Waar een jury zich aan ergert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:05

Ehm Philadelphia dit is een topic voor ergernissen die JURY"s meemaken en jouw post voegt daar niets aan toe, sterker nog dit is alleen maar stemmingmakerij door voor de honderdste keer zo'n verhaal over anti-friezen jury's neer te zetten.....

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:06

winnietje3 schreef:
crossmonster schreef:
Flex, bij fnrs zijn de regels heul anders .

Als paard verkeerd aanspringt, maar ruiter probeert te corrigeren wor dat toch al gauw een 6, dit omdat ze bij fnrs jureren op de ruiter, niet op de combi.

Ik heb vaak geschreven bij fnrs juryleden, en de meesten jureerden dus zo.
Corrigeert de ruiter niet , of probeert de ruiter het niet eens te corrigeren, dan volgt een dikke onvoldoende.
Halsstrekken word door de meesten als voldoende beoordeeld als de ruiter de teugels gewoon netjes langer laat worden , ookal volgt paard de hand niet.
Op veel maneges rijden ze voor fnrs wedstrijden niet eens los, dus kun je ook niet verwachten dat de ruiter het paard in de hand kan stellen.

Hmm nou ik had 2 keer een 4. En er stond als commentaar bij "Geen verschil" en dat commentaar vond ik dus een beetje vreemd aangezien ik uiteindelijk WEL goed zat. Maarja geen drama verder.
En dat van hals strekken is misschien bij de F4 nog zo soepel maar wat hoger niet, dan moet ie ook je hand volgen. Je hebt paarden die het vanzelf doen maar ook paarden die het niet vanzelf doen, en dan moet je er voor zorgen dat ie het wel doet, alleen ik weet niet goed hoe..

Volgens mij moet je in de F12 op de volte in galop enkele passen de galop verruimen. Ik denk dat de jury daarin geen verschil heeft gezien. En inderdaad, wat Iljaa hierboven ook al zegt: in de F12 wordt er toch wel verwacht dat je je paard correct aan kunt laten galopperen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak genoeg zelf gestart ben met een paard dat de rechtergalop echt niet pakte. Dat weet ik dan van te voren, dus ik laat zien dat ik fout zit door het te proberen te corrigeren. En op andere punten in de proef scoor ik wel 7ens en 8en.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:18

wat ik zo grappig vind aan jureren en mijn eigen gevoel is ( En dat is mijn persoonlijke mening!!!) Met mijn merrie heb ik nu 2 officiele dressuurwedstrijden gehad, beide keren 2 proeven , en de proeven waar ik zelf van dacht ojeeeee wat slecht daar had ik meer ,veel meer punten dan de andere 2 proeven..hihi..grappig...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:18

Nieuwe ergernis: oudere collega juryleden die denken dat ze standaard gelijk hebben en dus niet met ze valt te praten. :o

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:54

Haha Teegee,.. is dat niet standaard zo bijna als mensen ouder zijn ;)...

Heel storend: mensen ergens op aanspreken dat iets niet mag en dan de reactie 'ja weet ik' krijgen... als je t weet... waarom doe je het dan :7

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:57

Heel herkenbaar Sansje, die valt bij mij onder het "jamaren".....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:06

Iets wat te vaak gedaan wordt in de paardenwereld.. ;)

Paard moet beter op je been reageren. Ja maar hij doet dat niet :+ Dan moet je zorgen dat ie dat wel doet :P

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:14

@ Daffodil... kwam er dan in sommige gevallen nog maar een maar... nee het blijft gewoon bij 'ja weet ik' alsof het de normaalste zaak van de wereld is..

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:08

pff, als je jury wilt worden moet je mee gaan te schrijven want dan weet je wat een jury precies zxegt en doet, wil je beter leren rijden dn moet je ook gaan schrijven want dan merk je hoe slecht er gereden kan worden. Mijn moeder is Z jury en ergert zich vooral aan schrijvers die teveel praten of mensen die hun paard op een vervelende manier pijn doen.

xx Ilseee ';l :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:42

Nou ik heb liever een schrijfster die wat meer kletst, ik ga er toch wel doorheen met mijn cijfers :+ Vind het irritanter als er zo'n ongeinteresseerde puber naast me zit waar het vanaf straalt dat ze er verplicht zit :+

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:15

2 vragen: Hebben jullie liever dat een ruiter zich mét paard meld, en als er naar papieren wordt gevraagd, dat de voorlezer dan komt met de papieren? Of vinden jullie het fijner/handiger als alleen de voorlezer komt melden?
Heb er eigenlijk nooit bij nagedacht, laat altijd m'n voorlezer melden.

