Positief jureren in relatie tot verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:52

kleinvosje bedankt,
hij is nu geblesseerd maar dat ga ik dan toch maar eens doen.
en inderdaad van te voren (als die kans er is) de jury even op de hoogte brengen.
want officieel mag ik volgens mij HC niet met zweep of wel (Z2)

kleinvosje

Re: Positief jureren in relatie tot verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:53

Ja hoor, HC mag wel met zweep. Gewoon doen, en als je de kans niet krijgt de jury te spreken, en jij met zweep in de ring verschijnt, snappen ze het meestal wel!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:54

HC mag niet met zweep (officieel) dat jury's het toelaten is een tweede. Ik heb het gehad met een paard wat me liet zitten in de ring in het M2. Toen zei de jury ook dat het niet mocht maar ze zag het door de vingers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:55

Zonnetje81 schreef:
HC mag niet met zweep (officieel) dat jury's het toelaten is een tweede. Ik heb het gehad met een paard wat me liet zitten in de ring in het M2. Toen zei de jury ook dat het niet mocht maar ze zag het door de vingers.

Wel toch??? Ik dacht dat je HC gewoon met zweep mocht rijden. Staat ergens in de reglementen.... dacht ik...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:56

Zonnetje, ken de reglementen:

8. In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van een karwats of dressuurzweep toegestaan.
Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen. Het is toegestaan om tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger een dressuurzweep te gebruiken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:56

Aha zie je wel, ben ik toch niet zo gek als ik dacht. :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:57

Je hoeft niet zo'n toon aan te slaan. Het zal dan vast wel aangepast zijn, gezien alles met de jaren zo snel/zo vaak gewijzigd wordt. Een heel aantal jaren terug mocht het iig niet.

kleinvosje

Nee hoor! Ik vind het wel ergerlijk dat er zoveel mensen zo weinig van de reglementen weten...

kleinvosje

Dat is geen toon aanslaan, maar een feit. Zeker als jurylid hoor je op de hoogte te blijven en zijn van de reglementen, ook van de wijzigingen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:00

Ja en jij bent alwetend. Knap dat jij alle wijzigingen kan bijhouden. Sorry dat ik ook een fout maak.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:01

Zonnetje81 schreef:
Ja en jij bent alwetend. Knap dat jij alle wijzigingen kan bijhouden. Sorry dat ik ook een fout maak.

Over toon aanslaan gesproken....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:03

Jongens jongens, houd het even gezellig he? Iedereen kan zich weleens vergissen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:21

Ik zeg niet dat ik alwetend ben, maar als ik iets wil zeggen waar ik niet 100% zeker over ben, kijk ik het eerst even na... Dat is meteen het laatste wat ik erover wil zeggen...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:25

Dat is ook nog vaak zo met juryleden kleinvosje. Zo kreeg ik vorig jaar nog te horen dat het verboden was dat de voorlezer de combinatie kwam aanmelden.

Maar om even terug naar het onderwerp. Hebben ze op de bijscholingen trouwens al iets gezegd over positief jureren?
Vorig jaar reden er een paar pony-combinaties mee die wel heel erg positief beoordeeld werden op hun gangen. Positiever als dat ik zelf gedaan zou hebben.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:27

MargrietJonk schreef:
Ik ben zelf nog niet zolang jury. En heb nog niet veel wedstrijden gejureerd, maar voor de pony ruiters in de B vind ik persoonlijk dat een score van 170 punten net zo welbedoeld aankomt als een score van 160 of zelfs lager. Dat over de pony ruitertjes. Het zijn kindertjes die het allemaal zo goed mogelijk willen doen. Let wel: dat ze wel vriendelijk hun viervoeter door de baan heen rijden. Wordt t duw en trek werk dan is t een ander verhaal.

mag ik hier nog even op reageren? Het is heel "lief" wat Margriet hier doet als jury, maar dat maakt het snappen voor de ruiter(tje)s vaak zo moeilijk.

