FNRS jurycursus 2008/2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: FNRS jurycursus 2008/2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:14

Afgelopen zondag nog. Ruiter was erg vroeg met afwenden bij de A en ik was blijkbaar beetje traag met mijn commentaar voor moeders: "te vroeg afgewend". Moeder: "Pfff, ik dacht dat je het nooit zou zeggen".
Of in de F1 zegt ze ineens: "Heb je wel gezien dat die op het verkeerde been licht rijdt? ". Lollllllllll, ben ik hardstikke trots dat ze dat toch begint te zien als absolute paardenontkenner (zo noem ik het maar - ze vindt paarden leuk op tv en vanuit het juryhok, maar beslist niet dichterbij). Op 1 manege waar we vaak komen heeft ze nu een favoriete pony!!! "omdat die zijn beentjes zo leuk op tilt". Verder is ze vooral heel goed, omdat ik tijdens de proef alvast tips etc. voor de onderste onderdelen kan geven en ik niet op hoef te letten of ze wel op de goede plek op het protocol komen. Dat doet mijn mams automatisch. Wat dat betreft heb ik een superschrijver aan mijn mams en ze is nog lief en gezellig ook!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 16:35

het eerste jaar werd ik ook bijna niet gevraagd maar daarna ging het als een trein. Mijn vader ging op een gegeven moment mee en samen waren we een goed team hij had maar half woord nodig met schrijven en het was echt leuk samen nu hellaas is hij verhuisd en heb ik geen vaste schrijver meer en ik merk dat het dan minder leuk is omdat je je soms enorm ergert aan die schrijvers die het niet bij kunnen houden.
Ik laat best veel schrijven want ben van mening dat degene daar dan iets mee kan en ook is het makelijk als ze later nog even terug komen en vragen hebben want dan zie ik aan het commentaar hoe de proef ook alweer ging want dat kan ik niet onthouden na zoveel combi's.
Sinds afgelopen 6 maanden loopt het jureren wel wat terug maar dat komt ook omdat ik een paar keer NEE heb moeten verkopen dan bellen ze schijnbaar toch niet meer zo makkelijk.
En eigenlijk moet ik zeggen dat het ook wel lekker is niet meer ieder weekend in juryhok te zitten.
Ik gebruik die tijd nu om mijn eigen beestje te rijden dat ging eerst best beroerd door gezondsheids reden van de pony maar gaat nu de goede kant op dat het dus ook weer fijn wordt om te gaan rijden.
Ik zit zelfs te twijfelen of ik de vervolgcursus waar ik voor ingeschreven sta toch maar niet te doen.
Het is toch weer 5 avonden een eind rijden en eigenlijk merk ik dat minder jureren helemaal niet vervelend is dus ja waarom dan tot de F20 willen gaan?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:01

Ja, die gedachtegang heb ik ook over het volgen van de hogere proeven! We kunnen er altijd nog over nadenken natuurlijk! Knipoog

Normaal gesproken heb ik geen eigen schrijver en ik vind het meestal wel prettig als er iemand van "daar" bij zit. Die leert er veel van-zeggen ze- en mocht er onduidelijkheid zijn -gelukkig nog maar 1x gebeurd Bloos - dan heeft er iemand bij gezeten en weet diegene ook dat ik mensen niet zit af te z**ken.

Maar af en toe heb ik een eigen schrijfster en dat is ook altijd erg gezellig.
Vind beide dus wel fijn, ik heb me dan ook nog maar 1x geërgerd aan een schrijfster. Zij schreef wat zij van toepassing vond, heel vervelend.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:24

amanda2 schreef:
Maar af en toe heb ik een eigen schrijfster en dat is ook altijd erg gezellig.
Vind beide dus wel fijn, ik heb me dan ook nog maar 1x geërgerd aan een schrijfster. Zij schreef wat zij van toepassing vond, heel vervelend.

Wat irritant, daar zou ik me echt aan gaan ergeren. Waarvoor heb ik dan die cursus gedaan??

