Heftige priveles -kan dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Heftige priveles -kan dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:42

Ts ik denk dat het een goede manier is maar niet helemaal de goede lesgever :) Ivm dat ik uit je posts opmaak dat hij meer een politieagent doet die dingen opdraagt dan ook echt jou daadwerkelijk 1. helpen 2. Vertrouwen geven 3. Het leert begrijpen 4. Iig praat :=

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:07

Ik heb zelf ook een flink ongeluk meegemaakt een aantal jaar geleden. En na vele operaties gaat het weer redelijk. Ik ben ook bang- maar kan het niet laten. Wat ik er aan overgehouden heb is het gevoel dat ik 'kwetsbaar' ben. Dat had ik eerst nooit. Wat ook meespeelt is de fysieke beperking. Ik weet niet hoe het bij jou zit, ik heb een krachtsverlies en bewegingsbeperking en als ik val is de kans groot dat mijn arm weer gebroken is. Tja en dan zit je toch anders op een paard (zeg hem dat ook). Ik denk dat het goed is om de angst uit te dagen. En dat kun je alleen maar doen door het te doen. Dat kun je doen door stapje voor stapje of in een grote confrontatie. Beide methodes zijn effectief. Instructeur had je misschien wel wat meer info over je paard kunnen geven en wat jullie gaan doen. Zodat je van te voren niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Laat je de volgende keer instrueren en inlichten en kruip erop als je de instructeur vertrouwt. Misschien kun je nog naar een andere les van hem gaan kijken- zodat je in zijn methode komt. Ik denk wel dat je meer vertrouwen in paardrijden gaat krijgen als je je paard meer gaat voelen- in plaats van met teugels en beugels je paard in bedwang gaat proberen te houden. Sterkte- ik moet deze uitdaging ook nog aangaan. Tof dat je er toch voor gaat!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:12

Joyce B: Ik denk dat dat van de persoon af hangt. Ik ben zelf namelijk ook behoorlijk bang geweest en de truc was bij mij echt - stok achter de deur. Als ik begin te miepen mag je als instructeur best even doorzetten bij mij, anders doe ik het niet, en dan ga ik daarna mezelf alleen maar af zitten straffen. Er is een grens die je bij mij moet passeren voor je als instructeur mag zeggen "Ok doe het maar niet dan" en die voelen ze allemaal feilloos aan om een of andere reden, terwijl ik hem zelf niet duidelijk aan kan geven.
Het verschil tussen "zenuwen" en "echt niet meer kunnen ademen" denk ik. _O- Maar bij ons zijn ze daar ontzettend goed in!

Bij iedereen manifesteert angst zich anders. De ene persoon moet je met een worteltje de goede kant op lokken en heel voorzichtig mee zijn, maar de andere persoon moet je een goeie stok achter hebben omdat ze zich meer als muildier gedragen. Die laatste ben ik, bijvoorbeeld, en als ik TS zo hoor houdt ze ook wel van een wat strengere lesgever.

Bovendien las ik hier al dat iemand zei "Je mag ook rustig aangeven dat je iets eng vindt bij deze man" dus dat zou ik eerst proberen als ik TS was. ;) Je kunt hem inderdaad best vragen wat het plan is en evt. zelfs wat zijn beweegredenen zijn. De man klinkt niet onredelijk.

soof_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:20

Ik kan er niet over uit hoeveel reacties dit topic heeft gekregen, echt ontzéttend bedankt allemaal! Het helpt heel veel om jullie ervaringen en meningen te lezen. Ik ga alles nog eens goed doornemen en misschien dat ik er zelfs wel iets meer mee kan doen, aangezien ik schrijf (voor oa Hoefslag). Mocht er een reportage komen laat ik het weten ;)

