Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kehdra

Berichten: 6391
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:39

Zadel en hoofdstel kennen ze al vanuit de longelessen, dat moeten ze kunnen voordat ze van de longe af mogen. Het zijn enkel privelessen van 30 minuten, waarin er best heel fanatiek getraind word, dus blijft er voor de leuke dingen niet veel tijd meer over.

Ik geef les in Egypte, in het Engels, dus dat kennen ze al. Ze Nederlandse benamingen leren heeft niet zoveel nut denk ik.
(het idee is wel leuk trouwens!)

Ik ben er wel aardig zeker van dat huiswerk hier wel werkt, de kinderen hier rijden met een hele andere instelling als in Nederland, ze zijn stukken ambitieuzer, denk dat er maar 4/5 voor hun lol rijden. Ze willen vooral erg goed worden in paardrijden, en willen zoveel mogelijk weten. Echter over de verzorging, en omgang en alle andere dingen 'naast' het paard weten ze maar bar weinig. Ik kan dus lekker gebruik maken van dat ambitieuze van ze, en ze daarnaast op een leuke manier wat bijbrengen.
Veelal zijn het kinderen die priveonderwijs krijgen, dus denk dat ze een leuke kleuropdracht er wel bij kunnen hebben.

Ik heb inmiddels een opdracht met bakletters en figuren af, en een opdracht om hun lespaard eens goed te bekijken en na te tekenen, met wat simpele vragen over dat paard ( is het een jongen of meisje etc.)

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:09

Vandaag heb ik mijn eerste drie uur bij een RV in de buurt erop zitten. Drie heel verschillende groepen, maar leuk om te doen, hoewel ik een uur vullen nog best lastig vind. Maar ik ben druk bezet om dit topic helemaal te lezen voor wat inspiratie en leuke tips. :)
Vorig jaar heb ik de ORUN gedaan, maar daar verder nog niets weer mee gedaan.

Imre

Berichten: 14231
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:03

Ik geef met mijn eigen pony privéles aan kinderen als een soort opstapcursus voor ze naar de manege gaan. Vanaf 6 jaar mogen ze 5x bij mij komen rijden, waarbij ook de verzorging en omgang met paarden een belangrijk onderdeel van de lessen zijn. Ze rijden de eerste les aan de longe en leren sturen, stoppen en wegstappen, en als ze durven proberen we voorzichtig een drafje. De lessen erna mogen ze in stap los en gaan ze in draf meestal nog een paar keer aan een touwtje. Als afsluitende les maken we een buitenritje, ze mogen een lesje zonder zadel en we doen de standaard oefeningen als oren en staat aanraken, je tenen aanraken, met je armen wijd etc. Galopperen mogen ze bij mij niet.

Omdat mijn pony vanwege artrose niet meer in onze zware bak mag lopen rijden we met de kleintjes op de wei. Daar staan geen bakletters, dus stuuroefeningen doen we met pillonnen. Tijdens het poetsen vraag ik vanalles over het paard en de spullen, om zo spelenderwijs te herhalen, te leren en te toetsen wat ze nog weten van de vorige keer. En ze moeten aan mama of papa uitleggen hoe dingen moeten, vinden ze ook altijd leuk. :)

Ik vind het jammer dat we tijdens de ORUN (basis) niet meer hebben geleerd over het lesgeven aan jonge kinderen die echt nog geen ervaring hebben met paarden. De kleintjes zijn snel afgeleid en het is best een uitdaging om het half uurtje te paard afwisselend genoeg te houden.

hetismij_Sil

Berichten: 49
Geregistreerd: 15-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:08

hoi hoi
ik ben op zoek naar iemand die mijn dochter van 12 jaar les wilt geven
in rotterdam
ze is van dr pony afgevallen een tijdje geleden in galop en sindsdien is zij wat angstig vooral voor de galop.

dr pony voelt dit natuurlijk veilloos aan en gaat met aanspringen een bok geven wat het natuurlijk nog enger maakt :D

wie voelt zich geroepen om dr te helpen ?
uiteraard tegen betaling.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:47

Imre schreef:
Ik vind het jammer dat we tijdens de ORUN (basis) niet meer hebben geleerd over het lesgeven aan jonge kinderen die echt nog geen ervaring hebben met paarden. De kleintjes zijn snel afgeleid en het is best een uitdaging om het half uurtje te paard afwisselend genoeg te houden.