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:25

Met een slechte schijfster ga ik automatisch minder (ingewikkeld) commentaar geven. Niet goed, maar als ik én moet jureren én mezelf 3x moet herhalen per onderdeel én ook nog de grammatica en spelling van de schijfster moet controlleren om het begrijpbaar te krijgen voor de ruiter... dat lukt me gewoon niet. Dus dan worden het sneller opmerkingen als 'volte niet rond', 'meer verruimen'. Wel echt heel jammer! Dus ik probeer altijd maar mijn eigen schrijfster mee te nemen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:26

Precies.
Dat heb ik haar ook "politiek correct" duidelijk gemaakt.
Maar toch heb je nooit 100% controle.
Was inderdaad dus vervelend.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:29

ik heb af en toe een eigen schrijfster bij me, maar dat is alleen als iemand vraagt of ze mee mogen
ook ik merk vaak dat schrijfster dingen opschrijven zoals ze het zelf bedenken
daar kan ik echt boos om worden en dat laat ik dan ook merken
ik hou ze dus altijd goed in de gaten
ik vraag ook altijd van te voren of mijn schrijfsters al ervaring hebben
zeker met de proeven t/m F20, want die zijn best pittig

ik zit nog steeds 3 van de 4 weekenden te jureren en wordt echt platgebeld en ook doorgeboekt voor september al
heb nu voor januari,februari,maart geen gaatje meer over
ik hou altijd 1 weekend vrij voor mijn eigen wedstrijd, meer niet
ik vind het ook wel fijn om op zaterdagavond te jureren
dan heb je lekker de hele zondag nog
afgelopen zondag zat ik in zoetermeer
dan ben je toch weg van 's-ochtends kwart over 11 tot 's-avonds half 7
dit wordt echt te lang, en daarbij vind ik dan 22,50 te weinig worden
je bent zo'n 8 uur bezig en krijgt voor 4 uur betaald
de rest is reistijd

maar ik merk toch dat het best wel veel is af en toe
maar als ik nu voor april bijvoorbeeld kijk staan er al twee afspraken in, als ik wil minderen moet ik dus voor april ook al nee gaan verkopen,
lastig dilemma dus
maar ik denk dat ik ook terugga naar hooguit twee keer per maand, anders loop ik mezelf straks wer voorbij, dat is me immers al een keer gelukt

het is alleen jammer dat er zo weinig F20 jury's zijn
daaro hebben wij het zo druk
dus dames gewoon de cursus volgen en dan schuif ik lekker alles naar jullie door Tong uitsteken

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:35

Afgelopen tijd heb ik inderdaar elk weekend ergens gejureerd, soms za en zo.
Komende tijd is het wat rustiger.
Mochten jullie geen tijd hebben en het is in de buurt van Den Haag, dan mag je ze wat mij betreft doorsturen Knipoog .
Mijn jurynummer is 479, ben nu nog t/m F12.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:01

Alles in zuid-holland en noord-holland (liefst tussen den haag en haarlem zegmaar) mag ook naar mij doorgestuurd worden. Helaas maar t/m F12. Stuur maar een pb als je mn gegevens wil.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:22

Ik roep wel eens dat er een vakbond voor juryleden opgericht zou moeten worden. Wat ik wel niet meemaak allemaal, ik kan er een boek van schrijven.
En het kost inderdaad erg veel tijd, zaterdag moet ik om 9 uur beginnen, tot half 3! En dan eigenlijk nog tot een uur na de prijsuitreiking blijven...dat doe ik niet hoor. En dan moet je ook nog heen en terug rijden, al met al dus weg van 8.15 tot 15.15. Ik moet mijn eigen paard ook nog doen en mijn gezin ziet me dan de hele dag niet.

Wat ik vaak doe met jureren is dat ik de onderste 10 punten even zelf invul, dat vind ik heel prettig want dan kan ik ze gewoon op de volgorde doen die ik wil en er bijschrijven wat ik wil. Soms vul ik ook nog even wat aan bij de figuren erboven, dat gaat veel sneller dan een slome schrijver uitleggen wat je bedoeld. Ik vind het ook leuk om er veel bij te schrijven, daar hebben ze wat aan.