Als voorbeeld even van hier thuis.
Een paard/pony waar moeilijk mee te rijden is in een proef, veel spanning, daardoor vaak gedribbel, en niet correct uitgevoerde oefeningen. Dan wordt op deze manier van jureren een onderdeel die niet meer waard is dan een 1 of een 2, beloond met bijvoorbeeld een 5. Combinatie oefent dapper door, en het gaat al beter. Weer een proefje en het betreffende onderdeel gaat nog niet goed genoeg maar wel al veel beter, en wat is het cijfer? weer een 5. Ze snappen er niets meer van.
Nou begrijp ik ook wel dat het met ponyruitertjes (ABC-tjes) niet te doen is om 1-en en 2-en te geven, maar er worden nu wel eens te hoge punten gegeven waardoor een volgende "eerlijke" jurering niet meer te volgen is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:31

Scum, wie zei dat dan? Een deelnemer of een medejurylid? Staat volgens mij nergens dat dat niet mag? Ik laat mij ook altijd aanmelden hihi!

Over je bijscholingsvraag heb ik geen antwoord, heb hem nog niet gehad!
@texelse: ik heb op het evaluatieformulier van de jury-opleiding aangegeven dat ik van mening ben dat er veeeeeel te weinig aandacht geschonken wordt aan het beoordelen van de jonkies. Ze willen in de cursus graag hele goede combinaties, de cursussen zijn 's avonds en dan liggen die kleintjes al in bed. Dat is een gemiste kans, en krijg je situaties die jij nu schetst. Daarom geef ik gerust een 2 aan zo'n combinatie, maar met genoeg feedback om in de training er wat mee te kunnen. Ik probeer ook gewoon hoge cijfers te geven, een 8 voor een overgang of een figuur, met een complimentje erbij!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:34

Jurylid! Hij had nog meer zelfbedachte regeltjes. Je mag maar 1 rondje in de ring, en dat mag alleen in stap. Nouja.....

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:37

Gelukkig zijn er wel juryleden die het snappen, maar omdat die toch in de minderheid zijn, en de uitslagen dus zo wisselend, is het bijna niet meer te volgen.

Een complimentje staat er wel vaak onder.
Laatst nog van een jurylid die de combinatie een maand 4 eerder ook in de ring had. Een opmerking door de jury er onder geschreven, en dus niet door de schrijfster: "wat is dit paard enorm vooruit gegaan". Nou daar kunnen ze dan best een poos op teren, en met een goed gevoel naar huis, ongeacht wat het puntentotaal was.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:38

Was ie grijs? :P Onze cursusleider zei dat je veel moest schrijven bij wedstrijden tijdens de opleiding, behalve bij grijze mensen. Die waren van de oude stempel zei hij hihi! Zelf was ie ook grijs...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:50

Scum schreef:
Jurylid! Hij had nog meer zelfbedachte regeltjes. Je mag maar 1 rondje in de ring, en dat mag alleen in stap. Nouja.....

En als je met het reglement voor zijn neus zou gaan zwaaien zou het de punten niet ten goede komen denk ik.. :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:04

Roxxiejj schreef:
Beoordeel je dan de pony als een paard? Of kijk je naar wat je ziet?
Ik start ook met een pony tussen de paarden en hoevaak ik al wel niet te horen heb gekregen van 'meisje, koop een paard. Deze pony heeft gewoon niet dezelfde lengtebuiging als een paard en ze loopt veel te verzameld in tegenstelling tot een paard.' (terwijl ik haar normaal tempo laat draven/galopperen, haar juist naar voren rij en niet terugverzamel, instructrice stond te kijken die zei het).
IMO zijn er nog heel veel juryleden actief die kijken naar wat ze willen zien (een paard in de ring, geen pony) en niet kijken naar wat ze voor zich hebben.