Bedankt!!
Liefs Sofie

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:17

Als het paard an de longe vaszit, hoef je je eigenlijk nergens zorgen over te maken.
Het paard kan niet opeens ergens naar de andere kant van de piste toerennen.
Hij laat je zonder teugels rijden zodat jij leert dat je teugels eig. niet nodig hebt.
Dat is ook een van de eerste dingen dat ze hier bij mij op stal doen.
Het zorgt er tenslotte voor dat de ruiter leert paardrijden zonder afhankelijk van de teugels te zijn, zodat het ook aangenaam is voor het paard.
Maak je geen zorgen, het komt vast goed!!! :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:22

Precies - ik ben er gewoon weer op gestapt en klampte me de afgelopen 2 jaar keihard aan die teugels vast... _O- Maar dat zul je bij het doorlezen waarschijnlijk nog wel tegenkomen, want ik geloof dat ik het al eens gezegd heb.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:16

Ik heb ook aan de longe leren rijden en mocht/hoefde de teugels pas te gaan gebruiken toen ik een beetje kon zitten. Ik vond dit zelf erg fijn en heb laatst ook nog een keer zo'n zitles gehad alleen dan zonder zadel. Ik vind het soms wel fijn om een beetje een stok achter de deur te krijgen, want als ik iets doe kom ik er vaak achter dat ik het toch wel kan. en het helemaal niet zo eng is als in mijn hoofd. Terwijl ik van te voren echt dacht dat ik niet een pas uit zou zitten. Maar je moet wel uitkijken dat je je niet ter ver laat pushen want daar schiet je niets mee op, en sommige mensen komen daar ook niet verder mee.

Ik hebt trouwens ook wel eens gehad dat mijn longeur tijdens zo'n les ineens de longe liet vallen :o . Dan zit je de eerste 3 minuutjes daarna wel ff iets minder lekker. Op zich had ik op het moment zelf geen tijd om te schrikken want mijn paard was enorm braaf en stond zo weer stil op stem en lichaamstaal van de longeur :D gelukkig

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:23

ik doe dit dus zelf ook :o
ik ben niet onvriendelijk ofzo, maar wil dus inderdaad ook dat je de teugels niet vasthoudt aan de longe en eventueel ook een keer zonder beugels rijdt om je enkel op je zit te concentreren. in de zomer geef ik bij kinderen ook wel eens bekertjes water in hun handen omdat ze dan kunnen ondervinden hoe moeilijk het is om je handen stil te houden.
ik vraag ook steeds om het zadel los te laten en het enkel even vast te houden als je echt je evenwicht gaat verliezen. Ik leg dan uit dat ik dat doe omdat je jezelf moet testen en als je bij voorbaat al je zadel vasthoudt, dan kan je niet zien of je evenwicht echt wel goed is.
Omdat ik weet dat sommigen hier enorm tegen op kijken, spreek ik ook altijd wel op voorhand af hoeveel rondjes draf zonder beugels ik wil zien bv en als die klaar zijn, laat ik het paard ook meteen gewoon weer stappen.

ik durf wel zeggen dat alle ruitertjes die een tijd les gevolgd hebben bij mij wel stuk voor stuk een vrij goeie zit hebben, behoorlijk kunnen doorzitten en niet met hun handen alle kanten op vliegen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:34

Kynshiri dan hoef jij je toch nergens voor te schamen? :)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:40

je krijgt nu op de oude beproefde militaire manier les! Dat is echt heel goed, voelt misschien even eng maar van een/ twee van die lessen leer je meer dan een half jaar rondhobbelen. En je hebt jezelf al bewezen door goed te blijven zitten toen het paard wegsprong!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:51

Militaire manier? In elk beginnersboek over dressuur vindt je deze oefeningen aan de longe. Ik vind het een hele gebruikelijke en ook niet onveillige manier van les krijgen. Juist supergoed dat je weer helemaal tot de basis wordt terug gebracht. In jouw geval dus ook mentaal.