En 2: Als je bijv. voor een onderdeel zoals wijken een onvoldoende heb gekregen, zouden jullie dan ook iemand helpen,
die vraagt om tips hoe ze bijv. in de proef de achterhand meer mee moet pakken? Of willen jullie liever alleen onduidelijkheden uitleggen, en fouten waarvan je jezelf bewust bent, maar moet bespreken met je instructrice?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:26

Ik heb liever de voorlezer omdat ik toch de papieren wil zien, vooral als ik de 1e proef jureer. Ook als ik de 2e proef jureer heb ik liever dat de voorlezer even komt, dan kan ik haar vragen wie het is en kan ik vaak meteen zeggen dat ze mag beginnen.

En ik geef in principe geen commentaar meteen na de proef, maar als iemand na de wedstrijd bij me komt met een vraag over 1 onderdeel ligt het er nog maar net aan of ik het me uberhaupt nog precies kan herinneren.. Maar als het echt een technisch probleem is verwijs ik toch liever naar instructie, domweg omdat je het niet zo 123 uit kan leggen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:23

Je zit er als jury om te beoordelen en niet om op de stoel van de instructeur te gaan zitten.
Rijtechnische problemen moet je inderdaad in je lessen oplossen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:25

Inderdaad, daar begin ik ook niet aan. Dan was ik wel de ORUN gaan doen :)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:25

@Wake_up,
1e vraag: Ik zie graag dat de lezer komt melden wie ik in de ring heb en de papieren laat zien.

2e vraag: Als ik in dat hokje zit ben ik jury en geen instructeur!
Dus als iemand wil weten hóe hij een oefening moet uitvoeren moeten ze les nemen. Ik ben er op dat moment alleen om te beoordelen of het correct wordt uitgevoerd.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:33

Ik ben dan geen jury, maar ik kan me wel vinden in dit topic.
Wat ik altijd heb geleerd is als het paard het niet goed doet, dan ligt dat aan de ruiter !! Maar het is de makkelijkste weg he om een ander of je paard de schuld te geven.

Ik heb mijn paard voor elkaar en krijg gewoon altijd goede punten, maar natuurlijk ook altijd slechte cijfers en die zijn in de meeste gevallen altijd terrecht.

Wat ik weer leuk vind van de jury's, is dat ik bijna elke wedstrijd word aangesproken over hoe goed ik mijn paard voor elkaar heb. Ze zijn dan echt niet terughoudend. Mijn laatste wedstrijd kwam de jury uit haar hok na mijn 1e proef en bedankte me ! Ze vond het een genot om naar te kijken en bedankte me daarvoor !! Nou helemaal super !! Dat vind ik echt leuk !!

Maar ik kreeg van haar ook gewoon een 4 , maar ook een 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:17

Sansje schreef:
@ Daffodil... kwam er dan in sommige gevallen nog maar een maar... nee het blijft gewoon bij 'ja weet ik' alsof het de normaalste zaak van de wereld is..

Dat ben ik niet met je eens. Als je als ruiter een keer een slechte dag heb, bijvoorbeeld je hebt te kort ingereden en je paard is daardoor nog niet scherp genoeg aan je been, of niet helemaal goed in de aanleuning. Dat merk je dan heus als ruiter. Als de jury het dan meld, dan zeg ik inderdaad:"Ja, dat weet ik".
Het is namelijk niet altijd zo, maar op dat moment wel. Ik kan dan wel "Ja, maar..." zeggen, maar dat zijn gewoon smoesjes. Het is toch eerlijker om je fout toe te geven?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:26

Ik heb het niet over fouten blijheid... even wat beter lezen... daar zou ik juist blij van worden als mensen allemaal weten dat ze een fout maken... maar daar gaat het niet om... het gaat om het bewust overtreden van de regels... door bijvoorbeeld hulp van derden, materiaal wat niet is toegestaan... als je mensen daar dan op aanspreekt en je krijgt de reactie 'ja dat weet ik'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:38

Sansje schreef:
Ik heb het niet over fouten blijheid... even wat beter lezen... daar zou ik juist blij van worden als mensen allemaal weten dat ze een fout maken... maar daar gaat het niet om... het gaat om het bewust overtreden van de regels... door bijvoorbeeld hulp van derden, materiaal wat niet is toegestaan... als je mensen daar dan op aanspreekt en je krijgt de reactie 'ja dat weet ik'

Oh sorry, ik zag de reactie van relaxed, en zij had het over mensen die "ja maar" zeggen bij slecht aan het been zijn. Ik dacht dat jij daarop reageerde door te zeggen dat sommige mensen alleen "dat weet ik" zeggen. Heb over je @dafodil heengelezen...

