ORUN 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:22

Zenuwen ja, zeg dat wel.

Woensdag is het zo ver en ik ben doodsbenauwd. Heb me geloof me alleen vandaag al 12x afgevraagd waarom ik dit doe in godsnaam. Ik ga vast alles vergeten door de zenuwen ;(

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:27

Ja dat had ik mij ook vaak afgevraagd toen het examen dichterbij kwam hoor :D
Wat mij heel erg hielp was dat mijn instructrice als tip had gegeven: "Zodra je moet beginnen, probeer goed te aarden en zeg gewoon wat je ziet. Ook al weet je even niks te zeggen, zeg dan wat je ziet"
Bijv. "Hij loopt lekker nageeflijk nu hé?" of aan de ruiter vragen: "Hoe voelt het nu?" "Hoe vind je dat je paard loopt?" Ach ja.. verzin maar raak.
Jury houdt hier erg van :j Interactie met de ruiter.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:31

Inderdaad een goede tip, dat vult de eventuele stilte wat.
Maar ik ga van zenuwen vaak ratelen en met stem gaat heel hoog dan, ben bang dat dat ook gaat gebeuren. En dat ze dan dus niks meer verstaan enzo.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:36

O ja... die hadden wij ook op cursus.. Mensen die maar aan het ratelen waren. Hielden geen seconde hun mond. De jury werd horendol. De ruiters ook.
Ratelen valt niet goed bij de jury. Zeg alleen dingen die zinnig zijn en draai niet om dingen heen die je wilt zeggen.
Probeer ieder rondje 1 of 2 dingen te zeggen tegen de ruiters die je hebt. Ga daarna even half rondje alleen maar kijken wat er precies gebeurd. Na dat halve rondje reageer je weer met een vraag naar de ruiter. Zou dat helpen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:54

Thanks, dat is een goeie. Hier maakt iedereen me gek met opmerkingen als... Laat geen stilte vallen. Meer dan 10 seconden stilte is fout.

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:07

Ja klopt ;) maar zo sterk gaf ze ook niet les :P Zij had er natuurlijk ook op moeten letten.. En de beoordeler is zelfs nog met haar naar de hindernis gelopen om te vragen of ze ook iets aan de hindernis zag :P En toen zei ze nee! Zelfs aan de kant hebben we geprobeerd te seinen :P Beetje jammer, maar goed :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:12

Veulen84 schreef:
Thanks, dat is een goeie. Hier maakt iedereen me gek met opmerkingen als... Laat geen stilte vallen. Meer dan 10 seconden stilte is fout.

Luister hier echt niet naar hoor! Als je een stilte laat vallen en de ruiters observeert ondertussen dan is dat juist een teken dat je alles in je opneemt wat er gebeurd en vervolgens weer een gerichte vraag kunt stellen. Dat gaat niet als je maar door ratelt.

@Snow_Feather.. Aha.. ja dan begrijp ik het wel.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:18

LiVetime schreef:
Veulen84 schreef:

Luister hier echt niet naar hoor! Als je een stilte laat vallen en de ruiters observeert ondertussen dan is dat juist een teken dat je alles in je opneemt wat er gebeurd en vervolgens weer een gerichte vraag kunt stellen. Dat gaat niet als je maar door ratelt.

@Snow_Feather.. Aha.. ja dan begrijp ik het wel.

Klopt, dan kan je ook even kijken wat de ruiters met je instructie gedaan hebben en hoe het paard nu loopt, gaat het vooruit? Dan verzin je weer een aanvullende oefening.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:03

pfff ik moet donderdag..
Dinsdag nog 1 keer mijn springles oefenen met 1 van de ruiters die ik krijg.
Zelf een fijne ruiter, maar die andere pas 2 keer gezien, en nog geen les aangegeven...

Ook nog even theorie leren, maar gelukkig weet ik de meeste beenstanden wel, kan ze alleen nog niet echt goed met mijn eigen benen -O-

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:18

Hier nog iemand die op is van de zenuwen, geef al heel lang les, dus ik zou het moeten kunnen, maar brrrr..
ik moet morgen, maar door omstandigheden geen tijd gehad om te leren, dus ik zal het van mijn eigen kennis moeten hebben. Pfff je wordt er niet zekerder van, maar het is niet anders

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:25

Wat mij erg hielp is dat wanneer je een opdracht geeft en je hebt zo'n moment van wat moet ik nu zeggen.
Kijk dan naar houding en zit. Bijvoorbeeld been mooi lang houden, achterover zitten, hou je ellebogen aangesloten. Kijk recht vooruit, niet naar beneden, kijk in de richting waar je naar toe rijdt. etc etc.

