Sonja schreef:Ik probeerde iemand uit te dagen haar eigen mening te onderbouwen Suzanne
Dat ik het met je eens ben blijkt denk ik wel uit mijn eerdere posts in dit topic
Ow sorry.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hotchocolat schreef:Zonder goed passend zadel geef je je paard ook niet de gelegenheid om pijnvrij zijn/haar best te laten doen.
Dan kun je nog zo goed les geven maar veel vooruitgang zal er dan niet in zitten.
hotchocolat schreef:Kennis van me heeft eens een paar dagen achter elkaar lange tochten gemaakt te paard. Die heeft er een oude stubben op liggen. Ik heb me er ooit eens aan gewaagd om om een nette manier te zeggen dat het zadel niet helemaal goed meer lag.
Na hun lange ritten heeft het paard van die wazige bonte witte vlekken gekregen. Deze vielen mooi onder het zadel. Ik heb toen al gezegt komt van het zadel.
Nee het was zeker niet van het zadel dat kon niet.
Ik vind zelf dat de paardenbezitters ook wel beter kunnen opletten of alles wel goed zit. Als een paard niet meer lekker loopt moet er ook een belletje gaan rinkelen.
maXcomX schreef:hotchocolat schreef:Kennis van me heeft eens een paar dagen achter elkaar lange tochten gemaakt te paard. Die heeft er een oude stubben op liggen. Ik heb me er ooit eens aan gewaagd om om een nette manier te zeggen dat het zadel niet helemaal goed meer lag.
Na hun lange ritten heeft het paard van die wazige bonte witte vlekken gekregen. Deze vielen mooi onder het zadel. Ik heb toen al gezegt komt van het zadel.
Nee het was zeker niet van het zadel dat kon niet.
Ik vind zelf dat de paardenbezitters ook wel beter kunnen opletten of alles wel goed zit. Als een paard niet meer lekker loopt moet er ook een belletje gaan rinkelen.
Die bonte vlekken zullen wel opgedroogd zweet en huidschilfers zijn.
Als je de paarden niet regelmatig borstelt, en ook niet kunnen afrollen, dan krijg je dat.
Soms heb je van die mensen die lange ritten maken en tijdens een rustpauze alles op het paard laten zitten.
Dan zie dit verschijnsel ook wel eens.
Haha, ik ken ook zo iemand die "Natural horsemanship" ambieert.
Hij zei gewoon: In de natuur worden paarden ook niet geborsteld.![]()
Hier moet ik altijd denken aan luiheid en gierigheid.
Air schreef:Tigra_ schreef:Zeker lopen er prutsers rond maar geldt dat zelfde niet voor instructeurs?
Ik bedoel hoe nou beter wie kun je nu tegenwoordig nog echt geloven en vertrouwen.
En persoonlijk zou ik toch eerder op een zadelmaker afgaan dan een instructeur. Een zadelmaker kan een fout maken maar een instructeur ook. Dus ik zou niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen. Maar ik houdt niet van het "opdringerig" dus dan zou de instructeur helaas toch moeten vertrekken denk ik.
Dus jij zegt liever de instructeur vaarwel die het beste met je paard voor heeft ipv. een second opinion in te schakelen van een andere zadelmaker?
Tigra_ schreef:Wie zegt dat de zadelmaker ook niet het beste voor heeft met het paard? En waarom een second opinion van een andere.
Bedoel dat je het zegt is goed, dat je stopt met lesgeven als ze er niets aan veranderen is ook goed. Maar nee ik denk niet dat ik aan een zadelmaker die ik goed vindt ga twijfelen omdat iemand denkt het beter te weten. Kan net zo goed rijtechnische fout die de instructeur ook niet op kan lossen.
Vindt het heel vreemd dat mensen eerder in het geval van een zadel een instructeur geloven dan een zadelmaker lijkt wel een omgekeerde wereld.
Japeloup schreef:Tigra_ schreef:Wie zegt dat de zadelmaker ook niet het beste voor heeft met het paard? En waarom een second opinion van een andere.
Bedoel dat je het zegt is goed, dat je stopt met lesgeven als ze er niets aan veranderen is ook goed. Maar nee ik denk niet dat ik aan een zadelmaker die ik goed vindt ga twijfelen omdat iemand denkt het beter te weten. Kan net zo goed rijtechnische fout die de instructeur ook niet op kan lossen.
Vindt het heel vreemd dat mensen eerder in het geval van een zadel een instructeur geloven dan een zadelmaker lijkt wel een omgekeerde wereld.
Heb vaak genoeg meegemaakt dat een zadel volgens een gerenomeerde zadelmaker goed past. Maar toch had het paard er last van (lees plekken op de rug, drukkingen, klapperen, schuiven, etc.). Ga maar eens zoeken hier op bokt...
Laat voor de gein eens 3 zadelmakers komen met verschillende merken om door te passen op je paard. Wedden dat je met 3 totaal verschillende zadels naar huis gestuurd wordt...
En om je instructeur de toetsen en dus ook je zelf rijden vele van ons wedstrijden. Ik vind het erg fijn om clinics te rijden. Hoor je dan hele andere dingen dan van je eigen instructeur dan zou je toch eens achter je oor moeten krabben.