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:43

TeeGee schreef:
Nieuwe ergernis: oudere collega juryleden die denken dat ze standaard gelijk hebben en dus niet met ze valt te praten. :o

Met de toelichting, de (jongere)juryleden die standaard kritiek leveren op collega`s, en dan het liefste op bokt! ;) (En dan ook nog graag met naam en toenaam)
NOT DONE!!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:51

Nog een ergenis, mensen die steevast te laat op de wedstrijd aankomen ( niemand het regeltje gelezen dat men minimaal een uur van te voren aanwezig moet zijn?) Programma loopt in, wat zeker met deze dagen wel heel lekker kan zijn zowel voor de jury als voor de deelnemers) deelnemers krijgen te horen dat het inloopt, en dan komt er vervolgens iemand die op zijn "eigen"tijd wil starten. Mensen die erna komen zitten met een leeg paard, wij zitten nog even fijn 20 minuten langer in de brandende zon te wachten, nee, echt héél sociaal!

Voor de nietkijkers ( voorlezers-deelnemers ) heb ik ook een bel. werkt perfect, alleen al dat ze zich rotschrikken als je ineens met dat ding staat te rammelen, iedereen kijkt gelijk om waardoor je een subtiel signaal met de hand kan geven }>

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:54

Soms zou ik dolgraag even wat vragen aan de jury, maar vaak weet ik helemaal niet zo gauw wie het is. Je kijkt even het hokje of de auto in, maar vaak blijft het bij mij niet zo goed hangen wie dit is. Als ik daarna dan in een overvolle kantine de jury tegenkom heb ik dus geen flauw idee dat hij/zij jureerde. Zou het een idee zijn om jury's herkenbaar te maken d.m.v. naambadges o.i.d?

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:56

femiaans schreef:
Nog een ergenis, mensen die steevast te laat op de wedstrijd aankomen ( niemand het regeltje gelezen dat men minimaal een uur van te voren aanwezig moet zijn?) Programma loopt in, wat zeker met deze dagen wel heel lekker kan zijn zowel voor de jury als voor de deelnemers) deelnemers krijgen te horen dat het inloopt, en dan komt er vervolgens iemand die op zijn "eigen"tijd wil starten. Mensen die erna komen zitten met een leeg paard, wij zitten nog even fijn 20 minuten langer in de brandende zon te wachten, nee, echt héél sociaal!

Voor de nietkijkers ( voorlezers-deelnemers ) heb ik ook een bel. werkt perfect, alleen al dat ze zich rotschrikken als je ineens met dat ding staat te rammelen, iedereen kijkt gelijk om waardoor je een subtiel signaal met de hand kan geven }>

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nooit een uur van tevoren aanwezig ben, ik kan mijn paard maximaal 20 min. losrijden en dan is hij leeg, vanwege de spanning van de trailer. Dus als ik dan een uur van tevoren op wedstrijd ben, moet ie nog een half uur op de trailer staan waardoor hij nog meer spanning krijgt. Dat is voor mij geen optie.
Wel is het zo, dat wanneer ik eerder moet starten, ik dat dan ook gewoon doe en mensen niet op mij laat wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:21

Ik vind ook niet dat ze kunnen verplichten een uur van tevoren aanwezig te zijn, das ieder voor zich.. Dat jij dan eerder moet starten omdat het inloopt das je eigen probleem. Als de ringmeester het toestaat dat de mensen op hun eigen tijd starten kun je daar als jury weinig aan doen.. Vervelend, maar zo werkt het vaak wel..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:53

Relaxed schreef:
Als de ringmeester het toestaat dat de mensen op hun eigen tijd starten kun je daar als jury weinig aan doen.. Vervelend, maar zo werkt het vaak wel..

Sinds wanneer bepaald de ringmeester of mensen op hun eigen tijd mogen starten :?

In de gevallen waarin ik zulke situatie's meemaak komt de ringmeester altijd netjes aan mij vragen of mensen op eigen tijd mogen starten of gewoon aansluitend moeten starten.