Dit is al zólang geleden, toen juereerd eik niet. Dit was een Grote C of kleine D tussen de paarden in het Z2, eentje die gewoon kwaliteit te kort komt.
Of je met een pony of paard start, dat maakt bij mij in de beoordeling niet uit, je moet immers hetzelfde laten zien. :)

texelse schreef:
Nou begrijp ik ook wel dat het met ponyruitertjes (ABC-tjes) niet te doen is om 1-en en 2-en te geven, maar er worden nu wel eens te hoge punten gegeven waardoor een volgende "eerlijke" jurering niet meer te volgen is.

Om die reden wil ik de AB'tjes liever niet doen, het ís eigenlijk gewoon niet te beoordelen, een enkele positieve uitschieter uitgezonderd.
Van mij mogen ze de kleintjes enkel Bixie laten rijden, dat lijkt me meer passend. Om mij maken ze een Bixie-plus voor de kleintjes die de Bixie net ontgroeid zijn, maar nog niet goed genoeg kunnen rijden voor de reguliere proeven.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:12

Daar ga ik in mee Karin, alhoewel ik dan liever een leeftijdsgrens voor de kinderen instel dan een hoogte grnes voor pony's. Ik had vorige week een meisje van 8 jaar in de ring op een D-pony, klasse B. Meisje deed haar best, maar was gewoon niet bij kunnen om het ponybeest goed door de ring te krijgen. Ze droeg sporen en zweep maar nog lukte het haar niet het dier voorwaarts te houden. Wat resulteerde in een moeder die tussen het voorlezen door langs de kant af stond te roepen dat het ze het beest een mep moest geven. Heb op het protocol gezet dat zij beter eerst wat bixie kon gaan starten...

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:08

Tja een leeftijdsgrens bij de kinderen is voor heel veel een oplossing, maar die positieve uitschieter valt dan weer tussen de wal en het schip.

En misschien is het beter om een soort grens te trekken voor de ouders :+ . Alle kindertjes zijn even lief, maar in de wedstrijdsport zou je wel eens wensen dat ze wees zijn ;)

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:35

Goed topic dit! Kom er alleen pas beetje laat achter :+

Het positief jureren wordt enorm benadrukt vanuit de KNHS en dat vind ik persoonlijk ook goed. Maar ik denk dat dit ook met name te maken heeft met de wat oudere juryleden in het veld die toch wat helaas toch wat vaker moeten scharen onder de 'fouten kijkers'. Ik denk dat de KNHS hiermee een soort van omslag probeert te maken en mijn ervaring is dat dit ook wel redelijk lukt met de nieuwe manier van opleiden die de KNHS gestart is. Maar voordat het hele werkveld deze insteek heeft duurt natuurlijk nog wel even.

Het jureren van ABC-tjes ervaar ik zelf ook als erg moeilijk. 2 weken geleden had ik het helemaal zwaar, toen kwam er van alles door elkaar. Het begon met 1 combinatie B daarna een circa 5 L1 daarna weer stuk of 10 B en daarna weer 8 L2 combinaties, als afsluiting kon ik nog 3 ABC pony's gaan beoordelen. Dat was steeds flink omschakelen, heb dit ook gemeld bij het secretariaat, voor de jury is dat gewoon niet prettig werken.

Zelf probeer ik altijd positief te jureren en hoor ook regelmatig van het secretariaat of schrijfsters dat ik het 'leuk' doe met een positieve berichtgeving ook al zijn de punten niet altijd het goede nieuws.

Ik ben het wel een beetje eens met texelse over Margriet haar bericht maar het is vaak ook hoe je iets brengt dus bijvoorbeeld als opmerking te zetten: "jammer van de.. maar netjes opgelost' of 'ondanks de .. toch keurig door blijven rijden'
Maar hoe zo'n kind het ervaart is in mijn opinie ook wel sterk afhankelijk van de ouders die er omheen lopen..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:41

Margo schreef:
Maar hoe zo'n kind het ervaart is in mijn opinie ook wel sterk afhankelijk van de ouders die er omheen lopen..

Oei zeg! Een huilende dertiger is wat ( :+ ), maar ouders met een gekleurde bril op lijkt me ook geen pretje...