Ja ik moet ook de theorie nog halen, klein detail wo avond heb ik die
roosje78
Geplaatst: 25-02-13 20:28
Een kleine vraag: een vergissing beoordeel je als -2, dan -4 en komt dan -6 of -8? Of volgt na de derde vergissing automatisch uitsluiting? Zoals is omschreven op pagina 17, artikel 128, punt 1?
Hoe onthouden jullie verschil uitsluiting en diskwalificatie. Kom er maar moeilijk uit met het reglement en wanneer nu wel verliespunten wanneer niet pffffffffffffffffffff. De rest zit er wel aardig in gelukkig
eigenlijk door logisch te denken. Wil je dat of kan de combinatie nog correct in de een tweede proef verschijnen? Enting niet goed, kun je nooit hersteld hebben in de 2e proef dus diskwalificatie. 3 x programmafout, kan in de tweede proef wel weer goed gaan dus uitsluiting. Kreupel vind ik dan wat lastiger, maar dat zou in theorie een steentje in de hoef kunnen zijn waardoor hij in de 2 proef weer goed loopt, dus uitsluiting.
Bij mijn weten is diskwalificatie alleen van toepassing bij wreedheid jegens het paard en verder is het uitsluiting. Bij diskwalificatie worden de prijzen afgenomen, de klassering ongedaan gemaakt en mag je ook niet meer starten die dag.
roosje78
Geplaatst: 26-02-13 08:51
Even het boek erbij gepakt!
Diskwalificatie: combinatie mag met geen enkel paard meer deelnemen aan enig onderdeel/rubriek/proef van de wedstrijd. Diskwalificatie volgt met: - wreedheid - onbehoorlijk gedrag - gebruik van niet toegestane middelen
Uitsluiting: combinatie mag niet verder deelnemen aan een proef en komt niet meer in aanmerking voor de puntentelling en uitslag. De reden voor uitsluiting dient duidelijk op de protocol vermeld te worden. Uitsluiting met 2 verliespunten krijg je door: - val vanaf het paard of/en het paard zelf - harnachement of kleding niet kunnen corrigeren voor de inzet van het derde onderdeel van de proef - gebruik van niet toegestane hulpmiddelen voor het derde onderdeel van de proef - het verlaten van een gesloten ring voor de laatste groet - het verlaten van een open ring langer dan 60 seconden voor de laatste groet - bij verzet van het paard langer durende dan 20 seconden - negeren van het belsignaal - hulp van derden Uitsluiting zonder verliespunten: - kreupelheid - vrijwillige verlating van de dring - (vrijwillige) verlating t.g.v. breuk in onderdelen van het harnachement - ernstige blessure - bloed in de mond zonder dat dit gevolg is van wreedheid - Wanner het jurylid bij gevraarlijke situaties besluit tot uitlsuiting.
Ja, alleen werd er bij ons op de cursus gezegd dat dit weer een uitzondering was op diskwalificatie, omdat je met diskwalificatie met al je paarden bent uitgesloten voor de rest van de proef/rubriek/wedstrijd. Maar als je papieren/entingen niet goed zijn, volgt alleen diskwalificatie met dat paard. Om verwarring te voorkomen kon je beter alleen deze drie redenen noemen.
Bij diskwalificatie volgt volgens mij ook nog een knhs procedure met een boete oid.
Ik heb werkelijk geen idee van wat we kunnen verwachten qua vragen. Ik vind 35 open vragen in 2 uur echt heel pittig, ook vind ik het enorm raar dat het examen geen her kent, dan is het in mijn ogen geen examen. Ook is het maar net hoe je iets omschrijft, en of de cursusleider die het nakijkt dat ook werkelijk goed vind, of gaan alle cursusleiders nog eens bij elkaarzutten en bespreken de boel door, zoals op scholen en universiteiten ook de gang van zaken is?
roosje78
Geplaatst: 26-02-13 09:56
Dat klopt, sancties worden opgelegd vanuit de KNHS. Dit kan een boete zijn, maar is afhankelijk van de ernst van de situatie.
35 vragen vind ik ook enorm veel. Er is trouwens wel een herexamen. Een klasgenootje doet nl haar examen mondeling voordat ze het praktijk doet, dus 26 maart. En je eigen cursusleider kijkt de antwoorden niet na. Je antwoorden worden naar een andere cursusleider gestuurd en die kijkt ze na en dat is de enige die ze nakijkt.
Roosje78: volgens het examen reglement heb je maar 1 kans en wordt er geen mondeling gedaan. Heb je geen 6 of hoger op je theorie dan mag je niet deelnemen aan het praktijk examen.
roosje78
Geplaatst: 26-02-13 10:37
Dat ga ik vanavond meteen even vragen. Ik had het nl wel zo begrepen. Pfff, 35 vragen in 2 uur en geen her... Dat is nog erger dan mijn hbo waar ik mijn tentamen tot wel 5 keer over mocht doen
Er is geen herexamen. Ik kan niet deelnemen aan het gewone examen dus heb voor mijn praktijk een mondelinge toets van de theorie. Dit is enkel voor de mensen die een goede reden hebben waarom ze niet bij het normale examen kunnen zijn.
roosje78
Geplaatst: 26-02-13 10:45
Dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen! Dank je Suus. Dat maakt het wel meteen een stukje spannender...
hunter87
Geplaatst: 26-02-13 10:47
ik heb ook een mooie vraag, je bent op een outdoorwedstrijd. je jureerd als 2e jury. de jury van de eerste proef heeft een combinatie gediskwalificeerd (staat geen rede bij). wat doe je als deze combinatie bij jou in de ring komt....?
Een voorzitter heb je toch alleen als je met meerdere jury's 1 baan jureerd.
Op buiten concoursen is dit heel lastig, vaak veel banen en het is niet te doen om in de gaten te houden of er bij de eerste proef combinaties gediskwalificeerd worden.
Ik ben wel eens 1e jury geweest, combinatie uitgesloten maar die ging wel door naar de 2e proef. Dat mag, maar toen werd ze ook uitgesloten door de 2e jury. Was wegens onregelmatigheid van het paard.
Bij buitenconcoursen meld ik het meestal aan de federatievertegenwoordiger. Hier in de regio komt die zich op de grotere concoursen bij de jurywissels altijd netjes even voorstellen en is ie altijd ergens centraal op het veld te vinden, dus die heb je dan zo bij zn jasje. Kan die de combinatie in de smiezen houden, zonder dat ik moet gaan staan afwachten tot m'n collegajurylid klaar is met haar proef waardoor bij mij de boel al te lang stil komt te liggen.