Maar... ik vind dat een instructeur (zeker de eerste keer terwijl hij je niet kent) niet dwingend mag worden. Als hij je beter zou kennen dan zou hij natuurlijk best je grenzen mogen verschuiven. Maar voor sommige mensen kan zeer averechts werken om zo overvallen te worden en min of meer onder druk gezet te worden om over hun grenzen heen te gaan. Voor sommigen werkt zo'n autoritaire houding, anderen brengt het 10 stappen terug.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:55

Tja in hoeverre kun je uit dit verhaal opmaken dat de instructeur ook echt dwingend IS?
Als je bang bent, vat je iets al gauw als dwingend op, en zelfs dat is niet helemaal duidelijk uit de openingspost.
TS geeft zelf aan dat een lichte dwang juist prima is voor haar. Als ik iets verkeerd begrijp mag het uiteraard aangegeven worden door TS zelf... ;)

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:05

Je moet doen waar jij jezelf het meest prettig bij voelt. Ik doe zelf ook geen dingen waar ik me niet prettig bij voel.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:24

ilze schreef:
Je moet doen waar jij jezelf het meest prettig bij voelt. Ik doe zelf ook geen dingen waar ik me niet prettig bij voel.

Hierna hou ik echt m'n mond hoor, maar... als je nooit een beetje tegen je veilige gevoel in gaat, kom je nergens. Ik zeg het er maar even bij. Angst is er om te overwinnen en niet om te gehoorzamen, want de helft van de tijd zit er toch geen logica achter.

Doe dit echter niet als je compleet in paniek bent, want dan helpt het denk ik ook niet. Maar kleine stapjes moeten kunnen!

Inge_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:56

Het gaat er om dat jij je prettig voelt bij je les en dat verschilt per persoon. Er is niks mis met deze methode zolang jij je daar fijn bij voelt!

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:45

tsjah, wat zal ik ervan zeggen, waarschijnlijk was het voor de instructeur niet de eerste keer dat hij deze tactiek toe ging passen bij iemand met angst. Dus ik ga ervan uit dat hij wist wat hij deed, en het paard waarop hij jou liet rijden/zitten goed kent. Verder, als je achteraf niet bang bent om naar de volgende les te gaan, en je hebt het nut ervan in gezien, dan is het denk ik niet slecht geweest.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:02

Nemurin schreef:
Angst is er om te overwinnen en niet om te gehoorzamen, want de helft van de tijd zit er toch geen logica achter.

Er zijn heel veel wegen om angst te overwinnen maar de regie daar van ligt in handen van degene met de angst. Niet in handen van een instructeur, tenzij je dat van tevoren afspreekt.
Als iemand jaren niet heeft gereden en angstig is dan leg je van tevoren even uit wat je van plan bent en dan spreek je af hoe je omgaat met eventuele angst. Maar goed, zoals gewoonlijk in de paardenwereld ligt de kennis en kunde over het algemeen meer bij de omgang met paarden dan de omgang met mensen. :')

En waaruit ik opmaak dat de instructeur een beetje dwingend was is omdat TS zegt dat hij autoritair op haar over kwam, dat zij tegen zijn zin in de beugels weer aan deed (blijkbaar laat hij dan merken dat het tegen zijn zin is :?), dat hij zeer overtuigend was, en het hele feit dat ze een topic opent omdat ze het zelf toch twijfels heeft over de gang van zaken.

Zoals ik al zei, goede methode rijtechnisch, menstechnisch.... mwooaahh...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:21

Ik denk eerlijk gezegd dat dat wel meevalt hoor. :) Maar dat is het gevoel dat ik erbij krijg.

Natuurlijk is de regie in handen van degene met de angst, maar als ik altijd mijn zin had gekregen bij mijn angsten was ik nu nog steeds een enorme angsthaas en had ik nog steeds niet durven galopperen. Dus het is ook wel degelijk handig om iemand te hebben die je er (zachtaardig) doorheen "duwt".
Of deze man te streng is of niet, kan ik vanaf hier niet beoordelen. Ik ben niet gauw geintimideerd en werk heel goed met een flinke stok achter de kont, maar ik weet niet of TS ook zo is.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:54

persoonlijk is mijn ervaring met mensen met angst toch ook dat je een beetje moet durven doorduwen, want dat er inderdaad een heel pak zijn die anders toch maar mooi het probleem blijven omzeilen. 'jamaar mag ik nog even mijn beugel goed doen' (en dan is het de handschoen goed trekken, dan de trui uit doen, de staart in je haar een keertje goed doen,... dat lijkt karikaturaal, maar je merkt dat echt bij sommigen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:59

Ze is een volwassen vrouw, geen kind. Daar kan je het gewoon over hebben lijkt me.

Daaissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:05

hoi,

Ik heb op deze manier leren rijden helemaal back to basic, alleen dan ook zonder zadel aan de longe, en zitten maar.
Tuurlijk is het eng dat vond ik ook wel ( denk ik was zo jong toen haha ).
Maar ik denk zeker dat het heel goed is zoals meerdere al zeggen voor je zit en om uiteindelijk je angsten te overwinnen
ik zou zeggen even doorzetten!
Sucses.

Groetjes

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:16

*heb niet het hele topic gelezen*
ik vond dit zelf altijd wel een fijne manier ook voor afwisseling. Bij de kinderen die wat angstig waren/hobbelden of wat dan ook deed ik dit ook alleen dan met longeersingel dus hadden ze vanaf het begin geen beugels. dan mochten ze zich wel vasthouden aan een soort ring en dan spelenderwijs 1 hand los dan 2 handen keer achterstevoren zitten enz. in het begin wat angstig maar na rustig blijven praten en dergelijke gallopeerden ze zonder handen en zelfs achterste voren na een les. nu had ik wel een hele brave pony die zodra de ruiter helemaal uit evenwicht was rustig terug naar stap ging en dan stil ging staan tot ruiter weer goed zat.
dus ja ik vind het zeker een fijne manier mits je een betrouwbaar paard heb

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:19

Waves schreef:
Ze is een volwassen vrouw, geen kind. Daar kan je het gewoon over hebben lijkt me.

Ooit lessen met volwassenen meegemaakt?
Ik was 23 toen ik het zelf meemaakte, van de angst kant. Als ik niet af en toe een duwtje had gehad van mijn instructrice had het me nog meer dan 2 jaar gekost om weer goed te durven. Als ik altijd mijn zin had gekregen bij ieder klein piepje was ik nu nog even ver.
En nog zal ik nooit op elk paard durven rijden, waarschijnlijk.

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:40

Of het kan ja hmm ligt aan de persoon die je er op zet ben je onzeker kan het je onzekerder maken. maar voor jouw als "controle freak" is het wel goed ik denk dat die man heel erg geluisterd heeft naar hoe jij bent en aan de hand hiervan heeft gedacht aan deze methode. Zo leer je het wel los te laten maar begrijp je wel dat het wat spannend is. Ben benieuwd wat je de volgende keer moet gaan doen:)

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:19

wanneer ga je weer ? ik ben benieuwd naar de volgende les namelijk.
mijn dochter van 9 had van de week haar eerste rijles ,zelfde als die van jou alleen had zij wel beugels maar voor de rest gelijk ,ze moest zelfs al in galop eventjes en de pony sprong opzij voor de longeerzweep en stond na die sprong dwars en doodstil,ik zag mijn dochter naar rechts zwiepen en dacht daar gaat ze ! maar nee hoor ze bleef mooi zitten.. al zat het zadel helemaal scheef naar rechts dus hij was niet goed aangesingeld ook dat vond ik wel een slechte zaak.
Stel dat ze hierdoor eraf was gevlogen en zich bezeert had dan was ze misschien nooit meer opgestapt en had een andere hobby gezocht ?!
Ik heb bij meerder kinderen gekeken en elke keer in de galop deed die pony zo vervelend door weg te springen en ineens dwars stil te gaan staan..ik vraag me af of ik daar nu wat van moet zeggen tegen de instructrice want zo ontwikkeld mijn dochter misschien nog een angst voor de galop omdat zij dan denkt dat een galop altijd zo raar hoort te gaan ?
Wat vinden jullie ?