Dat vind ik ook.
Springafstanden met verschillende maten pony's mist ook.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:33

In de opleiding Medewerker Manege Instructie komt dat allemaal wel aan bod.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:53

Dat is een FNRS-opleiding?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:22

FNRS samen met Deurne.

mariekie1986

Berichten: 202
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Groningen

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:15

Ik geef ook les aan kinderen, elke woensdag op een manege. Deze kinderen zijn beginners en leren de basis bij mij. Ik vind dit erg leuk, vooral als je resultaat ziet. Lees een stuk terug over huiswerk meegeven, leuk idee. Vind het nog wel lastig als kinderen heel bang zijn, probeer stapje voor stapje ze hierin verder te begeleiden. Alleen kan ik niet altijd op de ponies vertrouwen, dat blijven ook gewoon vlucht dieren. Doe ook regelmatig een spelletje met de kinderen en ongeveer om de week voltige, voor hun houding en zit.

xDirkje

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:06

Ik ga ook even heel dit topic doorlezen, ik moet een kinderles verzorgen op mijn stage.
Ik ben nu al met 1 les bezig, op zich wel leuk.
Hierbij ga ik een verhaal vertellen en in dat verhaal geef ik kleine hints wat de kinderen moeten doen. /3

_Pleasure_

Berichten: 722
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Lommel - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:17

KarinvdM schreef:
Imre schreef:
Ik vind het jammer dat we tijdens de ORUN (basis) niet meer hebben geleerd over het lesgeven aan jonge kinderen die echt nog geen ervaring hebben met paarden. De kleintjes zijn snel afgeleid en het is best een uitdaging om het half uurtje te paard afwisselend genoeg te houden.

Dat vind ik ook.
Springafstanden met verschillende maten pony's mist ook.



Met die afstanden moet je zelf een beetje creatief zijn, en je niet vastpinnen op de standaard maten! Dat zijn de richtlijnen voor een gemmiddeld paard...ik geef zelf ook de springlesen bij ons opde manege, en daar zitten B pony's tussen, maar ook E-tjes en zelfs paardjes van 1.60, da's pas lastig, maar goed daar kun je ook mee werken!!

Ach, ik noem het ooit creatief met hout!!

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:21

Wat een leuk topic, sinds kort is het de bedoeling dat ik zoontje van eigenresse van paard dat ik rij wat lesjes paardrijden ga geven. Erg leuk, maar na twee keer begin ik al inspiratie te missen en in herhling te vallen. ;)

nu even geen tijd, maar ga zeker later nog eens teruglezen hier voor ideeën :)

sofriet

Berichten: 188
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:25

hoi hoi.

Sinds een paar weken geef ik vast les aan een meisje van 10 en een meisje van 8. Ze lessen achter elkaar een half uur tot 3 kwartier zonder op en af zadelen.
Per week wissel ik om wie er begint.

Ik vind het moeilijk inderdaad om de afwisseling erin te houden, maar ik heb ontzettend leuke dingen in dit topic gelezen!
Wel zijn de meeste spelletjes die gedaan worden voor groepjes, maar bij mij hebben ze in hun eentje les. Weet iemand een leuk spelletje voor 1 kind?

Groetjes Sophie

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:44

Ben benieuwd naar antwoorden op de vraag van sofriet, ik geef ook 'les' aan mijn broertje met mijn shet.
Foto's in dit topic : [RIJ-ITP] Shetlander Luna met haar ruitertje (:
Heb ook op aanraden van andere bokkers het hoofdstelletje vervangen door een halster, zodat hij niet trekt in de mond, ik houd het halstertouw vast & ruitertje een halstertouw rond de hals geknoopt (beetje als cordeo) gewoon om zijn evenwicht te bewaren. We hebben namelijk geen zadeltje.

