ik heb 1x een 2e proef gejureerd en de 1e jury gaf steeds commentaar.. Het liep uiteindelijk 3 kwartier uit en we hadden er al 30 in de ring.. Dat is voor de ruiters niet leuk, maar voor mij als jury ook niet :n

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:45

Toch lukt het mij meestal wel om commentaar te geven of papiercontrole zonder echt uit te lopen.
Dan moet de volgende ruiter wel alvast de ring verkennen terwijl ik het commentaar geef en 2 per 15 minuten ingedeeld zijn. Uiteraard is een goede schrijfster dan ook van belang.

Ik merk toch vaak dat je als jury van ring 2 vaak inloopt op ring 1.
Afgelopen weekend ook weer. Er was een ringmeester, ik gaf geen commentaar en liep toch uit.
Waarom? De paarden poepten zich in mijn ring allemaal leeg en daar moest met geruimd worden! Eerste combi kwam al een paar minuten te laat. Foutrijders. Kortom alles zat tegen. Mijn pauze van 15 min. was dus ook in rook opgegaan.:)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:47

Hahaha Jury, ben je vergeten dat ik die keer in Wassenaar een keer of drie naar je geroepen heb dat ik graag dóórwilde???? Ik heb werkeljik waar bij elke proef zitten wachten tot je klaar was met commentaar geven.........ik heb dan ook geljik aangegeven dat ik echt nooooit meer als tweede jury na jou wilde, want alles liep uit!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:53

Ik zeg dus niet dat ik nooit uitloop Daf, maar echt niet door dat commentaar als de ruiters maar direct komen.
Als tweede jury merk ik gewoon dat het vaak soepeler loopt, doordat de combi's dan sneller kunne/willen starten achter elkaar. Wellicht omdat ze dan snel naar huis willen of al weten achter wie ze moeten.
Of is dat jouw ervaring niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:55

Jaa je kan om veel meer redenen uitlopen, ook een niet erg snelle schrijfster idd.. Maar nee, commentaar geven begin ik gewoon niet aan.. Dat is vragen om oponthoud :j

Oeps Daffodil :+ :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:46

Bij ons in de regio is een jurylid die altijd commentaar geeft, Ze maakt het af en toe zelfs zo sterk dat ze je paspoort bij zich houd en die na het commentaar pas weer terug geeft.

Laatst liep die ring gewoon 1,5 uur uit terwijl zij in de tweede proef zat en de eerste ring gewoon op tijd liep.

Onze dochter heeft eens twintig minuten bij haar gestaan voor commentaar, ik dacht als het zo lang duurt wordt ze helemaal de grond in geboord, wat schetste mijn verbazing ze had 200 punten.

Hier gaat de voorleester altijd naar de jury toe en 9 van de tien keer wordt bij beide jury's het paspoort/startkaart gecontroleerd.

Regels zijn er om toegepast te worden maar soms kan je er ook wel wat soepel mee omgaan.

Ik heb op haar eerste wedstrijd meegemaakt dat de jury in mijn ogen veel te streng was. Het was een B ponyconcours en de jury heeft zekr 5 combinaties gediskwalificeerd, bijvoorbeeld omdat het ruitertje de startkaart nog niet had getekend, handschoenen vergeten, plastron zat niet goed. Onze dochter werd gediskwalificeerd omdat ik verkeerd voorlas. Ik heb later van een andere jury vernomen dat hij kenbaar had moeten maken dat het fout ging en dan vanaf het punt waar het fout ging opnieuw had moeten laten rijden. en -2 geven. Dit was in ieder geval niet heel erg motiverend.

Op zo,n wedstrijd komen veel beginnende ruitertjes en om dan zo streng met de regels om te gaan gaat mij iets te ver.

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:18

Ik loop eigenlijk altijd naar de jurywagen/auto, en ik vraag of ze nog kort commentaar hebben. Zo ja, dan hoor ik het aan, zo nee, ook prima. Dan bedank ik ze en wens ik ze nog een fijne dag. Naar mijn idee hoort het ook zo, vooral het laatste (:

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:25

Maar lopen jullie dan eigenlijk met paard nog naar de jurywagen? Want ik wil toch eigenlijk ook m'n paard wel rustig uitstappen aan het eind van de proef. Er onmiddellijk af springen en naar de jury rennen vind ik dan niet zo netjes tegenover m'n paard, nog afgezien van dat de jury het misschien inderdaad veel te druk heeft voor commentaar...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:27

Sofy schreef:
Maar lopen jullie dan eigenlijk met paard nog naar de jurywagen? Want ik wil toch eigenlijk ook m'n paard wel rustig uitstappen aan het eind van de proef. Er onmiddellijk af springen en naar de jury rennen vind ik dan niet zo netjes tegenover m'n paard, nog afgezien van dat de jury het misschien inderdaad veel te druk heeft voor commentaar...

Als ik het doe, met paard ja. Die kan er echt wel tegen als hij twee minuten bij de jury auto moet staan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:30

Ik vind dat persoonlijk raar om na je proef nog met je paard naar de jury auto te gaan. Op bijna alle concoursen wordt je gelijk gevraagd om na je proef naar de uitgang te gaan, dus rechtstreeks zodat je ook niet meer langs de A hoeft. Dan is het toch raar om dat te doen?

Je mag van een jury verwachten dat ze genoeg commentaar op je coupon zetten, en als dat in jouw beleving niet zo is, vraag je ernaar bij de prijsuitreiking!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:31

Daffodil, dat is bij ons hier niet zo hoor, rechtstreeks eruit. Hooguit bij indoor wedstrijden, maar dan is er toch geen mogelijkheid voor commentaar omdat de jury in een hokje zit.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:34

In welke regio zit jij? Als ik jouw bericht lees en ik zie staan dat je paard die 2 minuten bij de auto echt wel stil kan staan, denk ik das 2 minuten per combinatie extra, dus als ik er 30 heb loopt het een uur uit!!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:36

Amersfoort en omstreken. En als je goed leest, staat er ALS ik het al doe, ik doe het ook alleen als er ruimte voor is, omdat de volgende nog niet in de ring is. Zo wil ik het zelf ook alleen doen, als ik een combinatie bij mijn auto krijg. Is de volgende er nog niet, dan mogen ze van mij prima vragen en geef ik antwoord, is de volgende al in de ring, dan hebben ze pech.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:42

Dan krijg je willekeur....de één wel en de ander niet en daar hou ik niet van dus ik trek één lijn en dat is dus niemand. Ik zet voldoende commentaar op een protocol en zal dus zelf als ik start ook nooit om commentaar gaan "vragen"...

Overigens zit je erg dicht bij mijn regio en ik heb ook veel gejureerd in die omgeving en mijn ervaring is dus wel dat juryleden deelnemers veelal aangeven de ring gelijk te verlaten. Das beter voor de doorstroming, dan kan de volgende de ring mooi even verkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:45

daffodil schreef:
Dan krijg je willekeur....de één wel en de ander niet en daar hou ik niet van dus ik trek één lijn en dat is dus niemand. Ik zet voldoende commentaar op een protocol en zal dus zelf als ik start ook nooit om commentaar gaan "vragen"...

Helemaal mee eens, ik houd om die reden ook 1 lijn aan.. Ze zeuren al genoeg over juryleden, dus wil geen scheve gezichten krijgen :n