Butterflys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:26

Snow_Feather schreef:
Ja klopt ;) maar zo sterk gaf ze ook niet les :P Zij had er natuurlijk ook op moeten letten.. En de beoordeler is zelfs nog met haar naar de hindernis gelopen om te vragen of ze ook iets aan de hindernis zag :P En toen zei ze nee! Zelfs aan de kant hebben we geprobeerd te seinen :P Beetje jammer, maar goed :)

Deed jij examen in Luttenberg??

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:24

Veulen84 schreef:
Inderdaad een goede tip, dat vult de eventuele stilte wat.
Maar ik ga van zenuwen vaak ratelen en met stem gaat heel hoog dan, ben bang dat dat ook gaat gebeuren. En dat ze dan dus niks meer verstaan enzo.

En niet te veel zeggen als je ruiter de hoek niet door gaat, dat ze de hoeken door moet :=
Dat was mijn enige punt van kritiek. Dat ik daar te veel op bleef door zeuren.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:30

En anderen willen dat juist wel weer horen. Gewoon lekker je ding doen.
Bij ons waren er 3 punten waar ze echt op hebben gelet, de kwaliteit van de les e.d. deed er iets minder toe: 1. enthousiasme; 2. structuur; 3. veiligheid.
Duidelijk de regels vertellen, wat je wil, oefeningen uitleggen, afstand tussen de ruiters bewaren, leggers naar beneden, passende afstanden, houding/zit/beengebruik, logische opbouw in de les en op een positieve, vrolijke en enthousiaste manier les geven.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:51

Ik ben vandaag geslaagd voor mijn Orun examen fase 2 met rijden. superblij dus. bij ons waren er maar 5 van de 12 die alles gehaald hadden.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:39

laat je niet gek mken ook door het aantal dat zakt, bij ons zijn we allemaal geslaagd voor eigen rijden, de hele groep voor pvb en er zijn 3 van de 12 gezakt voor lesgeven, suc6 degene die nog moeten!

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:09

Helaas gezakt voor het lesgeven, pvb en eigen rijden wel gehaald. Kan niet zeggen dat ik het er mee eens was, maar het schijnt dat alles wat ik zei klopte, maar niet kinderachtig genoeg was.
Dus nu een her in september

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:16

Snow_Feather schreef:

Hé! Wie is dit? Haha, Marijt of josefien?

Iedereen die nog moet, succes! Ik ben toch wel blij dat wij eerder waren..

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:59

Wanneer gaan ze die diploma's opsturen? Ik heb een aanvraag voor springles te geven, maar dat kan ik niet doen als ik niet verzekerd ben (m'n diploma niet heb). Iemand enig idee??

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:09

Haha het maakt toch niet zoveel uit wie ik ben of waar ik mijn examen heb gedaan? :) twas meer de bedoeling dat het een tip zou zijn ;) Dus als ik iemand haar/zijn gevoelens heb geraakt sorry hier voor ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 00:30

nog 1 dagje, dan mag ik ook...
Ben nu kei zenuwachtig aan het worden, en krijg die beengebreken maar niet in mn hoofd.... -O-

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 06:53

HTM schreef:
nog 1 dagje, dan mag ik ook...
Ben nu kei zenuwachtig aan het worden, en krijg die beengebreken maar niet in mn hoofd.... -O-

Succes!

Misschien heb je hier nog wat aan? (beengebreken)

http://www.vet.uu.nl/signalement/waai-.htm

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:11

Nikie1995 schreef:
pppfff... voor mij nog 3 weken.... 23 mei ben ik aan de beurt! Gelukkig nog 3 keer cursus voordat het zover is... Het meest benauwde ben ik toch voor de springles... Ik houdt jullie op de hoogte!

Mag ik vragen waar je examen hebt, ik zoek nog wat lokaties om te gaan kijken, even kijken of ik nog iets op kan steken voor het lesgeven, want ik geef niet kinderachtig genoeg les....
Als er nog andere zijn die nog examen af moeten leggen, hoor ik graag wanneer en waar.
Alvast dank!!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:14

Je geeft niet kinderachtig genoeg les????
Wat betekend dat? Of moet je leren meer uit te leggen?
Dat is niet kinderachtig, maar moet je duidelijker zijn in wat je wilt en goed onderbouwen?
Vraag me even af wat kinderachtig is.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:57

zo pffff vandaag ook examen gehad en geslaagd, maar het slagingspercentage was ook hier erg laag (3 vd 10)