Ik mag tot F20 jureren, maar laatst heb ik wel 15 F2 proeven gedaan Slapen . Dat is eigenlijk niet goed, want ook die kindjes hebben recht op een frisse jury, maar met 10 minuten rondsjokken per proef is dat echt een aanslag op je concentratie hoor.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:28

Hihi, ik had laatst 22 proeven waarvan 19x F1. En dat is nog saaier dan F2, want daar moeten ze tenminste nog afstappen, daar gaat nog wel eens iets mis. Daarna kreeg ik nog 3x F6. Allemaal eigen paarden die flink met sporen gereden werden. Ook daar werd ik niet echt vrolijk van.

Gelukkig ook al vaker heel leuk gejureerd met wisselende proeven en niveau's.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:47

Daar heb je ook gelijk in, het is erg leuk om te doen. Maar zo grappig om hier verhalen uit te wisselen.
Ik had laatst een F4 met sporen die probeerde het paard aan de teugel te zagen... wat moet je daar nou mee?

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:27

Daar zouden bij mij onderin toch wel wat (dikke) onvoldoendes komen. Dat is niet de manier van rijden die de fnrs (in de F4) wil zien volgens mij.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:29

Ik heb vanavond weer cursus. Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:07

Tilmar schreef:
Ik roep wel eens dat er een vakbond voor juryleden opgericht zou moeten worden. Wat ik wel niet meemaak allemaal, ik kan er een boek van schrijven.

Die vakbond van juryleden is er en die heet de FNRS! Als je rare dingen meemaakt, moet je die kenbaar maken aan de FNRS. Alle klachten/mededelingen/ervaringen worden serieus genomen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:12

carrylies schreef:
En dat is nog saaier dan F2, want daar moeten ze tenminste nog afstappen, daar gaat nog wel eens iets mis.

Opvallend dat je dit schrijft... Ik zit namelijk vooral te wachten op die onderdelen die supergoed gaan! Ik hoop altijd weer die 8 uit mijn tas te kunnen halen! En als je elk onderdeel blijft kijken onder het mom van:"hoe goed zal het komende onderdeel gaan?" dan blijf je fris jureren en kun je er heel wat hebben op een dag! Wat meteen mijn reactie is op Tilmar: 15 F1 of 15 F2 ruiters valt toch wel mee?
Laatst had bij ons in het bedrijf een jury 26 F3 proefjes te doen, dat vond ik wel pittig voor haar, maar ook dat was te doen, want het totaal aantal starts bleef voor haar op een stuk of 30. Heb zelf wel eens een hele dag ergens gezeten (ruim 80 starts) of 2 bedrijven op 1 dag gedaan. Daar ben ik van terug gekomen, want dat werd echt teveel.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:38

Ik heb me wat verkeerd geformuleerd. Uiteraard deel ik ook 8-en uit. Het afstijgen in de F2 vind ik echter een belangrijk punt omdat de veiligheid hier nogal eens wordt vergeten. Dan hoop ik dat ze met mijn commentaar wat doen. En ook voor afstijgen geef ik 8-en. Dit onderdeel maakt de F2 voor mij beduidend leuker om te jureren dan de F1.

Een zwartkijker ben ik zeker niet, maar ik jureer wel van 2-9 zegmaar. Hoewel ik moet zeggen dat je in de F1 of F2 wel heel erg 'je best' moet doen om een 4 of lager te krijgen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:52

Natuurlijk zit je daar om hartstikke mooie cijfers uit te delen! Ik kan helemaal blij worden van een mooie grote volte, of een kindje in de F2 dat keurig netjes afstijgt en meeloopt.
Maar je maakt mij niet wijs dat er iemand is die na 14 F2 proefjes roept: joepie, doe mij er nog maar een.

En ik ga altijd keurig naar de terugkomdagen van de FNRS en dan meldt ik rare dingen ook wel. Die vakbond was ook een beetje een grapje Haha! , dat kan toch wel hier?