Nu wil ik graag het sturen wat meer duidelijk maken, maar hoe moet ik dat doen als ik het halstertouw vasthoud en pony mij dus eigenlijk volgt? :+ Graag op een leuke manier, zodat hij het 'theoretische' deel ook graag blijft doen :)

wembleyk
Berichten: 276
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:38

en wat doen jullie met meiden dat wat meer kunnen?
tussen de 13 en 20 jaar?

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:44

Wijken, schoudervoor/schouderbinnenwaarts, stelling en buiging verfijnen, aanleuning en nageeflijkheid behouden in alle (over)gangen, zonder zadel rijden, spelletjes zoals 'stoeledans' en 'vies en lekker' blijven altijd leuk, en natuurlijk springen. En dat alles incl theorie, want op die leeftijd zijn ze oud genoeg om het te snappen. Het 'waarom doe je iets en wat voor resultaat heeft dat' is dan veel meer aan de orde dan bij kinderen in de lagere school leeftijd.

wembleyk
Berichten: 276
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:40

en meiden op M nivo?

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:10

Ik meld me, geef sinds de zomer aan mijn buurmeisje (nog maar 6 jaar hoor), les op mijn pony.
Ze kwam eens vragen of ze mocht komen paardrijden dus tuurlijk mag dat, doodbrave pony & heeft altijd in manegelessen meegelopen dus das mooi meegenomen ! :)

Meisje had wel nog nooit op een pony gezeten, dus was de eerste keer heel spannend en de mama moest er wel even bij blijven :j
De 2de les kon het al zonder mama, en de 3de les kwam ze al helemaal alleen :+
De eerste keer was ze zo bang, en de 3de les springt ze er zo op bij wijze van spreken en gaan met die banaan :D
Was voor mij wel even 'aanpassen', in de manege heb ik al les gegeven aan kinderen die al konden rijden, maar iemand die nog nooit op een pony heeft gezeten was wel eens wat anders :j
Gelukkig leert ze erg snel voor haar leeftijd en na 6 lessen kon ze al fatsoenlijk, mooi met de bewegingen van de pony mee, lichtrijden :j

Vind het wel leuk, lesgeven :D
Hoewel ik eerlijk gezegd liever lesgeef aan een wat ouder kind, die al los kan rijden dan steeds met een jong kind aan de longe :o
Maar ach, het is wel iets wat ik verder zou willen doen, lesgeven ! :j

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:41

Hallo, zou ik hier wat tips kunnen krijgen? Ik geef sinds kort mijn nichtje les. Ze wil graag op paardrijden, maar mag dit nog niet van haar moeder. Ze wordt in februari 8 en heeft nu zo'n 15 lesjes bij mij gedaan. We zijn begonnen aan de longe, stap, draf en galop. Natuurlijk ook met beugels los, handen los, alles voor een goede houding en nog wat meer leuke kunstjes zeg maar om het vertrouwen op het paard te krijgen. De laatste 5 keer is ze los geweest, voornamelijk stap, en dan oefenen we de figuren in stap. Nu zijn we de laatste 3 keer ook los gegaan in draf. Aan de longe gaat dit erg netjes en kan ze mooi het tempo onder controle houden, dus vond het tijd voor een stapje verder en nu kan ze los draven. De eerste paar keren gaat het goed, maar als mijn pony eenmaal aan het lopen is, wil ze er voor gaan en gaat ze harder op de rechte lijnen. Niet omdat ze wil racen, maar gewoon omdat ze graag hard wil werken. Zij, als klein meisje weet nog niet zo goed wat ze hiermee moet en vindt het dan dus soms te hard gaan. Ik heb er een thiederman aanhangen, omdat mijn pony anders graag met de kop in de lucht loopt en zo iets meer te beheersen is. Ik weet nog niet zo goed hoe we dit op moeten lossen. Ze moeten leren meer op de zit te rijden en met de benen, maar weet niet zo goed hoe ik haar dit het beste kan leren. Zou graag tips willen horen!! Aan de longe gaat het namelijk super, mooi controleerbaar, dus het is niet de oplossing om het aan de longe verder op te pakken.

Verder ga ik het topic even doorlezen voor nog meer leuke oefeningen voor ze!!

slalom
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:23

ik rij zelf al 7,5 jaar, vind het nog steeds leuk, ook om zaterdags langer te blijven en de beginnertjes te helpen. ;)