Eigenlijk zitten we dit forum te misbruiken, het is voor de mensen die de cursus nu volgen. Hebben die nog vragen misschien? Er zijn dus een paar juryleden hier die de cursus al gedaan hebben.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:01

Nou, ik maak je dat dus wél wijs. Ik ben na 14 F2 proefjes dus echt nog niet duf of niet oplettend of wat dan ook. En ja, ik kijk dan met net zo veel plezier naar nummer 15.

Natuurlijk kunnen grapjes hier. Maar ook voor degenen die net van cursus komen en hen die nog bezig zijn: de kern blijft het zelfde. Die bond is er. Natuurlijk maken we allemaal aparte, rare, bijzondere dingen mee. Maar meldt ze. Er wordt echt wat mee gedaan.

Carrylies, je blijft me maar verkeerd begrijpen. Ik heb het niet over cijfers. Wel weet ik dat er juryleden zijn (en nee, je hoort mij niet zeggen dat jij daar toe behoort, hoewel je post er wel naar neigde) die puur op de fouten jureren. Ik liet dus weten dat ik dat anders doe. Kortom: geen kritiek op jou, wel liet ik mijn manier van werken weten.

Zowel Tilmar als Carrylies laten weten 15 tot 20 F1 of F2 ruiters zwaar te vinden om te jureren. Ik deel die mening niet. En dat was mijn boodschap, niets meer, niets minder.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:11

Ik jureer op alles wat ik zie: de dingen die goed gaan en de dingen die minder goed gaan. Goede dingen benoem ik, maar ook de foute.

20 ruiters in F1 of F2 vind ik niet te zwaar, en zeker met een eigen schrijfster vind ik het bij iedere proef weer leuk om te proberen zoveel mogelijk nuttig en positief commentaar te geven.

Wel merk ik dat ik het leuker vindt om meerdere verschillende proeven te beoordelen omdat je toch gauw zo'n 3-4 uur zit. Misschien ligt het ook aan het feit dat ik nog niet zo lang jury ben. Veel bedrijven zetten je de eerste keer dat je komt toch op de lage proeven. Dat gevoel heb ik althans, en daar is niks mis mee, maar het zou leuk zijn voor de afwisseling en de ervaring om ook echt regelmatig van F1-F12 te kunnen jureren.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:17

Carrylies, dan leg ik me er echt bij neer hoor! Eerst schrijf je "Hihi, ik had laatst 22 proeven waarvan 19x F1. En dat is nog saaier dan F2, want daar moeten ze tenminste nog afstappen, daar gaat nog wel eens iets mis. " en dan volgt de post die je net voor me plaatste.
I rest my case...

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:25

Ik heb ook gezegd dat die post onhandig geformuleerd was. De volgende keer zal ik langer nadenken hoe ik iets opschrijf. Het enige dat ik wil zeggen is dat ik het persoonlijk leuker vind om verschillende proeven te beoordelen en dat ik dat nog niet vaak meegemaakt heb. Maar we zullen er maar over ophouden.

Wie heeft er nog een leuk onderwerp voor een andere discussie? Of zijn er inderdaad mensen die de cursus op dit moment volgen en nog wat willen vragen, of iets kwijt willen?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:44

zijn er mensen die de tot F20 cursus gaan volgen?
dan krijgen we die er tenminste weer een beetje bij
ik ga zondag naar de beerwijckhoeve in dordrecht

waar gaan jullie a.s. weekend heen?
is wel eens leuk om te zien waar iedereen zit zo'n beetje

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:48

Ik heb zondag zomaar een dagje vrij! Niet dat er niet gebeld werd voor die datum, maar gewoon omdat mijn lief en ik daar eens hard aan toe waren. Daarnaast ben ik hard bezig een zweepslag te verwaarlozen (jaja, ook paardrijjuffen vallen wel eens van een paard) en een dagje uitslapen, bioscoopje etc. staat hoog op mijn verlanglijstje Lachen

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:25

Ik organiseer aankomende zondag weer de FNRS-wedstrijd op mn eigen manege. 51 starts met 1 rijbaan en 2 jury's. Wordt vast weer gezellig...